Hur rengör jag min dator utan tryckluft på burk?

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

länk plz

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Verkar ha höjts en del? Men fortfarande billig. Rekommenderas starkt!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Verkar ha höjts en del? Men fortfarande billig. Rekommenderas starkt!

det var ingen liten en. känns som det är mer värt med 10 burkar tryckluft om man bor i en liten lägenhet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

hm.. jag har en nästan exakt likadan kompressor hemma redan, fast med ett munstycke för bilventil på istället. undrar om man kan modda den på nåt sätt?

Allt går bara man har viljan

Permalänk

Varför överkomplicera saker? Alla har en dammsugare hemma. Om du vill vara extra "safe" håll i elementet, ha gummistövlar, tjocka handskar och vaniljglass med chokladtopping redo...allvarligt, de säljer dammsugare just för att rengöra datorer.

http://www.globalindustrial.com/g/janitorial-maintenance/floo...

"antistatic" ?? Den har en jordad kontakt och ett elementmunstycke i plast...som nån annan skrev , största risken att något ska gå sönder är om du råkar slå sönder prylarna när du dammsuger.

Permalänk
Medlem

Lägg den i diskmaskinen utan diskmedel.
Men det går helt perfekt att använda en vanlig dammsugare när du suger upp dammet från fläktarna. Inte direkt så att man behöver vara i närheten av strömförande ting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

idiotin flödar i den här tråden...

Utveckla gärna. Svårt att veta vad du menar när alla verkar säga olika saker.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av DAoG:

Lägg den i diskmaskinen utan diskmedel.
Men det går helt perfekt att använda en vanlig dammsugare när du suger upp dammet från fläktarna. Inte direkt så att man behöver vara i närheten av strömförande ting!

ja tror inte nån skulle rensa datorn från damm varken när den är på eller ens när kabeln är i kontakten

Eftersom du inte verkar veta vad statisk elektricitet är så kan man förklara det så att när luft dras in i röret så får
plaströr & metallröret en annan laddning (potential) än vad datorn har. denna laddning förs sen över till moderkortet (kan vara en blixt på 1cm om man har otur) då går komponenter sönder.

då är man dumsnål om man inte vill plocka bort Cpu kylare rengöra separat.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Verkar ha höjts en del? Men fortfarande billig. Rekommenderas starkt!

Ljudeffektsnivå, LwA 97dB jo vi har en sån på jobbet låter som F*N & hans moster..
man måste ha väldigt lång slang så man slipper ha hörselskydd / tinitus

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av simon253:

Utveckla gärna svårt att veta vad du menar när alla verkar säga olika saker.

det verkar som att de flesta enas om att det är helt okej att blåsa rent datorn med en dammsugare, så länge som man håller i ett element.

TS verkar ha så extremt bråttom med att rengöra sin dator att han inte kan vänta tills imorgon så han kan köpa en burk med tryckluft för 50kr, istället för att ta sönder datorn med ESD-skador från dammsugaren.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det verkar som att de flesta enas om att det är helt okej att blåsa rent datorn med en dammsugare, så länge som man håller i ett element.

Okej ja det var det jag tänkte och jag håller med.
Jag förstår inte logiken bakom att hålla i en dammsugare och ett element skulle motverka ESD skador.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...

Lite mindre kompressor än den på jula.
8L tank, så stor är den då inte.

EDIT; Hittade en ännu mindre, och dessutom medföljer vattenavskiljare. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Minikom...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Varför vill du inte köpa en luft på burk för 50kr? Är du så snål?

Handlar knappast om snålhet, skulle själv aldrig köpa nått så dumt och snordyrt som luft på burk.
400ml luft för 50:-, phffft så är det ju slut.

När jag rengör min dator ordentligt går det åt 2-3 kompressortankar på 50 liter.
"toorandom" Biltema har en billig för 600:- http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres...
Kompressortanken innehåller 8L...eller 20 små tryckluftsburkar som kostar 50:- stycket, valet borde vara enkelt.

Permalänk

Tror folk seriöst att du skyddar datorn från esd när du dammsuger och håller i ett element?
Ni är helt ute och cyklar..

"Det Finns Inga dumma människor, bara felinformerade"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Tror folk seriöst att du skyddar datorn från esd när du dammsuger och håller i ett element?
Ni är helt ute och cyklar..

ja, man undrar ju..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Alligatorn:

Tror folk seriöst att du skyddar datorn från esd när du dammsuger och håller i ett element?
Ni är helt ute och cyklar..

"Det Finns Inga dumma människor, bara felinformerade"

jo det finns RMA, DOA, Mjukvarufel, hårdvarufel, jag är själv ett tillverkningsfel ADD/Aspergers

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

ett bildäck från 1 till 2 bar på bara 90 sekunder ^^ Hehe

Jag brukar bara ta ur fläktarna och blåsa på dom som en idiot och borsta på dom lite sen blåsa i datorn. Min har inte gått sönder än iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

http://www.jula.se/kompressor-24l-1100w-200011

Verkar ha höjts en del? Men fortfarande billig. Rekommenderas starkt!

Aldeles för stor för gemene man i lägenhet. Skulle velat ha en kompressor med tanke på
mängden tryckluft man inhandlar men ej as.

Hitta dessa 2 på Jula

http://www.jula.se/minikompressor-4bar-200070

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1100w-200055

Oljefria så detta känns tryggt men kanske finns fler alternativ ??

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Först undrar jag hur mycket damm folk har i sina datorer? Jag får knappt in något damm alls i min. Jag rengör den kanske en gång i halvåret och tar då luft på burk och topps på flänsar/mellan och tar fingret på fläktbladen sedan blåser jag rent allt, köpte en burk på Inet, tror det va 400ml och den har räckt hur länge som helst.

Sedan folk som rekommenderar dammsugare och skit, DONT! Bara för att det funkat för dig så finns det massor med esd skador etc och massor med saker som kan gå fel, sedan folk som länkar oljesmorda kompressorer, då sprutar du ut lite lite olja varje gång du blåser "rent", om du ska ha en kompressor till datorn så får du lägga minst 700 - 1000:- för en sådan oljefri variant.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Först undrar jag hur mycket damm folk har i sina datorer? Jag får knappt in något damm alls i min. Jag rengör den kanske en gång i halvåret och tar då luft på burk och topps på flänsar/mellan och tar fingret på fläktbladen sedan blåser jag rent allt, köpte en burk på Inet, tror det va 400ml och den har räckt hur länge som helst.

Sedan folk som rekommenderar dammsugare och skit, DONT! Bara för att det funkat för dig så finns det massor med esd skador etc och massor med saker som kan gå fel, sedan folk som länkar oljesmorda kompressorer, då sprutar du ut lite lite olja varje gång du blåser "rent", om du ska ha en kompressor till datorn så får du lägga minst 700 - 1000:- för en sådan oljefri variant.

Nu vet jag inte vad du har använt för kompressor men en som fungerar som den ska sprutar ingen som helst olja över huvudtaget. När den börjar bli gammal och sliten så kolvringarna är helt slut kanske det börjar passera en och en annan droppe men innan kompressorn är så dålig har du inte kvar den...

Hur tror du det skulle se ut på en lackfirma om varenda kompressor spröt olja???

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonas79:

Aldeles för stor för gemene man i lägenhet. Skulle velat ha en kompressor med tanke på
mängden tryckluft man inhandlar men ej as.

Hitta dessa 2 på Jula

http://www.jula.se/minikompressor-4bar-200070

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1100w-200055

Oljefria så detta känns tryggt men kanske finns fler alternativ ??

Nja, den sista har jag provat och den var inget bra.
Tror att bästa var den för 300 kr http://www.kjell.com/sortiment/el/biltillbehor/bil-apparater-... alla har väl en bil de kan koppla den i.
Du bör ändå vara i garaget när du blåser rent för det dammar kraftigt, och det är inte nyttigt att andas in. Ha mask om du kan.

Och ja, Det blir statiskt med dammsugare. Kör inte det.
Den bästa, är nog den lilla de har på biltema. Men den är ju inte heller billigast. http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Kompressor/Kompres... man bör också har filter till den om man är seriös. Själv har har jag en 2.1 Kw kompressor. Lite overkill.

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig varit med om varken vatten eller olja har kommit ut ur verkstades kompressor.......
Fast man kan ju fylla på slangen och skjuta vatten på andra men det är ju en annan sak..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Aldeles för stor för gemene man i lägenhet. Skulle velat ha en kompressor med tanke på
mängden tryckluft man inhandlar men ej as.

Hitta dessa 2 på Jula

http://www.jula.se/minikompressor-4bar-200070

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1100w-200055

Oljefria så detta känns tryggt men kanske finns fler alternativ ??

Påtal om "oljefria" så är det lika mycket olja i dem som det är i vilken kompressor som helst. Är du rädd att du ska få olja i datorn behöver du inte vara orolig.
Dock dom som inte är underhållsfria får du inte lägga ner, då läker oljan ut.
Så man får tänka på att ställa lådan åt rätt håll då man handlat en och ställer den i bilen.
Skillnaden är att den "oljefria" är underhållsfri, dvs ingen oljepåfyllning eller permanentsmord som dom säger. Oljan ska räcka kompressorns livslängd.
Dem som har oljepåfyllning brukar tåla lite tuffare drift och håller lite längre.

Permalänk
Medlem

Om du har så mycket dam i datorn att du överväger att använda en damsugare så är det dags att fixa fläktfilter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Ljudeffektsnivå, LwA 97dB jo vi har en sån på jobbet låter som F*N & hans moster..
man måste ha väldigt lång slang så man slipper ha hörselskydd / tinitus

Hehe, ja den låter en del. Men jag betalar hellre ett par hörselskydd för 50kr än att bli ruinerad på burkar För billigt är det fan inte

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Vill ni verkligen inte blåsa rent datorn med drivgas på burk så får ni väl använda (finns ESD-godkända med ledande strån) pensel/borste, se till att ha bra fläktfilter o.s.v. som går att göra rent långt bort från elektroniken. Ni som inte tänker, att en dammsugare har plaströr är just varför de genererar statisk elektricitet. Isolerade plaströr är t.o.m. tillräckligt för att antända bränsle på en bensinstation. Elementmunstycken är ett utmärkt sätt att se till att du får stora urladdningar, det är ett isolerat plaströr med luft och olika partiklar som färdas mot slangen/munstycket. Ett stort plaströr är dessutom fullt tillräckligt för att slå sönder delarna så idén är helt befängd hur du än ser på det. Utan kontakt med delarna skulle de inte bli dammfria när vi talar datorer som inte rensats på ett tag. Dammsugare som är skyddade ska fortfarande inte ha kontakt med delarna.

Sen nej du kan inte använda en antistatisk dammsugare för att göra rent komponenterna och tro att det är okej och bara är att köra på. De är gjorda för ändamålet, men det ändamålet är att rengöra utsidan på t.ex. skrivare eller runt om utrustningen. Ett elementmunstycke och vanliga dammsugarslangar är däremot inte ledande så det spelar ingen roll vilken miljö du är i. Det spelar ingen roll om du försöker neutralisera laddningen. Det kommer att generera statisk elektricitet. Det ska inte vara i närheten datorn, inte ens på utsidan runt om maskinen.

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera ESD borstar, finns på ELFA.
Utan kompressor eller luft på burk blir det mycket pill.

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

jo det finns RMA, DOA, Mjukvarufel, hårdvarufel, jag är själv ett tillverkningsfel ADD/Aspergers

Äh, vi alla har väl lite tillverkningsfel

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrik0719:

Går alldeles utmärkt, så länge du är jordad. Jag brukar alltid hålla ena handen på ett element, när jag dammsuger datorn. Under de 5 års tid jag gjort detta, har inga missöden inträffat. Alls.

Förutom att det blir statiskt laddad elektricitet som skapas i munstycket, som inte har något att göra med om du är jordad eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Dessa är mina favorittrådar. Alla håller alltid på och går fram och tillbaka om att dammsugare skulle vara djävulens påfund, det finns ännu inget bevis på att en dator skulle orsaka mer skada än tryckluft på burk.

Givetvis skall man ju inte slå munstycket mot komponenterna, då de helt enkelt kan gå sönder då. Däremot kan man ju absolut inte påstå att en dammsugare skulle generera mer statisk elektricitet än en tryckluftsburk. Är man orolig kan man ju alltid koppla antistatarmbandet till dammsugarmunstycket

Min dammsugare kan jag ju säga är ett elektrostatiskt monster, man känner laddningen i slangen efter ett tags dammsugande och så fort man rör vid något annat får man ett stött. Nu är min slang till dammsugaren av billig PVC och det räcker att man gnider en torr handduk emot ett PVC rör för att det ska bli elektrostatiska. Nja, så man ska nog helt undvika det om man kan. Det finns givetvis dammsugare av alla möjliga material. men det är min erfarenhet med min dammsugare.

Visa signatur