Söker ny, gammal telefon (ingen touch/smartphone) som tål att köras över med bil och har en battertid på x antal dagar

Permalänk
Medlem

Söker ny, gammal telefon (ingen touch/smartphone) som tål att köras över med bil och har en battertid på x antal dagar

Hej!

Jag söker nu en ny, gammal mobiltelefon som tål det mesta samt har en grym batteritid, men även lite mer moderna funktioner som till exempel ett internt förvaringsutrymme. Har för närvarande en Nokia 3310, men jag känner mig lite begränsad med den då alla SMS lagras på SIM-kortets väldigt lilla utrymme (max 20 SMS).

EDIT: Ingen touch/smartphone!

Gärna billig också!

Tack.

Permalänk
Skrivet av Kromgol:

Hej!

Jag söker nu en ny, gammal mobiltelefon som tål det mesta samt har en grym batteritid, men även lite mer moderna funktioner som till exempel ett internt förvaringsutrymme. Har för närvarande en Nokia 3310, men jag känner mig lite begränsad med den då alla SMS lagras på SIM-kortets väldigt lilla utrymme (max 20 SMS).

Gärna billig också!

Tack.

catepillar har ju en androidlur som ska gå att köra över, men alla dessa skydd gör att den inte är speciellt användarvänlig..
varför ska du kunna köra över den ?
köp nån billig androidlur + TPU skal
flera dagars batteritid kan du glömma om du inte stänger av allt wifi, 3G, platstjänster, blåtand, osv

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

CAT eller Sonim är sagda att vara hållbara, vet att båda dessa företag har på vissa telefoner droptest från 2½m´s höjd för att se om telefonen klarar sig. Men om de klarar av att köras över med bil vet jag inte, men fler tips hittar du här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=103#rparams=l=s16544791...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 | Moderkort: Asus Maximus V Gene | CPU: i5-3570k @ 4,3GHz | GPU: Gigabyte RX580 Gaming 8Gb | PSU: NZXT Hale90 750W | Minne: 16GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | CPU Kylning: Noctua NH-D14 | SSD: 120GB Sandisk Extreme | Monitor: ASUS VE248H | Mus: Logitech G502 | Tangentbord: Logitech G105 | Headset: Logitech G230 | Musmatta: Razer Goliathus Speed Cosmic

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

catepillar har ju en androidlur som ska gå att köra över, men alla dessa skydd gör att den inte är speciellt användarvänlig..
varför ska du kunna köra över den ?
köp nån billig androidlur + TPU skal
flera dagars batteritid kan du glömma om du inte stänger av allt wifi, 3G, platstjänster, blåtand, osv

tror inte TS vill ha en smartphone med tanke på att han vill ha batteritid på x antal dagar.
visserligen nämndes ingenting om att x måste vara ett positivt heltal, men jag tror ändå att x = 0,4 är lite orimligt

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

catepillar har ju en androidlur som ska gå att köra över, men alla dessa skydd gör att den inte är speciellt användarvänlig..
varför ska du kunna köra över den ?
köp nån billig androidlur + TPU skal
flera dagars batteritid kan du glömma om du inte stänger av allt wifi, 3G, platstjänster, blåtand, osv

Du tror att det finns wifi och platstjänster på sådan telefon han letar? Han använder ju en 3310 just nu.

Caterpillar tror jag är ett av de bättre alternativen du kan köra på:

1. http://www.katshing.se/mobiler/caterpillar/caterpillar_b25-18... (Verkar stabil)

2. http://www.katshing.se/mobiler/caterpillar/caterpillar_b15-18... (Smartphone, men det känns som att den blir mindre stöttålig och batteritiden säkert sämre.)

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera en Sonim, den enda telefonen som håller på farsans jobb, och han kan använda den i dagar utan att ladda den.

Visa signatur

CPU: AMD R7 5800x | RAM: Corsair Vengeance lpx 3200 Mhz 32 GB DDR4 | Moderkort: Asus ROG strix B550 F Gaming | GPU: Gainward GeForce GTX 1080 Phoenix GLH edition | PSU: Corsair RM750X | Kylare: Noctua NH-u14s | Fläktar: Corsair ML120 PRO, 120mm | Chassi: Fractal design Define S | OS: Windows 10 | SSD: Samsung 860 EVO 500 GB |

Permalänk
Rekordmedlem

Sonim tål mest och de har väldigt lång batteritid på en del modeller och ja de tål att köras över med bil...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av morxy49:

tror inte TS vill ha en smartphone med tanke på att han vill ha batteritid på x antal dagar.
visserligen nämndes ingenting om att x måste vara ett positivt heltal, men jag tror ändå att x = 0,4 är lite orimligt

min iphone 4 håller 2-3dagar på en laddning men har all RF avstängd och ringer väldigt lite

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Du tror att det finns wifi och platstjänster på sådan telefon han letar? Han använder ju en 3310 just nu.

det finns CAT som är knapptelefon.

eeeh nä ja vet ej vad för telefon han letar efter, men en android lur har dessa funktioner. dessutom ganska billiga

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

det finns CAT som är knapptelefon.

eeeh nä ja vet ej vad för telefon han letar efter, men en android lur har dessa funktioner. dessutom ganska billiga

Jag vet, jag har länkat den i mitt tidigare inlägg. Och den har inte wifi och mest troligt inte platstjänster heller.

Permalänk
Medlem

Jag har en Motorola Defy/Jordan i jobbet, och den må ha ett par år på nacken, men den håller oftast hela arbetsveckan utan att jag laddar den. Då såklart inte med en massa spelande eller filmtittande. Tålig är den också. Jag har tappat den från andra våningen ner i ett marmorgolv utan att den gått sönder. Det enda som hände var att batteriet for ut, och haspen till luckan har inte riktigt samma "snug fit" längre. Vill minnas att den ska vara vattenresistent, men det låter jag vara osagt.

Du hittar den på Ebay för runt 6-700:- i nyskick, och kanske 250-400:- beggat.

Om någon som har den tycker att den är seg så är det inte telefonens fel utan Motorolas Android. Slängde in CM7 på den(ska prova CM11 snart), och trots att Gingerbread för mig varit en ganska tråkig upplevelse så flöt telefonen helt otroligt bra. Skulle kunna jämföra den med typ en iPhone 4 rent prestandamässigt, förutom att WiFi-modulen i Defyn faktiskt inte är gjord av bajs, till skillnad från iPhone 4.

Lycka till!

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Dock vill jag helst inte ha någon med touch, utan en helt vanlig simpel telefon. Jag kommer inte heller rent bokstavligt talat köra över mobilen med en bil, men det är ungefär den hållbarheten jag är ute efter.

Permalänk
Medlem

Moderna Smartphone's har väl inte så kass batteritid? Jag testade min Motorola Razr (inte Razr MAXX) när den var ~1 år gammal. Ringde inte just något, skickade knappt ens en handfull SMS, surfade inget och gjorde inte något speciellt med den, använde den i princip bara som klocka och väckarklocka. Den höll i 15 dar innan batteriet var nere på mindre än 5%!

Allt beror ju på hur mycke man gör med telefonen, problemet är väl bara att en smartphone lätt ökar brukandet av telefonen till annat än bara ringa/sms'a Men håller man sig så håller dom många dar. Nu, med en Razr som strular rätt rejält, så håller batteriet i alla fall 5-6 dar med min användning. 2 år gammal.

Jag hade satsat på en "modern" telefon med utbytbart batteri som har Gorilla Glas och någon IP certifiering. (Sony och Samsung har ju ett par sådana modeller har jag för mig? Samsung har i vart fall.) Har för mig det ska finnas en Samsung telefon som hade extra tjockt Gorilla Glas för att den skulle tåla att användas i t ex byggnadsindustrin och liknande? Dvs damm och fuktsäker, samtidigt som den är väldigt robust?

Alternativt leta fram en gammal hajtand om det går. Eller någon av mobilerna som redan föreslagits i tråden!

Edit:
Xperia Active:
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/sony-er...

Xcover 2
http://www.techradar.com/reviews/phones/mobile-phones/samsung...

Dessa var det jag tänkte på, det är rätt billiga telefoner, vet inte vad dom riktigt robusta varianterna som tidigare nämnts kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seize:

Moderna Smartphone's har väl inte så kass batteritid? Jag testade min Motorola Razr (inte Razr MAXX) när den var ~1 år gammal. Ringde inte just något, skickade knappt ens en handfull SMS, surfade inget och gjorde inte något speciellt med den, använde den i princip bara som klocka och väckarklocka. Den höll i 15 dar innan batteriet var nere på mindre än 5%!

Allt beror ju på hur mycke man gör med telefonen, problemet är väl bara att en smartphone lätt ökar brukandet av telefonen till annat än bara ringa/sms'a Men håller man sig så håller dom många dar. Nu, med en Razr som strular rätt rejält, så håller batteriet i alla fall 5-6 dar med min användning. 2 år gammal.

Jag hade satsat på en "modern" telefon med utbytbart batteri som har Gorilla Glas och någon IP certifiering. (Sony och Samsung har ju ett par sådana modeller har jag för mig? Samsung har i vart fall.) Har för mig det ska finnas en Samsung telefon som hade extra tjockt Gorilla Glas för att den skulle tåla att användas i t ex byggnadsindustrin och liknande? Dvs damm och fuktsäker, samtidigt som den är väldigt robust?

Alternativt leta fram en gammal hajtand om det går. Eller någon av mobilerna som redan föreslagits i tråden!

Som sagt, jag vill helst ha någon simpel telefon som inte är av smartphone-varianten och som ligger bra till i pris (jag är inte sugen på att lägga ut flera tusen), mest på grund av att jag inte kommer ha någon användning av allt extra en smartphone erbjuder. Liten och kompakt telefon som håller bra och har en bra batteritid.

Permalänk
Skrivet av Forsgren:

Jag vet, jag har länkat den i mitt tidigare inlägg. Och den har inte wifi och mest troligt inte platstjänster heller.

jo B100 har GPS, blåtand, och kan ta microsd kort upp till 32GB + du kan köra över den med en hjullastare under halvmeter med sprängsten..

däremot kan det va problem hitta delar om den nu går sönder
http://catphones.com/support/b100.aspx

Skrivet av Kromgol:

Som sagt, jag vill helst ha någon simpel telefon som inte är av smartphone-varianten och som ligger bra till i pris (jag är inte sugen på att lägga ut flera tusen), mest på grund av att jag inte kommer ha någon användning av allt extra en smartphone erbjuder. Liten och kompakt telefon som håller bra och har en bra batteritid.

ja har en Ericsson "hajtand" men det är utan batteri & laddare. fick den av min morbror för det var en kul grej vet inte ens om den funkar

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Samsung Xcover 271:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647678

IP67, godkänd av amerikanska armén, kostar runt 700 kr. Vet inte hur batteritiden är, men Samsungs "dumma" mobiler brukar ha bra batteritid, vågar nästan lova att den klarar tre veckors standby i alla fall.

Permalänk
Skrivet av miklon:

Samsung Xcover 271:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=647678

IP67, godkänd av amerikanska armén, kostar runt 700 kr. Vet inte hur batteritiden är, men Samsungs "dumma" mobiler brukar ha bra batteritid, vågar nästan lova att den klarar tre veckors standby i alla fall.

Kör faktiskt en sån just nu som reservtelefon då min Asus Padfone Infinity är i Holland på besök.

Kort och gott så är batteritiden klart godkänd på den, 3-4 dagar minimum med mycket SMS och samtal. När jag fick tillbaka min Padfone förra gången hade jag denna som en väckar klocka ett tag och den höll omkring 2 veckor med den rollen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

Kört över en gammal Sonim XP1 med en slamsugare på 18ton, den höll. Blev lite repig dock.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjanterifjant:

Kör faktiskt en sån just nu som reservtelefon då min Asus Padfone Infinity är i Holland på besök.

Kort och gott så är batteritiden klart godkänd på den, 3-4 dagar minimum med mycket SMS och samtal. När jag fick tillbaka min Padfone förra gången hade jag denna som en väckar klocka ett tag och den höll omkring 2 veckor med den rollen.

Lutar nog åt en sådan, verkar fantastisk! Ser även bra ut. Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kromgol:

Lutar nog åt en sådan, verkar fantastisk! Ser även bra ut. Tack.

En sådan telefon har min arbetsgivare, den fungerar utmärkt. Har man båtanden igång hela tiden som han har, behöver den laddas oftare

Visa signatur

Citera för svar ! | AMD FX 8350 4.0GHz | Asus SABERTOOTH AMD990FX | Corsair 8 Gb 1600Mhz VENGEANCE. 9-9-9-24 | Gtx 680 | Corsair HX 650W. Modulär | Fractal Design Define R2 | Corsair SSD Performance Pro 256 Gb | 2 st hårddiskar på 500 Gb |

Permalänk
Medlem

Tänkte bara säga att jag nu har införskaffat mig en Xcover och än så länge är jag jäkligt nöjd! Förutom det faktum att den inte har Snake, som min 3310 hade.