Windows 8.1 with Bing är inte gratisversion

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Där satte du huvudet på spiken! Tycker det är så trist med svenskarna idag att det är så inne att hata. Ingen bildar sig sin egen uppfattning längre utan hänger bara på grupptrycket. En trist utveckling!

Mitt "hat" är dock efter att ha testat både 8 och 8.1 en månad vardera. Så att säga att alla inte ens testat de är nog att dra en grupp över en kam.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Tråkigt att avtalet bara sträcker sig till att inte byta ut Bing som förvald sökmotor.

Jag hade gärna sett ett avtal där dom inte fått installera några tredjeparts program, så man slapp all shovelware/bundleware skräp som kommer med datorn, alla demos och värdelöst skit som bara segar ner.

Jag tycker det skulle finnas ett alternativ att man kan köpa datorn helt utan operativsystem till ett lägre pris så kan man sedan själv installera vad man vill. Använder själv endast Linux så varför ska jag behöva få betala för ett OS som jag inte vill ha bara för att kunna köpa bärbar dator? Har inget emot att det finns förinstallerade Windowsdatorer att köpa men det vore trevligt med alternativet att slippa detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Jag tycker det skulle finnas ett alternativ att man kan köpa datorn helt utan operativsystem till ett lägre pris så kan man sedan själv installera vad man vill. Använder själv endast Linux så varför ska jag behöva få betala för ett OS som jag inte vill ha bara för att kunna köpa bärbar dator? Har inget emot att det finns förinstallerade Windowsdatorer att köpa men det vore trevligt med alternativet att slippa detta.

Jag håller med.
Även jag använder bara Linux (och har redan en Windows licens från MSDN då jag är utvecklare).

Jag vill också kunna köpa en dator utan operativ system, eller utan Windows.

Permalänk
Medlem

Ingen bryr sig när dx12 kommer kräva w9.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KTL:

Tänkte precis tipsa om den sökmotorn. De är faktiskt alla tre bra på olika saker men det beror ju väldigt mycket på vad man letar efter.

Helt klart.
Alla har sina svaga sidor och DDG har varit dålig på svenska resultat, även om jag upplever de blivit bättre under åren. Att enbart använda en enda sökmotor tycker jag till och med känns lite riskabelt. Google och deras sökbubbla som skapas på varje användare är egentligen ganska farlig, för att ta ett exempel.

Skrivet av Distordera:

Bing.. det är alltså den sökmotorn uppe i högra hörnet på IE som tar en till google där man får de sökresultat man egentligen vill ha?
(ja, jag är en av dem som tycker det är jobbigt att skriva adressen direkt)

Du vet om att du kan välja den sökmotor du vill ha även i Internet Explorer?

Skrivet av Boss302:

Windows på en dator för mindre än $250 kan inte vara något vidare?

Det handlar nog inte om traditionella datorer vid den summan utan snarare smartphones och framförallt tablets och hybrider.

Skrivet av SuperChefen:

Till er som gnäller på Bing, har ni testat att använda det under en längre tid? Google är en vanesak. Jag själv använda Bing under en längre period, sen tröttnade jag dock på deras dåliga sök-funktion för bilder. Den vanliga webbsökningen var dock helt okej och inte alls så dålig som folk vill framställa den.

Jag upplever deras bildsökning vara ungefär likvärdig med Googles i dagsläget. Jag håller med dig om att många inte verkar ge Bing en rimlig chans. Provade man den senast när Bing lanserades så har det nog dessutom hänt väldigt mycket sedan dess och kan mycket väl vara värt en ny titt.

Skrivet av rektor:

Jag håller med.
Även jag använder bara Linux (och har redan en Windows licens från MSDN då jag är utvecklare).

Jag vill också kunna köpa en dator utan operativ system, eller utan Windows.

En dator utan Windows och diverse bloat som ofta medföljer skulle troligen inte vara speciellt mycket billigare. Kanske till och med dyrare. Det sagt så skulle även jag vilja se sådanna datorer, och gärna mer datorer som kommer med Linux förinstallerat men det känns tyvärr inte som att det skulle vara alltför troligt att Windows-fria datorer skulle vara så bra som man nog kan tro det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Synd att de fegar. De har ju sagt att de fattat att de var sent ute på mobilsidan. Både apple och google erbjuder ju sina OS gratis (även om det i iOS-fallet blir irrelevant), och då borde man på Microsoft göra samma om man vill kunna nå ut. Det måste ändå vara småpotatis de tjänar på den här typen av licenser så varför inte släppa det gratis, i alla fall till OEM. Och BING?? Ven använder bing? Fräscht.. Lycos och altavista känns som om de har större marknadsandelar.

Altavista? haha var bara tvungen att svara. Altavista stängdes ner för ett bra tag sedan, ägs av Yahoo så domänen leder numera dit

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Expertgissare

Håller med!

Skrivet av johanandersson:

Medans jag skyr Bing med intensivt hat så har jag börjat tröttna på Google, de senaste månaderna så känns det som Google försöker vara smartare än användaren. Om jag slänger ihop några ord som jag vet kommer förekomma till stor mängd på den sidan jag vill nå så är det ingen garanti att jag kommer nå den, istället kommer Google försöka lista ut vad jag försöker mena och tar mig helt åt helvete istället. Lika med att de konstant kastar om flikarna i deras olika sökfunktioner nu, "shopping" och "video" kommer näst längst fram där bilder alltid har varit och gör att jag klickar fel.
Till exemple om jag skulle pasta in ett error meddelande så kommer jag inte till en relevant xda-developer så som innan utan istället till tillverkarens värdelösa hjälpsida.

Är det enbart jag som upplever det så?

Kan inte mer än hålla med, tycker inte alls om Googles sökmotor längre. Får bara upp sidor som säljer det jag söker på, att hitta olika forum och recensioner om saker man söker på är inte alls enkelt lägre. Fanns bra sökverktyg där man kunde välja att söka i forum mm, men inte längre.
Bara riktad reklam och åter reklam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperChefen:

Till er som gnäller på Bing, har ni testat att använda det under en längre tid? Google är en vanesak. Jag själv använda Bing under en längre period, sen tröttnade jag dock på deras dåliga sök-funktion för bilder. Den vanliga webbsökningen var dock helt okej och inte alls så dålig som folk vill framställa den.

Nej de tar ju hjälp av google när de inte hittar själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag håller med.
Även jag använder bara Linux (och har redan en Windows licens från MSDN då jag är utvecklare).

Jag vill också kunna köpa en dator utan operativ system, eller utan Windows.

Vissa tillverkare har erbjudit att betala tillbaka de ~300:- som licensen kostar om man inte vill ha den.

Jag köpte en lenovo med win8 i julas men är mest orolig över att jag bidragit till någon positiv statistik åt microsoft. Bootade den dock aldrig med nätverksanslutning innan hela rasket var ompartitionerat o linux var installerat.

Permalänk
Medlem

använder google chrome och bing

Visa signatur

Theres no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det är en rabatt och ingen "subvention", Microsoft tjänar fortfarande pengar på att sälja den här versionen av Windows 8.

Permalänk
Medlem

Folk som porrsurfar föredrar nog Bing. Google blockerar ju en hel del sånt. Eller ja, Google blockerar bort en hel del annat också, trots att de tekniskt är en bättre motor.

Permalänk

Bing har blivit mycket bättre den senaste tiden, men man blir ju illamående så fort man hör namnet... Kunde de inte ha valt något bättre?

Skrivet av Mocka:

Sökte på Samsung Galaxy S5 på Google och Bing och fick upp helt olika resultat?

Säker på att du inte är inloggad på ett Google-konto så du får upp personliga sökresultat?

Skrivet av anders190:

DuckDuckGo är baserat på Bing

Edit: Nej glöm det sista jag skrev.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av simonwellander:

DuckDuckGo är baserat på Bing

Vad får dig att tro det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

En dator utan Windows och diverse bloat som ofta medföljer skulle troligen inte vara speciellt mycket billigare. Kanske till och med dyrare. Det sagt så skulle även jag vilja se sådanna datorer, och gärna mer datorer som kommer med Linux förinstallerat men det känns tyvärr inte som att det skulle vara alltför troligt att Windows-fria datorer skulle vara så bra som man nog kan tro det vara.

Men tillverkare som Acer, Dell, HP, Lenovo, Sony, etc sabbar Microsofts rykte.
Samtidigt så klagar dom på att PC-försäljningen går ner, och att folk inte köper datorer.

Folk hatar Windows PC, dom associerar det med långsamt, jobbigt, segt, frustrerande, frysningar, krascher, problem, etc.

Folk köper plattor, och det är inte konstigt, för dom vill ha något som inte är en Windows PC, det orkar dom inte med.
Apples datorer säljs fortfarande bra, man ser hela tiden tillverkare har kampanjer för dom, så jag antar att dom säljs.

Du kan köpa en MacBook för 10000 kr och få den utan skräpmjukvara.
Du kan köpa en Windows PC för 15000 kr, och den innehåller ändå skräpmjukvara. Wtf?
Eller så kan tillverkarna försöka kränga Windows PC för 2000-4000 kr utan marginaler.

Det operativ system som jag använder och föredrar är Linux.
Men jag gillar Windows, det är inte alls ett dåligt OS.
Windows utan medföljande skräpmjukvara är ett helt adekvat och trevligt system.
Men folk har en negativ uppfattningen om Windows PC.

Tillverkarna har svartat ner Microsofts rykte och fått Windows att framstå som skräp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boss302:

Vissa tillverkare har erbjudit att betala tillbaka de ~300:- som licensen kostar om man inte vill ha den.

Jag köpte en lenovo med win8 i julas men är mest orolig över att jag bidragit till någon positiv statistik åt microsoft. Bootade den dock aldrig med nätverksanslutning innan hela rasket var ompartitionerat o linux var installerat.

Jag har läst mytologiska historier om att detta ska vara möjligt och anekdoter från personer i andra länder som lyckats med detta.

Vet inte om det fungerar i verkligheten dock.
Om det funkar så lär det vara så omständligt och ta så mycket tid och energi att det inte är lönsamt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rektor:

Men tillverkare som Acer, Dell, HP, Lenovo, Sony, etc sabbar Microsofts rykte.
Samtidigt så klagar dom på att PC-försäljningen går ner, och att folk inte köper datorer.

Folk hatar Windows PC, dom associerar det med långsamt, jobbigt, segt, frustrerande, frysningar, krascher, problem, etc.

Folk köper plattor, och det är inte konstigt, för dom vill ha något som inte är en Windows PC, det orkar dom inte med.
Apples datorer säljs fortfarande bra, man ser hela tiden tillverkare har kampanjer för dom, så jag antar att dom säljs.

Du kan köpa en MacBook för 10000 kr och få den utan skräpmjukvara.
Du kan köpa en Windows PC för 15000 kr, och den innehåller ändå skräpmjukvara. Wtf?
Eller så kan tillverkarna försöka kränga Windows PC för 2000-4000 kr utan marginaler.

Det operativ system som jag använder och föredrar är Linux.
Men jag gillar Windows, det är inte alls ett dåligt OS.
Windows utan medföljande skräpmjukvara är ett helt adekvat och trevligt system.
Men folk har en negativ uppfattningen om Windows PC.

Tillverkarna har svartat ner Microsofts rykte och fått Windows att framstå som skräp.

Jag tror det mer har att göra med att konsumenter i mindre grad vill ha stationära datorer men även laptops. Smartphones och tablets tar över och är troligen (och tyvärr) nästa steg i utvecklingen. Dagens smartphone kan göra nästan allt en dator kan göra ändå, är dessutom lättare att ha med sig. MS har som vanligt inte fattat marknaden och kommer långt efter. Sedan räcker datorer längre idag än tidigare så de datorer folk köpt bör hålla ganska länge såvida ett upplevt behov uppstår eller att datorn skulle gå sönder.

MS har sig själva att skylla på. Huruvida de vill vara kvar på marknaden men även finnas med i framtida är helt upp till de. Jag hoppas personligen att de blir kvar men att deras marknadsdelar krymper till förmån för så väl Apple, Linux (Ubuntu) och eventuella nya starkare aktörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag har läst mytologiska historier om att detta ska vara möjligt och anekdoter från personer i andra länder som lyckats med detta.

Vet inte om det fungerar i verkligheten dock.
Om det funkar så lär det vara så omständligt och ta så mycket tid och energi att det inte är lönsamt.

några år gammal så det kanske är helt annorlunda nu? http://techworld.idg.se/2.2524/1.129550/barbara-utan-windows-...

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Vad får dig att tro det?

Jag läste det i ett internetforum för ett tag sedan och har sedan dess trott på det då jag tycker att de ger så lika sökresultat. Men tydligen var jag helt och cyklade. Enligt wikipedia:

Citat:

DuckDuckGo's results are a compilation of "about 50" sources,[30] including Yahoo! Search BOSS, Wikipedia, Wolfram Alpha, Bing, its own Web crawler, the DuckDuckBot, and others.[2][30][31] It also uses data from crowdsourced sites, including Wikipedia, to populate "Zero-click Info" boxes—grey boxes above the results that display topic summaries and related topics.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Jag läste det i ett internetforum för ett tag sedan och har sedan dess trott på det då jag tycker att de ger så lika sökresultat. Men tydligen var jag helt och cyklade. Enligt wikipedia:

https://duck.co/help/results/sources

Permalänk
Medlem
Skrivet av d94pam:

Där satte du huvudet på spiken! Tycker det är så trist med svenskarna idag att det är så inne att hata. Ingen bildar sig sin egen uppfattning längre utan hänger bara på grupptrycket. En trist utveckling!

Endast om man är enfaldig och tror att svaret är svartvitt hävdar man vad du och THB gör.

Skrivet av Tozzi:

Mitt "hat" är dock efter att ha testat både 8 och 8.1 en månad vardera. Så att säga att alla inte ens testat de är nog att dra en grupp över en kam.

Precis, många som hävdar detta argument har bestämt sig för att alla tycker illa om deras favorit eftersom de inte testat. Det är att göra det lätt för sig och det argumentet höll någon månad från Win 8's lanseringsdatum. Jag vågar garantera att 1.5 år senare har en majoritet med god marginal petat på en Win 8 dator, allt från en dag till månader i tid och gjort sin uppfattning. Flera gör bort sig när de använder den här klyschan som ursäkt så fort någon är kritisk mot deras favorit. Den håller dock inte längre.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

GARBAGE! Installera QT som standard så calligra och VLC inte bråkar med mig så är jag nöjd.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Säker på att du inte är inloggad på ett Google-konto så du får upp personliga sökresultat?

Inte på den här datorn

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Skrivet av JonatanR:

adblock maybe?

Menar mer dom som man inte kan ta bort, som sponsrade sökresultat, men dom verkar ha lugnat sig, för ett tag sedan kunde man inte söka på någonting utan att 5-6 första resultaten var sponsrade resultat.
ADBlock är alltid på (förutom på sajter som sweclockers)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Inaktiv

Och som slutkund så lär vi ÄNDÅ inte se billigare datorer.

Permalänk
Medlem

Nästan så man vill insta-köpa en OEM licens av det där om det går. Vad som helst för att slippa Google dyngan.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Nästan så man vill insta-köpa en OEM licens av det där om det går. Vad som helst för att slippa Google dyngan.

Windows 8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Windows 8?

Kör redan 8.1 Pro N så. Men Google bör jämföras med en trojan. Finns överallt, hänger med i varenda mobil, sponsrar det mesta och finns i ens vardag fast man inte vill. Nånstans måste det räcka. En storebror som bevakar en 24/7

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bullen181:

Kör redan 8.1 Pro N så. Men Google bör jämföras med en trojan. Finns överallt, hänger med i varenda mobil, sponsrar det mesta och finns i ens vardag fast man inte vill. Nånstans måste det räcka. En storebror som bevakar en 24/7

Microsoft med bing gör ju samma sak.

Duckduck, noscript, ghostery samt adblock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Microsoft med bing gör ju samma sak.

Duckduck, noscript, ghostery samt adblock.

Nja inte direkt. Det hänger inte med i varenda läsplatta, mobil osv. som man köper.
Sen är ju Microsoft Bing inget man har något emot heller. Bättre säkerhet, och inte 100% reklamfinansierade resultat som Google där varenda skit sida ska ha en annonsplats. Duckduckgo är ren skit då det är så segt att använda det. Tar lång tid innan det hittar resultat.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11