Thief får AMD Mantle och Trueaudio den 18 mars

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

"Stödet är dock begränsat till grafikkort med andra generationens GCN-arkitektur, det vill säga Radeon HD 7790, R7 260, R7 260X, R9 290, R9 290X samt den integrerade grafikdelen i AMD A-serien "Kaveri"

Så mitt R9 270X klarar inte Trueaudio? Nu blev jag lite ledsen faktiskt.

Kul för de som kan dra nytta av både Mantle och Trueaudio.

Tror du inte att dom bara glömt skriva dit det eftersom lägre serien ska få Trueaudio?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av Tommy_h:

Kommer TrueAudio göra något åt 3d positioneringen eller ligger det helt hos Windows? För jag får knappt något grepp alls om vart motståndaren är i spel längre, särskilt inte på höjden!

Själv har jag inga problem med 3d positioneringen i spel, använder både Soundblaster Z i min Desktop (5.1 Optiskt framför TV:n, eller 5.1 Hörlurar), och även t.om min laptop med Creative SBX (Mjukvaruversion av EAXHD 5.0 och openAL för er som inte vet) eller som det kallas X-FI MBIII (MBIII tror jag är senaste versionen). Laptop har Win8.1 och Desktop har Win7? Men jag tror det beror till stor del på spelet och dess "ljudmotor" (där Frostbyte motorn ligger på topp i min lista av "motorer"), men även på hårdvara, högtalare/hörlurar, rätt inställningar, och bra hörsel! Men absolut är det inte lika bra som dom Open
AL baserade spel som blir allt färre, OpenAL´s hårdvaru baserade 3d ljud är ju heltklart bäst (men även där beror det på hårdvara och mjukvara/inställningar).

Så Tommy, det funkar oftast för mig iaf, men ibland får man pula med settings hit och dit, och som sagt spelkoden och även om utvecklarna har verkligen utnyttjat 3d ljud, vilket många verkar ha slutat ha som en försäljningsargument i spel, fast vi flesta kan ju hålla med om att ljudet, speciellt i MP FPS (BF4 mfl), är viktigt, för mig personligen är ljudet minst halva upplevelsen, spel med dåligt ljud blir mycket sämre än än spel med "dålig grafik", eller rättare sagt (ursäkta, har höjt dosen på ritalina så har svårt sluta skriva? ), ljud och grafik är viktigt för att få en realistisk upplevelse, men om ett spel är roligt och blev tvungen under pistolhot att välja mellan ultra snygg grafik och grym ljud/musik/3dpos, så vet ni vilket jag väljer!

Visa signatur

My Hardware:Ryzen7 1700//Asus Prime X370-Pro//16GB Corsair DDR4 3000mhz//Asus Geforce RTX 2070 Dual EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Kanske inte så smart att skriva dina vilda gissningar som ren fakta.
Irrelevant inlägg om något.

Frågan var iofs vilket som var bäst. Mantle är bättre. Det finns ju inget man kan göra med DX12 som inte kommer gå att göra med Mantle. DX är fortfarande inte lika "close to metal" som Mantle är, och kommer heller inte att bli det av den enkla anledningen att det är hårdvaruspecifikt (och kommer förmodligen ALLTID vara det). Jag tror över huvud taget inte på att AMD är intresserade av att göra det öppet, eller vad man nu menar med öppet. Det är utvecklat för GCN och måste anpassas till vilken hårdvara Nvidia nu skulle köra det på.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Swedish Berserk:

"Stödet är dock begränsat till grafikkort med andra generationens GCN-arkitektur, det vill säga Radeon HD 7790, R7 260, R7 260X, R9 290, R9 290X samt den integrerade grafikdelen i AMD A-serien "Kaveri"

Så mitt R9 270X klarar inte Trueaudio? Nu blev jag lite ledsen faktiskt.

Kul för de som kan dra nytta av både Mantle och Trueaudio.

Skrivet av AMD-FX:

Tror du inte att dom bara glömt skriva dit det eftersom lägre serien ska få Trueaudio?

Trueaudio fungerar på samma modeller som har "andra revisionens" GCN. Radeon R9 270X är i botten ett omdöpt HD 7870 och har därför inte stöd för tekniken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Skrivet av BOMBAii:

Själv håller jag tummarna för Mantle, skulle vara så skönt om man kunde slänga Windows i soppkorgen och börja med Linux eller liknande

Plus att Mantle fungerade riktigt bra sist jag provade i Battlefield 4!

För mig blir det Windows vare sig Mantle blir populärt eller ej, för de äldre spelen kommer behöva Windows.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, synd att det splittras. För tillfället köper jag ej spel som har eller kommer implementera Mantle/True Audio. Denna teknik (*Mantle*) som är så grundligt för spel "visning" borde inte vara så här, PhysX är inte det eftersom det tillför extra saker.

Nu tycker jag du är bara löjlig. Det är inte som de spelen som lagt stöd för Mantle låser in sig till enbart Mantle..

Standardisering är bra.. ibland. Men inte om det styrs av ett företag som håller det låst till specifika operativ system..
Samt är mer intresserade av att stödja sina spel konsoler, istället för PC marknaden.

Sen tillför sällan PhysX något vettigt som inte kunde gjorts lika bra med andra metoder. Oh wow.. mer skräp på skärmen.. så fint..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Ganska ointressant frågeställning dom flesta kör intel grafik (enligt annan kommentar) men för vi entusiaster spelar intel, inte så stor roll (Grafikkortsmässigt då). Men är forfarande bara AMD som har stöd för Mantle (vilket kan, men troligtvis ej kommer att ändras)
Det som är intressant är om Dom ger stöd för det (Intel , Nvidia) ,annars så kommer Mantle bli precis som Phys x, bara utvecklarna som sponsras som ger stöd för det. Vilket inte är så bra varken för oss pc spelare eller för utvecklingen.

Jag tror inte AMD har råd att driva Mantle själva. Så antingen får dom släppa det fritt eller låta det dö ut. Beror också på hur pass bra DirectX blir också. Jag hoppas såklart att AMD kommer släppa Mantle fritt så Nvidia och Intel kan hoppa på spåret. På så sätt hoppas jag också att Spelkonsoler inte kommer begränsa pc spelens utveckling lika mycket.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte hur Trueaudio fungerar. Går det av sig självt oavsett hur man tar ut ljudet eller kräver det att man använder bild/ljud ut från grafikkortet (dvs, HMDI etc)?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av igelkotte:

Jag tror inte AMD har råd att driva Mantle själva. Så antingen får dom släppa det fritt eller låta det dö ut. Beror också på hur pass bra DirectX blir också. Jag hoppas såklart att AMD kommer släppa Mantle fritt så Nvidia och Intel kan hoppa på spåret. På så sätt hoppas jag också att Spelkonsoler inte kommer begränsa pc spelens utveckling lika mycket.

Frågan är ju om det finns intresse av Nvidia & intel att stödja Mantle det är nog där skon kommer klämma,
inte utifall AMD kommer att släppa Mantle.
Mantle kommer inte hjälpa att spelkonsoller hämmar utvecklingen. Det är dom stora bolagen EA & andra som utvecklar för alla plattformar som problemet ligger.
Bra att båda konsollerna är pc nuförtiden, men dom är alldeles för klena för att utvecklingen ska gå frammåt.
+ för Star Citizen som bara utvecklar för pc behövs flera sådana exempel där man skiter i konsoller pga för klen hårdvara. sen fyller Konsoller också ett behov men i min mening som barnspel & familjeunderhållning.
För att vi ska se en utveckling så behövs det nya spelmotorer som kan utnyttja moderna pc s (+ framtida pc) + en gemensam startegi utvecklingsverktyg osv. Vore en helt annan sak utifall AMD ,Nvidia + Intel tagit fram Mantle tillsammans, nu känns det mest som en nischad reklamprodukt för AMDs Grafikkort precis som phys x tyvär blev för Nvidia
Gemensamma tekniker är en bra väg att gå för att utvecklingen ska fortskrida. DX eller Open GL som exempel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår fortfarande inte hur Trueaudio fungerar. Går det av sig självt oavsett hur man tar ut ljudet eller kräver det att man använder bild/ljud ut från grafikkortet (dvs, HMDI etc)?

Skickades från m.sweclockers.com

Hade precis samma funderingar som du så jag hittade det här stycket:

Citat:

Going further up the audio stack, as we’ve mentioned in the past TrueAudio is an audio processing solution, not an audio presentation solution. With their DSPs AMD can process audio but they need to pass it back to the sound card for presentation. From a technical standpoint this is a bit tricky due to latency concerns – and is why the streaming DMA engine is so important – but video cards would make for a lousy environment for analog audio components anyhow. Furthermore separating processing and presentation means it’s a drop-in solution that will work with existing audio setups, be it a dedicated sound card, an integrated audio codec, USB audio, or even audio over DisplayPort/HDMI to a monitor or receiver.

Anandtech

Inte läst genom hela än men det verkar faktiskt som att AMD gör något vettigt här och avlastar spelmotorerna och ger oss bättre 3D-ljud igen. Verkar ju ge en mix till ljudkortet att spela upp helt enkelt, känns ganska genomtänkt faktiskt.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hörni, Mantle är inte låst till AMD, det ä bara inte tillgängligt hos Nvidia eller Intel ännu Herregud, det har knappt funnits i 2 månader. API:er tar tid att etableras. Framför allt har AMD uttryckt att de helst ser att OpenGL tar över det hela efter ett tag.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Förstår fortfarande inte hur Trueaudio fungerar. Går det av sig självt oavsett hur man tar ut ljudet eller kräver det att man använder bild/ljud ut från grafikkortet (dvs, HMDI etc)?

Skickades från m.sweclockers.com

TrueAudio är i princip hårdvaruaccelerat ljud där GPU'n avlastar CPU'n. Korten som har TrueAudio stöd har dessutom en extra signalprocessor för detta.

Permalänk
Medlem

Vad är syftet dela upp spelarna allt mer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Vad är syftet dela upp spelarna allt mer?

Hur delar detta upp spelarna? Sist jag kollade så funkar Thief helt ok med nVida kort också..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hade precis samma funderingar som du så jag hittade det här stycket:

Anandtech

Inte läst genom hela än men det verkar faktiskt som att AMD gör något vettigt här och avlastar spelmotorerna och ger oss bättre 3D-ljud igen. Verkar ju ge en mix till ljudkortet att spela upp helt enkelt, känns ganska genomtänkt faktiskt.

Skrivet av MarkSix:

TrueAudio är i princip hårdvaruaccelerat ljud där GPU'n avlastar CPU'n. Korten som har TrueAudio stöd har dessutom en extra signalprocessor för detta.

Tackar!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Ja, synd att det splittras. För tillfället köper jag ej spel som har eller kommer implementera Mantle/True Audio. Denna teknik (*Mantle*) som är så grundligt för spel "visning" borde inte vara så här, PhysX är inte det eftersom det tillför extra saker.

Nu tror jag att du har missförstått det hela. Spel med stöd för mantle kommer ju komma med directx också. Mantel ger bara alternativet att få högre fps eller bättre grafik. Om man däremot tar physx som liknelse så missar man ju faktiskt delar av spelupplevelsen om grafikkortet inte stöder physx, det anser i alla fall jag vara mer inlåst och splittrande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Nya thief förlöjligar original spelen. Utvecklarna borde skämmas. Looking Glass som gjorde originalen ettan och tvåan är de enda jag räknar till den genuina thief känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Nya thief förlöjligar original spelen. Utvecklarna borde skämmas. Looking Glass som gjorde originalen ettan och tvåan är de enda jag räknar till den genuina thief känslan.

Håller helt med ,dom borde ha satsat tid på att förbättra spelet istället för att skriva kod för AMD exlusivt Mantle, för få fps är inte problemet med detta spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Nu tror jag att du har missförstått det hela. Spel med stöd för mantle kommer ju komma med directx också. Mantel ger bara alternativet att få högre fps eller bättre grafik. Om man däremot tar physx som liknelse så missar man ju faktiskt delar av spelupplevelsen om grafikkortet inte stöder physx, det anser i alla fall jag vara mer inlåst och splittrande.

Skickades från m.sweclockers.com

Phys x borde också ha varit öppet, Bättre grafik! har du någon artikel som visar det? har ej sett någon bara fler fps i specialskrivna spel för väldigt få grafikkort frågan e om det är på bekostnad av kvalite?
i nuläget så är båda teknikerna exlusiva för varsin tillverkare som jag påpekat i denna tråd hela tiden så leder det inte till bättre spel.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Hörni, Mantle är inte låst till AMD, det ä bara inte tillgängligt hos Nvidia eller Intel ännu Herregud, det har knappt funnits i 2 månader. API:er tar tid att etableras. Framför allt har AMD uttryckt att de helst ser att OpenGL tar över det hela efter ett tag.

Fortfarande ointressant om inte Intel & nvidia stöder detta.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gibbe:

Hörni, Mantle är inte låst till AMD, det ä bara inte tillgängligt hos Nvidia eller Intel ännu Herregud, det har knappt funnits i 2 månader. API:er tar tid att etableras. Framför allt har AMD uttryckt att de helst ser att OpenGL tar över det hela efter ett tag.

om du säger det måste det vara sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Phys x borde också ha varit öppet, Bättre grafik! har du någon artikel som visar det? har ej sett någon bara fler fps i specialskrivna spel för väldigt få grafikkort frågan e om det är på bekostnad av kvalite?
i nuläget så är båda teknikerna exlusiva för varsin tillverkare som jag påpekat i denna tråd hela tiden så leder det inte till bättre spel.

Saknaden av artiklar som anklagar fps ökningen som ett resultat av sämre grafik är i sig ett "bevis". Så åtminstone är den upplevda grafiken likvärdig mellan direktX och mantle vid samma grafikinställningar.

Sedan får du tänka steget längre/se samband mellan olika saker. Om du tänker dig att mantle ger fler fps så är det samma sak som att du kan ha högre grafikinställningar med mantle och få samma fps som du hade i directx med lägre inställningar med bibehållen grafikkorts och/eller processorbelastning. Det är tex relevant att tala om bättre grafik om man kör med v-sync eftersom fps är låst då.

Egentligen är väl sänkt grafikkortsbelastning vid bibehållna grafikinställningar samt fps ett bättre sätt att uttrycka sig så lämnar man CPU-belastning och v-sync utanför. Kan ta på mig att jag skrev lite otydligt i förra inlägget.

Även om AMD inte släpper Mantle öppet som de sagt att de ska göra så kommer trycket på att DirectX ska bli bättre öka och Microsoft kommer tvingas förbättra det. Mantle har ju stor potential att göra gaming på Linux till verklighet och det skulle skada Microsoft om alla lärde sig Linux och Microsoft måste därmed göra DirectX bättre för att hindra mantle från att lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Saknaden av artiklar som anklagar fps ökningen som ett resultat av sämre grafik är i sig ett "bevis". Så åtminstone är den upplevda grafiken likvärdig mellan direktX och mantle vid samma grafikinställningar.

Sedan får du tänka steget längre/se samband mellan olika saker. Om du tänker dig att mantle ger fler fps så är det samma sak som att du kan ha högre grafikinställningar med mantle och få samma fps som du hade i directx med lägre inställningar med bibehållen grafikkorts och/eller processorbelastning. Det är tex relevant att tala om bättre grafik om man kör med v-sync eftersom fps är låst då.

Egentligen är väl sänkt grafikkortsbelastning vid bibehållna grafikinställningar samt fps ett bättre sätt att uttrycka sig så lämnar man CPU-belastning och v-sync utanför. Kan ta på mig att jag skrev lite otydligt i förra inlägget.

Även om AMD inte släpper Mantle öppet som de sagt att de ska göra så kommer trycket på att DirectX ska bli bättre öka och Microsoft kommer tvingas förbättra det. Mantle har ju stor potential att göra gaming på Linux till verklighet och det skulle skada Microsoft om alla lärde sig Linux och Microsoft måste därmed göra DirectX bättre för att hindra mantle från att lyckas.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast det gäller ju bara om Mantle har samma inställningar som DX hur långt man ser tydligt, fov ,hur mycket effekter som syns + nivån på desamma. Tycker mig minnas att folk gnällde på dimmig 3d vid inte allt för stora avstånd i BF4 men är ju i för sig fortfarande i beta så.
Tycker också det är bra med press på MS så vi får bättre DX sen kan gärna mantle skrotas för min del.
Jag förstår också vitsen med att kunna jobba närmare hårdvaran, men är inte säker på att det bästa är att hitta på en egen lösning utan att ha med sig dom andra aktörerna på marknaden. Tror Open GL funkar bra i Linux & där har man möjlighet att jobba nära hårdvaran också.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AMD-FX:

Vem kör Intel grafik? dom har väl inget vettigt att komma med

Frågan borde ju vara... Vem kör med Intel Grafik OCH SPELAR? Intel har en stor del av kakan sett till antalet GPU:er men det är ju för att de sitter i många lågbudget laptops.

Skrivet av Orici:

Mantle är också bara för vissa nischade spel. DirectX har fördelen att den stöder alla tillverkare ifrån start.

Nej? Mantlestöd kommer att dyka upp i alla spel som har Frostbitemotorn (Dvs. nästan varenda EA spel som är planerat att släppas de kommande åren sedan har vi ju spel som Star Citizen som även de kommer stödja Mantle.). Om du kallar det nischad så börjar man ju undra om du vet vad ordet betyder.

Skrivet av Ozeroun:

Vad är syftet dela upp spelarna allt mer?

Gör man inte heller? Vad jag vet så kan man köra Thief både i DirectX och med Mantle.

Skrivet av Ase:

Håller helt med ,dom borde ha satsat tid på att förbättra spelet istället för att skriva kod för AMD exlusivt Mantle, för få fps är inte problemet med detta spel.

Tvivlar starkt på att problemen ev. med storyn har något med Mantles införande i spelet ALLS.

Vissa verkar ju verkligen rycka efter halmstrån för att gnälla på Mantle.

Skrivet av Ase:

Phys x borde också ha varit öppet, Bättre grafik! har du någon artikel som visar det? har ej sett någon bara fler fps i specialskrivna spel för väldigt få grafikkort frågan e om det är på bekostnad av kvalite?
i nuläget så är båda teknikerna exlusiva för varsin tillverkare som jag påpekat i denna tråd hela tiden så leder det inte till bättre spel.

Leder inte heller till sämre spel. Borderlands 2 är ett väldigt populärt spel med bra story men spelet har även PhysX (Även om effekterna är buggade). Att påstå att exklusiva teknologier skulle försämra spelen skulle jag gärna vilja se dig styrka med bevis. Ett annat spel som har PhysX är Mirrors edge som blivit lovprisat genom taket..

Skrivet av Ase:

Fast det gäller ju bara om Mantle har samma inställningar som DX hur långt man ser tydligt, fov ,hur mycket effekter som syns + nivån på desamma. Tycker mig minnas att folk gnällde på dimmig 3d vid inte allt för stora avstånd i BF4 men är ju i för sig fortfarande i beta så.
Tycker också det är bra med press på MS så vi får bättre DX sen kan gärna mantle skrotas för min del.
Jag förstår också vitsen med att kunna jobba närmare hårdvaran, men är inte säker på att det bästa är att hitta på en egen lösning utan att ha med sig dom andra aktörerna på marknaden. Tror Open GL funkar bra i Linux & där har man möjlighet att jobba nära hårdvaran också.

Du vill minnas ja.. Men du verkar ha missat att Dice har återgäldat denna bug och att det inte berodde på Mantle utan ett fel från deras sida. Kom ihåg att Microsoft kommer ALDRIG att nå samma nivå som Mantle pga. att deras API inte är "close to metal". Alltså vill du att man skrotar en API som faktiskt ger mer till spelarna än vad DirectX gör bara för att det är AMD som gjort APIt? Börjar se en röd tråd i dina kommentarer.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Orici:

Ja, synd att det splittras. För tillfället köper jag ej spel som har eller kommer implementera Mantle/True Audio. Denna teknik (*Mantle*) som är så grundligt för spel "visning" borde inte vara så här, PhysX är inte det eftersom det tillför extra saker.

Ja hade förstått ditt resonemang om det hade fungerat sämre på Nvidias kort pga Mantle, men det gör det ju inte.
Nvidia har ju lagt till några extra funktioner som programmerarna kan anropa för att snabba upp Nvidias kort, inte bojkottar jag dem för det.
Likaså äger jag Batman och Borderlands 2 som har stöd för Nvidias hårdvara i PhysX, skall jag avinstallera dessa spel bara för att jag äger ett AMD-kort?

Där jag bojkottar är de fall där man medvetet gjort att något fungerar sämre på en viss hårdvara, tex Crysis 2 där man drog på Tesseleringen vansinnigt mycket, bara för att sänka AMD-kort.
Det lustiga var att detta gjorde att det fungerade sämre även på Nvidia kort, även om de inte drabbades lika hårt men det ansågs det tydligen vara värt.
Ett annat exempel är Assasins Creed där man tog bort DX10.1 bara för att AMD:s kort tjänade på detta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Microsoft kommer ALDRIG att nå samma nivå som Mantle pga. att deras API inte är "close to metal". .

Kommer inte DirectX 12 bli mer Close To Metal?

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Sist vi hade riktig direktåtkomst till hårdvaran var med W98.
Med konstanta blåskärmar och krasher som följd då stabiliteten låg helt i speltillverkarnas händer.
Så för mycket kontroll kan man inte flytta över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Frågan borde ju vara... Vem kör med Intel Grafik OCH SPELAR? Intel har en stor del av kakan sett till antalet GPU:er men det är ju för att de sitter i många lågbudget laptops.

Nej? Mantlestöd kommer att dyka upp i alla spel som har Frostbitemotorn (Dvs. nästan varenda EA spel som är planerat att släppas de kommande åren sedan har vi ju spel som Star Citizen som även de kommer stödja Mantle.). Om du kallar det nischad så börjar man ju undra om du vet vad ordet betyder.

Gör man inte heller? Vad jag vet så kan man köra Thief både i DirectX och med Mantle.

Tvivlar starkt på att problemen ev. med storyn har något med Mantles införande i spelet ALLS.

Vissa verkar ju verkligen rycka efter halmstrån för att gnälla på Mantle.

Leder inte heller till sämre spel. Borderlands 2 är ett väldigt populärt spel med bra story men spelet har även PhysX (Även om effekterna är buggade). Att påstå att exklusiva teknologier skulle försämra spelen skulle jag gärna vilja se dig styrka med bevis. Ett annat spel som har PhysX är Mirrors edge som blivit lovprisat genom taket..

Du vill minnas ja.. Men du verkar ha missat att Dice har återgäldat denna bug och att det inte berodde på Mantle utan ett fel från deras sida. Kom ihåg att Microsoft kommer ALDRIG att nå samma nivå som Mantle pga. att deras API inte är "close to metal". Alltså vill du att man skrotar en API som faktiskt ger mer till spelarna än vad DirectX gör bara för att det är AMD som gjort APIt? Börjar se en röd tråd i dina kommentarer.

Skrivet av Gratzner:

Kommer inte DirectX 12 bli mer Close To Metal?

Eller att dom har X-box där api är nära / närmare hårdvaran
Sen är min röda tråd att jag inte gillar separata lösningar. Spelar ingen roll om det är Nvidia ,AMD, Intel eller någon annan, gemensamma standarder precis som man har på hårdvarusidan gagnar alla, Tycker fortfarande att Mantle är intressant , förhoppnningsvis bättre än dx och att det kommer alla till gagn inte enbart AMD s Grafikkort Hoppas på stöd från Nvidia & Intel men vi får se.
Eller vem vet någon kanske fixar så det blir Glide vi kommer ha i våra spel igen.
Sen för att Återkomma till ämnet så spelar det ingen roll Om det är DX 11.1 Eller Mantle på thief Är ett dåligt optimerat spel för PC. Kontrollerna känns som ett Konsollspel, storyn inte den bästa. Dom borde gjort spelet bättre helt enkelt.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gratzner:

Kommer inte DirectX 12 bli mer Close To Metal?

Nej. Microsoft måste skriva om stora delar av API:t för att det ska bli close to metal.. Och detta har Microsoft vägrat göra i nästan tio år minst. Jag tvivlar att de skulle ändra sig nu. DirectX i sig har aldrig ens vara nära close to metal och därför är CPU overheaden ganska rejäl också.

Skrivet av Ase:

Eller att dom har X-box där api är nära / närmare hårdvaran
Sen är min röda tråd att jag inte gillar separata lösningar. Spelar ingen roll om det är Nvidia ,AMD, Intel eller någon annan, gemensamma standarder precis som man har på hårdvarusidan gagnar alla, Tycker fortfarande att Mantle är intressant , förhoppnningsvis bättre än dx och att det kommer alla till gagn inte enbart AMD s Grafikkort Hoppas på stöd från Nvidia & Intel men vi får se.
Eller vem vet någon kanske fixar så det blir Glide vi kommer ha i våra spel igen.

Nu går det inte att jämföra glide med Mantle eftersom Glide var menat att vara exklusivt för 3dfx Voodoo kort redan från början. Sedan så bygger Xbox Ones api på DirectX men det gör inte directX nära hårdvaran eller ens nära.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nej. Microsoft måste skriva om stora delar av API:t för att det ska bli close to metal.. Och detta har Microsoft vägrat göra i nästan tio år minst. Jag tvivlar att de skulle ändra sig nu. DirectX i sig har aldrig ens vara nära close to metal och därför är CPU overheaden ganska rejäl också.

Nu går det inte att jämföra glide med Mantle eftersom Glide var menat att vara exklusivt för 3dfx Voodoo kort redan från början. Sedan så bygger Xbox Ones api på DirectX men det gör inte directX nära hårdvaran eller ens nära.

Vem vet Nvidia äger väl glide med sitt uppköp av 3dfx korten så vi kanske får ett till.
Mantle= AMD, Glide= Nvidia, DX =Intel, en framtid vi alla längtar efter.
Sen vet ju alla att DX är så långt ifrån hårdvaran man kan komma. MS är alltid den stora boven Stackars X-box.
Har för mig att AMD sa att Mantle är exklusivt för pc & att det inte gör någon skillnad varken för PS4 eller X-box för att där har dom redan ett lågt gående api.(nära hårdvaran) men så kanske inte är fallet, du verkar ju veta att så inte är fallet.
Hoppas fortfarande på gemensamma standarder, längtar till den 20e så vi får se vad som sägs & vad branschen kommer med.

Visa signatur

Arne Berg