Permalänk

Nya och Gamla delar

Hoj på er. Jag har nyligen skaffat dator delar för att bygga om min Antec Veris Fusion 430 HTPC med ett annat moderkort, processor och RAM-minnen. Det första moderkortet var ett Gigabyte GA-73PVM-S2H och har DDR2 TwinMOS 4GB CL5 800MHz 8D25MK-TT minnen som jag bytte till ett ASRock G41M-GS3 men två st, Corsair 4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE minnen. Processorn i den föra var en Intel Dual Core. Den nya processorn är en Intel core 2 Quad Q6600. Grafik kortet är ett Nvidia GTX 650

I alla fall. Jag installerade alla dator delarna, skulle testa att starta igång datorn. Men. Det som händer är att jag bara får svart bild på skärmen. Jag har tästat då att trycka ed minnena, Reseta BIOS'en och testa på att minnena fungerar.

En av mina tankar är då att minnena är för nya för moderkortet. Då kortet säger till om 1333 MHz, minnena är 1600 MHz. Kan det stämma det jag säger?

Permalänk
Avstängd

1. Kontrollera så grafikkortet är korrekt installerat i PCI-Express sloten, om detta inte fungerar fortsätt till punkt nr2.
2. Erhåller du bild om du kopplar in bildskärmen till det interna grafikkortet hos moderkortet?
3. Kopplat in 4-pin kontakten till moderkortet?

Visa signatur

HP 255 | Nexus7 16Gb | Sony Xperia Z 16GB White Edition | Jays a-Jays Two | Arbetslös sedan 2012 | [url="https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers]Inet frakt fritt[/url]

Permalänk

1. Japp, den är korrekt installerad då det fungerade att sätta tillbaks den på gamla kortet, fick bild.

2. Får även svart bild då jag tästar det interna grafikkortet med skärmen.

3. Och så klart så ska 4-Pin kabeln alltid sitta i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conviction97:

Hoj på er. Jag har nyligen skaffat dator delar för att bygga om min Antec Veris Fusion 430 HTPC med ett annat moderkort, processor och RAM-minnen. Det första moderkortet var ett Gigabyte GA-73PVM-S2H och har DDR2 TwinMOS 4GB CL5 800MHz 8D25MK-TT minnen som jag bytte till ett men två st, Corsair 4GB CL9 1600Mhz VENGEANCE minnen. Processorn i den föra var en Intel Dual Core. Den nya processorn är en Intel core 2 Quad Q6600. Grafik kortet är ett Nvidia GTX 650

I alla fall. Jag installerade alla dator delarna, skulle testa att starta igång datorn. Men. Det som händer är att jag bara får svart bild på skärmen. Jag har tästat då att trycka ed minnena, Reseta BIOS'en och testa på att minnena fungerar.

En av mina tankar är då att minnena är för nya för moderkortet. Då kortet säger till om 1333 MHz, minnena är 1600 MHz. Kan det stämma det jag säger?

Minnena ska funka med moderkortet, de går alltid att köra under den hastighet de är ämnade för. Testa att ta ur batteriet på moderkortet nån timme eller så, det brukar rensa bios ibland när det inte funkar att bara bygla eller trycka på knappen.

Är moderkortet nytt? Det är ju rätt gamla grejer så om du köpt det beggat så finns ju möjligheten att förra ägaren haft sönder det.

Ett tips kan vara att ta ur allt nytt igen och kolla så du inte har fått smuts i minnesslottarna eller PCI-e slotten och kolla pinnarna i CPU sockeln så de inte är böjda. Om allt ser bra ut så sätt ihop allt igen utanför chassit, tex på moderkortslådan, och testa. Funkar det då så har du förmodlegen kortslutning på moderkortet mot chassi och då är det bara att kolla om du missat en moderkortsdistans eller liknande som ligger mellan chassi och moderkort.

Funkar det inte på lådan så testa med endast ett minne och testa alla slottar.

Kolla också om du får bild om du INTE har det andra grafikkortet i utan bara kör via det inbyggda.

Funkar inget av det skulle jag satsa på att det är någon komponent som gett upp.

Permalänk

Okej, så nu har jag testat runt lite granna med datorn (Alltså inte kopplat utanför den) Vilket vi gav förslag på. Men, det som jag tror skulle vara boven i det hela dramat, är nog Processorn. Då jag testade både den i Hans moderkort och mitt. När jag satte tillbaks så som min dator var från början, fick jag klar bild och allting, efter det sista försöket med att byta Processorn.

Först trodde jag att jag hade antingen förstört mitt grafikkort då den sa "Ingen Signal" på hans moderkort nå mera, men grafikkortet verkar ha klarat sig. Jag ska skicka tillbaks moderkortet, och med det Processorn och minnena så ska han testa dem hemma hos honom Ist, då han har mer saker som han kan testa runt med. Har inte så mycket proviant här hemma att testa runt med riktigt.