Cannabis, legaliseras eller inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Cannabis, visst.
Bara man slipper den otroligt dumma cannabiskulturen.

Låt Systembolaget sälja till personer över 21, samt med ett rent brottsregister.

Förstår inte riktigt varför folk kan vilja detta. Sure, en avkriminalisering av bruk kan jag se som positiv då vi får ett större fokus på rehabilitering istället för bestraffning, men vad skulle samhället tjäna på att sälja på systembolaget?

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem

Efter ha bott i Amsterdam i snart 6 månader så kan jag bara säga att "Avkriminalisera skiten!!!"

Det finns ingen som helst anledning för staten att lägga sig i hur folk blir höga. Polisen har bättra saker att ägna sig åt än detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coldfire2143:

Förstår inte riktigt varför folk kan vilja detta. Sure, en avkriminalisering av bruk kan jag se som positiv då vi får ett större fokus på rehabilitering istället för bestraffning, men vad skulle samhället tjäna på att sälja på systembolaget?

Att sälja drogen i lagliga butiker, t.ex. Systembolaget, istället för en stor svartmarknad minskar brottsligheten och gör att pengar hamnar i statskassan istället för i fickorna på kriminella.
Det gör också att det är ett mycket större steg att gå ifrån Alkohol och Cannabis till värre droger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Efter ha bott i Amsterdam i snart 6 månader så kan jag bara säga att "Avkriminalisera skiten!!!"

Det finns ingen som helst anledning för staten att lägga sig i hur folk blir höga. Polisen har bättra saker att ägna sig åt än detta.

Tycker du detta gäller även heroin, amfetamin, meth osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Tycker du detta gäller även heroin, amfetamin, meth osv?

Sure why not? Det har ju uppenbarligen fungerat bra i länder som Portugal och Tjeckien. Även här i Holland är mer väldigt tolerant mot tyngre droger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Sure why not? Det har ju uppenbarligen fungerat bra i länder som Portugal och Tjeckien. Även här i Holland är mer väldigt tolerant mot tyngre droger.

Hur menar du att det har fungerat bra?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Hur menar du att det har fungerat bra?

Så som att man för dryga 13 år sedan avkrimminaliserade bruket av tunga droger. Portugal och världen för den delen gick inte under.
Jag är ganska säker på att du och jag har diskuterat detta i en tidigare tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Så som att man för dryga 13 år sedan avkrimminaliserade bruket av tunga droger. Portugal och världen för den delen gick inte under.
Jag är ganska säker på att du och jag har diskuterat detta i en tidigare tråd.

Det är mycket möjligt att vi redan har diskuterat det. Jag är rätt säker på att jag aldrig har hört undergångs spådomar rörande avkriminalisering av droger, motståndarna brukar vara mer sansade. Portugal, Tjeckien och Nederländarna har väl ändå rätt hög drogkonsumtion även om det nog rimligtvis kan förklaras med andra modeller än legalisering: Hamnstäder, fattigdom osv.
Konsumentlandet är givetvis inte heller det enda landet i kedjan: Mexiko, Colombia och Afghanistan är länder med problematik rörande droger som inte kommer från den egna konsumtionen. Men Holländarna kanske sysslar med Rättvisemärkt även där.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Sure why not? Det har ju uppenbarligen fungerat bra i länder som Portugal och Tjeckien. Även här i Holland är mer väldigt tolerant mot tyngre droger.

Om jag förstår det rätt så handlar det om privata brukare och missbrukare, försäljning, lagning osv är fortfarande olagligt, stämmer det?
Är det den typen av avkriminalisering du pratar om eller ska även tillverkning och försäljning vara lagligt?

Att ge missbrukare vård istället för att sätta dom i fängelse ser jag som en självklarhet och den svenska noll-toleransen är en människofientlig och vidrig utöver dess enorma ineffektivitet och kostnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag förstår det rätt så handlar det om privata brukare och missbrukare, försäljning, lagning osv är fortfarande olagligt, stämmer det?
Är det den typen av avkriminalisering du pratar om eller ska även tillverkning och försäljning vara lagligt?

Att ge missbrukare vård istället för att sätta dom i fängelse ser jag som en självklarhet och den svenska noll-toleransen är en människofientlig och vidrig utöver dess enorma ineffektivitet och kostnad.

Stämmer bra. Försäljning är egentligen inte tillåtet men här i Amsterdam (Nederländerna i stort) så följer man helt enkelt inte lagen. Du får lov att driva Coffe Shops men mängden du får sälja samt inneha är begränsad. Tror det är 5g eller liknande. Saken är dock den att staten ser mellan fingrarna på det.
Det finns just nu ett ganska stort initiativ från borgmästare runt landet för att få till en legalisering av odling, se http://www.dutchnews.nl/news/archives/2014/01/35_mayors_call_...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag förstår det rätt så handlar det om privata brukare och missbrukare, försäljning, lagning osv är fortfarande olagligt, stämmer det?
Är det den typen av avkriminalisering du pratar om eller ska även tillverkning och försäljning vara lagligt?

Att ge missbrukare vård istället för att sätta dom i fängelse ser jag som en självklarhet och den svenska noll-toleransen är en människofientlig och vidrig utöver dess enorma ineffektivitet och kostnad.

Ja precis, det är avkriminaliserat och inte legaliserat.
Sverige ligger extremt långt efter andra länder och vi har i Sverige en nästan dubbelt så hög dödlighet bland de personer som fastnat i missbruk av tyngre droger.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Om jag förstår det rätt så handlar det om privata brukare och missbrukare, försäljning, lagning osv är fortfarande olagligt, stämmer det?
Är det den typen av avkriminalisering du pratar om eller ska även tillverkning och försäljning vara lagligt?

Att ge missbrukare vård istället för att sätta dom i fängelse ser jag som en självklarhet och den svenska noll-toleransen är en människofientlig och vidrig utöver dess enorma ineffektivitet och kostnad.

Fast missbrukare kan ju få vård även i Sverige... Du vill alltså påskina att Holland/Portugal lyckas bättre än Sverige och andra länder avseende missbruk.

På vilket sätt är det förhållningssätt som Holland/Portugal valt mindre människofientligt?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fast missbrukare kan ju få vård även i Sverige... Du vill alltså påskina att Holland/Portugal lyckas bättre än Sverige och andra länder avseende missbruk.

På vilket sätt är det förhållningssätt som Holland/Portugal valt mindre människofientligt?

Påskinna? Det är fakta. Det handlar mycket till undervisning och hela våran syn på detta. I Sverige är en arbetsgivare skyldig att bidra vid behandling för alkoholmissbruk. Gäller det någon annan drog får du garanterat sparken. Även om man i båda fallen klarar av att sköta sitt jobb till 100%

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Henrik21;14474280"]Fast missbrukare kan ju få vård även i Sverige... Du vill alltså påskina att Holland/Portugal lyckas bättre än Sverige och andra länder avseende missbruk.

Ja. Om du t.ex. läser länkarna som postats så ser man hur mycket bättre det gått för Portugal än för Sverige och USA t.ex.

Skrivet av Henrik21:

På vilket sätt är det förhållningssätt som Holland/Portugal valt mindre människofientligt?

Till exempel att man ger heroinister som vill komma ur sitt missbruk metadon och andra preparat som gör det möjligt för dom att komma ifrån den biokemiska abstinensen och ha ett fungerande liv.
I Sverige har läkare riskerat att polisanmälas och bli av med sin läkarlicens om dom gjort det.
Att göra det olagligt för en läkare att skriva ut en medicin som bevisligen har mycket positiva effekter för att man har någon idé om "nolltolerans" är människofientligt. När man låter sina egna doktriner stå föra att människors liv förstörs tycker jag det är människofientligt.
Se det här några år gamla inslaget ifrån Uppdrag Granskning t.ex.: https://www.youtube.com/watch?v=jNtPTyNRXNc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Påskinna? Det är fakta. Det handlar mycket till undervisning och hela våran syn på detta. I Sverige är en arbetsgivare skyldig att bidra vid behandling för alkoholmissbruk. Gäller det någon annan drog får du garanterat sparken. Även om man i båda fallen klarar av att sköta sitt jobb till 100%

Fast arbetsgivarens ansvar gäller ju oavsett. Vilket i sakfrågan kan iaf göra mig lite kluven. Hur stort ansvar ska en AG ha för sina anställda när det främst handlar om problem som inte är relaterade till arbetsplatsen.

[QUOTE="Kilroy;14475300"]

Skrivet av Henrik21:

Fast missbrukare kan ju få vård även i Sverige... Du vill alltså påskina att Holland/Portugal lyckas bättre än Sverige och andra länder avseende missbruk.

Ja. Om du t.ex. läser länkarna som postats så ser man hur mycket bättre det gått för Portugal än för Sverige och USA t.ex.

Till exempel att man ger heroinister som vill komma ur sitt missbruk metadon och andra preparat som gör det möjligt för dom att komma ifrån den biokemiska abstinensen och ha ett fungerande liv.
I Sverige har läkare riskerat att polisanmälas och bli av med sin läkarlicens om dom gjort det.
Att göra det olagligt för en läkare att skriva ut en medicin som bevisligen har mycket positiva effekter för att man har någon idé om "nolltolerans" är människofientligt. När man låter sina egna doktriner stå föra att människors liv förstörs tycker jag det är människofientligt.
Se det här några år gamla inslaget ifrån Uppdrag Granskning t.ex.: https://www.youtube.com/watch?v=jNtPTyNRXNc

Tycker inte att Portugal lyckats särskilt bra sett ur en ekonomisk synvinkel. Fast du har ju en mängd personer i Sverige som får Metadon, vilket i sig är lustigt eftersom du bara byter en beroendeframkallande substans mot en annan. Men det är väl en mer filosofisk fråga.

Problemet är ju att människor med problem oavsett substans orsakar en mängd följdproblem för andra i samhället. De ekonomiska kalkyler som påvisas brukar ju inte täcka upp för detta.

Samt, hur långt ska statens ansvar för individers egna val sträcka sig?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Om jag bara ser till mig själv så hade det gärna fått legaliseras. Jag skulle inte ha något emot att kunna röka någon gång ibland samt att samtidigt slippa se att mina pengar går till organiserad brottslighet. Hellre det än alkohol som är mitt enda alternativ just nu, om än något jag sällan nyttjar.

Om vi istället vidgar det till andra människor så vette tusan om jag inte hellre hade sett att alkohol blev olagligt istället för där har vi något som verkligen ställer till många problem. Vad jag har läst så har tex Holland lägre andel tunga narkotikamissbrukare än vad Sverige har och om det är korrekt och inte propaganda då känns det som att cannabis kan vara ett bättre lagligt alternativ än alkohol.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Om jag bara ser till mig själv så hade det gärna fått legaliseras. Jag skulle inte ha något emot att kunna röka någon gång ibland samt att samtidigt slippa se att mina pengar går till organiserad brottslighet. Hellre det än alkohol som är mitt enda alternativ just nu, om än något jag sällan nyttjar.

Om vi istället vidgar det till andra människor så vette tusan om jag inte hellre hade sett att alkohol blev olagligt istället för där har vi något som verkligen ställer till många problem. Vad jag har läst så har tex Holland lägre andel tunga narkotikamissbrukare än vad Sverige har och om det är korrekt och inte propaganda då känns det som att cannabis kan vara ett bättre lagligt alternativ än alkohol.

Skickades från m.sweclockers.com

Det stämmer, vi har en större andel av personer som missbrukar tyngre droger. I en undersökning som gjorde nyss, ( ska försöka leta upp källan sen) där ställdes frågan hur många av deras dealers som hade tillgång till tyngre saker än just Cannabis. Resultatet var ca 12% i Holland och hela 54% i Sverige. Kan det vara för att inför lagen så är det lika illa med Cannabis som Heroin/Meth. Lite skevt kanske?

Lite fin video om hur de börjar inse hur snett det är, makes no sense.
https://www.youtube.com/watch?v=qj-n082LsI4

Alkohol kommer långt före cannabis när det häller skadeverkningar.

Video från förra helgens UN konferens där de börjar inse att bestraffning för den del av alla brukare som får problem är fel väg att gå: https://www.youtube.com/watch?v=xNshk6XP-nk

Sverige skickar Maria Larsson och kör vidare på sin knark är bajs och visar extremt vinklade inslag som tex senaste Kalla oFakta där de gör upptäckter som resten av världen misslyckats med.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Jag har helt missat denna tråd, men det är ett mycket intressant ämne att debattera, främst för att det tydligen är helt omöjligt att få till en normal sansad debatt i media. Båda sidor står väldigt långt ifrån varandra och båda ger intrycket av att vara mer eller mindre verklighetsfrånvända. Personligen tycker jag att förbudet är ganska dumt och kontraproduktivt, och det har inget att göra med att jag vill använda drogen eller så för skulle jag vilja det så är det inget problem alls idag.

Till exempel så togs "cannabisproblemet" upp i Kalla fakta häromdagen och som vanligt så intervjuade de inga personer med varken relevant kunskap eller erfarenhet. Poliser och tullare vittnade om att smugglingen ökat, vilket inte har med saken att göra egentligen. Smuggling ökar för att bruket ökar, men det säger inget om farligheten hos preparatet eller liknande. De intervjuade en anonym före detta missbrukare som var mycket ung och som tydligen haft väldiga problem, men utan källa så betyder det ingenting och även med en källa så är det bara en anekdot. Sen frågade de ungdomar på stan om hur farligt de tyckte cannabis var, för random ungdomar på stan är förstås experter på det...

För ett tag sedan handlade Debatt i SVT om ämnet men även där var nivån på debattörerna väldigt låg. En Hollywoodfru fick exempelvis väldigt mycket utrymme trots att hon ansåg att hasch var en väldigt farlig drog och gräs var totalt ofarlig typ; det är samma sak.

Malou efter tio på TV4 tog upp frågan i ett förvånansvärt nyanserat program med bland andra Fredrik Federley, Magnus Linton och folkhälsoministern Maria Larson. Maria Larson lyssnade dock inte på de andras argument utan stod fast vid att (olagliga) droger är hemskt och ska inte finnas. Federley kom med en kommentar som jag tyckte var ganska tankeväckande, typ såhär: "Om vi nu accepterar att cannabis är så farligt som ni säger, är det verkligen skäl nog att förbjuda det? Om något är såpass farligt så borde det inte behöva förbjudas utan folk skulle självmant förstå att det inte är något att ha. Det är till exempel inte olagligt att dricka bensin trots att det är extremt farligt för ingen skulle ju vara så dum att de drack bensin." Alltså är cannabis olagligt för att det inte är så farligt, annars hade det inte behövt vara förbjudet för då hade folk undvikit det.

Problemet är inte huruvida cannabis är totalt ofarligt eller ej, för vi vet att det inte är det. Problemet är att förbudet och upprätthållandet av det skapar så väldigt mycket mer lidande än vad drogen i sig gör; att denna drog bevisligen är mycket mindre skadlig än de flesta lagliga droger såsom alkohol, nikotin eller koffein (för att inte nämna läkemedel).

Tittar vi på risker och skador med ett cannabisbruk så finns det vissa saker som är faktiska risker och en väldig massa FUD.

  • Det finns ett litet samband mellan cannabisbruk och psykiska sjukdomar men det är inte bevisat att cannabis orsakar dessa sjukdomar utan det är lika troligt (och i mina ögon långt troligare) att de som har "ett svagt psyke" (eller en benägenhet för dessa sjukdomar) söker sig till droger för att avhjälpa sina problem (något som talar för detta är att det är mycket vanligt med både alkoholmissbruk och tobaksberoende bland denna grupp).

  • Psykoser kan man få av alla starka upplevelser, de orsakas inte av drogen utan av upplevelsen av ruset och det är långt vanligare att hamna i psykos efter exempelvis alkoholbruk än efter cannabisbruk, men också efter exempelvis skilsmässa eller liknande. Begreppet haschpsykos verkar vara myntat av svenska myndigheter på 70-talet och finns inte i andra länder.

  • Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande på det sätt som de flesta andra vanliga droger är, både lagliga och olagliga. Man kan få (fysiska) abstinensbesvär av att sluta med alkohol, nikotin eller koffein likväl som från heroin, amfetamin eller kokain men inte från att sluta med cannabis. Psykiskt beroende är något annat, men allt man gillar kan vara psykiskt beroendeframkallande; datorspel, träning, sex, socker osv. så det är inget skäl för förbud.

  • Lungorna och luftvägarna tar förstås lite stryk ifall man inhalerar rök men det gäller alla former av rök och inte i större utsträckning för cannabisrök. Röker man väldigt mycket så kan man få infektioner i luftvägarna, hosta osv. Cannabis är inte behandlat med kemikalier på så sätt som tobak är för att det ska vara lättare att inhalera, så det känns i halsen. Däremot verkar denna inhalering inte påverka risken för lungcancer utan snarare tyder undersökningar på att risken för lungcancer bland cannabisbrukare (som inte röker tobak) är lägre än risken bland icke-rökare (andra undersökningar ger inte dessa resultat dock, så slutsatsen är svår att dra). Det finns dock andra metoder att inta cannabis som rimligtvis inte påverkar luftvägarna, exempelvis genom att äta eller dricka det. Vaporizers finns också men då inhalerar man ändå giftiga ämnen även om de är mycket färre än vid rökning.

  • Gateway-teorin håller inte för närmare granskning och det förstår vem som helst med bara en gnutta vetenskaplig metodik i skallen. Den lilla korrelation man har kunnat påvisa här kommer självklart som en del av förbudet. Om du vill röka cannabis och du måste ta kontakt med kriminella för att få det, kriminella som också säljer andra saker som är mycket mer fördelaktiga för dem att sälja av flera orsaker (exempelvis är det mycket lättare att smuggla droger som inte luktar så mycket, som ger större vinster och som inte tar så mycket plats, men de är också mycket mer beroendeframkallande och ökar chansen för en stadigt återkommande kund osv.) så är det inte så konstigt att de försöker pracka på en det.

  • Toxiciteten hos cannabis är nära noll. Det är i princip omöjligt att dö av en överdos cannabis hur mycket man än anstränger sig och det finns inga historiska belägg för att någon någonsin har gjort det. Det finns en väldigt gammal undersökning från amerikanska armén där de påvisar hjärnskador hos möss efter en extrem dos cannabis, men problemet är att de endast gav mössen rök och ingen luft, alltså kom hjärnskadorna av syrebrist och inte av cannabisen.

Nog om skadorna, vad är då problemet med ett förbud?

  • Förbudet är inte effektivt. Fler personer röker cannabis idag än på länge och våra siffror i Sverige visar att vi har lika mycket problem som i Holland eller Portugal där cannabis är mer eller mindre lagligt. Den enda siffra som är bättre i Sverige (som dock pekar kraftigt åt fel håll för närvarande) är att det är färre som prövar en drog här än i de andra länderna. När det gäller andelen långvariga missbrukare, andelen skador och andelen dödsfall så ligger vi inte så bra till utan någonstans i mitten, som exempelvis Holland också gör.

  • Cannabis är en stor inkomstkälla hos många av våra kriminella grupperingar, Hells Angels och Bandidos men också ungdomsgäng och liknande. En legalisering hade gjort det olönsamt för gängen att fortsätta med denna affär, priserna hade pressats ner av laglig cannabis som inte behöver smugglas över halva världen (eller odlas i garderober och ödehus runt om i landet under ständigt hot från polis och andra myndigheter) och brukare hade hellre köpt något med bra (garanterad) kvalitet än en påse av något som kan vara vad som helst. Ett argument man ofta hör emot detta är: "Tror ni verkligen att gängen hade gett upp denna inkomst så lätt? De kommer att börja sälja annat." Fast dels så säljer de redan annat och dels så är det så självklart att de kommer att tappa. Maffian i USA fortsatte inte sälja alkohol efter förbudstiden för de kan inte konkurrera med lagliga varor varken i pris eller kvalitet. De gick in i andra branscher, eller snarare ökade trycket i de branscher de redan var inne i, men fortfarande så var borttagandet av förbudet en stor smäll mot dessa organisationer som de aldrig återhämtade sig från.

  • Den gnutta sanning som finns i gateway-teorin handlar om att samma personer säljer det du vill ha och annat som de hellre vill sälja, som jag nämnde ovan. I viss mån skulle det också kunna handla om all propaganda man blivit matad med sedan barnsben om hur farligt cannabis är, att man kommer att hamna i rännstenen, att man kommer tro att man är en apelsin (:)) osv. detta är ganska uppenbart falskt när man väl testar cannabis så då är det inte så konstigt att man drar liknande slutsatser om annan anti-drog propaganda.

  • Förbudet innebär också att de som faktiskt hamnar i missbruk drar sig från att söka hjälp. Går man till ett sjukhus eller så idag och ber om hjälp med att exempelvis sluta röka cannabis så ringer de polisen och du kommer att få böta, en "prick" i registret och risken är att du dras in i socialtjänstens värld med pisseprov, ständiga samtal osv. Detta innebär också en risk att man förlorar jobbet och minskar chansen att få ett jobb ifall man är arbetssökande (ett utdrag ur belastningsregistret är mer regel än undantag i många branscher idag och lycka till att få ett jobb om det står att du varit involverad med droger i det).

  • En legalisering hade också inneburit en reglering. Idag kan vem som helst (med rätt kontakter, alltså typ alla tonåringar bland annat) köpa cannabis närsomhelst. Hade det sålts på bolaget eller liknande så hade det självklart varit lika reglerat som alkoholen vad gäller åldersgräns, försäljningsställen, kända missbrukare osv. Kvaliteten hade också blivit reglerad och garanterad. Det visserligen inte alls ett så stort problem när det gäller just cannabis (framför allt inte gräs), snarare andra droger, men det var inte länge sedan det kom en massa varningar om gräs som var besprutat med ett slags glaspulver för att drogen skulle se bättre ut men som innebar kraftiga hälsorisker och så, det hade aldrig hänt om det var systembolaget som köpte in cannabisen liksom.

Sen har vi den ekonomiska biten. Cannabis är idag en av de billigaste illegala drogerna men fortfarande är det ju sjukt mycket pengar för ett ogräs liksom. Idag kostar 1g cannabis runt 100:- men det finns inget som egentligen gör det dyrare att framställa än, säg kaffe som kostar typ 100:- för ett kg. Det är en extremt tålig växt som verkar trivas nästan var man än sätter den, varje sommar ser jag en del plantor ute i rabatterna och i de offentliga planteringarna exempelvis. För att få högkvalitativ cannabis krävs förstås lite mer än att bara ösa ut fröer, helst ska man undvika hanplantor och i vårt klimat behövs det nog någon form av lampor eller i alla fall ett växthus, men det är ju inget hinder för att odla exempelvis tomater eller så som ju inte kostar så mycket. Sen krävs det efterbehandling med försiktig torkning och kurering, men det är heller inget särskilt speciellt för cannabis. Många av våra grödor behandlas ganska ordentligt efter skörd, kaffebönor är ett extremexempel förstås med skalning, torkning, rostning, malning osv.

Skulle staten tillåta odling av cannabis så borde man kunna uppnå ungefär samma volymer och priser som andra känsliga grödor. Tittar vi exempelvis på Senapskål (eller Ruccola som det kallas nuförtiden) så är det en väldigt känslig växt som måste plockas och rensas försiktigt och sen förpackas i lådor med en massa luft, och det lyckas man med utan att priset går över typ 200/kg. Säg att torkningen och kureringen av cannabis skulle vara lika kostsam som odlingen, alltså 200/kg utöver de 200/kg som odlingen kostar , då är vi uppe i 400/kg eller 40 öre per gram, och det är ganska högt räknat. Skulle man beskatta det med säg 10 000% så skulle vi ändå hamna på mindre än hälften av vad det kostar idag och staten skulle få in i princip allt av detta i skatt. Alltså en ganska bra affär.

Sen måste man ju också titta på vad förbudet kostar idag. Det är en väldig massa tullare och poliser som ägnar stora delar av sin tid åt cannabis, dessa hade man antingen kunnat säga upp och på så vis sparat pengar, eller så hade de kunnat ägna sig åt värre saker som människosmuggling, ekonomisk brottslighet, våldsbrott eller liknande. Likaledes är det en väldig kostnad för rättsväsendet att åtala och döma cannabisbrukare och -langare som man helt hade sluppit. Sen tillkommer kostnaden för övrig brottslighet som är en direkt följd av förbudet. Till exempel hade de flesta gängstrider som har inträffat den senaste tiden hade aldrig hänt för de krigar ju om områden att sälja cannabis i.

Ett borttaget förbud mot cannabis hade inneburit att de övriga illegala drogerna hade fått mer uppmärksamhet, inte bara från rättsväsendet utan i hela samhället, informationskampanjer, nya mätmetoder och dylikt. Idag är cannabis hårdare utsatt än andra droger bland annat för att cannabis syns i upp till en månad i urinprov medan andra tyngre droger försvinner på ett dygn. Så om mitt jobb skulle ha slumpmässiga drogtester så hade jag kunnat åka dit för att jag tog en joint två veckor innan men om jag hade ägnat hela helgen åt kokain och hamnade i ett drogtest på tisdagen så hade det inte visat något. Det känns ju ganska fel. Lite samma sak i tullen med "knarkhundarna", cannabis luktar mycket och distinkt och hittas således ganska lätt medan amfetamin eller kokain är långt svårare att upptäcka. Hade inte tullen kunnat skryta med x-beslag av cannabis per dag så hade de kanske satsat lite mer på att faktiskt hitta de värre drogerna.

Sen har vi ju alla positiva effekter från cannabis. Det är ett rus, men ett milt rus som många tycker hjälper dem att slappna av till exempel efter en hetsig dag på jobbet. En del väljer att lägga pussel, träna, spela datorspel eller ta ett glas vin, andra väljer en spliff och om det funkar för dem är det en positiv effekt IMO. Sen har vi de medicinska fördelarna. I Sverige tar ingen detta på allvar bara för att det är cannabis men i andra länder (som tydligen inte är lika fördomsfulla) så visar alla försök på tydliga effekter. Cannabis hjälper ordentligt med bieffekter från tunga mediciner som cancermediciner, psykofarmaka och liknande, och det är väldigt skönt för dessa patienter att mildra dessa. Många psykiskt sjuka kan helt sluta med psykofarmaka när de börjar röka gräs då det inte bara ger en mycket bättre effekt utan dessutom gör det utan alls lika mycket oönskade bieffekter. Gräs är också en bra smärtstillare utan de effekter som andra smärtstillare ofta har, bland annat beroende och ökad tolerans.

Sen har vi ju hela biten med industrihampa. Industrihampa är idag än av våra mest användbara grödor. Den ger fiber som är både starkare och mjukare än bomull utan att kräva samma kemikaliebehandlingar. Man kan göra miljövänlig plast av den. Fröerna är utmärkt kost och oljan man kan få från dem är en av de nyttigaste oljorna vi känner till. Men det är omöjligt att få tillstånd att odla det i Sverige bara för att växten ser likadan ut som cannabis. Smart...

Sammantaget är cannabis en sjukt användbar växt och förbudet orsakar extremt mycket mer skada än vad drogen någonsin kan göra. Så: Bort med det!

Ledsen för det sjukt långa inlägget och mycket av det jag har sagt kanske redan har tagits upp i tråden, jag orkade inte ta mig igenom hela. Men det är så jag ser det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Problemet är ju att människor med problem oavsett substans orsakar en mängd följdproblem för andra i samhället. De ekonomiska kalkyler som påvisas brukar ju inte täcka upp för detta.

Ja, absolut. Men nolltolerans och kriminalisering brukar oftast öka dessa följdproblem istället för att motverka dom.
Jag vet inte vad du syftar på, kan du ge ett exempel?

Skrivet av Henrik21:

Samt, hur långt ska statens ansvar för individers egna val sträcka sig?

Det tycker jag är en fråga som man kan bortse ifrån i det här fallet, även om jag tycker det är en viktigt fråga i sig, eftersom kostnaden för kriminalisering, nolltolerans osv är så mycket högre än kostnaden för vård och mjukare inställning till bruk av droger.

Om man tycker nolltolerans osv är värt den extra kostnaden av någon anledning så okej. Men vad är den anledningen?

Permalänk
Medlem

Det finns ingen övergripande och bra forskning på Cannabis vill jag påstå. En stor del av forskningen som gjorts har haft som mål att visa hur farligt det är med cannabis. Därför är experiment utförda på ett sätt för att få maximal negativ effekt på just det man tittar efter. Resultaten och vetenskapen ifrån dessa experiment och forskningsområden stämmer men har ofta ingenting att göra med hur cannabis faktiskt brukas.
Detta gör även att meta-analyser blir väldigt skeva eftersom en så stor del av forskningen egentligen är irrelevant.

Sen finns det även motsatsen, haschtomtar som viftar bort minsta lilla problem med drogen som lyfts med alternativa förklaringar som visserligen stämmer ibland men som återigen enligt mig känns väl defensivt. Man utgår ifrån en bestämd uppfattning och tolkar resultaten utifrån det väldigt hårt.

Därför tänkte jag bemöta snajks punkter med min tolkning av forskningen och dom erfarenheter jag har tagit del av osv.
Alla mina kommentarer är mina egna tolkningar av det jag har tagit del av och ingenting jag påstår är absolut sanning.

Skrivet av snajk:

[*]Det finns ett litet samband mellan cannabisbruk och psykiska sjukdomar men det är inte bevisat att cannabis orsakar dessa sjukdomar utan det är lika troligt (och i mina ögon långt troligare) att de som har "ett svagt psyke" (eller en benägenhet för dessa sjukdomar) söker sig till droger för att avhjälpa sina problem (något som talar för detta är att det är mycket vanligt med både alkoholmissbruk och tobaksberoende bland denna grupp).

Att cannabis orsakar dessa sjukdomar är osannolikt men att cannabis förvärrar och utlöser vissa psykiska sjukdomar är mycket troligt.

Skrivet av snajk:

[*]Psykoser kan man få av alla starka upplevelser, de orsakas inte av drogen utan av upplevelsen av ruset och det är långt vanligare att hamna i psykos efter exempelvis alkoholbruk än efter cannabisbruk, men också efter exempelvis skilsmässa eller liknande. Begreppet haschpsykos verkar vara myntat av svenska myndigheter på 70-talet och finns inte i andra länder.

Även om just ordet "haschpsykos" är Svenskt så har jag stött på fenomenet på andra håll än i bara Sverige även om det kanske inte haft ett särskilt begrepp.
Cannabis utlöser psykoser i högre grad än mycket annat men lite tyder på att det orsakar dom. Och det är en mycket liten risk oavsett hur man väljer att se på det.

Skrivet av snajk:

[*]Cannabis är inte fysiskt beroendeframkallande på det sätt som de flesta andra vanliga droger är, både lagliga och olagliga. Man kan få (fysiska) abstinensbesvär av att sluta med alkohol, nikotin eller koffein likväl som från heroin, amfetamin eller kokain men inte från att sluta med cannabis. Psykiskt beroende är något annat, men allt man gillar kan vara psykiskt beroendeframkallande; datorspel, träning, sex, socker osv. så det är inget skäl för förbud.

Det psykologiskt beroendeframkallande med Cannabis skiljer sig dock en hel del ifrån andra saker som datorspel, träning osv.
Det sättet som Cannabis påverkar hjärnan och får en att känna osv är i en annan klass än aktiviteter man blir beroende av på olika sätt.
Det psykologiska beroendet som Cannabis kan sätta en i kan vara ett stort problem. Psykologiskt beroende kan vara minst lika svårt att bryta sig loss ifrån som fysiskt beroende.

Risken att hamna i ett problematiskt och destruktivt psykologiskt beroende är dock inte särskilt hög överlag. Framförallt inte vid vanligt bruk nån gång i veckan utan det handlar mer om man röker på varje dag osv.

Skrivet av snajk:

[*]Lungorna och luftvägarna tar förstås lite stryk ifall man inhalerar rök men det gäller alla former av rök och inte i större utsträckning för cannabisrök. Röker man väldigt mycket så kan man få infektioner i luftvägarna, hosta osv. Cannabis är inte behandlat med kemikalier på så sätt som tobak är för att det ska vara lättare att inhalera, så det känns i halsen. Däremot verkar denna inhalering inte påverka risken för lungcancer utan snarare tyder undersökningar på att risken för lungcancer bland cannabisbrukare (som inte röker tobak) är lägre än risken bland icke-rökare (andra undersökningar ger inte dessa resultat dock, så slutsatsen är svår att dra). Det finns dock andra metoder att inta cannabis som rimligtvis inte påverkar luftvägarna, exempelvis genom att äta eller dricka det. Vaporizers finns också men då inhalerar man ändå giftiga ämnen även om de är mycket färre än vid rökning.

Det är bra mycket värre för lungorna och luftvägarna att elda i en öppen spis en att röka på så mycket man klarar en kväll.
Dessutom, fucking cigaretter är lagligt.

Skrivet av snajk:

[*]Gateway-teorin håller inte för närmare granskning och det förstår vem som helst med bara en gnutta vetenskaplig metodik i skallen. Den lilla korrelation man har kunnat påvisa här kommer självklart som en del av förbudet. Om du vill röka cannabis och du måste ta kontakt med kriminella för att få det, kriminella som också säljer andra saker som är mycket mer fördelaktiga för dem att sälja av flera orsaker (exempelvis är det mycket lättare att smuggla droger som inte luktar så mycket, som ger större vinster och som inte tar så mycket plats, men de är också mycket mer beroendeframkallande och ökar chansen för en stadigt återkommande kund osv.) så är det inte så konstigt att de försöker pracka på en det.

Detta stämmer helt och hållet men det saknas ett perspektiv som inte är exklusivt för Cannabis och det är att en normalisering av droganvändning överlag ökar chansen mycket stort att man provar även andra droger.
Alkohol är den absolut största boven till detta men även Cannabis bidrar även om man bortser ifrån dom aspekterna som snajk tar upp som visserligen är den stora grejen i dagsläget.

En annan aspekt där Cannabis fungerar som gateway-drog är den skräckpropaganda och hårda nolltolerans vi har känns helt orimlig när man väl börjar bruka drogen eller umgås med människor som gör det. Det för att man inte har förtroende för den information man får om droger ifrån samhället i stort och har lättare att tro att droger överlag är ofarligare än dom är eftersom samhället överdriver hur farliga dom är något extremt.
Alkohol är en mycket farligare drog än samhället ger sken av, flera gånger om året kan man läsa stora löpsedlar om att "Två glas vin om dagen är bra för hälsan!" och liknande medan t.ex. Cannabis får rubriker som "BEVISAT, CANNABIS FARLIGT FÖR HJÄRNAN!" osv. utan att man faktiskt bildar sig en helhetsuppfattning innan man skriver artikeln utan enbart fokuserar på en liten aspekt av helheten.

Skrivet av snajk:

[*]Toxiciteten hos cannabis är nära noll. Det är i princip omöjligt att dö av en överdos cannabis hur mycket man än anstränger sig och det finns inga historiska belägg för att någon någonsin har gjort det. Det finns en väldigt gammal undersökning från amerikanska armén där de påvisar hjärnskador hos möss efter en extrem dos cannabis, men problemet är att de endast gav mössen rök och ingen luft, alltså kom hjärnskadorna av syrebrist och inte av cannabisen.

Var det inte apor?
Experimenten med möss har varit rimligare utförda om jag minns rätt.

I vilket fall som helst så finns det mycket som tyder på att Cannabisbruk bland unga är destruktivt för hjärnan. Det försämrar hjärnans utveckling av minne och lite andra saker. Exakt hur mycket man behöver röka på för att få dom effekterna är svårt att säga, det har varit otydligt eller överdrivet bland dom experiment jag sett på djur och bland den forskning som gjorts på människor så har man ofta varit dålig på att ta hänsyn till andra saker såsom socioekonomiska faktorer och hur mycket man röker på.
Men i vilket fall som helst så är det onyttigt för hjärnan att röka på medan hjärnan utvecklas som den gör när man är ung.

Däremot har den forskningen som Cannabis-kritiker väldigt gärna hänvisar till som säger att det är farligt för unga också sagt att för vuxna är det helt ofarligt, dom negativa effekterna på hjärnan är snabbt övergående när man slutar med drogen. Men det pratar man inte om.

Permalänk
Medlem

Det är lite märkligt att staten kan bestämma att du inte får plocka Toppslätskivling och äta den för att den är narkotikaklassad.
Men en vit flugsvamp som du kan dö av, den kan du plocka upp och äta utan rättslig påföljd...

Så länge det inte är förbud emot alkohol, så kan lika gärna cannabis släppas ut inom samma ramar.

Visa signatur

Dator 1: EVGA SuperNOVA Gold 750W | DELL S2340L 23"" | Sapphire Radeon R9 280X Dual-X OC | Intel i5 4670k@4.4Ghz | Asus Z97-a | Samsung 830 128GB SDD | Corsair DDR3 1600mhz 8GB | Win 8.1 Pro | HAF 912 Plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capeman:

Straffet för att röka marijuana och köra bil borde i rimlighetens namn vara likvärdigt som att dricka alkohol och köra bil. Faktum är att flera undersökningar visat att man kör ännu mer försiktigt när man rökt marijuana. Jag tycker nog ändå i dagsläget att det borde vara samma straffskala som med alkohol. Hur det sedan skall mätas är en annan fråga...

Straffen borde baseras på vetenskapliga studier hur mycket drogen och kvantiteten av den på påverkar körförmågan. T.ex. amfetamin påverkar inte körförmågan ens i närheten av alkohol.

Min poäng är att det ska baseras på vetenskap och inte ideologi. Lättare sagt än gjort dock när forskare som kommer fram till fel resultat riskerar att få sparken. Den som anlitar forskare har ofta en dold agenda och detta sätter ofta forskare i ett moraliskt dilemma.

Om forskare x vägrar finns det forskare på kö som behöver finansiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xtenzion:

Straffen borde baseras på vetenskapliga studier hur mycket drogen och kvantiteten av den på påverkar körförmågan. T.ex. amfetamin påverkar inte körförmågan ens i närheten av alkohol.

Min poäng är att det ska baseras på vetenskap och inte ideologi. Lättare sagt än gjort dock när forskare som kommer fram till fel resultat riskerar att få sparken. Den som anlitar forskare har ofta en dold agenda och detta sätter ofta forskare i ett moraliskt dilemma.

Om forskare x vägrar finns det forskare på kö som behöver finansiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo precis. Problemet är när ideologin sätter stopp för vetenskapen, vilket verkar vara fallet med cannabisforskning. Det är inte forskarna som sätter stopp utan politik, från exempelvis universitetsledningar och politiker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dblood:

Det är lite märkligt att staten kan bestämma att du inte får plocka Toppslätskivling och äta den för att den är narkotikaklassad.
Men en vit flugsvamp som du kan dö av, den kan du plocka upp och äta utan rättslig påföljd...

Så länge det inte är förbud emot alkohol, så kan lika gärna cannabis släppas ut inom samma ramar.

Ja precis. Det tyder ju på att det inte alls är farligheten hos preparatet i fråga som gör att politikerna är så bestämda att det ska vara olagligt. Så vad är då problemet, varför är alla politiker (i Sverige i alla fall) så extremt negativt inställda till att ens diskutera drogpolitiken? Prestige är säkert en del av det hela, har man hävdat att allt knark är dödsfarligt och drivit igenom extremt hårda lagar under lång tid så är det inte så lätt att göra en helomvändning liksom.

Jag tror dock att det stora problemet är opinionen. Det finns en relativt stor andel av befolkningen som har insett problematiken med drogpolitiken och så, men de övriga är (till den stora majoriteten) inte neutrala utan i deras ögon så är allt knark hemskt och farligt. Alltså hjälper det inte om säg 30% tycker att en legalisering löser en massa problem om de övriga aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på ett parti som har sådana tendenser. Att vara politiker är ju att vända kappan efter vinden, så då blir det förstås så att det inte ens är någon idé att debattera. Jämför man med exempelvis nedladdningsfrågan som piratpartiet har lyft upp på agendan så är det en alls lika polariserad fråga. Det finns en stor andel som inser att det är förkastligt att kriminalisera en hel generation (eller, nu borde vi vara uppe i ett par generationer), men den andra sidan är inte alls lika kategorisk då de inte har blivit indoktrinerade på alls samma sätt som alla har blivit när det gäller droger. Det finns förstås en del som är kraftigt emot en lättning i nedladdningslagstiftningen, exempelvis Magnus Uggla eller Petter, men den allmänna opinionen har inte en så fast position.

En annan sak som jag inte fick med i mitt jätteinlägg ovan är legalisering kontra avkriminalisering. Det är ytterst få ställen som faktiskt har legaliserat cannabis för rekreationellt bruk med allt vad det innebär. En avkriminalisering är visserligen ett steg i rätt riktning men det är ju lite av att plocka ut russinen ur kakan och sen kasta bort dem. Är det lagligt att ha en mindre mängd cannabis på sig så gör det förstås livet lättare för brukare då de slipper oroa sig för långtgående konsekvenser av sitt bruk och sådär men man löser ju inte problemet med kriminaliteten alls, och det är ju det som är det stora problemet. Dessutom begår man ju fortfarande ett brott när man införskaffar sin cannabis (beroende på hur lagen är utformad), så helt utan risk är det inte att vara en brukare även efter en avkriminalisering. Alltså får man många av de negativa konsekvenserna av en legalisering men inte så många av de positiva. Nu verkar det ju fungera bättre än vad vi har ändå, men skulle man ta steget fullt ut i exempelvis Portugal så hade reformen fått mycket mer positiva effekter och säkerligen hade den varit ännu bättre mottagen av allmänheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det finns ingen övergripande och bra forskning på Cannabis vill jag påstå. En stor del av forskningen som gjorts har haft som mål att visa hur farligt det är med cannabis. Därför är experiment utförda på ett sätt för att få maximal negativ effekt på just det man tittar efter. Resultaten och vetenskapen ifrån dessa experiment och forskningsområden stämmer men har ofta ingenting att göra med hur cannabis faktiskt brukas.
Detta gör även att meta-analyser blir väldigt skeva eftersom en så stor del av forskningen egentligen är irrelevant.

Sen finns det även motsatsen, haschtomtar som viftar bort minsta lilla problem med drogen som lyfts med alternativa förklaringar som visserligen stämmer ibland men som återigen enligt mig känns väl defensivt. Man utgår ifrån en bestämd uppfattning och tolkar resultaten utifrån det väldigt hårt.

Därför tänkte jag bemöta snajks punkter med min tolkning av forskningen och dom erfarenheter jag har tagit del av osv.
Alla mina kommentarer är mina egna tolkningar av det jag har tagit del av och ingenting jag påstår är absolut sanning.

Att cannabis orsakar dessa sjukdomar är osannolikt men att cannabis förvärrar och utlöser vissa psykiska sjukdomar är mycket troligt.

Tja, det kan absolut vara så. Men tvärtom gäller också, väldigt många med psykiska sjukdomar blir hjälpta av cannabis, ofta mycket bättre än av traditionella läkemedel och utan dess hemska biverkningar. Jag har flera bekanta och familjemedlemmar som använder cannabis för sådant, många av dem hade aldrig haft en tanke på att testa droger innan de fick denna rekommendationen av diverse läkare och dylikt. Det är förstås bara anekdoter men att cannabis kan ha riktiga medicinska effekter är inte kontroversiellt någon annanstans än här.

Citat:

Även om just ordet "haschpsykos" är Svenskt så har jag stött på fenomenet på andra håll än i bara Sverige även om det kanske inte haft ett särskilt begrepp.
Cannabis utlöser psykoser i högre grad än mycket annat men lite tyder på att det orsakar dom. Och det är en mycket liten risk oavsett hur man väljer att se på det.

Det beror förstås på vad man jämför med. Psykoser bland alkoholister är också väldigt vanligt exempelvis och många får någon form av psykos när det händer något stort omvälvande (vanligtvis negativt) i deras liv.

Citat:

Det psykologiskt beroendeframkallande med Cannabis skiljer sig dock en hel del ifrån andra saker som datorspel, träning osv.
Det sättet som Cannabis påverkar hjärnan och får en att känna osv är i en annan klass än aktiviteter man blir beroende av på olika sätt.
Det psykologiska beroendet som Cannabis kan sätta en i kan vara ett stort problem. Psykologiskt beroende kan vara minst lika svårt att bryta sig loss ifrån som fysiskt beroende.

Jo, psykologiskt beroende är också ett beroende, det håller jag absolut med om. Cannabis påverkar hjärnan på vissa sätt, men det gör också exempelvis träning och datorspelande. Kemin i hjärnan påverkas kraftigt av välbefinnande, aggressivitet osv. och det får man mängder av inom ramarna för dessa aktiviteter. Däremot påverkar cannabis exempelvis minne- och inlärningsfunktioner på vissa sätt som inte dessa aktiviteter gör, men det har inget med beroendet att göra och dessa effekter är tillfälliga och kortvariga (för en vuxen i alla fall, barn bör undvika cannabis precis som de bör undvika alkohol, nikotin och intensiv träning).

Citat:

Risken att hamna i ett problematiskt och destruktivt psykologiskt beroende är dock inte särskilt hög överlag. Framförallt inte vid vanligt bruk nån gång i veckan utan det handlar mer om man röker på varje dag osv.

Jo. Och cannabis påverkar inte kroppen så mycket så att det är helt görbart att exempelvis bruka varje dag och ändå klara av arbete, skola, sociala kontakter osv. Det finns förstås välfungerande alkoholister som också klarar av ett vanligt liv, men de är ingen stor andel och tittar man på grava alkoholister som dricker varje dag är det ytterst få. Å andra sidan så fungerar det utmärkt att leva även om man är en daglig heroinmissbrukare också, så jag vet inte hur mycket det betyder egentligen.

Citat:

Det är bra mycket värre för lungorna och luftvägarna att elda i en öppen spis en att röka på så mycket man klarar en kväll.
Dessutom, fucking cigaretter är lagligt.

Ja precis, och det går utmärkt att exempelvis äta cannabis om man inte vill inhalera rök.

Citat:

Detta stämmer helt och hållet men det saknas ett perspektiv som inte är exklusivt för Cannabis och det är att en normalisering av droganvändning överlag ökar chansen mycket stort att man provar även andra droger.

Tja, fast om cannabis skulle vara legalt så skulle man inte se det som en illegal drog längre så då kanske man inte nödvändigtvis klumpar ihop den med de illegala drogerna. Det finns väl ingen som hävdar att kaffe normaliserar droganvändande exempelvis? Eller att receptfria värktabletter normaliserar tablettmissbruk?

Citat:

Alkohol är den absolut största boven till detta men även Cannabis bidrar även om man bortser ifrån dom aspekterna som snajk tar upp som visserligen är den stora grejen i dagsläget.

Jo, men då bidrar ju allt man gör till allt man gör senare. Att börja krypa som bebis är bara första steget (inkörsporten) mot att springa från polisen som tonåring exempelvis. Hade han inte börjat krypa så hade han aldrig börjat med inbrott... Eller att lära sig programmera är bara en inkörsport till dataintrång, osv. osv. De som går vidare från cannabis till att bruka andra droger regelbundet fastnade uppenbarligen inte för cannabisen, då hade de inte gått vidare liksom. Många tunga missbrukare säger också detta, det började med alkohol och cigaretter, sen testade man hasch men tyckte inte det var så kul, men sen så hittade man amfetaminet/kokainet/heroinet och då hade man hittat hem, man hade hittat sin grej.

Citat:

En annan aspekt där Cannabis fungerar som gateway-drog är den skräckpropaganda och hårda nolltolerans vi har känns helt orimlig när man väl börjar bruka drogen eller umgås med människor som gör det. Det för att man inte har förtroende för den information man får om droger ifrån samhället i stort och har lättare att tro att droger överlag är ofarligare än dom är eftersom samhället överdriver hur farliga dom är något extremt.
Alkohol är en mycket farligare drog än samhället ger sken av, flera gånger om året kan man läsa stora löpsedlar om att "Två glas vin om dagen är bra för hälsan!" och liknande medan t.ex. Cannabis får rubriker som "BEVISAT, CANNABIS FARLIGT FÖR HJÄRNAN!" osv. utan att man faktiskt bildar sig en helhetsuppfattning innan man skriver artikeln utan enbart fokuserar på en liten aspekt av helheten.

Jo, jag kom in på det lite längre ner...

Citat:

Var det inte apor?
Experimenten med möss har varit rimligare utförda om jag minns rätt.

Kan vara så, jag orkar inte leta...

Citat:

I vilket fall som helst så finns det mycket som tyder på att Cannabisbruk bland unga är destruktivt för hjärnan. Det försämrar hjärnans utveckling av minne och lite andra saker. Exakt hur mycket man behöver röka på för att få dom effekterna är svårt att säga, det har varit otydligt eller överdrivet bland dom experiment jag sett på djur och bland den forskning som gjorts på människor så har man ofta varit dålig på att ta hänsyn till andra saker såsom socioekonomiska faktorer och hur mycket man röker på.
Men i vilket fall som helst så är det onyttigt för hjärnan att röka på medan hjärnan utvecklas som den gör när man är ung.

Jo precis, då kanske det vore smart att hindra unga från att köpa drogen? Kanske via reglering ala systembolaget?

Citat:

Däremot har den forskningen som Cannabis-kritiker väldigt gärna hänvisar till som säger att det är farligt för unga också sagt att för vuxna är det helt ofarligt, dom negativa effekterna på hjärnan är snabbt övergående när man slutar med drogen. Men det pratar man inte om.

Nej självklart inte. "Tänk på barnen"-människor brukar inte vara de mest nyanserade precis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, det kan absolut vara så. Men tvärtom gäller också, väldigt många med psykiska sjukdomar blir hjälpta av cannabis, ofta mycket bättre än av traditionella läkemedel och utan dess hemska biverkningar.

Ja, det stämmer.

Skrivet av snajk:

Jo, psykologiskt beroende är också ett beroende, det håller jag absolut med om. Cannabis påverkar hjärnan på vissa sätt, men det gör också exempelvis träning och datorspelande. Kemin i hjärnan påverkas kraftigt av välbefinnande, aggressivitet osv. och det får man mängder av inom ramarna för dessa aktiviteter.

Skillnaden mellan en aktivitet och ett kemiskt preparat är den direkta påverkan på hjärnan, jag tycker det är en viktig skillnad.
Det är ingen stor risk men ändå ett problem jag tycker är viktigt att lyfta och jag tycker det känns bortviftande att bara jämföra med andra saker.

Skrivet av snajk:

Jo. Och cannabis påverkar inte kroppen så mycket så att det är helt görbart att exempelvis bruka varje dag och ändå klara av arbete, skola, sociala kontakter osv. Det finns förstås välfungerande alkoholister som också klarar av ett vanligt liv, men de är ingen stor andel och tittar man på grava alkoholister som dricker varje dag är det ytterst få. Å andra sidan så fungerar det utmärkt att leva även om man är en daglig heroinmissbrukare också, så jag vet inte hur mycket det betyder egentligen.

Är du säker på att det stämmer?
En stor majoritet av alkoholister är välfungerande medborgare som jobbar osv.
Det finns olika typer av alkoholister och många klarar av att ha ett jobb och hyfsat vanligt liv.

Skrivet av snajk:

Tja, fast om cannabis skulle vara legalt så skulle man inte se det som en illegal drog längre så då kanske man inte nödvändigtvis klumpar ihop den med de illegala drogerna. Det finns väl ingen som hävdar att kaffe normaliserar droganvändande exempelvis? Eller att receptfria värktabletter normaliserar tablettmissbruk?

Nu var min utgångspunkt framförallt alkohol, den alkoholkultur vi har normaliserar droganvändning otroligt mycket och att även legalisera Cannabis skulle bidra till detta.
Jag vill personligen påstå att även vår kaffekultur bidrar till detta, på hur många arbetsplatser är inte kaffet en viktig del för att orka med arbetsdagen? Eller hur konstig man är som vuxen som inte dricker kaffe osv.
Och receptfri medicin i Sverige har väl inga, vad heter det, psykostimulanter?, i sig?
I många andra länder säljs tabletter och hostmedicin t.ex. med kodein receptfritt. Det i kombination med receptbelagda smärtstillande medel bidrar till en drogkultur.

Droganvändning är normen vad gäller socialt umgänge i Sverige, antingen alkohol eller kaffe.
Det är en del i en drogkultur, sen är det stor skillnad på hur man ser på olika droger från olika perspektiv.

Skrivet av snajk:

De som går vidare från cannabis till att bruka andra droger regelbundet fastnade uppenbarligen inte för cannabisen, då hade de inte gått vidare liksom. Många tunga missbrukare säger också detta, det började med alkohol och cigaretter, sen testade man hasch men tyckte inte det var så kul, men sen så hittade man amfetaminet/kokainet/heroinet och då hade man hittat hem, man hade hittat sin grej.

Ja, det är faktiskt en stor och viktig poäng.
Utav dom tyngre drogerna som anses vara dom stora problemen så är inget likt Cannabis. Ingen annan drog är liksom lik Cannabis eller en starkare variant.
Möjligen LSD om man gillar dom svagt psykedeliska effekterna av Cannabis och vill ha mer av det.

Annars är amfetamin, kokain och heroin droger som ligger alkhol nära. Man blir trött av alkohol, kombinerar man alkohol med kokain eller amfetamin så får man ett mycket bättre och roligare rus. Man kan dricka betydligt mer alkohol utan att däcka osv. och det är den vanligaste inkörsporten till dessa droger.

Heroin är en väldigt intressant drog, när man börjar med Heroin så är man betydligt mer, vad ska man säga, kapabel till att göra saker än om man är full. Dessutom är det väldigt billigt, du behöver inte särskilt mycket för att bli hög och må jävligt bra. Men kroppen bygger ganska snabbt upp ett motstånd så man behöver mer och mer och det blir dyrt och dessutom börjar det påverka en negativt. Bland annat därför det är en så lurig drog och att det är så lätt att fastna i den trots att den har så extremt dåligt rykte. När man börjar med drogen har den ingenting med det man hört om den att göra. Beroendet tar lång tid att fastna i också men då det går hand i hand med ens ökade motstånd mot drogen så märker man det oftast inte förrän det är alldeles försent.
Och jag har hört flera före detta heroinister som sagt att Heroin påminner mycket om alkhol, fast man mår mycket bättre samtidigt som man är mer klartänkt och inte "full" liksom. Dessutom, ingen baksmälla. Och billigare!

Skrivet av snajk:

Jo precis, då kanske det vore smart att hindra unga från att köpa drogen? Kanske via reglering ala systembolaget?

Ja, det tror jag.
Men det finns många negativa konsekvenser och risker med det också, men jag tror nog att en legalisering på det viset är bättre totalt sett.
Dock inte helt säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Ja, absolut. Men nolltolerans och kriminalisering brukar oftast öka dessa följdproblem istället för att motverka dom.
Jag vet inte vad du syftar på, kan du ge ett exempel?

Det tycker jag är en fråga som man kan bortse ifrån i det här fallet, även om jag tycker det är en viktigt fråga i sig, eftersom kostnaden för kriminalisering, nolltolerans osv är så mycket högre än kostnaden för vård och mjukare inställning till bruk av droger.

Om man tycker nolltolerans osv är värt den extra kostnaden av någon anledning så okej. Men vad är den anledningen?

Frågan som gällde var ju AG:s ansvar för sjukdomar/följder av saker som arbetstagare gör. Vet inte om jag egentligen tycker att varken drog(miss)bruk eller alkoholism är AG:s ansvar.

Skrivet av Xtenzion:

Straffen borde baseras på vetenskapliga studier hur mycket drogen och kvantiteten av den på påverkar körförmågan. T.ex. amfetamin påverkar inte körförmågan ens i närheten av alkohol.

Min poäng är att det ska baseras på vetenskap och inte ideologi. Lättare sagt än gjort dock när forskare som kommer fram till fel resultat riskerar att få sparken. Den som anlitar forskare har ofta en dold agenda och detta sätter ofta forskare i ett moraliskt dilemma.

Om forskare x vägrar finns det forskare på kö som behöver finansiering.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant, var hittar du studier som är peerade i vetenskapliga tidsskrifter och magasin? Som sagt, de studier som kommer fram till att det inte inverkar menligt klarar ju inte peeren. Vilket inte är särskilt konstigt med tanke på att de faller på vetenskapligheten och metodval.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Frågan som gällde var ju AG:s ansvar för sjukdomar/följder av saker som arbetstagare gör. Vet inte om jag egentligen tycker att varken drog(miss)bruk eller alkoholism är AG:s ansvar.

Vad menar du?
Vad är AG?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Skillnaden mellan en aktivitet och ett kemiskt preparat är den direkta påverkan på hjärnan, jag tycker det är en viktig skillnad.
Det är ingen stor risk men ändå ett problem jag tycker är viktigt att lyfta och jag tycker det känns bortviftande att bara jämföra med andra saker.

Jo absolut. Det påverkar hjärnan, att andra saker påverkar den mer gör inte det bättre. Det saknas förstås forskning på området men den forskning som finns visar i alla fall att cannabisens påverkan på hjärnan (för vuxna) är tillfällig. Slutar man med cannabis så är man snabbt tillbaka till utgångsläget men det handlar ju fortfarande om att laborera med hjärnans kemi.

Citat:

Är du säker på att det stämmer?
En stor majoritet av alkoholister är välfungerande medborgare som jobbar osv.
Det finns olika typer av alkoholister och många klarar av att ha ett jobb och hyfsat vanligt liv.

Jo, jag kanske skulle varit tydligare, men med grava alkoholister så menar jag inte de som tar ett glas eller två efter jobbet utan de som blir fulla varje dag, de som konstant har alkohol i blodet. För jag har sett många exempel på folk som totalt röker ner sig varje kväll men som ändå är pigga och produktiva på jobbet varje dag. Inget jag är så sugen på direkt, men det fungerar. Alkohol är väldigt nedbrytande, det är ju ett lösningsmedel (ett gift) som dessutom är väldigt bra på att lösa upp fett som ju utgör större delen av våra hjärnor, cannabis är inte det och således blir man inte sjuk på samma sätt efter långvarigt bruk eller bakfull efter kortvarigt.

Citat:

Nu var min utgångspunkt framförallt alkohol, den alkoholkultur vi har normaliserar droganvändning otroligt mycket och att även legalisera Cannabis skulle bidra till detta.
Jag vill personligen påstå att även vår kaffekultur bidrar till detta, på hur många arbetsplatser är inte kaffet en viktig del för att orka med arbetsdagen? Eller hur konstig man är som vuxen som inte dricker kaffe osv.
Och receptfri medicin i Sverige har väl inga, vad heter det, psykostimulanter?, i sig?
I många andra länder säljs tabletter och hostmedicin t.ex. med kodein receptfritt. Det i kombination med receptbelagda smärtstillande medel bidrar till en drogkultur.

Tja, fast då har du dragit argumentet ganska långt. Visst är det så att kaffe exempelvis normaliserar beroende, utan kaffet så hade de flesta inte haft något kemiskt beroende men kaffet gör att de allra flesta har det. Men det är ett väldigt milt beroende, både effekterna av kaffet och abstinensen i dess frånvaro är milda reaktioner i jämförelse med mer traditionella droger som amfetamin, och det gäller även cannabis. I mångas ögon är allt "knark" dåligt och så, så det skulle förstås bli svårt att få dem att inse att cannabis inte är samma sak som amfetamin eller heroin, men skillnaden är markant och alla med erfarenhet inser att cannabis ligger närmare kaffe än alkohol eller tobak.

Citat:

Droganvändning är normen vad gäller socialt umgänge i Sverige, antingen alkohol eller kaffe.
Det är en del i en drogkultur, sen är det stor skillnad på hur man ser på olika droger från olika perspektiv.

Jo, fast folk (i allmänhet) ser ju inte alkohol, koffein eller nikotin som droger och då normaliserar det ju inte drogbruk i deras huvuden. Folk ser dock cannabis som en drog och det kommer att ta tid innan cannabisen inte gör det (eller ses som en relativt oskadlig drog som alkohol osv.).

Citat:

Ja, det är faktiskt en stor och viktig poäng.
Utav dom tyngre drogerna som anses vara dom stora problemen så är inget likt Cannabis. Ingen annan drog är liksom lik Cannabis eller en starkare variant.
Möjligen LSD om man gillar dom svagt psykedeliska effekterna av Cannabis och vill ha mer av det.

Annars är amfetamin, kokain och heroin droger som ligger alkhol nära. Man blir trött av alkohol, kombinerar man alkohol med kokain eller amfetamin så får man ett mycket bättre och roligare rus. Man kan dricka betydligt mer alkohol utan att däcka osv. och det är den vanligaste inkörsporten till dessa droger.

Jo. Många kombinerar alkohol och cannabis också, men det är inget bra idé då man bara blir trött och illamående (möjligtvis efter en kort period av kalasfylla).

Citat:

Heroin är en väldigt intressant drog, när man börjar med Heroin så är man betydligt mer, vad ska man säga, kapabel till att göra saker än om man är full. Dessutom är det väldigt billigt, du behöver inte särskilt mycket för att bli hög och må jävligt bra. Men kroppen bygger ganska snabbt upp ett motstånd så man behöver mer och mer och det blir dyrt och dessutom börjar det påverka en negativt. Bland annat därför det är en så lurig drog och att det är så lätt att fastna i den trots att den har så extremt dåligt rykte. När man börjar med drogen har den ingenting med det man hört om den att göra. Beroendet tar lång tid att fastna i också men då det går hand i hand med ens ökade motstånd mot drogen så märker man det oftast inte förrän det är alldeles försent.
Och jag har hört flera före detta heroinister som sagt att Heroin påminner mycket om alkhol, fast man mår mycket bättre samtidigt som man är mer klartänkt och inte "full" liksom. Dessutom, ingen baksmälla. Och billigare!

Heroin är också en drog som inte är särskilt skadlig för kroppen så länge man inte tar för mycket. Man kan bruka heroin varje dag och leva tills man blir hundra ändå liksom. Extremt beroendeframkallande dock, och toleransen, så inget jag är så sugen på att prova förrän möjligtvis på dödsbädden eller så...

Citat:

Ja, det tror jag.
Men det finns många negativa konsekvenser och risker med det också, men jag tror nog att en legalisering på det viset är bättre totalt sett.
Dock inte helt säker.

Jo, fast de negativa konsekvenserna är ganska spekulativa, diffusa och på lång sikt. De positiva effekterna av en legalisering är mer konkreta och hade inträffat snabbare.
Till exempel normalisering av droganvändning, det kan bli så men det kan gå åt andra hållet också (om exempelvis langarna blir mer hatade av grannar och liknande när de bara säljer tunga saker och då minskar deras möjlighet att locka kunder osv.).
Eller att fler skulle prova cannabis eller att konsumtionen skulle öka, det hade nog skett vid en legalisering men är det verkligen så väldigt negativt? Skulle den lagliga cannbisen bara läggas på övrig drogkonsumtion så hade det förstås varit väldigt negativt, men sannolikt så ersätter den andra droger till viss del, till exempel alkohol, och då ser jag det som en positiv effekt då cannabis är så mycket mindre skadligt än i princip alla alternativ.
När det gäller exempelvis kriminaliteten så hade vi nog fått en kort period av ökad orolighet när gängen inser att deras intäkter minskar och då börjar inkränka på varandra, men ganska snart hade det stabiliserat sig på en långt lägre nivå än idag då de inte har alls lika mycket att bråka om.

Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?
Vad är AG?

Jag är ganska säker på att han syftar på arbetsgivaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du?
Vad är AG?

Precis som Snajk nämner, Arbetsgivaren. Hur långt ska dennes "ansvar" för rehabilitering sträcka sig för personer som kan visa sig vara olämpliga för arbetet pga sina val i livet?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF