Xbox One, köpa nu eller vänta?

Permalänk
Medlem

Xbox One, köpa nu eller vänta?

Jag ska köpa en XB1 och frågan är om jag ska vänta på en svensk release eller inte. Som bekant finns XB1 att köpa redan nu, det finns på lager hos flera återförsäljare, t ex Webhallen.
Om jag köper den från t ex Webhallen antar jag att support, garanti osv sköts via Webhallen – ett icke-problem med andra ord. Jag vill köra burken på engelska så svenskt språkstöd är inget problem och jag kan såklart byta region till Sverige efter en svensk release.
Enligt denna sida (och Sveriges Xbox-ansvarig) är det värt att vänta: Varnar för att köpa Xbox One

Jag har några frågor:

  • Om jag köper ett spel digitalt, kommer jag då kunna använda det efter att jag byter region till Sverige?

  • Om jag köper ett spel på skiva, kommer skivan då krävas eller kopplas spelet till min profil/gamertag? Det har troligen inget att göra med en svensk release men jag är ändå nyfiken

  • Artikeln ovan nämner att en svensk release kommer bundlad med två spel, tror ni det kommer vara någon märkbar prisskillnad jämfört med att köpa en nu för 4500 kr och spelen separat?

  • Finns det några indiespel tillgängliga ännu? Tänker på billiga (mindre) spel digitalt på Xbox Store. Det har troligen inget att göra med en svensk release men jag är ändå nyfiken

  • Är det något annat som talar för att jag ska invänta en svensk release (eventuellt i april)?

Alla svar och rekommendationer mottages varmt. PS4-troll undanbedes.

Permalänk
Inaktiv

Damn jag som nyss beställde en från Webhallen så är osäker om jag nu ska packa upp den eller skicka tillbaks den.
Kommer [URL="http://www.webhallen.com/se-sv/spel/xbox_one/142333-xbox_one_basenhet-500gb_day_one"]http://www.webhallen.com/se-sv/spel/xbox_one/142333-xbox_one_basenhet-500gb_day_one[/URL] vara svensk version om jag förhandsbokar den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybbe:

Jag ska köpa en XB1 och frågan är om jag ska vänta på en svensk release eller inte. Som bekant finns XB1 att köpa redan nu, det finns på lager hos flera återförsäljare, t ex Webhallen.
Om jag köper den från t ex Webhallen antar jag att support, garanti osv sköts via Webhallen – ett icke-problem med andra ord. Jag vill köra burken på engelska så svenskt språkstöd är inget problem och jag kan såklart byta region till Sverige efter en svensk release.
Enligt denna sida (och Sveriges Xbox-ansvarig) är det värt att vänta: Varnar för att köpa Xbox One

Jag har några frågor:

  • Om jag köper ett spel digitalt, kommer jag då kunna använda det efter att jag byter region till Sverige?

  • Om jag köper ett spel på skiva, kommer skivan då krävas eller kopplas spelet till min profil/gamertag? Det har troligen inget att göra med en svensk release men jag är ändå nyfiken

  • Artikeln ovan nämner att en svensk release kommer bundlad med två spel, tror ni det kommer vara någon märkbar prisskillnad jämfört med att köpa en nu för 4500 kr och spelen separat?

  • Finns det några indiespel tillgängliga ännu? Tänker på billiga (mindre) spel digitalt på Xbox Store. Det har troligen inget att göra med en svensk release men jag är ändå nyfiken

  • Är det något annat som talar för att jag ska invänta en svensk release (eventuellt i april)?

Alla svar och rekommendationer mottages varmt. PS4-troll undanbedes.

1. Ja

2. Skivan kommer att krävas eftersom DRM systemet (som var underbart) slopades pga gnällspikar

3. Beror på vilka spel som bundlas, dock så brukar spel som bundlas dumpas ut på begagnatmarknaden ganska fort så det borde inte vara några problem att snappa upp dom billigt

4. Finns inga indiespel tillgängliga än men fler än 75st indiestudios har skrivit kontrakt med Microsoft

Angående din andra post så är det den svenska versionen webhallen tar förbokningar för.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar.
Håller helt med om DRM-delen, jag ville egentligen försäkra mig om att utfallet verkligen blev så dåligt - avskyr att byta skivor hela tiden.

Gällande Webhallens Day One-utgåva står det att "Killer Instinct: Round One" ingår och att man får Day One Xbox Live.

Jag har lite fler frågor innan jag ger mig av och köper en XB1:

  • Kan jag köpa ett Day One Xbox Live-kort till en basic EU-version? (Day One Xbox Live)

  • Ingår det något spel överhuvudtaget i EU-versionen som säljs just nu?

  • Finns det några gratisspel i Xbox Store?

  • Vet vi om en svensk release är nära? Vissa säger april, vissa säger i höst.

  • Vet vi vad som ingår i svenska Day One? Lite achievements, någon extra bil i Forza och att det står "DAY ONE" på kontrollen klarar jag mig bra utan.

Permalänk
Discokungen

Det är bara att köpa spelen på Xbox Live Marketplace om du vill ha det som Microsoft tänkte från början. Då får både du och "gnällspikarna" det ni vill ha.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du väntar. De som köper ett nytt system tidigt får aldrig något för det. De betalar mest och får minst valuta för pengarna, speciellt när det saknas spel till systemet.

Vad jag vet är den svenska marknadsplatsen för Xbox One inte öppen än. Så att köpa spel digitalt utan att trixa med proxies åker rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Vad jag vet är den svenska marknadsplatsen för Xbox One inte öppen än. Så att köpa spel digitalt utan att trixa med proxies åker rätt ut.

Då måste mitt digitalt köpta AC4 vara en bugg i systemet!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd

Jag har kunnat köpa 3 spel, utan att använda proxys osv, och mitt vanliga swedbank kort.

Fifa 14, ac4, titanfall.

Permalänk
Medlem

Hmm, mja. Day One känns inte värd något direkt. Tror dessutom inte att en Day One-utgåva i April skiljer sig på något sätt mot nuvarande EU-versioner sett till hårdvara (eventuella barnsjukdomar).
Det kanske till och med är så att man vill fortsätta köra på annan region än Sverige efter svensk release om digitala releaser är billigare?

Är det t ex billigare att köpa från US Xbox Store än UK i nuläget? Bankens växelkurs kan mycket väl vara bättre än Microsofts egna.

Permalänk
Medlem

Nu släpps ju Day One i september

Permalänk
Medlem

Ne precis, dessutom kom titan fall bundle till Sverige i veckan. Beställde precis:
http://www.netonnet.se/art/dator/gaming/konsoler-och-spel/mic...

För övrigt verkar det trevligt att ha US som region och shoppa alla spel därifrån. Nya titlar ligger på 60$ vilket blir strax över 400 kr istället för 500-600 kr som det kostar i Sverige. Skivor är passé.

Tack för alla svar och happy gaming!

Permalänk
Medlem

Beställer endå den importerade från Webhallen orka vänta till september och som sagt du har rätt
Soft att köra med US och shoppa US spel!

Vill bara kunna spela Ryse: Son of Rome asap inte vänta till september lol det är en evighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikita91:

Beställer endå den importerade från Webhallen orka vänta till september och som sagt du har rätt
Soft att köra med US och shoppa US spel!

Vill bara kunna spela Ryse: Son of Rome asap inte vänta till september lol det är en evighet

Vill bara tips om att på elgiganten kan du beställa den + titanfall för 4700 typ.