UPS förhindrar hårddiskkrasch?

Permalänk
Medlem

UPS förhindrar hårddiskkrasch?

Citat:

Been using computers for 20 plus years. I power through a UPS. Always. Hard drive failure? Never. Does anyone else ever think to use a UPS? Best anti-failure money I ever spent.

Jag läste ovanstående citat i kommentarsfältet till den här artikeln, http://www.pcworld.com/article/2030997/should-you-leave-a-har... . Artikelförfattaren summerar att det tycks vara 50/50, varken/eller, när det kommer till att låta HDD spin down eller snurra hela tiden, och kommentaren tycks erbjuda en tredje möjlighet av nåt slag. Men vad menar vederbörande? Att hårddiskkrascherna främst orsakas av strömavbrott, och inte av slitage? Stämmer det?

Permalänk
Medlem

Plötsliga strömbortfall kan leda till dataförlust. Att det skulle leda till att en hårddisk går sönder ser jag som osannolikt.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Jag läste ovanstående citat i kommentarsfältet till den här artikeln, http://www.pcworld.com/article/2030997/should-you-leave-a-har... . Artikelförfattaren summerar att det tycks vara 50/50, varken/eller, när det kommer till att låta HDD spin down eller snurra hela tiden, och kommentaren tycks erbjuda en tredje möjlighet av nåt slag. Men vad menar vederbörande? Att hårddiskkrascherna främst orsakas av strömavbrott, och inte av slitage? Stämmer det?

du kan ju tänka dig själv vad som händer om din dator håller på att skriva en fil till hårddisken, och sen bryts strömmen.
om du istället har en UPS som låter skrivningen slutföras, och datorn kan göra en kontrollerad avstängning, vilken tror du är bäst?

sen så tror jag väl inte heller riktigt på att en hårddiskkrasch kan orsakas av ett strömavbrott, dataförlust däremot är mycket möjligt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Behöver inte vara strömavbrott.
"Oren" ström skadar känsliga komponenter. Den är inte konstant och ibland kommer dalar, toppar och spikar som kan skada komponenter.
Om jag förstått rätt så fungerar en bra UPS så att den alltid ger ström från batterierna, ström som är fin och jämn. Det kan garanterat förlänga livslängden och funktionen på komponenterna.

Sedan finns det mindre som bara använder batteriet vid strömavbrott men då får man inte denna fördelen.

(Och hur vissa kan kalla sig audiofiler utan att ha UPS som ger ström från batteri känns konstigt och fånigt.)

Har själv ingen UPS kan jag tillägga men skulle gärna ha. Det är det praktiska som är problemet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Behöver inte vara strömavbrott.
"Oren" ström skadar känsliga komponenter. Den är inte konstant och ibland kommer dalar, toppar och spikar som kan skada komponenter.
Om jag förstått rätt så fungerar en bra UPS så att den alltid ger ström från batterierna, ström som är fin och jämn. Det kan garanterat förlänga livslängden och funktionen på komponenterna.

Sedan finns det mindre som bara använder batteriet vid strömavbrott men då får man inte denna fördelen.

(Och hur vissa kan kalla sig audiofiler utan att ha UPS som ger ström från batteri känns konstigt och fånigt.)

Har själv ingen UPS kan jag tillägga men skulle gärna ha. Det är det praktiska som är problemet...

huh?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Jag vet av egen erfarenhet att plötsliga strömavbrott kan skada diskar, speciellt ssd. Dock är det ju vanligt att disk-tillverkarna bygger in skydd för detta, tex med supercaps eller liknande lösningar.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Imaculent:

Behöver inte vara strömavbrott.
"Oren" ström skadar känsliga komponenter. Den är inte konstant och ibland kommer dalar, toppar och spikar som kan skada komponenter.
Om jag förstått rätt så fungerar en bra UPS så att den alltid ger ström från batterierna, ström som är fin och jämn. Det kan garanterat förlänga livslängden och funktionen på komponenterna.

Sedan finns det mindre som bara använder batteriet vid strömavbrott men då får man inte denna fördelen.

(Och hur vissa kan kalla sig audiofiler utan att ha UPS som ger ström från batteri känns konstigt och fånigt.)

Har själv ingen UPS kan jag tillägga men skulle gärna ha. Det är det praktiska som är problemet...

Jag tror du är lite snett ute där. UPS:er är vanligen anpassade för drift av datorer och dylika enheter. Flera av tillverkarna rekommenderar inte att deras UPS:er används till HIFI utrustning. En av orsakerna är att strömmen visserligen är "fin och jämn", men de sägs samtidigt skapa en hel del högfrekvent skräp som tvärtom är en nackdel i HIFI-system.

Det finns dock utrustning som är anpassad för batteridrift. Min far importerade under en tid Red Wine Audio, där huvudkonceptet bygger på batteridrift. Detta är dock inte detsamma som en UPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

(Och hur vissa kan kalla sig audiofiler utan att ha UPS som ger ström från batteri känns konstigt och fånigt.)

Om du nu inte kör din hifi direkt från batterierna (likström hela vägen) så faller nog ditt argument då en UPS måste uppbringa växelström som inte har den vackraste sinusvågen.

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Imaculent:

"Oren" ström skadar känsliga komponenter. Den är inte konstant och ibland kommer dalar, toppar och spikar som kan skada komponenter.

Då är det ju tur att man har ett nätagg, som omvandlar den sunkiga växelströmmen till ren och fin likström. Dessutom finns möjligheten att välja precis hur bra nätaggregat man vill ha, så man kan själv välja hur mycket rippel, spänningsfluktuationer och liknande man kan tänkas stå ut med.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Jag tror du är lite snett ute där. UPS:er är vanligen anpassade för drift av datorer och dylika enheter. Flera av tillverkarna rekommenderar inte att deras UPS:er används till HIFI utrustning. En av orsakerna är att strömmen visserligen är "fin och jämn", men de sägs samtidigt skapa en hel del högfrekvent skräp som tvärtom är en nackdel i HIFI-system.

Det finns dock utrustning som är anpassad för batteridrift. Min far importerade under en tid Red Wine Audio, där huvudkonceptet bygger på batteridrift. Detta är dock inte detsamma som en UPS.

Intressant, aldrig hört talas om. Att de inte ger "perfekt" förstår jag men det högfrekventa skräpet visste jag inte om.

Skrivet av w1per:

Om du nu inte kör din hifi direkt från batterierna (likström hela vägen) så faller nog ditt argument då en UPS måste uppbringa växelström som inte har den vackraste sinusvågen.

Så det är en fråga om kvaliteten på omvandlaren?
Men bortsett från variationer och spikar - hur fin sinus är växelström i vägguttaget..?

Blev offtopic det här. Man ska aldrig ta upp ljudkvalitet i något sammanhang. >.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Intressant, aldrig hört talas om. Att de inte ger "perfekt" förstår jag men det högfrekventa skräpet visste jag inte om.

Så det är en fråga om kvaliteten på omvandlaren?
Men bortsett från variationer och spikar - hur fin sinus är växelström i vägguttaget..?

Blev offtopic det här. Man ska aldrig ta upp ljudkvalitet i något sammanhang. >.<

En bra UPS ger fin sinusvåg, en billig gör det inte (stegapproximation).
De med riktig sinusvåg säljs under beteckningen True Sine eller Pure Sine.

I värsta fall kanske det hjälper om man guldpläterar den...

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

I värsta fall kanske det hjälper om man guldpläterar den...

Jag har hört att det räcker med att man skaffar en UPS med hölje i syrefri koppar.

Permalänk
Rekordmedlem

En ups lär inte hindra att en hdd slits däremot så skyddar den mot logiska fel så systemet som helhet blir ju lite driftsäkrare.
Att ha en ups till hifi verkar konstigt om man har problem med elen så är det bättre att lösa problemen eller ev använda en magnetstabilistator, det använde man förr alltid till datorer också och det är en utmärkt sak att koppla in efter en ups om man har väldigt höga krav på elkvaliten, idag används de nog mest i mätrum och liknande applikationer eftersom datorer fungerar skapligt med "dålig el" numera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.