Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Hur lyckliga är dina invånare? Om dom är olyckliga blir det ingen större befolkningsökning.

Dom är lyckliga så det är lite konstigt :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Så du har en skog för forester och en för hunter/gatherer?

Ja. Sen blir det ju naturligtvis fler och fler av båda typerna (med hunter/gatherer och utan) för att möta efterfrågan.
Funkar mycket bra. Den forestern som är tillsammans med hunter/gatherer/herbalist behöver normalt inte mer än max 2 arbetare ifall man inte har folk över, dom verkar klara av att plantera tillräckligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Har byggt en massa hus, bor bara 1 person i vissa. Till och med något hus som är tomt.
Har resurser så det räcker och blir över.

Kanske är där skon klämmer - du har för många hus? Krävs ju två stycken i ett hus för att de ska föröka sig.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Kanske är där skon klämmer - du har för många hus? Krävs ju två stycken i ett hus för att de ska föröka sig.

haha jasså det säger du!
Det blev ju så efterhand som gamlingarna dog. Jaja, får se om byn återhämtar sig, annars är de bara och börja om!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

för om man ska ha hunter/gatherer/herbalist intill så måste det vara gammal skog för att de ska producera så mycket mat som möjligt. Forestern som är intill hunter/gatherer/herbalist bör endast plantera.

Det väntar fortfarande på att implementeras. Originalskog ger inget extra nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Password:

Det väntar fortfarande på att implementeras. Originalskog ger inget extra nu.

Ja det är ju väldigt skevt med tanke på att det står så i instruktionerna till spelet, men det verkar ju bara bli mer och mer idag att man ger ut spel som inte ens är färdiga.. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Ja det är ju väldigt skevt med tanke på att det står så i instruktionerna till spelet, men det verkar ju bara bli mer och mer idag att man ger ut spel som inte ens är färdiga.. :/

Nja mer och mer att de ges ut spel som man sedan jobbar vidare på tycker jag ofta fallet är bara att man är mer ärliga om det än man var förut, anledningen är ju att patching idag är simpelt, alla kan patcha spelet. På den gamla goda tiden så fick man hoppas på att någon datortidning hade med patchen i sin utgåva m.m. (och de var bara stora spel och riktigt stora fel som patchades typ) eller att någon kände någon som kände någon som hade en kopia på patchen på en floppy

Vidare så är flera små spel utvecklade är färre personer, det är inte team på 20 pers med ett företag bakom sig, Banished är väl en ensam som gjort om jag fattat det rätt?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja mer och mer att de ges ut spel som man sedan jobbar vidare på tycker jag ofta fallet är bara att man är mer ärliga om det än man var förut, anledningen är ju att patching idag är simpelt, alla kan patcha spelet. På den gamla goda tiden så fick man hoppas på att någon datortidning hade med patchen i sin utgåva m.m. (och de var bara stora spel och riktigt stora fel som patchades typ) eller att någon kände någon som kände någon som hade en kopia på patchen på en floppy

Vidare så är flera små spel utvecklade är färre personer, det är inte team på 20 pers med ett företag bakom sig, Banished är väl en ensam som gjort om jag fattat det rätt?

Min uppfattning är ändå att patchning är till för att först och främst laga buggar och fel i spel som upptäcks efter release. I det här fallet är ju funktionaliteten för skogen redan genomtänkt, och som tidigare skrevs så har den helt enkelt inte implementerats, vilket innebär att man medvetet gett ut spelet utan att det är riktigt färdigt - även om det är något av en bagatell. Steam har ju "early access"-spel, men Banished var väl tänkt som full release (version 1.0 och ingen alpha/beta) när det släpptes, eller har jag fattat fel?

Att det bara är en person som utvecklat spelet spelar egentligen ingen roll förutom att man förstår att personen behöver tjäna pengar för att kunna leva, däremot ser man ju likaväl AAA-titlar som BF4 som tydligen varit rent skräp när det släppts (har inte spelat det själv). Klart att alla behöver ha mat på bordet, men tycker att kvalitén på spel som släpps idag är ju ett skämt i jämförelse med hur det varit tidigare när det inte gick att skylla bort sig med att man ska patcha upp spelen.

Bara mina 5 ören.

Permalänk

Känner väl också att jag börjar tröttna lite nu.. När man väl fått ordning på resurserna och byggt alla byggnader som går så känns det lite tomt. Men detta spelet har mycket stor potential att bli mycket bättre och bredare.

Blir att försöka låsa upp lite achievements och trixa lite.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nu har jag tröttnat på att spelet "tar slut" när man väl fått igång allt.
Någon som kan rekommendera ett liknande spel?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Nu har jag tröttnat på att spelet "tar slut" när man väl fått igång allt.
Någon som kan rekommendera ett liknande spel?

Anno serien

Olympens Härskare Zeus http://www.metacritic.com/game/pc/zeus-master-of-olympus

Settlers serien.

Pharaoh

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Anno serien

Olympens Härskare Zeus http://www.metacritic.com/game/pc/zeus-master-of-olympus

Settlers serien.

Pharaoh

Pharaoh,Caesar III och Olympens Härskare Zeus är alla väldigt lika Banished. Jag kunde inte sluta jämnföra Banished med dem när jag spelade, De gamla spelen hade så mycket mer innehåll. Får ta att köpa dem på GoG.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Skrivet av Jazz 1-up:

Pharaoh,Caesar III och Olympens Härskare Zeus är alla väldigt lika Banished. Jag kunde inte sluta jämnföra Banished med dem när jag spelade, De gamla spelen hade så mycket mer innehåll. Får ta att köpa dem på GoG.

Det var Caesar jag menade inte Settlers! Settlers har jag knappt spelat.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av thexps:

Dom är lyckliga så det är lite konstigt :/

De måste också vara i en produktiv ålder, under 40 tror jag.
Men finns det bara ungar, så blir de vuxna och då börjar de... föröka sig.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Anno serien

Olympens Härskare Zeus http://www.metacritic.com/game/pc/zeus-master-of-olympus

Settlers serien.

Pharaoh

Tackar, ska kolla in dessa

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Tackar, ska kolla in dessa

Börja med Pharao, sen Zeus. Du har många timmars spelnjutning framför dig. Nästan avundsjuk.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Skrivet av KKay:

Tackar, ska kolla in dessa

Glöm inte att ladda hem "fixes" så du får högre upplösning. Tror det finns till alla dom spelen.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Snusfri

Måste verkligen rekommendera Colonial Charter som är en riktigt bra mod.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Colonial Charter är en bra mod, men förlänger inte nöjet tyvärr, tröttnar fortf. när jag har 300-400 invånare och stabila produktionskedjor av allt med rejäla lager. Jag hoppas det kommer mer content som gör att det finns något mer att uppnå när man har en stor by utöver att "bli ännu större".