Permalänk

Schenker frakt!

Okej så jag beställde ett xbox 360 slim moderkort och en xbox slim rf-modul från Edom.se som verkar vara en mycket bra sida Beställde lördag den 15 mars och kollade kolli nummer på måndag. Då stog det "Inlämnat paket 2014-03-17 08:16 Paketet är skickat av avsändaren, på väg till sortering"

Bra tänkte jag :), och en till sak är att jag bort cirka 10-15 mil från Var edom.se håller hus, dock så idag på onsdag när jag kollar kolli nummer igen så står det "Sorterad 2014-03-19 09:47 Paketet har sorterats (Spånga)".

Det står också att preliminärt aviseringsdatum är 21 mars.

NU varför är paketet i spånga?? som ligger nånstans vid stockholm när paketet skickats från Edom.se som är i umeå? och jag bor i lycksele som bara är runt 15 mil från umeå?

Tycker det är konstigt att paketet har farit ca 60-80 mil ellr nåt åt fel håll?
Hoppas iallafall jag får det innan fredag

Men skriv vad ni tror har hänt och om ni varit med om något liknande. Har aldrig haft problem med posten och detta var första gången jag fick använda schenker.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexbander:

Okej så jag beställde ett xbox 360 slim moderkort och en xbox slim rf-modul från Edom.se som verkar vara en mycket bra sida Beställde lördag den 15 mars och kollade kolli nummer på måndag. Då stog det "Inlämnat paket 2014-03-17 08:16 Paketet är skickat av avsändaren, på väg till sortering"

Bra tänkte jag :), och en till sak är att jag bort cirka 10-15 mil från Var edom.se håller hus, dock så idag på onsdag när jag kollar kolli nummer igen så står det "Sorterad 2014-03-19 09:47 Paketet har sorterats (Spånga)".

Det står också att preliminärt aviseringsdatum är 21 mars.

NU varför är paketet i spånga?? som ligger nånstans vid stockholm när paketet skickats från Edom.se som är i umeå? och jag bor i lycksele som bara är runt 15 mil från umeå?

Tycker det är konstigt att paketet har farit ca 60-80 mil ellr nåt åt fel håll?
Hoppas iallafall jag får det innan fredag

Men skriv vad ni tror har hänt och om ni varit med om något liknande. Har aldrig haft problem med posten och detta var första gången jag fick använda schenker.

Tack!

Det har antagligen skickats till centrallagret där det kommer att skicka vidare till Lysekill
jag tror det är framme i morgon, så oro dig inte.

Permalänk
Testpilot

Fraktfirmorna har olika centrallager (de brukar kalla det för hubbar) där alla paket sorteras och alla bilar utgår ifrån, bilarna åker inte runt till alla ställen. Umeå och Lyckele tillhör då antingen inte till samma rutt eller så har de redan besökt Lycksele och hämtar paketet på hemvägen till hubben. Alternativt så måste alla varor passera en hub även om start och slut ligger på samma rutt men det är jag inte säker på att det krävs, känns mer troligt att bilen var på väg åt fel håll.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Okej så tack för hjälpen då grabbar därför man aldrig bruka tänka på detta när man beställe från tex inet som är neröver landet :P. Så då skickas packetet först till spånga typ å sen tillbaks upp igen :). Ajja tack för hjälpen ha de bra alla.

Permalänk

Och tack igen för så jäkla snabba svar!! Älskar dehär forumet!!!!

Permalänk
Medlem

Innan du skriver under något med schenker (eller skriver under vid pick up point) så se till att kolla paketet noga, har precis varit på praktik på schenker då jag håller på med CE-kort och hanteringen av paket där är värre än posten, dom kastar verkligen runt paket i lastbilen etc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Kollit befinner/befann sig på deras terminal i lunda. Det är parcel så det skeppas mellan olika terminaler

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du varifrån paketet skickas ? Att företaget ligger på ett ställe betyder ju inte automatiskt att produkterna lagras där utan ofta skickas de från nått centrallager på en helt annan adress.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Sen är det väl dessutom inte säkert att Edom har sitt centrallager eller sin leverantör i Umeå bara för att de själva befinner sig där.
Umeå är ju inte direkt stället som kommer först till tankarna när man tänker ur ett logistiskt optimalt perspektiv. Speciellt inte med tanke på hur värdelös tågtrafiken är efter Sundsvall.

I vilket fall, när det handlar om frakter så är det ofta så. En Billy-bokhylla som tillverkas i Elmhult och ska säljas på IKEA i Stockholm fraktas gärna till ett DC i Tyskland innan det faktiskt landar i Stockholm (säger inte att detta är fakta, tar bara ett exempel). Det är billigare i längden, även om sträckan är längre för den enskilda produkten. Detta eftersom de kan styra och koordinera alla transporter från samma ställe och konsolidera laster för flera olika destinationer.

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk

Oj vad många svar Och jag är rätt säker på att lagret befinner sig i umeå för när man valde frakt så kunde man välja upphämtning i umeå för 0kr. Och destromath jag får hoppas att allt är intakt och bra packat

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Alexbander:

Oj vad många svar Och jag är rätt säker på att lagret befinner sig i umeå för när man valde frakt så kunde man välja upphämtning i umeå för 0kr. Och destromath jag får hoppas att allt är intakt och bra packat

Upphämtning i Umea betyder ju inte att deras lager är där? Du valde att hämta ut det där?

Permalänk

Nej valde inte att hämta där valde schenker frakt och att det skulle komma till lycksele. Att man kan fara dit och hämta det betyder väl att grejorna finns där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Innan du skriver under något med schenker (eller skriver under vid pick up point) så se till att kolla paketet noga, har precis varit på praktik på schenker då jag håller på med CE-kort och hanteringen av paket där är värre än posten, dom kastar verkligen runt paket i lastbilen etc.

Vi kastar inte runt paketen!! Jag jobbar själv hos schenker som chaufför och vi hanterar alla försändelser med aktsamhet.

Permalänk

Gött å höra Jycken

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jycken:

Vi kastar inte runt paketen!! Jag jobbar själv hos schenker som chaufför och vi hanterar alla försändelser med aktsamhet.

Gör ni inte så här ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Haha! Nä knappast. Gjorde vi så var vi snart arbetslösa. Nu för tiden måste man vara försiktig med alla paket man tar emot och levererar eftersom det är det vi lever på. Trasiga paket eller dåliga leveranser är ingen bra reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Haha! Nä knappast. Gjorde vi så var vi snart arbetslösa. Nu för tiden måste man vara försiktig med alla paket man tar emot och levererar eftersom det är det vi lever på. Trasiga paket eller dåliga leveranser är ingen bra reklam.

Så sant så sant!
Jobbar själv också inom transportbranschen(Schenker) och dålig hantering av godset är information som sprider sig väldigt snabbt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Vi kastar inte runt paketen!! Jag jobbar själv hos schenker som chaufför och vi hanterar alla försändelser med aktsamhet.

Åk till terminalen i Halmstad och se hur dom hanterar godset där då för det är fan under all jävla kritik... lastsäkrar inte ens skåp/pallar som har väldigt lätt tipprisk...

Permalänk
Skrivet av Alexbander:

Oj vad många svar Och jag är rätt säker på att lagret befinner sig i umeå för när man valde frakt så kunde man välja upphämtning i umeå för 0kr. Och destromath jag får hoppas att allt är intakt och bra packat

Min kompis som bor i Stenungsund (utanför Göteborg) beställde en dator från Komplett eller något, det skickade till Malmö eller något och sedan "tappade Posten bort paketet", en ca 20kg dator försvann... dem "hittade" den efter ca 2 veckor..

Men det är bara att ha tålamod

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk

Haha å så satans drygt att dom sku tappa bort nånting sånt!!!. Men tror ni det finns möjlighet att grejorna kommer imorn? skulle va niiice

Permalänk
Skrivet av Alexbander:

Haha å så satans drygt att dom sku tappa bort nånting sånt!!!. Men tror ni det finns möjlighet att grejorna kommer imorn? skulle va niiice

Inte omöjligt, då får hoppas

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Åk till terminalen i Halmstad och se hur dom hanterar godset där då för det är fan under all jävla kritik... lastsäkrar inte ens skåp/pallar som har väldigt lätt tipprisk...

Tyvärr finns det ju dom som inte vet eller förstår bättre inom alla branscher idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jycken:

Vi kastar inte runt paketen!! Jag jobbar själv hos schenker som chaufför och vi hanterar alla försändelser med aktsamhet.

Jag har med egna ögon sett Schenker kasta in och ut paketen ur lastbilarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av AA:

Jag har med egna ögon sett Schenker kasta in och ut paketen ur lastbilarna.

Posten, DHL och FedEx gör precis samma sak.
Man betalar inte för att de ska ta hand om paketen (posten iaf)

Permalänk
Medlem

DB Schenker är långsamma. Billiga, men långsamma. (Jämfört med Posten då.)

Tålamod, det kommer nog fram imorgon.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk

Hallo? Update! fick det i torsdags och xboxen lever!! Tack för alla svar!! Och nej det var inte en skada på lådan äns:)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av direktiv:

Skärp dig, finns många som tar and om sina kunders kollin.

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon skrivit detta tidigare eller inte men iaf:
Gäller det privpak vilket är en 2-5 dagars grej så sorteras i princip alla paket i sthlm numera (var borås för 5-6 år sen). Används som hub för privpak och är största anledningen till att kostnad etc hålls nere. Sjukt jobbit att hålla på med men det hanteras väl så länge det inte är något som väger bly typ. Mest irriterande är nog schenkers privpak ombud som kan vara lite hit/miss beroende på var i landet man bor.

Skillnaden mellan detta och vanligt parcel, som kostar bra mycket mer, är att privpak måste till sthlm först medan parcel stannar på närmasta terminal och normalt är framme dagen efter om du inte ska ha det från norra norrland till skåne typ.

Permalänk
Avstängd

Men snälla.. Ni säger att dom kastar runt paketen och linkar till incidenter i USA, sen säger ni att ni har sett det själva.. Jag har nog använt Schenker 60+ gånger och aldrig har något gått sönder. Om ni är så paranoida kan ni ju åka x antal mil och lämna paketen själva.