Permalänk
Medlem
Skrivet av Zax89:

De flesta är väl mer elller mindre audiofiler, vem vill inte ha bra ljudkvalitè?

"99%" vill inte ha det ifall de måste betala något extra för det.

Visa signatur

The trouble with the world is that the stupid are cocksure and the intelligent are full of doubt. Bertrand Russell

Permalänk

"Det ska inte låta bra, det ska låta rätt!"

Permalänk
Hedersmedlem

En audiofil är en person som intresserar sig för välljud, naturtrogenhet och ljudåtergivning. Även någon som gillar att lyssna på musik, inte bara ha det i bakgrunden när man gör något annat. Min far är audiofil tycker jag. Svårt att kalla sig själv för audiofil när man jämför tiden man lägger ner i jämförelse.

Jag brukar kalla folk som tjöper guldplätterade toslink-kablar för apor snarare än audiofiler.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

"Det ska inte låta bra, det ska låta rätt!"

Fast alla gillar ju olika. Så det som låter bra för en är rätt för den.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pjäxa:

Nä, Ino är nog inte typiskt för audiofiler, mer typiskt för en subgenre. Vad jag sett av ett komplett Inosystem utbyggt med subbar, delning osv så har det kostat som "high-end", pIP eller hur de små nu heter var inte vad jag tänkte på.
Bryston var mer ett exempel på att även mät/objektivist/studio-sidans prylar drar i väg i pris.

Men frågan vad som är att betrakta som "enorma belopp" kvarstår, och spelar beloppen roll egentligen, kan man inte vara audiofil med liten budget?

En jag känner har en oerhört bra anläggning av diverse gamla delar mestadels 70-80tal som är moddade och ett rum som är akustikbehandlat med billiga metoder och materialkostnaden är ca 50 000kr men systemet är det bästa jag lyssnat på totalt sett och klår mångmiljonsystem så jo det går definitivt att bygga billigt om man har kunskap och plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Brukar lyssna på lite 90-tals country när jag lirar biljard hemma emellanåt, för det krävs en MP3-spelare och 2 gamla datorhögtalare.
Vem behöver mer egentligen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CCWarlock:

Min far är audiofil tycker jag. Svårt att kalla sig själv för audiofil när man jämför tiden man lägger ner i jämförelse.

Jo, din fars prylar inte att leka med, lite svårt bara att få med sig allt om han vill flytta.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Brukar lyssna på lite 90-tals country när jag lirar biljard hemma emellanåt, för det krävs en MP3-spelare och 2 gamla datorhögtalare.
Vem behöver mer egentligen?

Folk som lyssnar på bra musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Brukar lyssna på lite 90-tals country när jag lirar biljard hemma emellanåt, för det krävs en MP3-spelare och 2 gamla datorhögtalare.
Vem behöver mer egentligen?

"Varför skulle man behöva mer än 30 fps i framerate när man spelar spel? Det flyter ju..."

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag man sitter med rätt hyfsad anläggning, en grund stereoförstärkare och DAC plus kablar som knappt kostar ca 10k och det kommer dyra högtalare efter sommaren och utbyte av DAC plus lite annats skoj som skall bytas ut. Jag är intresserad och sparar ihop så man behöver som sagt inte något som kostar 100k däremot att sitta med logitech och utnämna sig som audiofil är bara fel. Ett tag var man fast i nylonsträngsträsket eftersom jag var intresserad över att hitta de bästa strängarna och idag är det lagt på is och istället lyssnar jag mycket på musik om dagarna när jag har tid över. Som sagt en audiofil handlar inte bara om att spendera pengar utan att intressera sig i det man gillar. Till exempel kan en som gillar country grotta ner sig inom ett visst genre och även kallas som audiofil eftersom den personen då letar efter något speciellt som inte den vanlige har hört. En musiker kan klassas sig som audiofil eftersom en musiker kan ha kunskapen om att veta vad som låter bra respektive dåligt vilket många inte ens har någon kunskap över. Som sagt allt handlar om intresse och inte om hur fet plånbok man har.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Folk som lyssnar på bra musik.

Förvisso, men vad som klassas som bra musik är ju en fråga för gemene man.

Jag känner dock inget större behov av att slänga ut åtskilliga tusenlappar på ett dyrt och onödigt system. Jag är så långt ifrån en audiofil man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Förvisso, men vad som klassas som bra musik är ju en fråga för gemene man.

Jag känner dock inget större behov av att slänga ut åtskilliga tusenlappar på ett dyrt och onödigt system. Jag är så långt ifrån en audiofil man kan komma.

Har du ens lyssnat på musiken du gillar på ett bra 2.0 system? Det blir inte bara ett lyssnande utan även en upplevelse, som att se dina favoriter live.

Vad som klassas som nödvändigt är ju också en fråga för gemene man.

Edit: Egentligen tror jag bara du är lite snål, känner igen din typ

Permalänk
Medlem

För mig är det någon som strävar efter så bra ljud som möjligt. Detta gäller dock bara så länge man inte köper kablar för 5000 kr/m, då är man inte audiofil, man är idiot.

Och hör man ingen skillnad på säg ett par Siberia V2 och ett par ordentliga lurar från säg Sennheiser eller AKG är man nog på väg att bli döv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

För mig är det någon som strävar efter så bra ljud som möjligt. Detta gäller dock bara så länge man inte köper kablar för 5000 kr/m, då är man inte audiofil, man är idiot.

Och hör man ingen skillnad på säg ett par Siberia V2 och ett par ordentliga lurar från säg Sennheiser eller AKG är man nog på väg att bli döv.

Kommer snart köpa en för mellan 1500-2000kr, har nästintill bestämt mig för vad. HAHAHA

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

audiofil = ljudsnobb

Lol! Och det kommer från en som har följande signatur: "Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

En audiofil är våran motsvarighet till en dator enthusiast som vill få den bästa upplevelsen.

Ja och nej.

Min erfarenhet är att audiofiler är ute efter "korrekt" ljud. Ofärgat.
Equalizer är BIG NO NO! Baskontrollen och diskantkontrollen på noll! (oftast finns det inte ens sådana kontroller på deras utrustning)
Man köper, enligt mig, omotiverat dyra kablar av alla de sorter för att påverka ljudet så lite som möjligt.
etc.

Jag har hyfsat "fet" anläggning, men jag färgar mer än gärna ljudet mha equalizer för att få fram den ljudbild jag gillar.
Precis som jag gärna bygger min dator som jag vill ha den.
Det ska inte vara korrekt. Det ska vara KUL!

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3900x | ASUS x570 TUF Gaming Plus | Corsair Vengeance 3200MHz CL16 64GB | SSD Samsung 970 EVO Plus | EVGA GTX 1080 SC | EVGA P2 1000W | BenQ SW321C | Dell AW3821DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av bagfalls:

En vanlig musiklyssnare använder anläggningen för att lyssna på musiken, en audiofil använder musiken för att lyssna på anläggningen.

En lika uttjatad som dålig liknelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilsk3n:

Ja och nej.

Min erfarenhet är att audiofiler är ute efter "korrekt" ljud. Ofärgat.
Equalizer är BIG NO NO! Baskontrollen och diskantkontrollen på noll! (oftast finns det inte ens sådana kontroller på deras utrustning)
Man köper, enligt mig, omotiverat dyra kablar av alla de sorter för att påverka ljudet så lite som möjligt.
etc.

Det är väldigt få märken som kör utan tonkontroller. Min Rega har noll sådana. När jag letade förstärkare ville jag ha en förstärkare utan tonkontroller eftersom jag har aldrig använt sådant utan jag kör enbart med DAC:ens egna filter inställningar. EQ använder jag inte heller, sådant har jag noll koll på så varför förstöra något till det sämre.

Känns som man är lite i kategorin audiofil fast man inte vill erkänna att man är det efter att ha läst en del inlägg. HAHAHA

Permalänk
Medlem

Jag är absolut ingen audiofil men uppskattar vettigt ljud och tycker det räcker med utrustningen jag har (skall så småningom byta ut högtalarna dock), jar har en Marantz 2.0 stero förstärkare med ett par stora golvhögtalare och jag tycker den låter underbart, förstärkaren ensam kostade runt 6000kr men jag köpte den knappt ett år gammal av en bekant för halva priset och den är jag väldigt nöjd med. Till den har jag ett par helt ok stora golvhögtalare och tycker absolut att det räcker för mig.

Sen har jag även ett Asus xonar STX ljudkort som jag har ett par vettiga hifi lurar kopplade till i datorn.

Detta räcker för mig men en audiofil hade väll tyckt att det inte är bra nog, jag hör absolut ingen skillnad på min Marantz och min faders B&O som kostar myucket mer.

Så vitt jag vet är Marantz inget skitmärke men för en audiofil kanske det inte är bra nog?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ilsk3n:

Ja och nej.

Min erfarenhet är att audiofiler är ute efter "korrekt" ljud. Ofärgat.
Equalizer är BIG NO NO! Baskontrollen och diskantkontrollen på noll! (oftast finns det inte ens sådana kontroller på deras utrustning)
Man köper, enligt mig, omotiverat dyra kablar av alla de sorter för att påverka ljudet så lite som möjligt.
etc.

Jag har hyfsat "fet" anläggning, men jag färgar mer än gärna ljudet mha equalizer för att få fram den ljudbild jag gillar.
Precis som jag gärna bygger min dator som jag vill ha den.
Det ska inte vara korrekt. Det ska vara KUL!

Jag hävdar att en eq närmast är ett krav i praktiken om man är seriös, däremot inte för att skapa nått eget utan för att åstadkomma rak frekvensgång eftersom de flesta inte kan ändra rummet/högtalarna på ett smidigt sätt. man mäter och justerar in eqn utefter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av som99:

Jag är absolut ingen audiofil men uppskattar vettigt ljud och tycker det räcker med utrustningen jag har (skall så småningom byta ut högtalarna dock), jar har en Marantz 2.0 stero förstärkare med ett par stora golvhögtalare och jag tycker den låter underbart, förstärkaren ensam kostade runt 6000kr men jag köpte den knappt ett år gammal av en bekant för halva priset och den är jag väldigt nöjd med. Till den har jag ett par helt ok stora golvhögtalare och tycker absolut att det räcker för mig.

Sen har jag även ett Asus xonar STX ljudkort som jag har ett par vettiga hifi lurar kopplade till i datorn.

Detta räcker för mig men en audiofil hade väll tyckt att det inte är bra nog, jag hör absolut ingen skillnad på min Marantz och min faders B&O som kostar myucket mer.

Så vitt jag vet är Marantz inget skitmärke men för en audiofil kanske det inte är bra nog?

Saul Marantz är en av de som varit med och skapat hifibegreppet och även om nyare Marantzdelar är sämre än de gamla så är de fortfarande relativt bra.
De gamla radioapparaterna och förstärkarna är bland det bästa man kan ha än idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Saul Marantz är en av de som varit med och skapat hifibegreppet och även om nyare Marantzdelar är sämre än de gamla så är de fortfarande relativt bra.
De gamla radioapparaterna och förstärkarna är bland det bästa man kan ha än idag.

Skönt att veta att det då är en bra förstärkare han jag köpte den av sa att den var väl lämpad för vinyl. Föregående förstärkare var en Philips och jag tycker att jag hör rätt stor skillnad mellan dem.

Edit: Köpte den för några år sedan skall se om jag hittar modelbeteckningen då jag inte är hemma.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ilsk3n:

Jag har hyfsat "fet" anläggning, men jag färgar mer än gärna ljudet mha equalizer för att få fram den ljudbild jag gillar.
Precis som jag gärna bygger min dator som jag vill ha den.
Det ska inte vara korrekt. Det ska vara KUL!

Exakt, du har förstått poängen med musik!
Så länge man tycker det låter bättre med EQ än utan, hur man än ställt in det, har man gjort rätt.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Ett krav jag har för att kalla någon för audiofil är att den ska ha en känsla för ljud och inte vara en sådan person som inbillar sig att ju mer en pryl kostar och ju exklusivare metaller den består av ju bättre ljud blir det.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Extrapaj:

Har du ens lyssnat på musiken du gillar på ett bra 2.0 system? Det blir inte bara ett lyssnande utan även en upplevelse, som att se dina favoriter live.

Vad som klassas som nödvändigt är ju också en fråga för gemene man.

Edit: Egentligen tror jag bara du är lite snål, känner igen din typ

Visst är jag snål, men bara på sånt som inte ligger i mitt intresse.

Mitt hus t.ex. går före allt annat. Dessutom är jag typen som hellre lägger pengar på datorhårdvara än ljudanläggningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Lol! Och det kommer från en som har följande signatur: "Det heter effekten och spänningen, inte watten och volten."

Va? Kan du förklara vad som är roligt?

Permalänk
Medlem

Jag älskar att lyssna på musik. Lyssnar i princip dygnet runt (även när jag ska somna. ) och vill ha bra kvalité på ljudet och är alltid ute efter att kunna förbättra ljudet utan att det ska kosta apa.
Om det är audiofil har jag ingen aning om.

Folk som har för mycket pengar och bara spenderar och kallar sig audiofil, na tack.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pjäxa:

I flera trådar på detta forumet används ordet "audiofil" men utan att någon allmän definition verkar vara vedertagen.

Vad är en audiofil och vad är forumets uppfattning om vad en audiofil är?

stämmer dessa beskrivningar:
http://sv.wiktionary.org/wiki/audiofil
http://en.wikipedia.org/wiki/Audiophile
?

Vad har audiofiler för påverkan på musik/utrustning bra/dålig?

Känner den typiske SweC:aren en audiofil, finns de ens på riktigt?

Vad det nu kan betyda för debatten är jag väl själv audiofil enligt de flesta definitioner.

Jag anser mig själv vara audiofil. För mig är musik viktigt och därför även viktigt hur den reproduceras. För mig är det enormt viktigt att ljudanläggningen kan återge musiken så som jag vill uppleva den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Visst är jag snål, men bara på sånt som inte ligger i mitt intresse.

Mitt hus t.ex. går före allt annat. Dessutom är jag typen som hellre lägger pengar på datorhårdvara än ljudanläggningar.

Har en AMD Athlon64 här i garderoben, integrerat grafikkort, du kan få den, ingen behöver väl mer liksom?

Permalänk
Medlem

Audiofili är för mig något som ofta gränsar till fanatism och religion. Man går genom eld och vatten för att subjektivt höja graden av kvalitet på sin ljudanläggning oavsett om det är grundat i verkligheten.

För mig är många audiofiler otroligt fördomsfulla och VET vad som är bra och vad som är skit oavsett vad andra tycker, vissa saker är helt rätt medan andra prylar bara är helt fel och går bort. Typ "Saul Marantz är en av de som varit med och skapat hifibegreppet och även om nyare Marantzdelar är sämre än de gamla så är de fortfarande relativt bra". OK, alla nyare Marantzgrejor är alltså sämre än de gamla? Baserat på vad? Jo, en audiofil som uttalat sig på Sweclockers för han vet givetvis bäst...

Jag är själv mycket intresserad av att få min musik och mina filmer att låta så bra som möjligt men skulle aldrig kalla mig audiofil. Har lagt runt 50 000:- på hemmabiohögtalare (Infinity Cascade), 15 000:- på en förstärkare (Yamaha), 3200:- på hörlurar (Sennheiser HD650) och ytterligare ett antal tusenlappar på ljudkort, datorhögtalare, Blu-Ray mm. Alla prylar har jag köpt för att jag personligen tycker att de låter bra eller har en funktion jag vill ha och inte för att det är något "bling bling" att imponera med. Eftersom folk gärna vill jämföra med bilar kan jag tillägga att jag har en Porsche för 1.2 mille men inte heller den är köpt för bling-faktorn utan för att den är jävligt bra.

Alltid när jag köper ljudprylar så går jag efter några enkla regler som audiofiler inte alltid håller med om:

1. Kablar ger ingen hörbar skillnad i ljudkvalitet (förutsatt att det inte är något fel på dem). Köp kablar på Biltema eller NetOnNet.
2. Förstärkare ger ingen hörbar skillnad i ljudkvalitet (förutsatt att det inte är något fel på dem). Köp förstärkare för byggkvalitet, funktion och kraft inte efter ljudkvalitet. En förstärkare med rak frekvenskurva inom det hörbara spektrat färgar inte ljudet.
3. Ljudkort ger ingen hörbar skillnad i ljudkvalitet (förutsatt att det inte är något fel på dem). Köp ljudkort för funktion och mjukvara inte efter ljudkvalitet.
4. En extern DAC/hörlursförstärkare låter inte bättre än ditt integrerade ljudkort om ditt integrerade ljudkort är av bra kvalitet och inte lider av störningar.
5. Ignorera alla påståenden i marknadsföringen från tillverkare av ljudprodukter som saknar vetenskaplig grund. Allt svammel om känslor går bort.
6. Om en tillverkare av ljudprodukter påstår framsteg som ligger utanför det mänskliga örats förmåga att uppfatta dem, ignorera!
7. Det som spelar roll i din ljudanläggning är till 98% dina högtalare eller hörlurar under förutsättning att dina övriga komponenter inte är underdimensionerade eller defekta.
8. Använd vad som helst för att få ljudet att låta bättre för dig själv, ös på med equalizer, surroundmjukvara mm. Vem bryr sig om vad skaparen av inspelningen hade för avsikt, jag bestämmer vad jag tycker låter bäst.

Ofta får jag en känsla av att tillverkare av "snakeoil"-produkter inom Hi-Fi kan tacka sin lyckliga stjärna för att de har en så godtrogen kundgrupp som de mest hängivna audiofilerna. De skulle aldrig kunna driva sin business i någon annan bransch där någorlunda förnuft styr köpprocessen (ex. datorbranschen).

Audiofiler har en ofta ganska otäck "von oben"-attityd att de sitter på sanningen och om du gör fel så är du en idiot. Vad som är idiotiskt är produkter som dessa:

http://www.ebay.com/itm/NEW-Whiplash-Audio-TWag-TWcu-v3-Sennheiser-replacement-upgrade-cable-HD650-/251471661015?pt=US_Replacement_Parts_Tools&hash=item3a8ce107d7

http://www.ebay.com/itm/Dac-24-bit-192kHz-a-valvole-Reference-DAC-/251471790158?pt=Amplificatori&hash=item3a8ce3004e

http://www.essentialsound.com/essence-power-cord/

Med allt detta sagt, om de som kallar sig audiofiler blir lyckligare av att spendera pengar på idiotiska produkter tänker inte jag ta bort deras glädje. Gör vad ni vill med era pengar precis som jag gör med mina. Vore dock trevligt om ni kunde sluta att komma med felaktiga och löjliga råd till folk som saknar kunskap om ljud i diverse forum.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO