Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Visst har alla rätt till olika åsikter - men här håller jag inte med dig.

Komponenterna har jag valt med utgångspunkt att de ska hålla så låg ljudnivå som möjligt.

De 3 komponenterna som ger ifrån sig ljud är grafikkortet, nätaggregatet och cpu-kylaren (eller snarare cpu-fläkten)

Grafikkortet valdes bla för att det passar i chassit men framförallt på grund av dess låga ljudnivå - enligt tester håller det lägst ljudnivå av de högpresterande grafikkorten.

Nätaggregatet är inte så mycket att säga om - jag har redan skrivit att jag testade andra tysta modeller som tyvärr led av coil-whine, men detta aggregat från BeQuiet har låg ljudnivå, är helmodulärt och (mitt exemplar) har inget coil-whine.

Det enda som man kan invända mot är cpu-kylaren där man möjligtvis kan tro att den inte riktigt klarar av att kyla cpu:n tillräckligt och skulle kräva högre fläkthastighet för att hålla den kall. Detta utan att ens ha sett eller hört ditt system.

Så är inte fallet.

Cpu-fläkten körs på låg hastighet och fläkten från nätaggregatet hjälper till att hålla cpu-kylaren sval.

Jag vågar påstå att det är svårt att hålla en lägre ljudnivå på en speldator än nivån som min SteamMachine ligger på.

Jag håller med dig på alla punkter utom grafikkortet, och som sagt, en högljudd komponent gör hela systemet högljutt.
Ett grafikkort som låter extremt mycket tillsammans med ett chassi där ljudet direkt kan ta sig ut till användaren är en extremt dålig kombination.

Sen vill jag påstå att ljudnivån på min dator är BETYDLIGT lägre än din steammachine enbart för att ljudet från mina komponenter måste studsa på flera ljuddämpade ytor innan det når användaren, och min dator kan inte ens anses vara tyst även då det har en av de bättre luftkylarna...

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av khaine:

Jag håller med dig på alla punkter utom grafikkortet

Grafikkortet är väldigt tyst, läste flera omdömen innan jag valde kortet, bla här:

http://www.nordichardware.se/Grafikkort-Recensioner/svenska-g...

Från länken:

Citat:

MSI har verkligen slagit huvudet på spiken med sin Twin Frozr IV-kylare på mellanklassmarknaden. Tillverkarens tre kort dominerar och deras toppmodell Hawk som piskar allt i prestandaväg är nästan ljudlöst även under tung belastning, mycket imponerande.

Skrivet av khaine:

Ett grafikkort som låter extremt mycket

Där har du faktiskt fel.

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Jag hade nog inte valt att skylta med det direkt på bordet dock, detsamma med router osv. Hade min mamma kommit på besök och sett sånt i min lägenhet hade jag fått skäll...

Typ: "Tänk om du bjuder hem en flicka, då kan det ju inte se ut såhär, förstår du väl."

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Fint bygge! Jag hade nog inte valt att skylta med det direkt på bordet dock, detsamma med router osv. Hade min mamma kommit på besök och sett sånt i min lägenhet hade jag fått skäll...

Typ: "Tänk om du bjuder hem en flicka, då kan det ju inte se ut såhär, förstår du väl."

Har hon inte samma intressen (eller förståelse för ditt intresse) är det inte rätt flicka.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tozzi:

Har hon inte samma intressen (eller förståelse för ditt intresse) är det inte rätt flicka.

Om en tjej ifrågasätter mitt intresse är det en sak, men om hon ifrågasätter varför en stor, estetiskt avskräckande burk måste stå framme på bordet så är det en annan. Det främjer inte mitt intresse i någon nämnvärd mån att ha t.ex. en blinkande router mitt på bordet i vardagsrummet, den kan ju lika gärna uppfylla sin funktion bakom eller under bordet

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

Grymt, älskar såna här pusselbyggen Gillar området kring cpu-kylaren där du precis lyckas klämma in allt och samtidigt får fint luftflöde tack vare kombinationen av nätaggs- och cpu-fläkten. Min nuvarande HTPC/Steambox är betydligt större men jag är sugen på en burk likt din i framtiden.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Fint bygge!

Tack!

Skrivet av Ekner:

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosendorfer:

Ett bygge helt i min smak. Kan tänka att det krävdes en hel del planering. Jag röstar sällan. 5p till dig.

Samma här, jag röstar sällan men detta krävde verkligen en femma!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeeJay1:

Samma här, jag röstar sällan men detta krävde verkligen en femma!

Trevligt! tackar

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt bygge, men verkar krävas en borr. Blir sugen på att testa.

Kan man säga att det blir bättre med ett fullstort nätagg som du valde eftersom dess fläkt får extra bra passform över CPU kylaren? Ett mindre SFX agg verkar inte lika ligga bra över CPU kylaren.

Går det att få någon mera jämförelse av ljudnivån, annat än "låg ljudnivå"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NaturMackan:

Väldigt trevligt bygge

Tack!

Skrivet av NaturMackan:

Kan man säga att det blir bättre med ett fullstort nätagg som du valde eftersom dess fläkt får extra bra passform över CPU kylaren? Ett mindre SFX agg verkar inte lika ligga bra över CPU kylaren.

Det är min åsikt - Ja.

Skrivet av NaturMackan:

Går det att få någon mera jämförelse av ljudnivån, annat än "låg ljudnivå"?

Grafikkortet är riktigt tyst och har lägre ljudnivå än de andra fläktarna i datorn (som är väldigt tysta) - är klart imponerad av kylaren på grafikkortet.

Om jag sitter i soffan utan ljud från TV:n och det är knäpptyst i övrigt så hör jag ändå inte att denna SteamMachine är igång (och jag är känslig angående störande ljud om det inte framgått ännu )

Några andra mätningar kan jag inte ge dig eftersom jag saknar utrustning.