Oculus Rift i ny version för utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Half Life 2 är i princip det enda "riktiga" spel jag testat som är spelbart till stora delar med Riften. Med en bättre version som devkit 2 eller konsumentversionen hade det nog varit riktigt bra. Annars är problemet att spel måste anpassas för VR, man kan inte bara fixa själva displayen och sen tro att allt är ok.

/hulle.

Går det inte använda headsettet för enbart 3D i spel där man inte bryr sig om att titta runt eller styra med huvudrörelser då det skulle uppskattas för folk som föredrar högupplösta skärmar framför 120+Hz och vill ha 3D utan att köpa en ny skärm som star plats?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Mer lagg DVS.

Kan knappt driva runt spel i inställningar jag vill i x1440, iaf inte i spel jag lär spela med denna (ARMA3/Dayz)
Tar hellre lite lägre upplösning och högre inställningar än tvärtom, iallafall när det kommer till Oculus.

Dags för dig att uppgradera datorn då :- )

Väntar nog också på konsument-versionen också, men det kliar i fingrarna att beställa ett par!

Permalänk

$506 i slutändan, haha, man blir ganska lurad när man ser priset först och tycker det verkar snorbilligt

Men det står ju att taxes/VAT är betalt, måste man verkligen betala det igen i form av tull / moms då? Vet att när man beställer från US från ebay så blir det inbakat i priset och man behöver inte betala vare sig tull eller moms, kanske har dom gjort likadant här.

Är skitlänge sedan jag betalade någon tull/moms f.ö, och jag beställer grejer rätt ofta (även på rätt stora paket för ~$200).

Blir spännande. Undrar hur mycket den kommer skilja sig från konsumentvarianten, upplösningen vet jag inte om jag vill ha högre direkt med tanke på vad det skulle göra för prestandan.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Pressade av sonys reveal?

Tänkte också på det, inte för att de skulle ha stressat ut det här materialet, men pga att en större spelare ger sig på samma sak.
Den stora frågan är ju om Sonys dito kommer fungera på annat än en PS4a.

Hur som så kommer det ju bara ge mer motivation till spelstudios att producera VR-kompatibla saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Går det inte använda headsettet för enbart 3D i spel där man inte bryr sig om att titta runt eller styra med huvudrörelser då det skulle uppskattas för folk som föredrar högupplösta skärmar framför 120+Hz och vill ha 3D utan att köpa en ny skärm som star plats?

Jo det går, det får bli en virtuell skärm framför dig då. Men upplösningen måste vara rätt hög iom att det blir färre pixlar över till den virtuella skärmen ju längre bort från dig den visas.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214934:

Sweet, då bjussaru på ett va?

bjuder du på tårta så

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Inte sänt från min Sony Ericsson K530i

Permalänk
Medlem

http://www.engadget.com/2014/03/19/oculus-rift-development-ki...

Bra video för er som vill bli övertygade om att vänta till consumer version.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd

20 millisekunder responstid?
Det är ganska långsamt!

Kommer det bli ghosting och tearing och sånt?
Finns ju skärmar som är typ 2 ms.

1 920 x 1 080 pixlar är ju inte så jättebra.
Nu finns det mobiler med högre upplösning än så.

Permalänk
Medlem

Kommer konsument versionen 2014?

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

20 millisekunder responstid?
Det är ganska långsamt!

Kommer det bli ghosting och tearing och sånt?
Finns ju skärmar som är typ 2 ms.

1 920 x 1 080 pixlar är ju inte så jättebra.
Nu finns det mobiler med högre upplösning än så.

Det är latensen som de syftar på. Alltså tiden det tar att få en bild från grafikkortet tills den visas på skärmen. Det du tänker på är responstiden på pixlarna, alltså tiden det tar för en pixel att vrida sig från grå till svar och sedan tillbaks till grå. Det är två helt olika saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Gorian:

Räkna med en tullavgift senare också på ~30%. Om nu inte fraktbolaget tullar själva, och räknade in denna på en gång? Har dock aldrig varit med om det, varken med Fedex, UPS, DHL, Posten...

Oculus har ett numera ett delivery center i Europa, vilket gör att produkten levereras inifrån EU så det blir ingen tullavgift (eftersom produkterna redan är tullade i bulk när de kom till Europa).

Permalänk

konsumentvarianten har alltså högre hz och är lättare, samt verkar det som att de kommer göra hörlurar till den.. Värdelöst om det är fasta hörlurar, kommer knappast vara lika bra som ett par hörlurar för 4-5K..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Medlem

Beställde den precis gick på 2 622,37 kr

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Discokungen
Skrivet av PixelMiner:

Oculus har ett numera ett delivery center i Europa, vilket gör att produkten levereras inifrån EU så det blir ingen tullavgift (eftersom produkterna redan är tullade i bulk när de kom till Europa).

Ja men då är det bara 25% moms ju.

Skrivet av Ac3R:

Beställde den precis gick på 2 622,37 kr

Wut? 3200kr får jag det till. 506 dollar?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Ja men då är det bara 25% moms ju.

Wut? 3200kr får jag det till. 506 dollar?

Säger det samma.. 3 241:- (kollade mitt konto precis).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av som99:

Går det inte använda headsettet för enbart 3D i spel där man inte bryr sig om att titta runt eller styra med huvudrörelser då det skulle uppskattas för folk som föredrar högupplösta skärmar framför 120+Hz och vill ha 3D utan att köpa en ny skärm som star plats?

Denna funktion skulle jag gärna vilja ha. Tänker mig att det annars blir konstigt i FPS-spel om man kan styra med både musen och huvudet, eller hur?

Skrivet av Bemushroomed:

Blir spännande. Undrar hur mycket den kommer skilja sig från konsumentvarianten, upplösningen vet jag inte om jag vill ha högre direkt med tanke på vad det skulle göra för prestandan.

Upplösningen måste bli högre. GPU-prestanda ökar fortfarande ganska snabbt, så 2560x1440 borde inte ses som för mycket, tycker jag. Snarare för lite.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Fan vad synd att mor ska åka och hälsa på moster i USA om ett par veckor

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Hur fungerar denna med vanliga spel som inte har stöd för riften ? Kommer det inte alls gå, eller se ut helt fubar? Utan wrap blir det nog illa, förståss. Kanske det går att göra på drivrutinsnivå så alla spel kan få stöd för wrap iaf? Utan rörelse detektorerna .

Sedan vill man ju se film med denna också

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Beställt! Kunde inte hålla mig längre.

Permalänk
Medlem

20 ms responstid kommer fortfarande kännas. Vet det personligen från inspelning, när man spelar trummor och ljudet kommer 20 ms efter så hör man inte riktigt fördröjningen, med den känns, man känner att något är skumt när man spelar. Samma sak med gitarr. Runt 12 ms så brukar det släppa.

Fast det blir nog bättre med tiden, funtar allvarligt på att skaffa den här

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem

Finns det några mjukvaror som stödjer oculus just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

20 ms responstid kommer fortfarande kännas. Vet det personligen från inspelning, när man spelar trummor och ljudet kommer 20 ms efter så hör man inte riktigt fördröjningen, med den känns, man känner att något är skumt när man spelar. Samma sak med gitarr. Runt 12 ms så brukar det släppa.

Fast det blir nog bättre med tiden, funtar allvarligt på att skaffa den här

Jepp, 20 ms är rätt slött. Har ingen pejl på bakomliggande tekniken för Oculus Rift, men rent spontant begriper jag inte var en så relativt stor fördröjning kommer ifrån? Slöa paneler?

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av backfeed:

Jepp, 20 ms är rätt slött. Har ingen pejl på bakomliggande tekniken för Oculus Rift, men rent spontant begriper jag inte var en så relativt stor fördröjning kommer ifrån? Slöa paneler?

Nja. Läs Zotamedu's kommentar så förstår du. Du misstolkar nog!

"Det är latensen som de syftar på. Alltså tiden det tar att få en bild från grafikkortet tills den visas på skärmen. Det du tänker på är responstiden på pixlarna, alltså tiden det tar för en pixel att vrida sig från grå till svar och sedan tillbaks till grå. Det är två helt olika saker."

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk

Ja man kanske borde beställa då..... Finns ju en hel del spel som redan stödjer det o fler moddar kommer till spel, så what the hell... ->KÖP<-. Hoppas man slipper tullavgift nu =).

Visa signatur

MSI Z170A Gaming M7| Intel Skylake 6700K| NZXT X61 Kraken Watercooling| Samsung SSD 850 PRO 512 GB x2| WD 2TB Green x4| HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB 15-17-17| MSI 980 Ti gaming 6GB| -SOON- Acer XR34 Predator G-sync Monitor| Creative SoundBlaster Zx PCIe| Corsair AX1200i| NZXT H440 White| Windows 10

Permalänk
Skrivet av mr_matte20:

Ja man kanske borde beställa då..... Finns ju en hel del spel som redan stödjer det o fler moddar kommer till spel, så what the hell... ->KÖP<-. Hoppas man slipper tullavgift nu =).

Som tidigare sagts så skickas det numera från EU, så det är ingen tull eller moms..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Skrivet av Bemushroomed:

Som tidigare sagts så skickas det numera från EU, så det är ingen tull eller moms..

Jo jag läste detta så hoppas det stämmer bara

Visa signatur

MSI Z170A Gaming M7| Intel Skylake 6700K| NZXT X61 Kraken Watercooling| Samsung SSD 850 PRO 512 GB x2| WD 2TB Green x4| HyperX Fury DDR4 2666MHz 32GB 15-17-17| MSI 980 Ti gaming 6GB| -SOON- Acer XR34 Predator G-sync Monitor| Creative SoundBlaster Zx PCIe| Corsair AX1200i| NZXT H440 White| Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thunderboy88:

bjuder du på tårta så

Lätt! Du kan till och med få käka tårtan rätt ifrån min sambos face om du står för frakten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hur fungerar denna med vanliga spel som inte har stöd för riften ? Kommer det inte alls gå, eller se ut helt fubar? Utan wrap blir det nog illa, förståss. Kanske det går att göra på drivrutinsnivå så alla spel kan få stöd för wrap iaf? Utan rörelse detektorerna .

Sedan vill man ju se film med denna också

Film ser du i en virtuell biograf...

Det är helt grymt...

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hur fungerar denna med vanliga spel som inte har stöd för riften ? Kommer det inte alls gå, eller se ut helt fubar? Utan wrap blir det nog illa, förståss. Kanske det går att göra på drivrutinsnivå så alla spel kan få stöd för wrap iaf? Utan rörelse detektorerna .

Vireio håller på att fixa stöd till många spel: http://vire.io/
Till och med med head-tracking.