Hur varmt blir ett 750W nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Hur varmt blir ett 750W nätaggregat?

Sitter med ett 750 gold aggregat i min Bitfenix Prodigy M. Det som låter mest och är varmast när jag spelar BF4 är nätagget. Går knappt att lägga handen emot. Vågar inte ens köra med lådan stängd. Sist jag gjorde det ballade hela datorn ur.

Jag har ju effekt kvar så jag kan skaffa ett 280x till men just nu känns ju det inte aktuellt. Min förra burk med ett Corsair HX520 lät ju ingen ting när jag lira BF2 dock i ett tystare chassi.

Kan mitt nätagg vara ett måndags ex eller blir de så här varma?

Mitt agg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2292987
http://cdon.se/hemelektronik/silverstone/silverstone-strider-...

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Med tanke på den prisklassen och att det står att drift temperaturen skall vara 40 grader är det verkligen något lurt i det hela.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jo jag är ju rädd att kablarna som ligger emot skall ta skada särskilt om jag stänger lådan. Runt nätagget är det även varmt på utsidan genom chassit. Känns ju inte optimalt för SSD som är placerad brevid.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Jo jag är ju rädd att kablarna som ligger emot skall ta skada särskilt om jag stänger lådan. Runt nätagget är det även varmt på utsidan genom chassit. Känns ju inte optimalt för SSD som är placerad brevid.

Garanterat något som är fel för den får in friskluft eller?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det är något fel på nätagget. Lämna in det på garantin.
Mitt nätagg är knappt ljummet nu efter en hel dags användning. Fläkten går inte ens igång när jag spelar bf4.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ATL:

Jo jag är ju rädd att kablarna som ligger emot skall ta skada särskilt om jag stänger lådan. Runt nätagget är det även varmt på utsidan genom chassit. Känns ju inte optimalt för SSD som är placerad brevid.

Har du monterat agget så det får luft från framsidan av datorn och fungerar fläkten?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Blir det så varmt är det helt klart något fel på det.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk

Snurrar fläkten ?

Permalänk
Medlem

Japp den suger in in luft och ut under. fläkten går igång efter max 5 minuters spelande Jag har värme skyddet på för att det inte skall gå in i datorn igen och datorn står så att luften kan gå rakt ner. Alltså ingen hylla under. Det enda som kan bromsa är ju att det inte är så stort intag fram men jag är ju inte den första som köper ett Phenom M.

Kollade snabbt med min stektermometer det blir 50-55 grader vid nätagget med sidan på chassit öppen. Detta efter 10 minuter BF4

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Det är bara att byta. En PSU ska fan aldrig vara så varm.

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATL:

Sitter med ett 750 gold aggregat i min Bitfenix Prodigy M. Det som låter mest och är varmast när jag spelar BF4 är nätagget. Går knappt att lägga handen emot. Vågar inte ens köra med lådan stängd. Sist jag gjorde det ballade hela datorn ur.

Jag har ju effekt kvar så jag kan skaffa ett 280x till men just nu känns ju det inte aktuellt. Min förra burk med ett Corsair HX520 lät ju ingen ting när jag lira BF2 dock i ett tystare chassi.

Kan mitt nätagg vara ett måndags ex eller blir de så här varma?

Mitt agg:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2292987
http://cdon.se/hemelektronik/silverstone/silverstone-strider-...

Citat:

Load Testing Audio Impressions
The SilverStone ST75F-GS is an interesting power supply as it reverts back to a 120mm fan from the larger fans we have seen on some Strider units in order to make this unit shorter overall. Prior to this unit, we saw Strider units with 139mm fans which had resulted in rather quiet power supplies overall and, so today, with this change to the 120mm fan we might expect a somewhat louder power supply. However, this unit still does have good efficiency and a clean layout which should help keep things in order. In the end though, those two little items didn’t save this unit entirely as that fan speed graph on the back of the packaging is probably accurate in the shape of the ramp but does not convey necessarily the noise output. As it was, this unit was very quiet through 50% load. Once we kicked it up to 75%, however, it got much louder quickly. It was not the loudest unit we have seen by any means, but it was a noticeable change that resulted in this unit becoming apparent in our load testing environment. For the majority of cases, this unit will still be quiet enough for most users, but for those looking for a very quiet unit at full load this unit probably isn’t going to be it. Then again, very few people are going to be running this unit at full load.

HardOCP

Ditt exemplar verkar inte fungera som exemplaret som beskrivs i ovanstående artikel. Överväg att reklamera det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

HardOCP

Ditt exemplar verkar inte fungera som exemplaret som beskrivs i ovanstående artikel. Överväg att reklamera det.

Kanon bra test du länka till.

Tror nu mera på att felet beror på att grafikkortet sprutar över sin varma luft till nätaggets insugsluft. Blir att testa och mäta mer temperaturer.

Skulle kunna gå att fixa nuvarande variant med en täckplåt.

Alternativet är att man vänder på nätagget och det suger luft från insidan och sprutar ut. Men det ger ju också en onödigt varm luft som passerar nätagget.

Visa signatur

Bitfenix Phenom M | i5 4670K | 8 GB Corsair 1600 CL9 LP | MSI Z87M m-ATX | Silverstone Strider Gold 750W | MSI 280X | Samsung SSD 840 EVO Basic 120GB | WD Red 3TB | Windows 8.1 | BenQ BL2400

Permalänk
Medlem

Agget skall suga luft underifrån samt tejpa fast sensorn från en inne/ute termometer på agget där du upplever att det är så varmt samt sätt en liten pappskiva mellan agget & graffet för att undvika varmluft direkt på sensorn från graffet..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

den stora fläkten på nätagget ska ta IN luft..inte ut, därav att den ofta sitter monterad i botten på chassin för kall luft går efter golvet då varm luft stiger.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...