5 anledningar varför spotify suger(+alternativ till spotify)

Permalänk
Medlem

Tycker väl mest att Spotify är smidigt. Visst, ibland köper jag album digitalt också men det är dyrt, och kräver lagringsplats. Skulle jag köpa all musik jag lyssnar så skulle jag behöva lägga 100 000 på hårddiskar och musiken.

Har kopia av alla låtar på en annan hårddisk ifall en skulle dö. Tänk om datorn skulle börja brinna, då sitter jag och ska ladda ner allt igen från 50 olika sidor. Med Spotify(eller Wimp som jag använder just nu. Lossless är ju på G till PC ) så är det bara att logga in på en ny dator och börja lyssna.

Kommer även åt allt på mobilen och det är smidigt att veta att jag har all musik åtkomligt oberoende på var jag är.

Skillnad mellan hårdkomprimerat och lossless hör jag enorm skillnad på, och blev väl smått upplyst när jag gick från mina G35or och ett par andra lurar för 150kr till Beyerdynamic DT-770 Pro/80 ohm). Lossless och typ mp3 med hög bitrate? Njaa. Skulle jag sitta med samma låt där en är FLAC och en annan MP3 med väldigt hög bitrate skulle jag antagligen inte höra någon skillnad. Inte för att jag har testat. Sen beror det väl inte bara på bitrate heller.

Sen har Spotify 95% av all musik jag lyssnar på. Min "mainstream"-lyssning ligger på 0.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogwall:

Spotify passar utmärkt för de som
1) gillar mainstream
2) inte har höga krav på ljudkvalitet
3) inte har behov av att ladda ner

Spotify passar inte de som
1) inte gillar mainstream
2) har höga krav på ljudkvalitet
3) har behov av att ladda ner

Själv tillhör jag den senare kategorin.

haha jag kör spotify till vissa typer av musik, t.ex. Trap, är inte så insatt än i det så att den musik jag hittar, är på spotify. Men inte helt omöjligt att även vid lyssning går in på TPB och laddar ner album on-the go på telefonen så kombinera
Vet inte hur många andra laddar ner torrents med sina telefoner via 3G, jag känner ingen som gör det och alla jag nämner detta för tror inte ens på mig

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

"så kallat" är fel. Flac ÄR lossless. Punkt.
Givetvis har du en lägre bitrate, filen är komprimerad, men det är ingen information som försvunnit, som sker vid mp3-komprimering. Bitraten visar bara hur lätt eller svårkomprimerad musiken är.

En möjlighet till att du hör skillnad mellan flac och cd är att Mediamonkey har en trasig flac-dekoder. Filerna packas inte upp korrekt.
Vilket program du använder för rippning av dina CD kan förmodligen även spela in. Framförallt om det finns inställningar för normalisering, loudness och liknande.

Haha. "Så kallat" gör tydligen att meningen magiskt ändrar betydelse.

Jag trodde att komprimering som resulterar i lägre bitrate och en mindre filstorlek innebar förlorad information. Bitrate visar hur mycket information som förflyttas/bearbetas per sekund och varierar ju självklart beroende på låten. Därför borde det väl ha en betydelse för kvalitén och inte bara om filen är lätt att komprimera eller inte? Men tack för att du klargjorde för dina kunskaper.

Jag rippar musiken via just Mediamonkey och om det är fel på programmet är det antagligen förklaringen till varför jag hör en viss skillnad. Du råkar inte sitta på information om en bättre media-spelare?

Skrivet av Maximo:

Vi snackar hörbar ljudkvalite enligt min subjektiva bedömning och jag har visserligen ingen "highend" anläggning men betydligt större doningar än medelsvensson. Du kan ju prova själv om du vill, lyssna t.ex. på Within Temptation: Black symphony på CD/spotify vs Bluray, där tycker jag det är en markant skillnad. Sen är det ju grymt lite musik som finns som Bluray utgåver och då handlar det i 95% av fallen om livekonserter. Däremot är ju en blurayspelare ett måste enligt mig om man är en musiknjutare.

Angående ditt andra påstående så har du några siffror på det? Det är inte många kronor småband får på sin skivförsäljning och Spotify är ett perfekt ställe att marknadsföra sig på. Av det jag hört är det mest gigantbanden som inte tjänar något på Spotify vs CD och framförallt i förlorade radiointäkter. Är du seriös med att stödja ett band så ladda ner deras musik från piratebay och köp en officiell tröja av dom istället, då har du gett dom 1000 gånger mer ekonomiskt stöd än om du hade köpt hela deras musikkollektion oavsett lagringsmedium.

Om vi ska vara sådana kan du ju förklara vilka undersökningar du baserat din säkerhet på gällande att du har "större" anläggning än en vanlig medelklass svensk. Antaganden verkar ju vara otillåtna i sammanhanget? Skämt åsido..

Som sagt; Smaken är som baken och alla tycker olika. Det går ju inte direkt att mäta den här "hörbara skillnaden" hos varje enskild individ, då det är ganska många faktorer som påverkar. Efter vad jag hittills har sett, både i verkligheten och i gallerier på olika forum, skulle jag säga att majoriteten av musikfantasterna saknar Bluray-spelare vid sina high-end stereo-anläggningar (med värde av flera årslöner). OBSERVERA att jag då menar stereo-anläggningar där TV-apparat eller projektor saknas. Det tycker jag verkar lite underligt om det nu ger en sådan märkbar skillnad.

Här har du ett exempel på en text där bandet Grizzly Bear får ut 10 dollar efter ett år och 10 000 spelningar på Spotify. Nu vet jag inte summan av deras intäkter gällande CD-skivor men jag skulle gissa att de på ett år åtminstone får in lite mer än ca 65 svenska kronor.
http://www.va.se/nyheter/sa-lite-tjanar-artisterna-pa-spotify...
Lite extra läsning: http://www.theguardian.com/music/2013/oct/11/david-byrne-inte...

Jag går gärna och köper en tröja av mitt favoritband men nu är det väl ändå Spotify och CD som vi jämför?

Det är intressant att ljudrelaterade frågor har en tendens att göra folk upprörda och aggressiva. Jag är här för att lära mig men det är tydligen viktigare att mäta e-penis. Chilla..

Visa signatur

- Look into your hard drive and open your mercy file.
- File not found.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Haha. "Så kallat" gör tydligen att meningen magiskt ändrar betydelse.

Jag trodde att komprimering som resulterar i lägre bitrate och en mindre filstorlek innebar förlorad information. Bitrate visar hur mycket information som förflyttas/bearbetas per sekund och varierar ju självklart beroende på låten. Därför borde det väl ha en betydelse för kvalitén och inte bara om filen är lätt att komprimera eller inte? Men tack för att du klargjorde för dina kunskaper.

Jag rippar musiken via just Mediamonkey och om det är fel på programmet är det antagligen förklaringen till varför jag hör en viss skillnad. Du råkar inte sitta på information om en bättre media-spelare?

Om vi ska vara sådana kan du ju förklara vilka undersökningar du baserat din säkerhet på gällande att du har "större" anläggning än en vanlig medelklass svensk. Antaganden verkar ju vara otillåtna i sammanhanget? Skämt åsido..

Som sagt; Smaken är som baken och alla tycker olika. Det går ju inte direkt att mäta den här "hörbara skillnaden" hos varje enskild individ, då det är ganska många faktorer som påverkar. Efter vad jag hittills har sett, både i verkligheten och i gallerier på olika forum, skulle jag säga att majoriteten av musikfantasterna saknar Bluray-spelare vid sina high-end stereo-anläggningar (med värde av flera årslöner). OBSERVERA att jag då menar stereo-anläggningar där TV-apparat eller projektor saknas. Det tycker jag verkar lite underligt om det nu ger en sådan märkbar skillnad.

Här har du ett exempel på en text där bandet Grizzly Bear får ut 10 dollar efter ett år och 10 000 spelningar på Spotify. Nu vet jag inte summan av deras intäkter gällande CD-skivor men jag skulle gissa att de på ett år åtminstone får in lite mer än ca 65 svenska kronor.
http://www.va.se/nyheter/sa-lite-tjanar-artisterna-pa-spotify...
Lite extra läsning: http://www.theguardian.com/music/2013/oct/11/david-byrne-inte...

Jag går gärna och köper en tröja av mitt favoritband men nu är det väl ändå Spotify och CD som vi jämför?

Det är intressant att ljudrelaterade frågor har en tendens att göra folk upprörda och aggressiva. Jag är här för att lära mig men det är tydligen viktigare att mäta e-penis. Chilla..

Bra skit!
http://www.exactaudiocopy.de/

Permalänk
Medlem
Skrivet av medlem46:

Det är intressant att ljudrelaterade frågor har en tendens att göra folk upprörda och aggressiva. Jag är här för att lära mig men det är tydligen viktigare att mäta e-penis. Chilla..

Vet inte varför du uppfattar mig som upprörd och aggressiv det var inte min mening men jag kanske uttrycker mig otydligt. Jag tycker det låter bättre med Bluray än motsvarande CD skiva helt enkelt. Att jag har större grejjor än medelsvensson baserar jag på att majoriteten av folk man pratar med ser ut som om jag vore dum i huvudet när jag nämner vad jag spenderat på ljud. Köpa en tröja var bara ett tips om folk tycker Spotify skadar småband ekonomsikt.

Som jämförelse får en "artist" dvs. upphovsrättsinnehavarna ca. 150kr för en spelad låt i p3 med 900000lyssnare per dag dvs. mindre än vad Spotify betalar ut. Småartister har dessutom betydligt svårare att nå ut i radio än på Spotify och när det gäller skivförsäljning är inkomsterna ungefär likvärdiga. Inget band har någonsin blivit rikt på inkomsten från musikförsäljningen utan det är allt som kommer med populäriteten som bringar kosing. marknadsföring är A och O och Spotify är inte sämre än skivor på den punkten. Senare när bandet har "slagit igenom" och spelar in sina skivor i sina egna studios och äger upphovsrätten till sin egen musik då börjar det klirra i kassan från skivförsäljning men det är inget småband åtnjuter. Det är därför band som ACDC, Metallica, Pink Floyd m.m. är så emot Spotify, det är dom som förlorar på det eftersom dom inte kan ta bort mellanhanden Spotify och dom behöver dela med sig massa gratisreklam till småband.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag bytte från Sprotify till Wimp för ett par år sedan.
Den största anledningen var att man inte kan lägga till artister/grupper som favoriter, vilket man kan i Wimp. Sedan tycker jag att gränssnittet i Wimp är bättre.
Nu när Wimp HIFI finns till PC, så har jag uppgraderat mitt abonnemang till det. Man märker helt klart att kvalitén för HIFI är mycket bättre. I alla fall om man använder DAC och ett par riktigt bra hörlurar.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

Cool story Hansel.

Om vill ha ett annat utbud, kvalitet eller användningsområde så köper man inte tjänsten. Att ha superbra kvalitet med stora filer är inte särskilt viktigt när man lyssnar på mobilen i ett par in ears för 50 kr.

Sen så är det ju helt galet billigt och enormt utbud skulle jag vilja påstå.

winamp har lagts ner.

winamp har bytt ägare inte lagts ner .
https://twitter.com/winamp bara o läsa lite där de nämner Radionomy vilket är det nya företaget som äger dem.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Testade 24 timmars gratis WiMP HiFi men är inte direkt imponerad.

Kan börja med att jag inte gillar Adobe Air, vet inte direkt varför.. Försöker ha så minimalt med adobe mjukvara på mitt system som möjligt, känner mig oren med det.

Tydligen så är denna lossless grejen en av deras killer features eller vad man nu skall säga, ändrade till det högsta jag kunde i inställningarna men kunde seriöst inte höra någon skillnad jämfört med Spotify Premium på alla låtar jag testade.
Sedan så när jag importerade min Spotify spellista så insåg jag att WiMP bara har en bråkdel av den listan. Sedan så hjälper det inte direkt att WiMP kostar dubbelt så mycket.

Så njae, för någon som mig, som inte märker skillnad på Spotify och WiMP HiFi när det kommer till ljud kvalité så passar nog Spotify bättre pga dess större utbud och billigare månadskostnad.

Fast det är ju bara jag, ni andra kanske har en bättre upplevelse av WiMP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Testade 24 timmars gratis WiMP HiFi men är inte direkt imponerad.

Kan börja med att jag inte gillar Adobe Air, vet inte direkt varför.. Försöker ha så minimalt med adobe mjukvara på mitt system som möjligt, känner mig oren med det.

Tydligen så är denna lossless grejen en av deras killer features eller vad man nu skall säga, ändrade till det högsta jag kunde i inställningarna men kunde seriöst inte höra någon skillnad jämfört med Spotify Premium på alla låtar jag testade.
Sedan så när jag importerade min Spotify spellista så insåg jag att WiMP bara har en bråkdel av den listan. Sedan så hjälper det inte direkt att WiMP kostar dubbelt så mycket.

Så njae, för någon som mig, som inte märker skillnad på Spotify och WiMP HiFi när det kommer till ljud kvalité så passar nog Spotify bättre pga dess större utbud och billigare månadskostnad.

Fast det är ju bara jag, ni andra kanske har en bättre upplevelse av WiMP.

Detsamma gäller här. Youtube och grooveshark har ju hyfsat fungerande html5 nu, jag kan kolla på vilka videos som helst med HTML5 playern nu, vilket inte alla verkar vara medvetna om. Det finns ju dock tyvärr massvis med sidor som använder flash player ändå

HOST * swec * HOST

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med OP men kan inte förneka att spotify har vissa bekvämlighetsfördelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

winamp har bytt ägare inte lagts ner .
https://twitter.com/winamp bara o läsa lite där de nämner Radionomy vilket är det nya företaget som äger dem.

När jag skrev det för länge sedan så skulle de inte byta ägare.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Testade 24 timmars gratis WiMP HiFi men är inte direkt imponerad.

Kan börja med att jag inte gillar Adobe Air, vet inte direkt varför.. Försöker ha så minimalt med adobe mjukvara på mitt system som möjligt, känner mig oren med det.

Tydligen så är denna lossless grejen en av deras killer features eller vad man nu skall säga, ändrade till det högsta jag kunde i inställningarna men kunde seriöst inte höra någon skillnad jämfört med Spotify Premium på alla låtar jag testade.
Sedan så när jag importerade min Spotify spellista så insåg jag att WiMP bara har en bråkdel av den listan. Sedan så hjälper det inte direkt att WiMP kostar dubbelt så mycket.

Så njae, för någon som mig, som inte märker skillnad på Spotify och WiMP HiFi när det kommer till ljud kvalité så passar nog Spotify bättre pga dess större utbud och billigare månadskostnad.

Fast det är ju bara jag, ni andra kanske har en bättre upplevelse av WiMP.

PC versionen för Wimp HIFI använder inte Adobe Air, så det har jag avinstallerat.
Det kan bero på vilken utrustning man har om man kan höra skillnad på Wimp HIFI och Spotify.
Själv använder jag DAC och ett par riktigt bra hörlurar, och märker stor skillnad.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem

En av de största problem jag har med Spotify är att mycket av den musik jag lyssnar på inte finns där + att det inte finns stöd för FLAC (sedan jag kollade sist). Nu har jag visserligen inte så stort musikbibliotek (ca 3000 låtar) men tycker det är lite tråkigt när mindre än 50% går att hitta på Spotify.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

PC versionen för Wimp HIFI använder inte Adobe Air, så det har jag avinstallerat.

Säker? Det vart i alla fall installerat när jag skulle installera WiMP.. Känns ganska onödigt om de tvingar en installera Adobe Air om det inte behövs..

Skrivet av mackanj:

Det kan bero på vilken utrustning man har om man kan höra skillnad på Wimp HIFI och Spotify.
Själv använder jag DAC och ett par riktigt bra hörlurar, och märker stor skillnad.

Myeeh kör med moderkortets ljudkort och ett par Sennheiser PC 360, så det kanske är det.

Permalänk

Tycker Spotify är helt okej, använder det i stort sett hela dagen (Musik i lurarna). Har bara fört över lokala filer till listor om de inte finns i utbudet, typ J rock och sånt.
Egentligen så är det enda skälet till varför jag använder Spotify, mobilen. Fick Premium gratis med Telia för ett par år sen så..
Vill ändå inte att telefonen ska få slut på minne pga musik. Har heller inte hittat något bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Google Musik all the way! Har allt Spotify har, dessutom kan man ladda upp 20,000 egna låtar och streama vart man än är. Guld!

Kostar dessutom bara 79:- i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Jag bytte från Sprotify till Wimp för ett par år sedan.
Den största anledningen var att man inte kan lägga till artister/grupper som favoriter, vilket man kan i Wimp. Sedan tycker jag att gränssnittet i Wimp är bättre.
Nu när Wimp HIFI finns till PC, så har jag uppgraderat mitt abonnemang till det. Man märker helt klart att kvalitén för HIFI är mycket bättre. I alla fall om man använder DAC och ett par riktigt bra hörlurar.

Nyfiken bara, men varför vill du lägga till artister/grupper som favoriter? Är det för att få notiser när ny musik läggs upp av dom? I Spotify kan du ju "följa" valrfi artist/grupp. Visa artister har även ett eget spotify-konto som du kan "följa".

Vet inte om det är samma sak men den funktionen i Spotify är inte ny ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Vad är syftet med tråden, mer än att gnälla?

För att visa vad jag menar:

"3 anledningar till att Steelseries suger:

Byggkvalitén är kass
Ljudkvalitén är kass
Överprisade"

Nu tog jag iof ett exempel som jag faktiskt står för, men tycker du inte själv att mitt lilla exempel är något vinklat??

då ska vi inte ens tala om beats!

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av deadich:

När jag skrev det för länge sedan så skulle de inte byta ägare.

Såg det nu lol
Skrivande på swec medans man är trött är inte bästa combon ibland heh.
(måste upp 5 på morgonen måndag till fredag och kommer hem halv 6 oftast så man blir ju lite trött under veckan som går...)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Nyfiken bara, men varför vill du lägga till artister/grupper som favoriter? Är det för att få notiser när ny musik läggs upp av dom? I Spotify kan du ju "följa" valrfi artist/grupp. Visa artister har även ett eget spotify-konto som du kan "följa".

Vet inte om det är samma sak men den funktionen i Spotify är inte ny ...

Nej, det är inte samma sak. Jag vill inte bara veta när det kommer nyheter.
När jag lyssnar på musik, så lyssnar jag 99% av gångerna på ett helt album av en artist åt gången. Jag har ca 60 favoritartister som jag tycker om. Jag vill kunna klicka på en av mina favoriter och få upp alla album och singlar etc som den har gett ut.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanyaIV:

Säker? Det vart i alla fall installerat när jag skulle installera WiMP.. Känns ganska onödigt om de tvingar en installera Adobe Air om det inte behövs..

PC-versionen av Wimp HIFI finns än så länge endast som beta och går inte ladda ner på den vanliga nedladdningssidan. Om man abonnerar på Wimp HIFI får man en länk till betan. Betan behöver inte Adobe Air.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Finns inte en låt jag saknar på spotify, och det är 320 man lyssnar på. Dessutom är det svårt att höra skillnaden genom telefonen och dess lurar. lägg ner va

Håller delvis med, det enda jag kan komma på som jag saknar för stunden är Rammstein

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Custom vattenkylning | Intel Core I5 3570K @ 4.4GHz | ASUS Sabertooth Z77 | Sapphire R9 Fury | 24 GB 1600MHz | Corsair RM 750x | Samsung 830 128 GB | Crucial BX100 500GB |

| Egenbyggd DAC: MINI4396, moddad | --> | Fostex TH-X00 |

Permalänk
Medlem

grooveshark.com
bra som fan

Permalänk

Jag hör skillnad på Wimp HiFi, tycker lätt det är värt 199:- i månaden. Jag tycker fördelen med Wimp är att dom känns lite mer alternativa, deras musikutbud kan sorteras på olika recensioner, genre, topplistor nyinkommet mm. Lyssnar mycket på alt, rock metal och då är det rätt skönt och få bra musik serverat.

Spotify tröttnade jag på dels pga deras "tråkiga" rekommendationer av band, tråkiga gränssnitt plus Facebook kopplingar mm samt att kontot ta mej fan inte går att avsluta. (Går att göra med Wimp enkelt.)

Permalänk
Medlem

Edit: Hoppsan, fel tråd!

Permalänk

Fantastisk tråd, synd att jag inte såg den medan den ännu var färsk..
Tycker att redan Spotify Unlimited är bra om man har en modern förstärkare som hanterar komprimerat ljud.
Någon som vet om "Enable Hardware Acceleration" gör något för integrerat realtek ljud? I det här fallet alc892

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem

Klart det är bra, är det bra inspelning och bra fil hör man inte skillnad mellan 328kbps och flac med tanke på att de filer som försvinner under komprimeringen ligger utanför vårat hörselomfång, de som påstår något annat bort sätt om de har väldigt väldigt bra hörsel och tränade öron har nog upplevt en äkta placeboeffekt.
Det är ren fakta och tränade öron är ingen vanlig begåvning även om många verkar tro att de har det, inte heller hörsel som uppfattar väldigt låga och väldigt höga frekvenser.