Permalänk

Ubuntu server konstigt!

Hej! Jag har en Minecraft server på en server dator där ubuntu server används. För ett tag sedan fick jag strömavbrott och världen bara försvann. Så vi gjorde en ny värld. Idag när jag startade om datorn exakt så man ska göra så hände något konstigt. Den nya världen hade försvunnit och den gamla hade kommit tillbaka! Detta är väldigt irriterande då den nya världen är den jag vill ha just nu!

Om det finns något sätt att få tillbaka den nya världen så uppskattas hjälp enormt!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

försvann den från filsystemet?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

försvann den från filsystemet?

Jag vet inte exakt vad som har hänt men när jag gör kommandot ls så finns där bara den gamla som jag tidigare till och med hade tagit bort.

Permalänk
Medlem

Troligen någon backup som återställts när den hittat fel fil på det stället?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Kolla om du har något i lost and found i root av hårddisken.
Vanligtvis när EXT4 förlorar filer pga strömavbrott och sedan operativsystemet återställer dessa så hamnar de i lost and found. Dessa skall inte ersätta eller hamna på samma ställe igen. Känns som det är något din Minecraft server håller på med.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Hur kommer jag till lost and founds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Hur kommer jag till lost and founds?

Direkt i början av filsystemet (/) bör det finnas det en mapp med namnet lost+found.

Permalänk

Jag använder Putty för att inte behöva en skärm till min server. Och när jag startar det så måste jag först logga in på användaren och sen när jag skriver ls så finns där inget lost+found och när jag skriver cd lost+found så funkar det inte heller. Jag är en noob på detta operativsystemet så en liten guide hade inte skadat.

Permalänk
Medlem

cd /
ls

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk

Hittade den! Men när jag skriver "cd lost+found" så står där åtkomst nekad och när jag skriver "sudo cd lost+found" så står där kommandot cd finns inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Hittade den! Men när jag skriver "cd lost+found" så står där åtkomst nekad och när jag skriver "sudo cd lost+found" så står där kommandot cd finns inte.

Skriv "sudo -s" för att bli root. Nu kan du göra allt utan att skriva "sudo" före varje kommando, och det bör fungera att se innehållet i mappen lost+found med "cd lost+found" och sedan "ls".

Kom ihåg att logga ut från root när du är färdig med "exit", i och med att det kan vara farligt att vara inloggad som root utan vetskap om vad man gör (lätt hänt att man exempelvis råkar ta bort viktiga filer).

Permalänk
Skrivet av Qw3rty:

Skriv "sudo -s" för att bli root. Nu kan du göra allt utan att skriva "sudo" före varje kommando, och det bör fungera att se innehållet i mappen lost+found med "cd lost+found" och sedan "ls".

Kom ihåg att logga ut från root när du är färdig med "exit", i och med att det kan vara farligt att vara inloggad som root utan vetskap om vad man gör (lätt hänt att man exempelvis råkar ta bort viktiga filer).

När jag skriver "ls" i lost+found så kommer inget upp, betyder det att mappen är tom?

Permalänk
Medlem

prova med ls -a, då får du även upp dolda filer (dvs filer med en . i början av namnet)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.

Permalänk
Skrivet av Krillezz:

prova med ls -a, då får du även upp dolda filer (dvs filer med en . i början av namnet)

När jag gör det kan jag se 2 olika filer men den ena heter "." och den andra ".." och jag vet inte vad jag ska göra med dom

Permalänk
Avstängd

Mappen är tom.

"." är inte en riktig fil, den är en referens till den aktuella katalogen.
".." är inte en riktig fil, det är en referens till parent directory i filsystem hierarkin.

Permalänk

Okej tack alla för hjälpen. Jag får väl göra ännu en ny värld och denna gången göra det i windows som jag förstår mig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Okej tack alla för hjälpen. Jag får väl göra ännu en ny värld och denna gången göra det i windows som jag förstår mig på.

Och så tar du backup med jämna mellanrum.

Permalänk
Skrivet av iXam:

Och så tar du backup med jämna mellanrum.

Visste inte hur man gjorde det på ubuntu men på windows vet jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av rrasmuuus:

Visste inte hur man gjorde det på ubuntu men på windows vet jag

cp, rsync, rdiff, tar...

Permalänk
Skrivet av rrasmuuus:

Visste inte hur man gjorde det på ubuntu

Finns inget bra backup program till Linux, du får backa upp filer med t.ex. rsync.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Finns inget bra backup program till Linux, du får backa upp filer med t.ex. rsync.

Ursäkta, men vadå "finns inget bra backup program till Linux"?
Om du menar något grafiskt backup program med en massa lull lull och dåliga funktioner, så nej, det finns inte.

Permalänk
Skrivet av krilleoh:

Om du menar något grafiskt backup program med en massa lull lull och dåliga funktioner, så nej, det finns inte.

Precis, för att göra en backup måste man skriva ett shell-kommando långt som en handflata, det blir ett jäkla bök med rättigheter och certifikat, och i slutänden blir det antingen en filkopiering av enskilda filer eller kataloger (rsync) eller en bit-för-bit kopia som tar timmar att generera och är större än disken man backar upp (dd). Om det inte rör sig om en enstaka fil eller user-katalog, är det i de flesta fall enklare och snabbare att blåsa och ominstallera hela systemet plus mjukvara än att återställa en backup.
Vad som inte finns, är alltså ett program som snabbt och enkelt skapar en exakt, komprimerad, kopia av ditt nuvarande system, och sen tillåter lagring av inkrementella förändringar. Vill du ha det under Linux, är det enklaste att installera ESXi och köra Linux på en virtuell dator, och använda ESXi:s snapshot och clone funktioner som backup.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Precis, för att göra en backup måste man skriva ett shell-kommando långt som en handflata, det blir ett jäkla bök med rättigheter och certifikat, och i slutänden blir det antingen en filkopiering av enskilda filer eller kataloger (rsync) eller en bit-för-bit kopia som tar timmar att generera och är större än disken man backar upp (dd). Om det inte rör sig om en enstaka fil eller user-katalog, är det i de flesta fall enklare och snabbare att blåsa och ominstallera hela systemet plus mjukvara än att återställa en backup.
Vad som inte finns, är alltså ett program som snabbt och enkelt skapar en exakt, komprimerad, kopia av ditt nuvarande system, och sen tillåter lagring av inkrementella förändringar. Vill du ha det under Linux, är det enklaste att installera ESXi och köra Linux på en virtuell dator, och använda ESXi:s snapshot och clone funktioner som backup.

http://www.nongnu.org/rdiff-backup/
En rad. Ger dig incrimentell lokalt eller remote.
Passar det absolut alla? Nej, men absolut för majoriteten här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Precis, för att göra en backup måste man skriva ett shell-kommando långt som en handflata, det blir ett jäkla bök med rättigheter och certifikat, och i slutänden blir det antingen en filkopiering av enskilda filer eller kataloger (rsync) eller en bit-för-bit kopia som tar timmar att generera och är större än disken man backar upp (dd). Om det inte rör sig om en enstaka fil eller user-katalog, är det i de flesta fall enklare och snabbare att blåsa och ominstallera hela systemet plus mjukvara än att återställa en backup.
Vad som inte finns, är alltså ett program som snabbt och enkelt skapar en exakt, komprimerad, kopia av ditt nuvarande system, och sen tillåter lagring av inkrementella förändringar. Vill du ha det under Linux, är det enklaste att installera ESXi och köra Linux på en virtuell dator, och använda ESXi:s snapshot och clone funktioner som backup.

Åtminstone ubuntu levereras med ett simpelt grafiskt backup program. Visst, det är inte lika kraftigt som commandline varianterna men borde duga för de som inte vill in och rota i cli.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Precis, för att göra en backup måste man skriva ett shell-kommando långt som en handflata, det blir ett jäkla bök med rättigheter och certifikat, och i slutänden blir det antingen en filkopiering av enskilda filer eller kataloger (rsync) eller en bit-för-bit kopia som tar timmar att generera och är större än disken man backar upp (dd). Om det inte rör sig om en enstaka fil eller user-katalog, är det i de flesta fall enklare och snabbare att blåsa och ominstallera hela systemet plus mjukvara än att återställa en backup.
Vad som inte finns, är alltså ett program som snabbt och enkelt skapar en exakt, komprimerad, kopia av ditt nuvarande system, och sen tillåter lagring av inkrementella förändringar. Vill du ha det under Linux, är det enklaste att installera ESXi och köra Linux på en virtuell dator, och använda ESXi:s snapshot och clone funktioner som backup.

öhh finns ju hur många bra verktyg som helst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Precis, för att göra en backup måste man skriva ett shell-kommando långt som en handflata, det blir ett jäkla bök med rättigheter och certifikat, och i slutänden blir det antingen en filkopiering av enskilda filer eller kataloger (rsync) eller en bit-för-bit kopia som tar timmar att generera och är större än disken man backar upp (dd). Om det inte rör sig om en enstaka fil eller user-katalog, är det i de flesta fall enklare och snabbare att blåsa och ominstallera hela systemet plus mjukvara än att återställa en backup.
Vad som inte finns, är alltså ett program som snabbt och enkelt skapar en exakt, komprimerad, kopia av ditt nuvarande system, och sen tillåter lagring av inkrementella förändringar. Vill du ha det under Linux, är det enklaste att installera ESXi och köra Linux på en virtuell dator, och använda ESXi:s snapshot och clone funktioner som backup.

http://www.bacula.org/en/
http://www.amanda.org/

ett par till http://www.techrepublic.com/blog/10-things/10-outstanding-lin...
Sen finns ju dessutom flertalet av dom kommersiella.

valfritt filsystem+lvm, zfs, btrfs troligen har inline snapshot.