Hur mycket ska min månadsskatt vara?

Permalänk
Medlem

Hur mycket ska min månadsskatt vara?

Hej!

Behöver lite hjälp!

Jag jobbar just nu deltid och jobbar genomsnitt 1 dag i veckan utanför studierna och får då in en månadslön på omkring 1500-2000 kr beroende på om jag vissa veckor jobbar 2 dagar.

Detta jobbar jag fram till Maj, sedan kommer jag få rejält med mer tider under sommaren som det ser ut nu och vad jag tror och vad min chef har sagt till mig.

Vilket innebär att min månadslön kommer öka rejält dock helt omöjligt för mig att veta hur mycket men om jag räknar så mycket jag tjänade förra sommaren så fick jag ihop 13 tusen. så något liknande i den stilen.

Jag har tänkt lite och räknat lite snabbt och gjorde en chansning på att min årslön kommer ligga +- 30000kr för hela året.

Min fråga till er då som jag behöver ha ett svar på.
Just nu drar jobbet 33 % vilket är för mycket, då jag har så låg lön och jobbar deltid.
Jag vill veta på ett ungefär vad min skatt ska vara i månaden så jag kan få ut så mycket pengar som möjligt men samtidigt så att jag helst slipper krav skatt i slutet av året.

Jag vet att det verkligen inte går att pricka precis säkert men jag riskerar hellre att få ut lite mer nu innan sommaren och lägger undan pengar och isåfall betalar lite krav skatt än få ut väldigt lite pengar nu och behöva vänta på pengarna till nästa midsommar.

Jag tänkte kanske runt 15-20% i månadsskatt, Vad tycker ni? någon som vet på ett ungefär?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

Hej!

Behöver lite hjälp!

Jag jobbar just nu deltid och jobbar genomsnitt 1 dag i veckan utanför studierna och får då in en månadslön på omkring 1500-2000 kr beroende på om jag vissa veckor jobbar 2 dagar.

Detta jobbar jag fram till Maj, sedan kommer jag få rejält med mer tider under sommaren som det ser ut nu och vad jag tror och vad min chef har sagt till mig.

Vilket innebär att min månadslön kommer öka rejält dock helt omöjligt för mig att veta hur mycket men om jag räknar så mycket jag tjänade förra sommaren så fick jag ihop 13 tusen. så något liknande i den stilen.

Jag har tänkt lite och räknat lite snabbt och gjorde en chansning på att min årslön kommer ligga +- 30000kr för hela året.

Min fråga till er då som jag behöver ha ett svar på.
Just nu drar jobbet 33 % vilket är för mycket, då jag har så låg lön och jobbar deltid.
Jag vill veta på ett ungefär vad min skatt ska vara i månaden så jag kan få ut så mycket pengar som möjligt men samtidigt så att jag helst slipper krav skatt i slutet av året.

Jag vet att det verkligen inte går att pricka precis säkert men jag riskerar hellre att få ut lite mer nu innan sommaren och lägger undan pengar och isåfall betalar lite krav skatt än få ut väldigt lite pengar nu och behöva vänta på pengarna till nästa midsommar.

Jag tänkte kanske runt 15-20% i månadsskatt, Vad tycker ni? någon som vet på ett ungefär?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Tänk på hur mysigt du får det till nästa deklaration om du råkar få mycket mer jobb i slutändan... Fast det är klart. Att betala skatt är roligt!

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Här i finland så är det i alla fall skatteverket som bestämmer skatteprocenten. Om man uppger en ungefärlig årsinkomst får man ett skattekort som man ger åt arbetsgivaren. Skatteprocenten är då uträknad så att det ska bli nära +-0. Sen får man en högre procent skatt för inkomster som överskrider den uppgivna årsinkomsten.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av cappizo:

Hej!

Behöver lite hjälp!

Jag jobbar just nu deltid och jobbar genomsnitt 1 dag i veckan utanför studierna och får då in en månadslön på omkring 1500-2000 kr beroende på om jag vissa veckor jobbar 2 dagar.

Detta jobbar jag fram till Maj, sedan kommer jag få rejält med mer tider under sommaren som det ser ut nu och vad jag tror och vad min chef har sagt till mig.

Vilket innebär att min månadslön kommer öka rejält dock helt omöjligt för mig att veta hur mycket men om jag räknar så mycket jag tjänade förra sommaren så fick jag ihop 13 tusen. så något liknande i den stilen.

Jag har tänkt lite och räknat lite snabbt och gjorde en chansning på att min årslön kommer ligga +- 30000kr för hela året.

Min fråga till er då som jag behöver ha ett svar på.
Just nu drar jobbet 33 % vilket är för mycket, då jag har så låg lön och jobbar deltid.
Jag vill veta på ett ungefär vad min skatt ska vara i månaden så jag kan få ut så mycket pengar som möjligt men samtidigt så att jag helst slipper krav skatt i slutet av året.

Jag vet att det verkligen inte går att pricka precis säkert men jag riskerar hellre att få ut lite mer nu innan sommaren och lägger undan pengar och isåfall betalar lite krav skatt än få ut väldigt lite pengar nu och behöva vänta på pengarna till nästa midsommar.

Jag tänkte kanske runt 15-20% i månadsskatt, Vad tycker ni? någon som vet på ett ungefär?

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Jag har litet svårt att förstå frågeställningen. Skattesatsen är visserligen beroende av inkomsten, men bara i ett antal olika steg.
Du tjänar över 18 824 kr/år, och skall således betala kommunal inkomstskatt. Du tjänar under 420 800 kr/år, och skall således inte betala statlig inkomstskatt, och rakt inte värnskatt. Den kommunala inkomstskatten varierar beroende på var du bor, inte beroende på vad du tjänar. I allmänhet ligger den kommunala inkomstskatten, inklusive landstingsskatt, på ca 33%. Om din inkomst klassas som sidoinkomst skall det istället dras 30%, men vad jag förstår sker allt ditt arbete hos samma arbetsgivare.

Sedan tillkommer ju olika typer av avdrag, exempelvis jobbskatteavdraget, som i praktiken kan reducera den skatt du betalar. För just jobbskatteavdragets del ligger den nedersta skiktgränsen på 40 495 kr/år, och din inkomst understiger ju detta, varför du drar av ditt grundavdrag (18900) från din inkomst. Därefter multiplicerar du differensen med din kommunala skattesats för att få fram jobbskatteavdraget.

Jag medger dock att jag själv har en "låt gå"-inställning till min beskattning, så jag kanske har missat någon större skatteteknisk faktor?

Permalänk

Räkna ut vad din genomsnittliga månadslön blir, gå sedan in på www.jobbskatteavdrag.se och se vad din skatt blir. Sedan ber du arbetsgivaren dra motsv procentsats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clarkbones:

Räkna ut vad din genomsnittliga månadslön blir, gå sedan in på www.jobbskatteavdrag.se och se vad din skatt blir. Sedan ber du arbetsgivaren dra motsv procentsats.

Alternativt kan man också använda Skatteverkets egen, litet utförligare beräkningstjänst.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, med om jag då ungefär skulle ha 2500 kr per månad om jag nu tjänar runt 30000 kr detta året var bör min skatt ligga på då ?

Permalänk
Hedersmedlem

Via http://www.skatteverket.se/privat/sjalvservice/allaetjanster/... kan du beställa ett beslut från Skatteverket om att din arbetsgivare ska dra mindre skatt. Om inkomsten fördelar sig ojämnt över året, finns det annars risk att det dras alldeles för mycket skatt de månader man tjänar lite mer pengar. Man får naturligtvis tillbaka det som skatteåterbäring nästa år, men det är onödigt att ligga ute med pengar så länge.

Följ instruktionerna i länken jag skickade. Där fyller du i vad du tjänat hittills i år och hur mycket skatt som dragits och hur mycket du beräknar att du kommer att tjäna under resten av året. Kryssa också i slutet för att du vill ha ett procentbeslut.