Permalänk
Skrivet av skruvis:

Nja certifiering det vete fan vad jag kan utläsa & förstå är bara en standard som beskriver hur man går tillväga, ser inget krav på att ett ackrediterat labb måste utföra det..

Det står ju TUV certifierade i ett TUV anslutet lab.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gepr%C3%BCfte_Sicherheit

"The main difference between GS and CE mark is that the compliance with the European safety requirements has been tested and certified by a state-approved independent body.[1][2][3] CE marking, in contrast, is issued for the signing of a declaration that the product is in compliance with European legislation. "

http://www.tuv-sud.com/activity/testing-product-certification

"We also issue TÜV SÜD product certification marks based on standards set according to internationally recognised benchmarks."

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Enligt TS så hävdar MSI att deras produkter har ett certifikat / certifiering som ej existerar.

Tittar man på vad MSI Säger så säger dom att dom använder MIL-STD-810G certifierade komponenter (kondensatorer, spolar etc) och det finns det ingen anledning att betvivla, vill du sälja till USA's militär måste dom vara det, tex Casio har en miniräknare som är MIL certifierad.

Utöver det så testar dom den färdiga produkten dvs moderkortet på ett TUV lab för att få certifieringen TUV Approved.

Sen säljer MSI även en hel del medicinteknisk utrustning så certifiering av olika utrustningar är nog inte en helt obekant procedur för MSI http://event.msi.com/ipc/edm/20130521/.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr bränd av MSI (Gamla Microstar) efter att ha jobbat i en datorbutik och byggt datorer.
De datorer som hade mest problem och garantiärenden var utan tvekan MSI.

Förhoppningsvis har de bättrat sig idag. Men vågar själv inte köpa deras produkter.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag är tyvärr bränd av MSI (Gamla Microstar) efter att ha jobbat i en datorbutik och byggt datorer.
De datorer som hade mest problem och garantiärenden var utan tvekan MSI.

Förhoppningsvis har de bättrat sig idag. Men vågar själv inte köpa deras produkter.

Jag hade själv ett gammalt MSI för Pentium 4 moderkort där kondensatorerna rök efter 2 år men minns jag rätt hade alla moderkort från den tiden samma problem. Det var väl Gigabyte med sina solida kondensatorer som var den första tillverkaren som ryckte upp sig efter den skandalen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av morxy49:

finns väl ingen som tar "military class" på allvar när det handlar om datorkomponenter?

Det finns idioter för allt Finns säkert folk som på allvar tror att det finns datorkomponenter speciellt utvecklade för militären som ändå säljs till vanliga konsumenter till i princip samma priser.

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på deras bärbara datorer är att de blir så jävla varma och är högljudda :@

Permalänk
Skrivet av Lasergurka:

Det finns idioter för allt Finns säkert folk som på allvar tror att det finns datorkomponenter speciellt utvecklade för militären som ändå säljs till vanliga konsumenter till i princip samma priser.

Jag tror inte heller komponenterna är specialutvecklade för militären utan jag tror det är vanliga komponenter som komponenttillverkarna har certifierat enligt MIL så dom kan sälja dom även till militären.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Föredetting

Hehe, det här var ju en lite rolig tråd, och eftersom jag råkar veta alldeles för mycket om ämnet får jag väl försöka hjälpa er lite på vägen.

TÜV certifierar, MIL-STD-810G däremot, är en lista på krav man måste uppfylla för att kunna lämna anbud till amerikanska militären. Vissa komponenter MSI använder (typ spolar, kondensatorer) uppfyller kraven enligt MIL-STD-810G, men inte hela moderkorten. Å andra sidan är det förmodligen rätt svårt att få spolar och kondingar att inte uppfylla MIL-STD-810G, men nog uppfylls kraven, allt.

Det är "vilseledning" precis på samma sätt som andra paraplynamn som egentligen inte står för någonting alls.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Inaktiv

MSI Military Class

Låter precis som deras produkter skulle kunna tåla att köras över med stora tankers eller tåla granatgevär skott.

Permalänk
Medlem

Bojkottar MSI sedan ganska många år tillbaka.

1 trasigt moderkort - byttes mot ASUS och fungerade senast jag såg maskinen för några år sedan.
3 trasiga GF3 - byttes mot nedan
1 trasigt GF4 - byttes mot ett ASUS tror jag det var och det fungerade sedan ypperligt i samma dator sålänge jag hade den kvar...

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Skrivet av Micke O:

Bojkottar MSI sedan ganska många år tillbaka.

1 trasigt moderkort - byttes mot ASUS och fungerade senast jag såg maskinen för några år sedan.
3 trasiga GF3 - byttes mot nedan
1 trasigt GF4 - byttes mot ett ASUS tror jag det var och det fungerade sedan ypperligt i samma dator sålänge jag hade den kvar...

Med tanke på komponenterna du listar så har du bojkottat MSI i decennier :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Stefanp67:

Med tanke på komponenterna du listar så har du bojkottat MSI i decennier :D.

Den svenska långsintheten vet inga gränser.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Hehe, det här var ju en lite rolig tråd, och eftersom jag råkar veta alldeles för mycket om ämnet får jag väl försöka hjälpa er lite på vägen.

TÜV certifierar, MIL-STD-810G däremot, är en lista på krav man måste uppfylla för att kunna lämna anbud till amerikanska militären. Vissa komponenter MSI använder (typ spolar, kondensatorer) uppfyller kraven enligt MIL-STD-810G, men inte hela moderkorten. Å andra sidan är det förmodligen rätt svårt att få spolar och kondingar att inte uppfylla MIL-STD-810G, men nog uppfylls kraven, allt.

Det är "vilseledning" precis på samma sätt som andra paraplynamn som egentligen inte står för någonting alls.

Det stämmer MIL är en samling krav som ska uppfyllas och det är upp till tillverkaren att garantera detta. Dock det finns oberoende lab som testar och "certifierar" mot MIL tex MET Laboratories Inc och då får man ett certifikat om uppfyllelse utfärdat av labbet helt analogt med TUV certifiering.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Meantek:

Den svenska långsintheten vet inga gränser.

Nä jag är faktiskt inte långsint men på flera decennier händer det mycket, tex Asus skickade vid den tiden toppkvalitets moderkort till hårdvarurecensionssiterna men det som kom till butikshyllan var skräp med lågkvalitetskomponenter.

-EDIT-

Hehehe Jag tror jag måste lära mig att läsa först och svara sen och inte tvärtom :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett MSI moderkort för 10 år sedan, det gck sönder efter en obestämd tids använding. Nu tycker jag MSI är skit... Fuck logic.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

intressant tråd.

Enligt mig har MSI ryckt upp sig rejält de senare åren, minns dock att jag har haft lite otur med moderkort för ett par år sedan.

Då jag ej behärskar området ska jag inte uttala mig om det(ingen framtida politiker dvs) men jag kan hänvisa er till sweclockers podcast "frankofilen" ( http://www.sweclockers.com/artikel/16071-podcast-5-frankofile... ). Där tar de just upp det här området kring msi & certifikat. Förövrigt den bästa podcasten (y)

Permalänk
Föredetting
Skrivet av StefanDyrendahl:

intressant tråd.

Enligt mig har MSI ryckt upp sig rejält de senare åren, minns dock att jag har haft lite otur med moderkort för ett par år sedan.

Då jag ej behärskar området ska jag inte uttala mig om det(ingen framtida politiker dvs) men jag kan hänvisa er till sweclockers podcast "frankofilen" ( http://www.sweclockers.com/artikel/16071-podcast-5-frankofile... ). Där tar de just upp det här området kring msi & certifikat. Förövrigt den bästa podcasten (y)

Det var precis det jag nämnde (det är jag i podcasten, jobbar däremot inte på MSI längre) några inlägg upp.

Jag tycker, rent objektivt, att MSIs moderkort inte är nämnvärt sämre än ASUS eller Gigabyte nuförtiden, men förstår ändå folk som har svårt för MSI. Det var en svacka för några år sedan på Intel-sidan där det mesta var riktigt illa, men ur de senaste generationerna kan jag säga att det är skit samma vad man väljer, så länge moderkortet uppfyller dina krav specifikationsmässigt. Ska man överklocka seriöst är ASUS/Gigabyte ett strå vassare i benchmarks, medan man i många fall kan nå samma CPU-frekvenser med ett MSI-kort numera. Minnesöverklockningen är också sämre hos MSI, men de punkterna är ingenting som är märkbart förrän man är uppe på seriös överklockning med torris/flytande kväve.

Det går inte att överleva om man producerar rent skräp numera, eller är det någon som saknar ECS, Biostar, Soltek, Epox, Abit, DFI med flera? Intel-moderkort? Foxconn retail? Med handen på hjärtat har MSI gjort bättre ifrån sig än alla dessa.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Avstängd

MSI är ett företag som säljer mycket moderkort. Och dessa moderkort är ofta monterade i märkesdatorer du köper färdigbyggda. Detta gäller ju även för ASUS, mfl. Så de _kan inte ha dålig kvalitet för det skulle inte funka att driva företaget då. Det finns inte så många tillverkare kvar. Och de som finns kvar är numera av bra standard. Dock ska man veta att alla av tillverkarna kan släppa produkter som inte är helt bra.

Orsaken är den att de bygger nya moderkort och modeller i en rasande hög hastighet. Och det kan nog blir ganska små serier. Då är det lätt att man missar något.

Personligen köper jag inte ASUS moderkort. Men deras grafikkort gillar jag. Har köpt MSI moderkort, men nu tänkte jag prova gigabyte lite några år.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Jag trodde att MSI Military Class innebar att deras grejer klarar en jäkla hög påfrestning jämfört med grejer som inte är Military Class.

Så man kan säkert avskriva MSI Military Class som ruffel & båg?

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]