Vad ska ms. göra för att möta ps4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Solaris:

Jag nöjer mig med genomtänkta svar från dig. Kan du klara det?

Det har du fått, om du läste längre ner än posten du citerade.

Sen, måste jag förklara detta för en annan fanboy? jag sa varför jag valde, inte varför någon annan ska välja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Det har du fått, om du läste längre ner än posten du citerade.

Sen, måste jag förklara detta för en annan fanboy? jag sa varför jag valde, inte varför någon annan ska välja.

Då får du poängtera specifikt vad du menar eftersom jag citerade sista raden i ditt inlägg:

Skrivet av baxee:

Sen, är inte konsolen lanserad överallt heller.

Du inser säkert att någon kommer be dig gå in på detaljer när du säger:

Skrivet av baxee:

Xbox live är en miljard gånger bättre.

Skrivet av baxee:

Kinect 2.0 är coolt och kommer bli mycket bättre längre fram.

Du har ändock rätt om en sak. Du är en fanboy. Du äger redan Apple prylar så några vettiga skäl till att skaffa sig en konsoll finns inte i din världsuppfattning.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Finns ingen anledning att lägga mer än motsvarande BIOS i Flash, men precis som du säger så hade den ursprungliga PS3an hela OSet i flash, medan slim inte har det. Något jag märkte då byte av HD i min första PS3 var helt trivialt, byta och vid boot frågade systemet om jag ville formatera disken. På slim fick man bara upp ett meddelade om att man måste lägga en system-image på en USB-sticka då disken man nu kör med saknar OS.

Förutsätter att XBO (och PS4) har samma upplägg som PS3-slim, man har bara en boot-loader i flash och majoriteten av OSet på disk. 8GB flash blir då rätt mycket, så man måste ha någon plan för detta. MTBF är så pass högt för dagens flash-minnen så det är ett icke-problem att använda dessa som spel-cache.

tänkte på biten ni diskuterade om att systemet inte ska störa spelinläsningen. eller tvärtom är kanske mer märkbart iof. jag kan minnas det hela fel, och det kan bero på att PS3ans OS blivit lite tyngre, men känslan är att det har blivit lite osmidigare att hoppa in i XMB sen de slutade med flashminnet. många spel strömmar ju ganska friskt med data från disk (särskilt de som kör tungt med megatexturer tex) så då blir det kanske oresponsivt att ploppa upp menyerna. detta gäller antagligen även gamla maskiner då de måste följa form, samt att systemet ev inte längre fick plats ändå. så möjligen gäller det där om att enbart BIOS (och möjligen en packad OS-spegel om man får aktuellt system vid diskbyte fortfarande?) ligger kvar där på gamlingarna.

jag kan om XBOnes minne naturligtvis inte säga mot med nån slags hävd, eller ens fullständig logik, men ett par saker pekar mot att det inte borde kunna vara fallet.

1. utan att veta skrivhastigheten på minnet är det omöjligt att avgöra om det är en praktisk användning. nån chipsexpert med insyn i råvarorna sas kanske har nån information efter vad det står på den svarta klumpen, men eftersom inget framkommit rimmar det illa med att det kunde vara en del av prestanda.

2. om detta då trots tidigare invändning är nått som har stor praktisk betydelse för prestandan, varför har det då fortfarande inte det använts i marknadsföringen bland alla andra och för de flesta betydligt mer tekniskt obegripliga genvägar som sägs kompensera och ge maskinen fördelar?

Skrivet av Yoshman:

En GPU är extremt snabb på en väldigt specifik delmängd problem, nämligen problem där du ska göra nära nog exakt samma beräkning på en väldigt stor mängd data och varje delberäkning är oberoende.

En CPU är i stället väldigt effektiv på att hantera programflöden där man läser lite data här och där, flödet har typiskt rejäla variationer i vägen man tar beroende på data man hantera och kontext som för tillfället associerar med sitt program. En GPU är brutalt ineffektiv på att köra sådan kod, den kommer överhuvudtaget inte i närheten av en modern CPU.

SPEerna ligger närmare än CPU än en GPU, faktum är att de mer eller mindre exakt samma sak som SSE/AVX-delen på en modern x86 vad det gäller egenskaper. SPEerna var definitivt mycket mer effektiva på flyttal än på heltal, men PS3 var rätt obalanserad och den hade långt mer flyttalskapacitet än den rimligen kunde använda. Med tiden fick man fram effektiva bibliotek för kollisiondetektering och andra saker som är något man normalt kör på en CPU. En GPU skulle vara hopplöst ineffektiv på att hantera sådan saker, så PS4 kan inte använda sin GPU för samma typ av avlastning SPEerna används till.

Så det väldigt klena CPU-delen kommer vara denna generations stora flaskhals, Xbox360 har ~40% högre flyttalskapacitet i sina 3 PPC-kärnor än vad PS4/XBO har på de 6 Jaguar-kärnor som spel har tillgång till. PS3 har nästan 3x gånger högre flyttalskapacitet i Cell! Nu är heltalskapaciteten viktigare, men den är nog rätt likvärdig på alla 4 konsolerna!

ROP ska man se som en fix-function del, den kan utföra rastrering av 3D-världen till en 2D-projektion, inget annat. Så PS4 kan inte använda sin överkapacitet här till något vettigt, enda fördelen med 32 ROP är att man nog kan utgå från att denna del aldrig kommer vara en flaskhals. 16 ROP är definitivt en flaskhals när man kommer upp till 1920x1080, möjligen blir det en flaskhals redan vid 1600x900. Lasten på ROP beror linjärt på antal pixels på skärmen men beror också på hur komplex scenen är, mycket transparens ökar t.ex. trycket en hel del.

jovisst. men det är också en typ av beräkningar som en SPE ändå har fått ta, även om det kanske inte var huvudtanken från början. ett exempel är att en enhet avdelas enbart för att fixa till nått AA-liknande då GPUn inte orkar med det under vikten från annat.

även om den rena siffercrunchande siffran på PS4 inte imponerar relativt PS3 så är det viktigt att tänka på de förenklade bitarna med att det nu är 8 "kärnor" som gäller mot tidigare 1 kärna som ska delegera till 6 andra, så det är effektivare och enklare redan innan ev GPU-avlastning, samt mindre kritiskt för huvudkärnan. och för TV-spel så är parallellism lite enklare, och mer nödvändigt än i ett lite mer oförutsägbart system som en dator. nu är det visserligen en av kärnorna som håller i kösystemet även på PS4, men jobbtypen passar alla, och alla kan förbereda och efterfråga GPU-jobb. om jag inte fattat helt galet?

sen är det säkert som ni diskuterar, delar av designen är inte helt optimal utan ett resultat av det närmast rimliga att tillgå vid en viss punkt. tror dock problemet är överskattat eftersom CPU-prestanda sällan varit en större sak tidigare. hela frågan med ojämn skalning mellan CPU GPU verkar lite som ett antagande inlånat från datorer, där det naturligtvis snabbt blir ett problem pga hur det delegeras i den strukturen. med det sagt kan säkert multiformatstitlar, snabba konverteringar lida efter dålig anpassning.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Direct X 12 till Xbox One inom några månader, ska tydligen halvera cpu load och ge utvecklare mer grafikminne och kraft att jobba med när de programmerar spel. Generellt så ska det ge en ganska hyffsad prestanda boost och är i princip Microsofts version av Mantle.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Direct X 12 till Xbox One inom några månader, ska tydligen halvera cpu load och ge utvecklare mer grafikminne och kraft att jobba med när de programmerar spel. Generellt så ska det ge en ganska hyffsad prestanda boost och är i princip Microsofts version av Mantle.

Den halverade CPU TIME i MS egna test i 3DMark. Halverad CPU LOAD är bara att glömma direkt.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knuckles:

Direct X 12 till Xbox One inom några månader, ska tydligen halvera cpu load och ge utvecklare mer grafikminne och kraft att jobba med när de programmerar spel. Generellt så ska det ge en ganska hyffsad prestanda boost och är i princip Microsofts version av Mantle.

http://www.cinemablend.com/games/1080p-Hard-Achieve-Xbox-One-...

Själv så skrattade jag åt alla ursäkter. Men du kanske tror på det.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

http://www.cinemablend.com/games/1080p-Hard-Achieve-Xbox-One-...

Själv så skrattade jag åt alla ursäkter. Men du kanske tror på det.

Kommentarerna på det där stället... Wow, just wow. Ibland glömmer man hur bra swec faktiskt är.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Det är inte direkt första gången Microsoft gör så här. Nån här som kommer ihåg vad första Xboxen kostade när den släpptes?

Det är för tidigt för att säga nått om prestanda och pris, båda konsollerna är spritt nya. Jag kommer vänta ett år eller två innan jag uttalar mig om vilken den bästa konsollen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Kommentarerna på det där stället... Wow, just wow. Ibland glömmer man hur bra swec faktiskt är.

Butthurt fanboys.

Skrivet av bagfalls:

Det är för tidigt för att säga nått om prestanda och pris, båda konsollerna är spritt nya. Jag kommer vänta ett år eller två innan jag uttalar mig om vilken den bästa konsollen är.

Argumentet du lutar dig mot funkar inte den här gången. Begreppet "optimisering" betydde något förra generationen och generationenen innan dess eftersom hårdvaran då var jävligt skum när du idag jämnför den nästan standardiserade hårdvaran i konsollerna.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Solaris:

Argumentet du lutar dig mot funkar inte den här gången. Begreppet "optimisering" betydde något förra generationen och generationenen innan dess eftersom hårdvaran då var jävligt skum när du idag jämnför den nästan standardiserade hårdvaran i konsollerna.

Vi har ju redan kommit fram till tidigare i tråden att de nya konsollerna faktiskt inte är PC-datorer utan fortfarande har speciallösningar, speciellt på minnesbiten. Självklart kommer vi få se optimeringar i framtiden, hur stora de blir återstår att se men spelen som släppts hittils utnyttjar knappast hårdvaran på bästa sätt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Vi har ju redan kommit fram till tidigare i tråden att de nya konsollerna faktiskt inte är PC-datorer utan fortfarande har speciallösningar, speciellt på minnesbiten. Självklart kommer vi få se optimeringar i framtiden, hur stora de blir återstår att se men spelen som släppts hittils utnyttjar knappast hårdvaran på bästa sätt.

Om det är vad som krävs för att du ska övertyga dig själv så får du väl göra det. Jag ser två konsoller som är i praktiken AMD APU baserade HTPCs, en av dem kör ju t.om. på Windows kerneln.

PS4 har redan en fjärrkontroll så där saknas bara stöd för trådlösa tagentbord för att fullända rollen som HTPC.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Skrivet av Krippaz:

Nu har vi sett att ps4 säljer mer än xboxone. Vilket är naturligt , då xbox one har dålig prestanda.
Jag bryr mig väldigt mycket på prestanda IOM att jag kommer från PC. När jag såg xbox one vs ps4 hårdvara så skattade jag åt xbox one.

Men fösäljningen visar att fler än mig har sett detta :)11

Fortsätta ge ut bra spel, arbeta för gemenskapen. Vara lyhörda för vad användarna saknar/vill ha. Just nu behöver de inte göra så mycket för att möta PS4. De har en bra produkt/tjänst som ständigt uppdateras. Att den inte faller alla till smak är som med allt annat. Det är ju inte så att de har en dålig produkt som inte säljer. Snarare tvärt om, denna generationen av Xbox säljer ju bättre än Xbox någonsin gjort.

PS4 har mer kraft, absolut. Men vill man ha max prestanda väljer man inte PC då?

Visa signatur

| PC : i5 4690K 3,5 GHz @ 4,4 GHz/Argon AR01, MSI Z97 GAMING 5, ADATA 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz XPG, MSI GTX 970 Gaming 4G, 1TB Toshiba 7200rpm, SSD EVO 850 120GB, NZXT H440W Silent | Mac Pro, 2.66 GHz Quad | Xbox live : DoktorKrall | Bitter gammal gubbjävel på vintern |
Vilken var din första? - Fyndtråden - Inet Fraktfritt

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Solaris:

Om det är vad som krävs för att du ska övertyga dig själv så får du väl göra det. Jag ser två konsoller som är i praktiken AMD APU baserade HTPCs, en av dem kör ju t.om. på Windows kerneln.

PS4 har redan en fjärrkontroll så där saknas bara stöd för trådlösa tagentbord för att fullända rollen som HTPC.

Läs igenom intervjun som länkades nån sida tillbaka så förklarar de vilka speciallösningar det har gjort, de nämner att de har möjligheten att separat uppdatera operativsystemet som spelen kör då det är skilt från Xboxens egna operativsystem och utvecklarna av PS4 har sagt att vissa lösningar är specifikt gjorda för att kunna användas i framtiden och inte tänkt att användas direkten på grund av tiden det tar att lära sig.

Du menar alltså på allvar att utvecklarna redan idag har optimerat spelen till fullo och att ingen mer kraft finns att hämta? konsollerna är alltså helt skilda från övrig utveckling? hur klarar Nvidia och AMD av att klämma ur mer kraft ur grafikkorten när de släpper nya drivrutiner?

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

PS4 har redan en fjärrkontroll så där saknas bara stöd för trådlösa tagentbord för att fullända rollen som HTPC.

Stöd för DLNA hade varit trevligt också, men det lär väl inte hända.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Stöd för DLNA hade varit trevligt också, men det lär väl inte hända.

Vi får se. Kanske.

Skrivet av hunden:

Läs igenom intervjun som länkades nån sida tillbaka så förklarar de vilka speciallösningar det har gjort, de nämner att de har möjligheten att separat uppdatera operativsystemet som spelen kör då det är skilt från Xboxens egna operativsystem och utvecklarna av PS4 har sagt att vissa lösningar är specifikt gjorda för att kunna användas i framtiden och inte tänkt att användas direkten på grund av tiden det tar att lära sig.

Du menar alltså på allvar att utvecklarna redan idag har optimerat spelen till fullo och att ingen mer kraft finns att hämta? konsollerna är alltså helt skilda från övrig utveckling? hur klarar Nvidia och AMD av att klämma ur mer kraft ur grafikkorten när de släpper nya drivrutiner?

Jag läste den och vad det beträffar "utvecklarna" av PS4 så är jag väldigt skeptisk till hur de ska krama mer prestanda ur vad som ses low-end hårdvara med dagens mått. Men visst, om du stirrar tillräckligt länge på ett glas vatten att förvandlas till ett glas med vin, enligt kvantmekanikens lagar. Not very fucking likely though.

Vad det beträffar konsollerna så talar vi om mjukvaruutveckling som kommer så nära optimalt då utvecklarna sitter med devkits. Och jag måste bara fråga; är du allvarlig när du jämnför spelutveckling för konsoller med att utveckla drivrutiner till datorkomponenter?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Varför ska MS behöva göra något? Konsollen finns officiellt i 13 länder och säljer redan bättre än 360n. Vänta bara på att titlar som Gears Of War, Halo och Fable släpps. Bara ett exempel efter att Halo 3 släpptes 2007 så ökade 360 försäljning med 100%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

Varför ska MS behöva göra något? Konsollen finns officiellt i 13 länder och säljer redan bättre än 360n. Vänta bara på att titlar som Gears Of War, Halo och Fable släpps. Bara ett exempel efter att Halo 3 släpptes 2007 så ökade 360 försäljning med 100%.

Satsar man sådana summor på att utveckla en konsol borde ju ambitionen vara att ta marknadsandelar, därför är frågeställningen rättfärdigad.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Satsar man sådana summor på att utveckla en konsol borde ju ambitionen vara att ta marknadsandelar, därför är frågeställningen rättfärdigad.

I och med att MS tjänar ungefär 28 dollar och PS4 18 dollar per enhet så är de nog inte så oroade av denna skillnad i marknadsandelar. När MS säljer 2 konsoller tjänar de fortfarande mer än om Sony säljer 3 konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

I och med att MS tjänar ungefär 28 dollar och PS4 18 dollar per enhet så är de nog inte så oroade av denna skillnad i marknadsandelar. När MS säljer 2 konsoller tjänar de fortfarande mer än om Sony säljer 3 konsoller.

Vart kommer dessa siffror ifrån är min fråga? Så vitt jag vet har varken Microsoft eller Sony gått ut med hur mycket de tjänar/kostar dom. Det enda som faktiskt HAR sagt är att Sony har gott ut med att de säljer konsolen med förlust men bara genom att folk köper PS+ så går de i vinst. Microsoft har inte öppnat sin mun i huvud taget.

Men som alltid, Microsoft samt Sony tjänar pengar på tjänster samt spel. Antal konsoler bidrar enbart med fler kunder att tjäna pengar på.

BTW Jag tar inte emot källor från "analytiker" som analyserar delarna och tar upp priset, där saknas allt annat än enbart komponenter och är en helt galet dålig bas på vad det faktiskt kostar. De beräknar heller inte massvolym priser, research, mjukvara o.s.v.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Power Consumption Comparison Total System Power Off Standby Idle Load (BF4) Load (BD Playback) Microsoft Xbox One 0.22W 15.3W 69.7W 119.0W 79.9W Sony PlayStation 4 0.45W 8.59W 88.9W 139.8W 98.0W

Har du tagit med i kalkylationen att PS4an har en 50% kraftigare grafikdel?
Att den då drar ~15% mer vid belastning är
ju verkligen ett mindre problem jämfört med den reduktion i grafisk prestanda och grafisk fidelity som Xbox One kommer lida av jämfört med PS4an.
Vi ser ju redan flera exempel där Xbox One endast kör spelen i 720p medans PS4an kör dem i 900p eller till och med 1080p.

Inte för att jag bryr mig då jag kör ALLT i över 1080p på min PC, men rätt ska vara rätt. Man ska inte göra en orättvis jämförelse.

Citat:

EDIT: Kollade precis igenom din historik och inlägg i andra liknande trådar, detta förklarar lite påhoppet. Du är en såkallad fanboy.

På det sättet du skriver så ut att vara på samma sätt..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Har du tagit med i kalkylationen att PS4an har en 50% kraftigare grafikdel?
Att den då drar ~15% mer vid belastning är
ju verkligen ett mindre problem jämfört med den reduktion i grafisk prestanda och grafisk fidelity som Xbox One kommer lida av jämfört med PS4an.
Vi ser ju redan flera exempel där Xbox One endast kör spelen i 720p medans PS4an kör dem i 900p eller till och med 1080p.

Inte för att jag bryr mig då jag kör ALLT i över 1080p på min PC, men rätt ska vara rätt. Man ska inte göra en orättvis jämförelse.

På det sättet du skriver så ut att vara på samma sätt..

Jaha?
Den visar ju fortfarande vilken som drar mest ström.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eggi8finger:

I och med att MS tjänar ungefär 28 dollar och PS4 18 dollar per enhet så är de nog inte så oroade av denna skillnad i marknadsandelar. När MS säljer 2 konsoller tjänar de fortfarande mer än om Sony säljer 3 konsoller.

Själva konsolen i fråga kommer trots allt vara det man tjänar minst på, oavsett om dina siffror är ihopkokade eller sanna och har man fler marknadsandelar säljer man också fler tjänster och spel osv.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

finner det ytterst oerhört och extremt osannolikt att det finns så mycket mer att tjäna på XBOones hårdvara, säsrkilt efter de prisdumpningar de nu tvingats till. dels är det betydligt mycket mer bråte i paketet, så redan där fördyras både tillverkning och hantering enormt. och sen kan man kolla på den interna konstruktionen, där det är tydligt att Microsoft fortfarande inte ens är nånstans i närheten av Sonys strömlinjeformade design för elektroniklådor. ett par exempel, det ena mer underhållande än det andra.

https://www.youtube.com/watch?v=0ylQIYRN0Cs

https://www.youtube.com/watch?v=mP7SXJVLHCc

sen kan man ju onekligen säga oavsett hur det ligger till att man får mer hårdvara för pengarna med en XBOne, (särskilt om man räknar skruvar och annat med) men varför man som köpare i vissa fall då även är road av att faktiskt ge såpass mycket mer pengar för det begriper jag inte riktigt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxee:

Jaha?
Den visar ju fortfarande vilken som drar mest ström.

Ah, varför försöker jag ens.. Det är ju klart som dagen att du är en fanboy..

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Solaris:

Vad det beträffar konsollerna så talar vi om mjukvaruutveckling som kommer så nära optimalt då utvecklarna sitter med devkits. Och jag måste bara fråga; är du allvarlig när du jämnför spelutveckling för konsoller med att utveckla drivrutiner till datorkomponenter?

Microsoft kodar ju operativsystemet som innehåller motsvarigheten till drivrutinerna, jag tror iallafall inte att Microsoft slutar utveckla sin SDK efter de släppt konsollen. Varje spelskiva innehåller ett eget operativsystem som spelet kört på så nyare spel kommer ha nyare operativsystem som kan ha nya optimeringar i sig utöver den nya kunskapen som utvecklaren själv har samlat på sig. Är du garanterad att en hårdvara håller sig lika dan i 10 år framåt kommer du kunna lära dig att utveckla smartare oavsett hur hårdvaran ser ut från början, man har inte råd/tid att lära sig allt om hårdvaran till första spelet. Den första Xboxen var ju ännu mer lik en PC men de senare spelen till den var fortfarande snyggare än de första.

Men vi får nog lägga ner diskussionen här och återkomma om fem-tio år och se ifall spelen blivit snyggare eller ej, "vinnaren" får väl citera den andre då

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sears:

Ah, varför försöker jag ens.. Det är ju klart som dagen att du är en fanboy..

Trodde det var kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Men vi får nog lägga ner diskussionen här och återkomma om fem-tio år och se ifall spelen blivit snyggare eller ej, "vinnaren" får väl citera den andre då

Tycker det är rätt irrelevant vem av oss som "vinner" diskussionen. Jag må vara en dryg PC Master Race snobb som skulle aldrig få för mig att äga en konsoll men vad jag hoppas på är det ska komma (väldigt snart) bra spel till konsollerna för just nu kan jag räkna dem på en hand och med tanke på att jakten på bygga en kompetent dator blir bara billigare och billigare så är det svårt att argumentera för en konsoll så tidigt i deras cykel.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Solaris:

Tycker det är rätt irrelevant vem av oss som "vinner" diskussionen. Jag må vara en dryg PC Master Race snobb som skulle aldrig få för mig att äga en konsoll men vad jag hoppas på är det ska komma (väldigt snart) bra spel till konsollerna för just nu kan jag räkna dem på en hand och med tanke på att jakten på bygga en kompetent dator blir bara billigare och billigare så är det svårt att argumentera för en konsoll så tidigt i deras cykel.

Där håller jag helt klart med dig, jag har ingen av de nya konsollerna utan väntar isåfall på att det släpps fler måste-ha-spel, det enstaka spel som finns idag är inte tillräckligt. Under tiden hinner förhoppningsvis priset gå ner en del med, kanske kan man göra nått fynd i en julrea de kommande åren.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Tycker det är rätt irrelevant vem av oss som "vinner" diskussionen. Jag må vara en dryg PC Master Race snobb som skulle aldrig få för mig att äga en konsoll men vad jag hoppas på är det ska komma (väldigt snart) bra spel till konsollerna för just nu kan jag räkna dem på en hand och med tanke på att jakten på bygga en kompetent dator blir bara billigare och billigare så är det svårt att argumentera för en konsoll så tidigt i deras cykel.

Det är hur enkelt som helst att argumentera för en konsol i dagsläget. På vilket system kan du spela 2+ spelare i samma rum och ha kul tillsammans irl utan att behöva köpa 2+ gamingdatorer för många gånger pengarna i jämförelse med konsol?

Jag skiter fullständigt i om PC har bättre hårdvara i många fall eftersom många av de stora titlarna idag är utvecklade till konsol (portas till pc) och jag kan ha kul i samma rum som mina vänner eller min sambo.

Det hänger inte på nåt hårdvarurace mellan dator och konsol eftersom det erbjuder olika typer av underhållning i min mening. Däremot är det intressant att göra jämförelser mellan konsoler eller mellan datorkomponenter eftersom det är betydligt mer relevanta jämförelser.

Vad gäller spelutbudet är det naturligt lågt så här i början av de nya konsolernas livcyklar, men jag är överraskad över hur många bra och spelbara titlar som finns ute redan, speciellt till ps4 och jag vet många som tycker likadant om Xbox One och dess titlar.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Det är hur enkelt som helst att argumentera för en konsol i dagsläget. På vilket system kan du spela 2+ spelare i samma rum och ha kul tillsammans irl utan att behöva köpa 2+ gamingdatorer för många gånger pengarna i jämförelse med konsol?

Jag skiter fullständigt i om PC har bättre hårdvara i många fall eftersom många av de stora titlarna idag är utvecklade till konsol (portas till pc) och jag kan ha kul i samma rum som mina vänner eller min sambo.

Det hänger inte på nåt hårdvarurace mellan dator och konsol eftersom det erbjuder olika typer av underhållning i min mening. Däremot är det intressant att göra jämförelser mellan konsoler eller mellan datorkomponenter eftersom det är betydligt mer relevanta jämförelser.

Vad gäller spelutbudet är det naturligt lågt så här i början av de nya konsolernas livcyklar, men jag är överraskad över hur många bra och spelbara titlar som finns ute redan, speciellt till ps4 och jag vet många som tycker likadant om Xbox One och dess titlar.

Om du tycker det är så enkelt att argumentera för en konsoll i dagsläget, då kan du väl för nöjets skull övertyga mig? Det är ju hur enkelt som helst att argumentera för en konsoll i dagsläget, enligt dig. Vad sägs om att jag har hitills bara behövt fyra Xbox 360 hand kontroller till hands och en fyra portars USB hubb?

När du säger stor titel så undrar jag vad du syftar på, tänker vi på samma sak? Jag vet du menar med att ha kul i samma rum som dina vänner och bätte hälft, jag brukar låna en lokal i den här fastigheten, tolv datorer, fiberlina, god mat och bärs.

Det får du förklara närmare.

Jag följer inte utbudet till konsoller så nog. Det finns tillräckligt många bra spel till PC för att hålla mig sysselsatt.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.