Permalänk
Medlem

Deltaco hdmi kabel ?

Hejsan jag har ganska långt ifrån TV och vill lägga en snygg permanent HDMI kabel och tror jag måste ha iallafall 20 meter. Har kollat allt lokalt här i växjö och det är ingen som har en 20 meters kabel. Jag har däremot hittat en Deltaco kabel på inet.se och jag undrar om det är någon som vet något om denna kabeln?

http://www.inet.se/produkt/8906025/hdmi-kabel-1-4-ha-ha-svart...

Jag gjorde en google sökning och det gjorde mig inget klokare..

Mvh

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk

Eftersom det är en digital signal du ska skicka så kvaliten på kabel av mycket mindre betydelse än vid analoga signaler. Så deltaco kabeln kommer säkert fungera fint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flippson69:

Eftersom det är en digital signal du ska skicka så kvaliten på kabel av mycket mindre betydelse än vid analoga signaler. Så deltaco kabeln kommer säkert fungera fint.

Den är av ingen betydelse alls så länge det fungerar. Deltaco-kabeln har inbyggd förstärkning av signalen, så om den inte löper längs strömkablar bör du inte behöva någon särskild isolering eller "kvalitet" på kabeln.

Permalänk
Medlem

Antingen funkar det eller så funkar det inte när det gäller digitala signaler. Du kommer inte få bättre bild för att du köper en fem gånger dyrare kabel.

20 meter låter ganska långt för att vara en HDMI-kabel, och börjar man röra sig i gränslandet för hur långa kablar standarden medger, så kan väl lite högre kvalitet på kabeln medge att den är lite längre, men å andra sidan har jag ju väldigt svårt att tro att de skulle sälja en kabel som inte fungerar som den ska.

Jag hade köpt den kabeln om jag vore du, om det senare visar sig att det inte fungerar, så kan du ju lämna igen den.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marroak:

Hejsan jag har ganska långt ifrån TV och vill lägga en snygg permanent HDMI kabel och tror jag måste ha iallafall 20 meter. Har kollat allt lokalt här i växjö och det är ingen som har en 20 meters kabel. Jag har däremot hittat en Deltaco kabel på inet.se och jag undrar om det är någon som vet något om denna kabeln?

http://www.inet.se/produkt/8906025/hdmi-kabel-1-4-ha-ha-svart...

Jag gjorde en google sökning och det gjorde mig inget klokare..

Mvh

Kör på bara, som ovanstående skrev är det ingen större skillnad mellan olika kablar. Det som kan variera på billigare är väl kvalitet på kontakterna, ifall man sitter och kopplar om dem ofta, som på en bärbar dator man har till TV t.ex.

Ska du bara koppla in den och låta den sitta så är det bara att köpa så billigt du hittar i princip. Denna är ju märkt med HDMI 1.4 dessutom (klarar 3D och det andra som står där).

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Okej, tack ska ni ha! Jag kör på med den kabeln där

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Strix B550-E GAMING CPU: AMD Ryzen 7 5800X Mem: Kingston FURY Beast RGB DDR4 3200MHz 32GB
Nätagg: ASUS TUF GAMING 750B, 750W GPU: ASUS GeForce RTX3080TI TUF GAMING OC Chassi: Cooler Master Masterbox TD500 Mesh Cpu-Kylare: CM ML240L V2 ARGB Skärm: LG 34" 34GN850-B OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

tycker nog allt det är skillnad på bildkvaliten mellan tex en deltaco och en supra kabel, supra har gett mig ljusare bild till projektorn iaf

Visa signatur

CPU: Ryzen R9 7900x3d, CPU Cooler: Arctic Liquid Freezer iii 360 A-RGB, GPU: RX 7900 XT, MBoard: ASUS Prime x670-p, RAM: 32GB G.Skill Trident Z25 Neo RGB CL30 @ 6000Mhz, HD: Intel 660P 1TB M.2, Kingston NV2 500GB M.2, Monitor: LG OLED 55CX , Mouse: Asus ROG Strix Impact II, Case: ASUS ROG Strix Helios GX601, Keyboard: ASUS ROG Strix Flare RGB Gaming, PSU: In Win Commander 1500w, Headset: Turtle Beach Elite Pro 2

www.tradera.com/profile/feedback/2310698/mixansfaith

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mixan:

tycker nog allt det är skillnad på bildkvaliten mellan tex en deltaco och en supra kabel, supra har gett mig ljusare bild till projektorn iaf

VA?????????

Permalänk
Medlem

Jag har en 15m aktiv Deltaco-kabel mellan datorn och TV:n och den funkar perfekt. Går man upp på 20m är det så klart större risk att du får problem, men det borde funka. Det viktigaste med en så lång kabel är att den är aktiv. Jag provade först med en passiv kabel men då fick jag en massa störningar i bilden.

Det där med att det antingen funkar perfekt eller inte alls är sanning med modifikation. Om signalen kommer fram utan fel så funkar det perfekt oavsett om det står Supra eller Biltema på kabeln. Och då vinner man ingenting på att byta till en bättre kabel. Men det kan funka halvbra också. Man får störningar i bilden om signalen försvagas såpass mycket att mottagarsidan kan avkoda det mesta, men inte allt. Men då blir det helt uppenbart att något är fel. T.ex. att det dyker upp linjer eller block i en viss färg.

Skrivet av Mixan:

tycker nog allt det är skillnad på bildkvaliten mellan tex en deltaco och en supra kabel, supra har gett mig ljusare bild till projektorn iaf

Det där är enbart placeboeffekt du ser. Man får INTE ljusare eller klarare bild med en dyr kabel. Det funkar inte så med en digital signal.
Det skulle i så fall betyda att kabeln kodar om signalen själv och ändrar om all färginformation till ljusare nyanser.