Kommer inte online med Playstation 3

Permalänk

Kommer inte online med Playstation 3

Hej,

Jag och två polare köpte Dark Souls 2 i fredags, hade planerat att sitta hemma hos mig och spela över helgen. I princip hela dagen gick till att krångla med min kompis PS3 som inte kunde ansluta till internet (man vill spela Dark Souls 2 online, offline är ej aktuellt).

Vi har spelat tillsammans förr, jag har inte bytt ISP eller router. Jag har inte heller ändrat några inställningar. Min kompis har samma konsol (PS3, gammal, ej slim) och har inte ändrat några inställningar. Testar han hemma hos sig så funkar det utan problem, men när han försöker koppla upp sig hos mig så failar det rakt av. Det vanligaste felet som uppkommer är DNS error.
När vi försöker konfigurera nätverksinställningarna för att komma tillrätta med problemen så hittar inte konsolen några trådlösa nätverk alls (trots att min och min andra kompis konsol hittar ett tiotal). Om vi kör med kabel så registrerar inte ens konsolen att man pluggat i en kabel (dioderna blinkar inte och i PS3an så säger den "ethernet cable not connected"). Hemma hos sig kan han köra trådlöst och med kabel utan problem.

  • Vi har provat med 3 olika kablar.

  • Vi har provat att koppla in den direkt i nätverksuttaget (alltså skippat routern).

  • Vi har provat med hans flickväns PS3 (så det går att ha 3 stycken PS3 inkopplade hos mig samtidigt).

  • Jag har ringt supporten hos Bahnhof 2 gånger för att kolla att dom inte gjort något knas.

Summering:
Det är inte fel på hans PS3 (den funkar felfritt hemma hos honom).
Det är inte fel på min router (vi har prövat att köra direkt från nätverksuttaget).
Det är inte fel på mitt internet (Kollat med bahnhof, samt att hans PS3 inte ens hittar några andra nät).

Någon som har någon idé? Annars avskriver vi det som att konsolen är besatt av demoner eller nåt...

Permalänk

Har han prövat den hemma hos sig själv EFTER att ni märkte av felet hos dig? Låter ju som den skadats i transport till dig?

Permalänk

Yes, tyvärr. Han har testa den vid 3 olika tillfällen efter och testat den hos mig igen imellan (vi bor 200m från varandra).

Permalänk

Jag har precis samma problem med mitt ps3 (gammal fet 60gb)!
Funkade hur fint som helst hemma innan jag tog med det till min flickvän. Här funkade det funkade fint i ca 10 min. Nu hittar den varken nätverkskabel eller några trådlösa nätverk (kör med kabeln direkt från vägguttaget). Det blinkar grönt vid porten för nätverkskabeln när man startar upp det men sen blir det kolsvart där. På datorn funkar internet hur bra som helst. Kom ni på vad felet var?

Permalänk

Nej tyvärr, vi lyckades aldrig lösa det. Så nu spelar vi via skype istället trots att han bor 200m bort, sjukt störande... :/
Det känns "bra" att höra att det är någon annan som har samma problem i alla fall, då är det inte bara vi som är helt korkade och inbillar oss allt. Hojta till om du lyckas lösa det, jag lovar att göra detsamma! ^^

Permalänk
Medlem

vad fick ni för felmeddelande? Jag var tvungen att sätta fast IP adress och då fungerade det för mig igen.

Visa signatur

_______________________________
<Sömn filantrop>

Permalänk

Jag skruvade isär skiten för att kolla om det kanske var nån kabel/kontakt eller nåt som lossnat däri under resan hit men jag kunde inte hitta nåt. Det är ju så störigt att det fungerar några sekunder å sen blir det helt dött. Jag åker hem på söndag igen, återkommer igen när jag testat hemma..

Permalänk
Skrivet av athle86:

vad fick ni för felmeddelande? Jag var tvungen att sätta fast IP adress och då fungerade det för mig igen.

Jag får 80010201. Jag hinner inte ens in och ändra nånting innan det står att den inte hittar någon nätverkskabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knaslaban:

Jag får 80010201. Jag hinner inte ens in och ändra nånting innan det står att den inte hittar någon nätverkskabel.

Ja korden hjälpe inte så mycket, så här står det på hemsidan om den.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Haft samma problem med mitt gamla PS3 när jag for till andra ställen med det. Tror jag löste det genom att göra en återställning

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Tenderar att vara DHCP som krånglar.

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.4v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk

Fast IP funkar inte, konsolen hittar inte ens någon kabel. :/

Återställning har vi testat, funkade tyvärr inte.

Vad kan man göra åt att DHCP krånglar då? Vad innebär det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaakaNinja:

Vad kan man göra åt att DHCP krånglar då? Vad innebär det?

eftersom ni redan verkar ha kört igenom nätverksinställningar så antar jag det är överflödigt, men. har ni prövat att köra statiskt? det kanske är droppen i bägaren för den stackars routern att lotta ut en IP till eller nått. det är också viktigt att ändra hela inställningen och inte bara enhets-IP då vissa routrar föredrar tex 198.168.1.1 istället för 198.168.0.1 och då får man ju raskt ett DNS-fel som svar.

även om jag erkänner att droppförklaring ligger nära demonförklaringen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Nu har jag kommit hem och testat. Det funkar hur fint som helst här hemma. Skönt att det inte var nåt fel på ps3an iaf!

Permalänk
Medlem

Testa googla på eventuell router eller annat och Playstation 3 för att se om någon annan har problem med samma prylar

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Goglade på felkården och hittade lite om att just den förta 60GB varitionen verkade lida av just detta felmeddelande och att någon hadde löst det med att byta ut nnonting mot något nyare och det hade då löst problemet.

Sidan jag hittade det på

https://www.google.se/?gfe_rd=ctrl&ei=JZ4wU_WhLoGWwAPnyYCICA&gws_rd=cr#q=80010201+ps3

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av athle86:

vad fick ni för felmeddelande? Jag var tvungen att sätta fast IP adress och då fungerade det för mig igen.

Skrivet av AndreaX:

eftersom ni redan verkar ha kört igenom nätverksinställningar så antar jag det är överflödigt, men. har ni prövat att köra statiskt? det kanske är droppen i bägaren för den stackars routern att lotta ut en IP till eller nått. det är också viktigt att ändra hela inställningen och inte bara enhets-IP då vissa routrar föredrar tex 198.168.1.1 istället för 198.168.0.1 och då får man ju raskt ett DNS-fel som svar.

även om jag erkänner att droppförklaring ligger nära demonförklaringen.

Vi har ju tyvärr redan isolerat felet så pass väl att det inte är routern det handlar om, dessutom när man kollar i nätverksmenyn så står det ethernet cable not detected.

Skrivet av Knaslaban:

Nu har jag kommit hem och testat. Det funkar hur fint som helst här hemma. Skönt att det inte var nåt fel på ps3an iaf!

Skönt att det funkar! ^^
Samma för min polare ju, funkar hemma hos honom men inte hos mig. En tanke som vi har, vad har din flickvän för ISP hemma och vad har du själv? För polaren har comhem (adsl/funkar) och jag har banhof med (fiber/funkar inte). Kanske är någon annan standard på vad som skickas eller nåt...

Skrivet av KKay:

Testa googla på eventuell router eller annat och Playstation 3 för att se om någon annan har problem med samma prylar

Det har gjorts, hittade inget matnyttigt dessvärre.

Skrivet av Mega-Dark:

Goglade på felkården och hittade lite om att just den förta 60GB varitionen verkade lida av just detta felmeddelande och att någon hadde löst det med att byta ut nnonting mot något nyare och det hade då löst problemet.

Sidan jag hittade det på

https://www.google.se/?gfe_rd=ctrl&ei=JZ4wU_WhLoGWwAPnyYCICA&gws_rd=cr#q=80010201+ps3

Kollade lite på resultaten du hittade och inget av dem liknar de felen min vän har. Så ingen lycka där heller, men tack för försöket.

Permalänk

Tillbaka med ps3an hos frun igen. Fungerar ICKE! Exakt samma problem som tidigare. Nån som kom på nån lösning på det hela (För husfridens skull vore det bra med en snabb lösning på detta)?

Permalänk

Saker som löst mina problem med uppkopplingen till PS3 har bl.a. varit att ge den en fast IP-adress och sätta konsolen i DMZ via routern. Upnp aktiverat i routern har jag dock enbart nu, vilket fungerar alldeles utmärkt.

Permalänk

Det verkar inte spela nån roll vilka inställningar jag gör. Nätverkskortet på ps3an vägrar vara igång längre än 10 sekunder. Det verkar bli såhär så fort den får känna smaken av frugans internetleverantör. Om jag tar hem den och kör bredbandsbolaget så kommer det att funka felfritt igen sjukt nog.
Undrar om man får samma problem med ps4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knaslaban:

Det verkar inte spela nån roll vilka inställningar jag gör. Nätverkskortet på ps3an vägrar vara igång längre än 10 sekunder. Det verkar bli såhär så fort den får känna smaken av frugans internetleverantör. Om jag tar hem den och kör bredbandsbolaget så kommer det att funka felfritt igen sjukt nog.
Undrar om man får samma problem med ps4?

låter minst sagt konstigt. för att testa den teorin så kolla om maskinen kan koppla upp sig stabilt mot enbart routern (om nu sån finns) utann att denna är kopplad till nätet. borde då komma en bit längre i nätverkstesten åtminstone.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

låter minst sagt konstigt. för att testa den teorin så kolla om maskinen kan koppla upp sig stabilt mot enbart routern (om nu sån finns) utann att denna är kopplad till nätet. borde då komma en bit längre i nätverkstesten åtminstone.

Det skulle nog fungera om jag tog hem den först (eller till nån med annan leverantör)så den "återställer" nätverkskortet. För som det är nu så slocknar ju lampan innan den hinner få nån ip-adress. Den hittar ju inga trådlösa nätverk heller.