Trött på dålig kvalite på uppspelning av mkv filer.

Permalänk
Medlem

Generellt så kan man säga att allt under video i CCC skall vara avstängt.
Framförallt skalningen under "my digital panels" eller va 17 AMD väljer att kalla det numera.
AMD tror fortfarande efter 10+ år att vi alla sitter på gamla CRT TV's så "overscan" är påslaget som standard.
Och det viktigaste på TV'n är att "Just scan" är påslaget (det get pixelmappat).
Då skall du iaf få en korrekt skalad bild.

Truemotion etc skall inte påverka själva bildkvaliten, utan gör att bilden flyter enormt mycket bättre.
Framförallt när man kör hackiga 24fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuXoR:

Hänger inte med alls i vad som inte funkar för dig. Vad har jitter/lag/judder med upplösning och skalning att göra?

Jo när bilden är som sagt större än skärmen uppstår jitter. vet inte om det bara är så för mig men man ser det klart och tydligt.

Skrivet av Hzup:

Menar du verkligen 1080x1920, isf har du där ett problem. 1920x1080 skall det vara.

Edit: Din tv är lite grining på updateringsfrekvens. Kolla vad datorn ger tvn för frekvens. I princip så borde så högt som möjligt vara best i ditt fall. Men testa dig fram. http://www.lg.com/uk/support-product/lg-55LM660T#
Edit2: Se till att updatera din tv om du inte har det redan.
Edit3: Kör 1920x1080, och inget annat.
Kolla så du har 67.5 och 60hz som frekvens på skärmen.
To❐set❐PC❐resolution
1 Right-click on the desktop of your PC and select 「Properties」.
2 Click on 「Settings」 and refer to supported formats to set the resolution.
3 Select 「Advanced → Monitor → Monitor Settings」 on the setting window.
Refer to supported formats to select the optimal vertical frequency.
✎ On PC mode, 1920x1080 resolution delivers the optimum picture quality.
✎ Resolution settings differ depending on the type of PC.

Jag kan bara välja 60 Hz. den har senaste uppdateringen också

Skrivet av M3Johan:

Lösningen på dina problem: http://smplayer.sourceforge.net/
Jag kör denna och den funkar perfekt.

Ska testa

Skrivet av teejee:

Jag läste tråden snabbt bara, men jag kan inte se vad TS har för grafikkort. Det är viktigt för att få rätt tips.

MPC-HC är bra, men kör med 32-bits versionen, det har stor betydelse vilken man har.

Amd r9 290

Skrivet av Ferrat:

Har du webbläsare uppe när du spelar upp filmen? isf minimera dem, flash och annat på webbsidor även om de inte aktivt visas har påverkat min uppspelning ibland till att kännas hackigt och så.

Nej har ingenting öppet

Skrivet av Minthon:

Är det bara .mkv filer som det är problem med? Eller ger andra "format", rätt prestanda som du önskar, om det är i samma kvalité?

Det är 1080p och 720p filmer som krånglar. spelar ingen roll vilket format det är egentligen. men nästan allt jag har är mkv

Skrivet av JonnyRocker:

Ja där kan jag nästa få till skalningen bra. blir bara en aning större. och jag har testa, det blir med jitter när jag skalar när än när jag skärm ner storleken på bilden.

Skrivet av Svensktiger:

Generellt så kan man säga att allt under video i CCC skall vara avstängt.
Framförallt skalningen under "my digital panels" eller va 17 AMD väljer att kalla det numera.
AMD tror fortfarande efter 10+ år att vi alla sitter på gamla CRT TV's så "overscan" är påslaget som standard.
Och det viktigaste på TV'n är att "Just scan" är påslaget (det get pixelmappat).
Då skall du iaf få en korrekt skalad bild.

Truemotion etc skall inte påverka själva bildkvaliten, utan gör att bilden flyter enormt mycket bättre.
Framförallt när man kör hackiga 24fps.

Ska testa med att stänga av allt. tack för tipset men jag måste overscanna lite för att storleken på bilden ska matcha min tv.

Vart hittar jag just scan inställningen?

Edit: fick till det. tvn visar nu korrekt storlek på 1080x1920, vet inte vf det fungerade idag men det bara fungerade Men jitter är fortf kvar.
Vet inte varför men förut när jag hade mpc utan några alls inställningar flöt allt på bra. men nu är det bara vlc som fungerar av 10+ spelare jag har testat.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p0xis:

Edit: fick till det. tvn visar nu korrekt storlek på 1080x1920, vet inte vf det fungerade idag men det bara fungerade Men jitter är fortf kvar.
Vet inte varför men förut när jag hade mpc utan några alls inställningar flöt allt på bra. men nu är det bara vlc som fungerar av 10+ spelare jag har testat.

Hur kraftigt är jittret? Går det att se filmen utan större problem, men med små störande ryck lite då och då?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Låter som 24hz (23.976hz för att vara exakt) buggen som många grafikkort lider av. Klarar inte av att spela filmen i exakt samma frekvens som filmen är inspelad i. Således så blir det lite hack i bilden typ var sjätte minut. Av det Jag läst i tråden så låter det som att det är det.. Värt att kolla upp?

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Hur kraftigt är jittret? Går det att se filmen utan större problem, men med små störande ryck lite då och då?

Nu har jag fått till det till små störande ryck. i början var det ju stora problem.

Skrivet av Tandborste:

Låter som 24hz (23.976hz för att vara exakt) buggen som många grafikkort lider av. Klarar inte av att spela filmen i exakt samma frekvens som filmen är inspelad i. Således så blir det lite hack i bilden typ var sjätte minut. Av det Jag läst i tråden så låter det som att det är det.. Värt att kolla upp?

Ja det kan vara det. vet du hur man fixar det problemet?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Nu har jag fått till det till små störande ryck. i början var det ju stora problem.

Ja det kan vara det. vet du hur man fixar det problemet?

Nej inte på rak arm, men googla på 23.976hz och ditt grafikkort. Vad jag förstått så är det endast iGPU i Haswell som klarar att spela upp perfekt utan massa krångel..

http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p0xis:

Nu har jag fått till det till små störande ryck. i början var det ju stora problem.

Ja det kan vara det. vet du hur man fixar det problemet?

Prova detta. Bör minska problemet så mycket som möjligt.

Vill du bli av med det helt och hållet måste du köpa en Haswell-processor. Jag har samma processor som dig och personligen så är "24Hz-buggen" ett icke-problem för mig.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandborste:

Nej inte på rak arm, men googla på 23.976hz och ditt grafikkort. Vad jag förstått så är det endast iGPU i Haswell som klarar att spela upp perfekt utan massa krångel..

http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Skrivet av Casgar:

Prova detta. Bör minska problemet så mycket som möjligt.

Vill du bli av med det helt och hållet måste du köpa en Haswell-processor. Jag har samma processor som dig och personligen så är "24Hz-buggen" ett icke-problem för mig.

Jag testade med mpc och cccp codec. och det fungerar ganska bra men inte felfritt. Jag hade 10+ codecar installerade på datorn och jag tog bort allt för att få en clean install. i samma veva så har vlc börjat lagga som f*n. har för mig att codecar inte påverkar vlc?

Anledningen till att ja vill använda vlc är att bilden är finare dvs. mpc bilden är lite "suddig" kanske finns någon sharpness inställning? men inte vad jag har hittat än.

Blir galen på detta. ska testa men en polares dator då jag har för mig att han har en haswell.

Ska testa denna guiden när jag kommer hem :http://www.avsforum.com/t/1357375/advanced-mpc-hc-setup-guide
Har testat flera andra mpc guider men alla har bara gjort det värre. Är100% säker att det är ett "software" problem jag har och det är bara en tidsfråga tills jag får in rätt inställningar.

Uppskattar verkligen all hjälp jag har fått hitills ::):):)

EDIT: har följt den guiden fått till bilden och flytet väldigt bra. är jätte nöjd nu. men nu har ett annat problem uppkommit. nu hänger inte ljudet och munrörelserna med. fattar inte vad som är fel. hittar inget info när ja googlar på det.

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Det är kanske när du kör 24hz filmer? På tex XBMC får jag förställa ljudet 200ms just vid 24hz filmer...

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite och undrar varför jag liksom TS kan uppleva små hack eller lagg i bilden när jag spelar upp 1080P filmer på datorn?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Känns spontant som att TS inte borde mata bilden till TV:n i 60Hz då typ alla filmer är inspelade i 24Hz... Vad står det att TV:n får för signal? Ska du kolla på film ska det vara 720p/1080p 24Hz, inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Det är kanske när du kör 24hz filmer? På tex XBMC får jag förställa ljudet 200ms just vid 24hz filmer...

J'vlar. det där gjorde tricket. nu är allt jätte bra tack för tipset

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

Gött mos.
Får man fråga varför du inte kör XBMC?

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Har du testat att bara ha igång tv:n och ha den som primärskärm?
När jag har både skärm och tv igång samtidigt så får jag en del problem med tearing och liknande vid filmtittande.

detta, och att ändra hertzen från 60hz till 24hz på utsignalen till tvn löste mina problem=) det som blir då är dock "muslagg" men de gör iaf inte mig nåt

Permalänk
Skrivet av Swennis:

Gött mos.
Får man fråga varför du inte kör XBMC?

xbmc löser inte alltid detta problem magiskt av sig själv :S

Permalänk
Medlem

Får väldigt fint flyt med XBMC... inte riktigt samma fina flow i panoreringar som när jag kör BD från BD spelare, men nästintill.
Är bara det att får förställa ljudet med 200ms vid 24hz filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Får väldigt fint flyt med XBMC... inte riktigt samma fina flow i panoreringar som när jag kör BD från BD spelare, men nästintill.
Är bara det att får förställa ljudet med 200ms vid 24hz filmer.

Din TV sparar nog inställningarna separat per ingång.
Så se över att du verkligen har "trumotion" påslaget för att få det rätta flytet i filmerna.
Ingen gillar ju hackiga 24hz filmer...

Permalänk
Medlem

Efter att ha följt denn guiden http://www.avsforum.com/t/1357375/advanced-mpc-hc-setup-guide

Så har panoreringarna blivit laggfria men inte mjuka. Det "buzzar" hela tiden. Även när karaktärer rör sig. Detta är väldigt störande och jag lyckas inte få bort det. Dock försvinner problemet om jag har på truemotion på tvn. Men truemotion medför andra buggar som är ennu mer störande än "buzzet".

Det verkar som om madvr är det bästa man kan ha enligt de trådarna jag har läst. Finns det verkligen inte något bättre? Är det någon som har samma problem?

Jag blir snart galen. Funderar på att sluta kolla film på tvn :):)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0xis:

Efter att ha följt denn guiden http://www.avsforum.com/t/1357375/advanced-mpc-hc-setup-guide

Så har panoreringarna blivit laggfria men inte mjuka. Det "buzzar" hela tiden. Även när karaktärer rör sig. Detta är väldigt störande och jag lyckas inte få bort det. Dock försvinner problemet om jag har på truemotion på tvn. Men truemotion medför andra buggar som är ennu mer störande än "buzzet".

Det verkar som om madvr är det bästa man kan ha enligt de trådarna jag har läst. Finns det verkligen inte något bättre? Är det någon som har samma problem?

Jag blir snart galen. Funderar på att sluta kolla film på tvn :):)

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kan iaf på min LG justera TruMotion ganska så mycket.
Kanske 10 olika "steg" och dom starkaste ger hemskt resultat.

Vilka buggar upplever du förutom ökat muslagg ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tandborste:

Låter som 24hz (23.976hz för att vara exakt) buggen som många grafikkort lider av. Klarar inte av att spela filmen i exakt samma frekvens som filmen är inspelad i. Således så blir det lite hack i bilden typ var sjätte minut. Av det Jag läst i tråden så låter det som att det är det.. Värt att kolla upp?

Skrivet av Tandborste:

Nej inte på rak arm, men googla på 23.976hz och ditt grafikkort. Vad jag förstått så är det endast iGPU i Haswell som klarar att spela upp perfekt utan massa krångel..

http://www.anandtech.com/show/7007/intels-haswell-an-htpc-per...

Jag kör en HTPC med ett moderkort med inbyggd AMD grafik (någon AM2+ bräda). Det går finfint att köra 24Hz mot min TV. Jag har tolkat det som att det mer beror på TV'n. Jag letade specifikt efter en TV som klarade 24Hz. Sedan så måste man låta XBMC styra uppdateringsfrekvensen efter filmen. För det är inte alla filmer som är inspelade i 24Hz. Och till slut så är det vissa jävla DVD-skivor som innehåller en film som är inspelad i 24Hz, men DVD'n är nedkodad med 25Hz, vilket gör att hacken är inkodad i filmen, vilket gör mig galen!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Jag kan iaf på min LG justera TruMotion ganska så mycket.
Kanske 10 olika "steg" och dom starkaste ger hemskt resultat.

Vilka buggar upplever du förutom ökat muslagg ?

"Är det bara jag som ser rörelse artefakter när True Motion är aktiverat? Man ser s.k. "shimmering effects" speciellt runt personerna vid snabba rörelser. Så fort funktionen avaktiveras försvinner dessa artefakter. Detta gäller HD material, jag kan ta det att SD material uppvisar motion blur med 100 hz på men inte HD material."
Lånade den texten från ett annat forum för att förklara truemotion effekten.

Muslagget beror ju på 24 hz men det är inget som stör

EDIT: Äntligen verkar det som att jag har hittat det perfekta codec packet.
http://www.svp-team.com/
Tankade den och ändrade lite inställningar i madvr (mestadels video kvalitet) samt satte ljudet på 200 ms delay
Allt är spot on nu. Finns pitte lite judder när karaktärer rör sig snabbt men tror inte att någon jag känner kommer se det. det är bara jag som har stirrat mig blint på skiten Juste. det är viktigt att ha tvn på 60hz och inte 24 ialf i mitt fall då juddret försvann när jag satte tvn på 60 hz med svp

Om någon testar svp så kan ni väl berätta?

Visa signatur

CPU Core i7 2600K, Amd 290 med Arctic Accelero Xtreme III @1100 MHz, Noctua NH-U12P SE2, MK Asus P8P67 Pro socket 1155, p67, ATX, rev3.1, Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze, SSD 120GB OCZ, Corsair 8GB DDR3, Kab Cooler master HAF 922, 2TB barrcuda hdd, Asus vg248qe, Razer Mamba, Qpad mk-85, Beyerdynamic dt770 Pro 80 ohm

Permalänk
Medlem

True motion och allt var tillverkarna kallar bildinterpolering ska vara avstängt. Kan en tv visa 24Hz korrekt blir det inga problem med att visa bilden som den är tänkt att visas, PUNKT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Din TV sparar nog inställningarna separat per ingång.
Så se över att du verkligen har "trumotion" påslaget för att få det rätta flytet i filmerna.
Ingen gillar ju hackiga 24hz filmer...

Nej för tusan! Aldrig bildförbättringar på! Inga "såpaeffekter" för min del, blir ju helgalet ju!
Orkar inte förklara... men dessa "bildförbättringar" är ju försämringar... som nån skrev på minhembio: "Alla dom där klistermärkena som sitter på nya TV apparaterna idag är ju bra... där står ju alla finesser som man ska stänga av!" hä hä hä

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

True motion och allt var tillverkarna kallar bildinterpolering ska vara avstängt. Kan en tv visa 24Hz korrekt blir det inga problem med att visa bilden som den är tänkt att visas, PUNKT.

Förutom då att 24Hz utan interpolering är hackigt som attan vid panoreringar m.m
Tydligast märks det vid scrollande text, förbättringen är helt enkelt massiv med en bra interpolering.

Upplever du inte hackigheten så är det nån effekt trixar ändå, t.ex motionblur på själva filmen.
24Hz är (som alla gamers vet) på TOK för lite för att ge en trevlig upplevelse.

På nåt sätt så har hembio folket blivit lika besatta av "korrekthet" som vissa insnöade audiofiler.
Allt som på nåt sätt påverkar bilden är av ondo, vilket ju är helt bizzart då vi alla upplever en bild annorlunda.
Och på nåt sätt så är det macho att genomlida alla defekter som filmmakarna tvingats jobba runt för att filmstandarden kräver det.
24Hz är inget magiskt tal som måste följas för att en film skall bli njutbar, det är helt enkelt en siffra som är så låg som möjligt för att spara film, och hög nog att ge en tillräckligt bra illusion av att det inte är sammamsatta bilder.
En illusion som raseras väldigt snabbt på en modern snabb TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Förutom då att 24Hz utan interpolering är hackigt som attan vid panoreringar m.m
Tydligast märks det vid scrollande text, förbättringen är helt enkelt massiv med en bra interpolering.

Upplever du inte hackigheten så är det nån effekt trixar ändå, t.ex motionblur på själva filmen.
24Hz är (som alla gamers vet) på TOK för lite för att ge en trevlig upplevelse.

De flesta filmskapare panorerar inte så att det blir hackigt. Det är dessutom inte uppdateringsfrekvensen som gör hacket isf utan att det är filmat i 24 fps.
Tycker du att det är hackigt om du tittar på film på bio med?

24 fps ger naturlig motion blur, det är ingen effekt men du tar bort det genom att interpolera. Genom interpolering får man den sk såpoperaeffekten (syftar egentligen på film i ~50 fps), som de flesta avskyr som pesten. Det ser onaturligt ut, skapar artefakter och andra fenomen.

Att jämföra med spel är som att jämföra äpplen med päron, inte samma sak helt enkelt. Spel skapar inget motion blur då spel inte är filmat utan renderas i realtid utan kamerans filmhastighet och optiska egenskaper som fokus, skärpedjup osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av p0xis:

"Är det bara jag som ser rörelse artefakter när True Motion är aktiverat? Man ser s.k. "shimmering effects" speciellt runt personerna vid snabba rörelser. Så fort funktionen avaktiveras försvinner dessa artefakter. Detta gäller HD material, jag kan ta det att SD material uppvisar motion blur med 100 hz på men inte HD material."
Lånade den texten från ett annat forum för att förklara truemotion effekten.

Muslagget beror ju på 24 hz men det är inget som stör

EDIT: Äntligen verkar det som att jag har hittat det perfekta codec packet.
http://www.svp-team.com/
Tankade den och ändrade lite inställningar i madvr (mestadels video kvalitet) samt satte ljudet på 200 ms delay
Allt är spot on nu. Finns pitte lite judder när karaktärer rör sig snabbt men tror inte att någon jag känner kommer se det. det är bara jag som har stirrat mig blint på skiten Juste. det är viktigt att ha tvn på 60hz och inte 24 ialf i mitt fall då juddret försvann när jag satte tvn på 60 hz med svp

Om någon testar svp så kan ni väl berätta?

Flera punkter jag skulle vilja ta upp och svara på.

För det första, provade du det jag skrev i min förra post? Du skrev att du provade MPC-HC och CCCP, men var lite oklart om du hade testat MPC-HCs och/eller MadVRs inbyggda "auto refresh rate".

För det andra, många här säger att man ska ställa in på 24Hz, men eftersom 24Hz ofta avrundas av misstag från 23,976Hz så kan det vara värt att prova ställa in manuellt på 23Hz, vilket är korrekt inställning för majoriteten av alla storfilmer (ej svenska). Har du däremot gjort som jag beskrev i förra stycket så bör detta inte vara ett problem.

För det tredje angående True Motion och allt vad det heter, nej jag gillar det inte och ser oftast artefakter och dylikt. Sen tycker jag kommentaren du citerade verkade lite konstig också eftersom motion blur egentligen inte har något att göra med interpolation. Därför tar jag det som att personen som sa det inte heller är helt insatt i ämnet.

För det fjärde och sista, SVP är precis som True Motion m.fl. en typ av interpolation, men helt klart bättre än de inbyggda varianterna i TV-apparater av den enkla anledningen att den är mycket mer anpassningsbar eftersom den har så många olika typer av inställningar. Tyvärr så har SVP samma brister och fördelar som all typ av interpolering. Att köra en 23Hz film i 60Hz och sedan använda SVP tycker jag personligen är lite som att laga en spricka i väggen med maskeringstejp och lite färg, grundproblemet finns fortfarande kvar. Animerade filmer kan se riktigt trevliga ut ibland, men rent generellt så är inte SVP något som faller mig i smaken.

Det finns egentligen inget rätt eller fel, huvudsaken är att du själv blir nöjd. Men det bör vara möjligt att få samma flyt som på bio med rätt inställningar utan att behöva använda olika typer av maskeringstekniker t.ex. True Motion och SVP, speciellt med tanke på att den senare är väldigt resurskrävande.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thex:

De flesta filmskapare panorerar inte så att det blir hackigt. Det är dessutom inte uppdateringsfrekvensen som gör hacket isf utan att det är filmat i 24 fps.
Tycker du att det är hackigt om du tittar på film på bio med?

24 fps ger naturlig motion blur, det är ingen effekt men du tar bort det genom att interpolera. Genom interpolering får man den sk såpoperaeffekten (syftar egentligen på film i ~50 fps), som de flesta avskyr som pesten. Det ser onaturligt ut, skapar artefakter och andra fenomen.

Att jämföra med spel är som att jämföra äpplen med päron, inte samma sak helt enkelt. Spel skapar inget motion blur då spel inte är filmat utan renderas i realtid utan kamerans filmhastighet och optiska egenskaper som fokus, skärpedjup osv.

1. Att filmen är hackig beror precis som du säger inte på uppdateringsfrekvensen, men det beror inte heller rakt av ATT den är filmad i 24 FPS utan mer precis HUR den är filmad.

2. Precis som föregående punkt så har motion blur att göra med HUR filmen är filmad. Använder man en kort slutartid på kameran så fångas mindre rörelser upp för varje bildruta och filmen kan upplevas som hackig. En högre slutartid gör att fler rörelser fångas upp på filmen, men ökar också mängden motion blur. Detta upplevs som mindre hackigt eftersom detaljer är mindre tydliga mellan varje bildruta.

Att se på en film inspelad i 60 FPS i 60Hz kan upplevas som väldigt jämt. Minskar man däremot frekvensen till 30Hz så får man samma effekt som en för kort slutartid eftersom varje bildruta är anpassad för 60Hz. En snabb scen med en kort slutartid upplevs heller inte lika hackigt som en långsam panorering med samma slutartid.

Sen så tar inte interpolation bort motion blur. Interpolation uppskattar bara hur bildrutorna skulle se ut om man hade spelat in filmen i en högre bildhastighet än ursprunget. Innehåller originalbilderna motion blur kommer även de nya interpolerade bildrutorna att innehålla det, men det kommer ändå att kännas jämnare eftersom det finns mer information mellan varje bildruta.

3. Angående spel så är motion blur inte något som finns som en bieffekt av tekniken, men vissa spel har en inställning där man kan lägga till motion blur. Detta är dock en post process som läggs till i sista steget vid skapandet av bildrutan och kan, precis som i film, öka känslan av flyt mellan bildrutorna.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför folk envisas med att använda dator för att spela upp film. Hade du köpt en sånhär hade ditt problem varit löst för länge sedan.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/168237-wd_tv_hd_...

Jag slutade använda dator som mediaspelare för 5-6 år sedan. Har inte haft ett enda problem sedan dess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Fattar inte varför folk envisas med att använda dator för att spela upp film. Hade du köpt en sånhär hade ditt problem varit löst för länge sedan.

http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/168237-wd_tv_hd_...

Jag slutade använda dator som mediaspelare för 5-6 år sedan. Har inte haft ett enda problem sedan dess.

För att de vill ha en lite trevligare upplevelse när de ska bläddra i sitt bibliotek? Jag har själv en WD-box, visst den tar det mesta men är seg som sirap. Stödjer t.ex. inte Plex och är rätt dålig på att sortera ens material. Att få upp info eller undertexter till filmer går inte det heller.

Jag har många gånger funderat på en HTPC som man kan köra XBMC eller nåt sånt på, bara för att få en rappare upplevelse och bättre bläddring i bibliotek. Det vore rätt trevlig att snabbt kunna läsa handlingen i en film utan att behöva gå in på IMDB.

Permalänk
Medlem

Har tvn kopplad på samma sätt som du. Och mina filmer spelas upp perfekt.
För att slippa ändra din upplösning i ccc för att bilden är för "stor" så trycker jag på "tools" på min tv kontroll och väljer upplösningen "endast skan". Då blir den perfekt.

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|