Permalänk
Medlem
Skrivet av Vnox:

Jag jämförde skärmen jag föreslog mot skärmen för 7000kr som någon annan föreslog.
Länkade även en jämförelse, som jag kan länka igen: https://www.komplett.se/k/kcp.aspx?sku=806455&sku=791462&sku=...

Så bara för att något är billigare är det automatiskt sämre? Även fast det är en nyare teknik som kan göra samma sak till en billigare produktions-peng vilket resulterar i billigare pris för kunden?

Det är ju som att jämföra och säga att ett usb-minne idag är sämre för att det endast kostar 99kr medans usb-minnet från förra året är bättre för det kostade 149kr.

Tekniken går framåt, saker blir billigare. Asus tar ju dessutom ut extra bara för att det står Asus på skärmen, något jag själv som sagt gärna hade betalat för då jag är Asus-fanboy.

Edit: Sedan sa jag inte att den var bättre. Jag sade att det var ett bättre köp, pga mer prisvärt.

Behöver inte vara sämre för att det är billigare. Något har de sparat in pengar på. PLS är inte speciellt billigare än IPS vad jag läst utan snarare likvärt IPS både i pris och kvalitet.

Så vitt jag vet så är det inte så många tillverkare utav själva panelen utan det är LG och Samsung. Sen har stoppar in panelen i ett "chassi" och där skiljer det sig en del från tillverkarna. Val av material, PSU, bakgrundsbelysning, kvalitetskontroll, fabrikskalibrering etc. En del utav att det står Asus eller liknande på skärmen.

Bra att du är nöjd med skärmen. Sen ska man komma ihåg att när det gäller skärm så är det väldigt personligt. Så är du nöjd så finns det ingen anledning att för något annat. Där emot kanske det inte uppfyller TS krav för kvalitet. Därför kan det vara bra att kolla upp en skärm står sig mot alla andra val utav någon som testat massor med skärmar.

Sen om nu TS ska kolla på netflix och antagligen mycket multimedia. Då kanske 1080p är ett bättre val?

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag tror inte att någon känner någon som helst skillnad på en skärm som drar 30W och en som drar 50W

Ja, det är smidigt med både USB-hubb och kortläsare i skärmen, men det var även fler displayportar.

Fler färger är fler färger, om det är värt det för TS kan såklart bara han säga.

Pivot är en funktion, att höja den i höjdled o.s.v. är också något att räkna in.

Angående vikten, en skärm lär man ju inte flytta särskilt ofta, så om den då väger extra ser jag det som en fördel. Mindre risk att den "wobblar" och ska man hänga upp den spelar 4kg ingen roll ändå.

Bättre märke är väl rent personligt då jag har större förtroende för Asus än AOC efter att ha läst andra skärmtrådar, så som Dells extrema problemtråd.
Jämfört med Gigabyte när man jämför moderkort är det däremot ingen skillnad.

Ytterligare fördelar får man nog läsa recensioner för att hitta, då "jämförelsen" på Komplett är extremt begränsad.

Men som sagt, vi kan lämna det där, vi kommer inte komma fram till något vettigt ändå TS får läsa recensioner på dem skärmar som det tipsats om helt enkelt, som man alltid bör göra.

Ingen aning, jag vet att han stör sig på att skärmen är väldigt varm, men Dell ligger ju på 100W, och då är det 75W mer än AOC.

Japp, en mer Displayport i utbyte mot ingen VGA. Tror nog man har större fördel av en VGA än en extra displayport om jag skall vara helt ärlig.
Jag själv använder dock DVI-D.

Ja, det som TS sa var viktigt var att det var prisvärt, färgskillnaden är som sagt inget jag tror att en normal person märker om man inte jämför skärmarna bredvid varandra eller jobbar 24/7 med fotoeditering.

Jag säger väl än en gång då, DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ SKÄRMARNAS FÖTTER.
Om en skärm har en Pivot-fot(dvs att man kan ställa den på högkant) går den även att justera i höjd, då detta är ett måste för att kunna vrida runt skärmen, tiltning på skärmen ingår också i funktioner som Pivot-foten har.

Yes, vi får "agree to disagree" helt enkelt, smaken är som baken.
Jag har länkat till en sida flertalet gånger som testat både Asus 1440p(4500kr) och AOC 1440p(3800kr) och de tycker att AOC är det bättre valet då det är samma Samsung-panel inuti.

(http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/buyer-s-guide-best-m... AOC är "Best Choice" enligt dem.)

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sifear:

Behöver inte vara sämre för att det är billigare. Något har de sparat in pengar på. PLS är inte speciellt billigare än IPS vad jag läst utan snarare likvärt IPS både i pris och kvalitet.

Så vitt jag vet så är det inte så många tillverkare utav själva panelen utan det är LG och Samsung. Sen har stoppar in panelen i ett "chassi" och där skiljer det sig en del från tillverkarna. Val av material, PSU, bakgrundsbelysning, kvalitetskontroll, fabrikskalibrering etc. En del utav att det står Asus eller liknande på skärmen.

Bra att du är nöjd med skärmen. Sen ska man komma ihåg att när det gäller skärm så är det väldigt personligt. Så är du nöjd så finns det ingen anledning att för något annat. Där emot kanske det inte uppfyller TS krav för kvalitet. Därför kan det vara bra att kolla upp en skärm står sig mot alla andra val utav någon som testat massor med skärmar.

Sen om nu TS ska kolla på netflix och antagligen mycket multimedia. Då kanske 1080p är ett bättre val?

Så som jag förstod var det nyare teknik och lättare att producera vilket minskade produktionskostnaderna.
Men som du säger så är det mycket annat som också påverkar.

Angående multimedia så är de flesta serier i 720p vilket skalar bättre på 1440p än 1080p.
Jag blev själv sjukt imponerad över hur skarpt det blev med 720p på 1440p och det såg bra mycket bättre ut än på 1080p.

Edit: Sedan skall man självfallet alltid testa i verkligheten om man kan för att få sin personliga åsikt.
Det gäller ju TV, skärmar, möss, tangentbord, högtalare, headset etc etc.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vnox:

Japp, en mer Displayport i utbyte mot ingen VGA. Tror nog man har större fördel av en VGA än en extra displayport om jag skall vara helt ärlig.
Jag själv använder dock DVI-D.

Det är i och för sig också personligt, men jag ser inte när jag någonsin skulle för för mig att dra in en analog kabel igen. Att jag däremot skulle ha flera digitala ikopplade ser jag som mycket troligare.

Skrivet av Vnox:

Jag säger väl än en gång då, DET ÄR INGEN SKILLNAD PÅ SKÄRMARNAS FÖTTER.
Om en skärm har en Pivot-fot(dvs att man kan ställa den på högkant) går den även att justera i höjd, då detta är ett måste för att kunna vrida runt skärmen, tiltning på skärmen ingår också i funktioner som Pivot-foten har.

Ja, den kanske kan höjas lite för att kunna tillgodose pivot-funktionen, men kan man höja den ytterligare för att tillgodose ergonomin?
Digitalversus nämner att man kan höja Asus-skärmen, men inte AOC-skärmen, och ingenstans står det att AOC går att ställa in i höjdled.

Skrivet av Vnox:

Yes, vi får "agree to disagree" helt enkelt, smaken är som baken.
Jag har länkat till en sida flertalet gånger som testat både Asus 1440p(4500kr) och AOC 1440p(3800kr) och de tycker att AOC är det bättre valet då det är samma Samsung-panel inuti.

(http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/buyer-s-guide-best-m... AOC är "Best Choice" enligt dem.)

Nu var det iofs inte den Asus-skärmen vi diskuterade, eller hur?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, den kanske kan höjas lite för att kunna tillgodose pivot-funktionen, men kan man höja den ytterligare för att tillgodose ergonomin?
Digitalversus nämner att man kan höja Asus-skärmen, men inte AOC-skärmen, och ingenstans står det att AOC går att ställa in i höjdled.

Nu var det iofs inte den Asus-skärmen vi diskuterade, eller hur?

Jag tror inte att någon Pivot-skärm går att höja mer än någon annan. Den går att höja så att man kan vrida skärmen utan att tilta den(om man nu skulle vilja det). Har inga siffror i huvudet men jag skulle väl chansa på 15-20cm, kanske?

Dessutom är ju skärmen höjd i den första bilden på skärmen i recensionen, något du kanske missade?

Jag vet att det är olika Asus-skärmar, jag bara påpekade det som fick mig att välja AOC över Asus motsvarighet.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vnox:

Jag tror inte att någon Pivot-skärm går att höja mer än någon annan. Den går att höja så att man kan vrida skärmen utan att tilta den(om man nu skulle vilja det). Har inga siffror i huvudet men jag skulle väl chansa på 15-20cm, kanske?

Dessutom är ju skärmen höjd i den första bilden på skärmen i recensionen, något du kanske missade?

Jag vet att det är olika Asus-skärmar, jag bara påpekade det som fick mig att välja AOC över Asus motsvarighet.

Att skärmen har en pivot-funktion har ingenting att göra med hur man kan höja den i höjdled, det är det jag försöker säga. Om det inte nämns i en recension medan det nämns i en annan så är det antagligen inte tillräckligt för att göra någon skillnad på ergonomin på den billigare skärmen.

Men strunt samma, det var inte det TS ville ha hjälp med

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Att skärmen har en pivot-funktion har ingenting att göra med hur man kan höja den i höjdled, det är det jag försöker säga. Om det inte nämns i en recension medan det nämns i en annan så är det antagligen inte tillräckligt för att göra någon skillnad på ergonomin på den billigare skärmen.

Men strunt samma, det var inte det TS ville ha hjälp med

Men nu får du väl ändå ge dig... Det är ju självklart att en skärm med Pivot-stöd går att höja, annars går det ju inte att vrida runt den.
(Pivot = Att skärmen går att ha på högkant)

Jag antar att de inte nämnde något om det i recensionen då Pivot-fot och dess funktioner är relativt standard på alla 1440p skärmar idag, jämfört med när Asus skärmen kom ut.

För att citera: "The screen can be positioned in portrait or landscape modes, it tilts -5° to +20° backwards and forwards, and swivels to 350°, all of which is excellent news—we've got no complaints here."
(http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/aoc-q2770pqu-p17978/...)

Det känns som att det enda du försöker göra är att klaga på AOC-skärmen jag försöker tipsa om. Vad sitter du själv på för skärm om man får fråga?
Har du testat de olika teknikerna och jämfört i verkligheten?

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vnox:

Men nu får du väl ändå ge dig... Det är ju självklart att en skärm med Pivot-stöd går att höja, annars går det ju inte att vrida runt den.
(Pivot = Att skärmen går att ha på högkant)

Jag antar att de inte nämnde något om det i recensionen då Pivot-fot och dess funktioner är relativt standard på alla 1440p skärmar idag, jämfört med när Asus skärmen kom ut.

För att citera: "The screen can be positioned in portrait or landscape modes, it tilts -5° to +20° backwards and forwards, and swivels to 350°, all of which is excellent news—we've got no complaints here."
(http://www.digitalversus.com/lcd-monitor/aoc-q2770pqu-p17978/...)

Det känns som att det enda du försöker göra är att klaga på AOC-skärmen jag försöker tipsa om. Vad sitter du själv på för skärm om man får fråga?
Har du testat de olika teknikerna och jämfört i verkligheten?

Ja, jag vet vad pivot-funktionen gör, men att man kan höja den några cm för att möjliggöra pivot-funktionen gör det ju inte likvärdigt med att man kanske kan höja en annan 30cm.

Som du ser, de nämner ingenting om att kunna höja den i höjdled

Nej, jag har inget emot AOC-skärmen, absolut inte. Det är ogrundade påståenden jag har något emot
Jag sitter på en lite äldre modell från HP, w2228h.
Den har både pivot-funktion och går att ställa in i höjdled!

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ja, jag vet vad pivot-funktionen gör, men att man kan höja den några cm för att möjliggöra pivot-funktionen gör det ju inte likvärdigt med att man kanske kan höja en annan 30cm.

Som du ser, de nämner ingenting om att kunna höja den i höjdled

Nej, jag har inget emot AOC-skärmen, absolut inte. Det är ogrundade påståenden jag har något emot
Jag sitter på en lite äldre modell från HP, w2228h.
Den har både pivot-funktion och går att ställa in i höjdled!

Det behövs mer än några få cm för att rotera en 27" skärm kan jag ju påpeka.. Men som sagt så kan man nog höja den 15cm +- moms.

Sedan har jag ändå mina skärmar så långt ner det går, eftersom det är ergonomiskt bättre att titta ner på skärmarna och inte upp.

Vilka ogrundade påståenden menar du att jag sagt? Jag har sagt vad jag tycker och mina egna åsikter? JAG tycker att PLS är en självklarhet över IPS och att JAG tycker att AOC för 3800kr är ett bättre köp en Asus för 4500kr eftersom samma panel sitter på insidan.
Men skitsam, vi skall inte starta den diskussionen igen.

Så du sitter och argumenterar mot mina personliga åsikter angående de olika skärmarna och teknikerna som jag både testat samt delvis äger, när du själv sitter på en 22" skärm med 1680 x 1050 i maxupplösning?

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Vnox:

Det behövs mer än några få cm för att rotera en 27" skärm kan jag ju påpeka.. Men som sagt så kan man nog höja den 15cm +- moms.

Sedan har jag ändå mina skärmar så långt ner det går, eftersom det är ergonomiskt bättre att titta ner på skärmarna och inte upp.

Och om du sitter på en hög stol eller vid ett lågt skrivbord?

Det finns många scenarion där man vill kunna höja skärmen, mer än att bara möjliggöra en pivot-funktion.

Skrivet av Vnox:

Vilka ogrundade påståenden menar du att jag sagt? Jag har sagt vad jag tycker och mina egna åsikter? JAG tycker att PLS är en självklarhet över IPS och att JAG tycker att AOC för 3800kr är ett bättre köp en Asus för 4500kr eftersom samma panel sitter på insidan.
Men skitsam, vi skall inte starta den diskussionen igen.

Dina påståenden kring att alla PLS är bättre än alla IPS... Det är ett väldigt skumt påstående nämligen som inte har någon förankring i verkligheten.

Skrivet av Vnox:

Så du sitter och argumenterar mot mina personliga åsikter angående de olika skärmarna och teknikerna som jag både testat samt delvis äger, när du själv sitter på en 22" skärm med 1680 x 1050 i maxupplösning?

Nej, du får absolut tycka att din skärm är det bästa som finns och att PLS är det bästa sen skivat bröd (skrämmande likt Apple-folket, men dit behöver vi ju inte gå...), men man behöver ju inte försöka få det att låta som att det är ett faktamässigt påstående istället för en personlig åsikt.

Vad spelar det för roll vad jag själv har för skärm..?
Jag kan läsa recensioner på den lika bra som du kan med din PLS-skärm.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Intressant att många ska förstöra trådarna med att försvara "sina" prylar. Nästan religiöst. På vilket sätt hjälper Er PLS kontra IPS-diskussion trådskaparen? Nej, precis. Ungefär lika lite som detta inlägget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och om du sitter på en hög stol eller vid ett lågt skrivbord?

Det finns många scenarion där man vill kunna höja skärmen, mer än att bara möjliggöra en pivot-funktion.

Dina påståenden kring att alla PLS är bättre än alla IPS... Det är ett väldigt skumt påstående nämligen som inte har någon förankring i verkligheten.

Nej, du får absolut tycka att din skärm är det bästa som finns och att PLS är det bästa sen skivat bröd (skrämmande likt Apple-folket, men dit behöver vi ju inte gå...), men man behöver ju inte försöka få det att låta som att det är ett faktamässigt påstående istället för en personlig åsikt.

Vad spelar det för roll vad jag själv har för skärm..?
Jag kan läsa recensioner på den lika bra som du kan med din PLS-skärm.

Jag säger väl för typ fjärde gången då: Jag har inte sagt att PLS är bättre än IPS.
Jag har sagt att JAG TYCKER att det är det, det är en väldigt skillnad.
Sen finns det självklart andra som tycker tvärtom, och inget behöver vara rätt.
Det går inte att dra alla PLS eller IPS-skärmar bakom en kant, jag vet det.
Jag säger bara min åsikt som har testat båda och äger det ena och satt precis i TS's sits för en månad sen, och tänkte därför att det kunde hjälpa till.

Jag förstår verkligen inte varför du argumenterar om att jag säger att IPS är sämre.
Jag säger att jag tycker det, ur min synvinkel och mina kravs perspektiv, får jag inte tycka det för dig?

Och angående vad du sitter på för skärm, så tycker jag att det påminner om klassiskt troll/keyboard-warrior, dvs du klagar på något du själv inte ens äger eller testat bara för klagandets skull. Som att klaga på att de nya modellerna från BMW är fula och dåliga bilar samtidigt som man själv kör en Renault från -99.
Men det är klart, man vet ju allt genom att läsa recensioner, istället för att faktiskt testa sakerna OCH läsa recensioner.

Tänker inte lägga mer tid på dig nu, då jag flera gånger påpekat att jag endast försökt framföra MIN ÅSIKT om saker och ting, och jag uppenbarligen inte får det för dig.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem
Skrivet av twebbas:

Intressant att många ska förstöra trådarna med att försvara "sina" prylar. Nästan religiöst. På vilket sätt hjälper Er PLS kontra IPS-diskussion trådskaparen? Nej, precis. Ungefär lika lite som detta inlägget.

Det är väl precis det tråden handlar om? Vilken skärm som är bäst för TS?
Då är det väl bra att vi diskuterar detta och framför våra argument om respektive tekniker?
Sen håller jag med om att det spårat ur då jag fått återupprepa mig och mina åsikter de senaste fem inläggen då andra tydligen inte kan låta folk ha sina egna åsikter om saker och ting.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Medlem

Jag kör med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 och är väldigt nöjd med den. Har bara gott att säga om den men min erfarenhet är något begränsad när det gäller 1440p skärmar. Bara använt Apples och en äldre Dell.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Shellti:

Jag kör med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060 och är väldigt nöjd med den. Har bara gott att säga om den men min erfarenhet är något begränsad när det gäller 1440p skärmar. Bara använt Apples och en äldre Dell.

Nu ska jag prata för lite döva öron men jag har lite svårt att släppa det här. Det heter inte "1440p". Upplösningen är 2560*1440. 1080p är ett filmformat och inte en upplösning, för övrigt. Vill man kalla det för något liknande så är det QHD som gäller!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv

Jag har en Asus PB278Q.
Ett Köp Jag Ångrar. Aldrig Mer En Asus Skärm.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon176726:

Jag har en Asus PB278Q.
Ett Köp Jag Ångrar. Aldrig Mer En Asus Skärm.

Skulle du vilja utveckla? Varför "Aldrig Mer En Asus Skärm."? Det är rätt meningslöst för TS att bara säga att du ångrar köpet.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Nu ska jag prata för lite döva öron men jag har lite svårt att släppa det här. Det heter inte "1440p". Upplösningen är 2560*1440. 1080p är ett filmformat och inte en upplösning, för övrigt. Vill man kalla det för något liknande så är det QHD som gäller!

"QHD (Quad HD), also sometimes advertised as WQHD[1] due to its widescreen shape, or 1440p,[2] is a display resolution of 2560x1440 pixels in a 16:9 aspect ratio."

Jag ser inget fel med att säga 1440p-skärm, då det är precis det det är, en skärm som kan hantera upplösningen 2560*1440p

Men smaken är som baken antar jag.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Vnox:

"QHD (Quad HD), also sometimes advertised as WQHD[1] due to its widescreen shape, or 1440p,[2] is a display resolution of 2560x1440 pixels in a 16:9 aspect ratio."

Jag ser inget fel med att säga 1440p-skärm, då det är precis det det är, en skärm som kan hantera upplösningen 2560*1440p

Men smaken är som baken antar jag.

Hah, ja, touché. Men man kan lika gärna mena 3840*1440 också. Det är lite väl flytande begrepp nu när 21:9-skärmar finns att tillgå. Men jag antar att det mest är småsaker när jag faktiskt vet vad folk menar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Hah, ja, touché. Men man kan lika gärna mena 3860*1440 också. Det är lite väl flytande begrepp nu när 21:9-skärmar finns att tillgå. Men jag antar att det mest är småsaker när jag faktiskt vet vad folk menar.

Absolut kan man det, och WQHD är väl ett mer korrekt-begrepp kanske. Men alla förstår inte vad man menar då, om man inte suttit och läst flertalet recensioner där det upprepas åter och åter igen.

Visa signatur

Gigabyte B550 Aorus Pro AX | AMD Ryzen 5800X | 32GB 3600Mhz CL16 | GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterForce | Corsair Obsidan 900D | EK-WB CPU & GPU | 2x480-Radiator | ASUS PG348Q | Logitech G604 | Logitech G915 | BeyerDynamic MMX 300 + SB X-Fi Titanium Fatal1ty |

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Vnox:

Absolut kan man det, och WQHD är väl ett mer korrekt-begrepp kanske. Men alla förstår inte vad man menar då, om man inte suttit och läst flertalet recensioner där det upprepas åter och åter igen.

Precis! Då är 2560*1440 mycket vettigare för då vet man exakt vilken upplösning man syftar på! Småsaker som sagt, men jag har sett att det har blivit rörigt i några trådar på grund av det!

Repetition är all kunskaps moder, eller hur var det?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

*** raderat ***

Själv funderar jag på att köra ASUS-skärmen, det får dock vänta tills maj eller dylikt då jag tänkt köpa min nya dator (förhoppningsvis kommer de Haswell refresh då).

§ 1.5
Permalänk
Medlem

köpte en PB278Q igår. ett köp jag ALDRIG kommer att ångra. har haft dell u2412m i 1 år 6 mån typ -1920x1200 och jag som trodde det var nice... ack så fel jag hade när jag såg skönheten i 1400p i 27tums

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Skulle du vilja utveckla? Varför "Aldrig Mer En Asus Skärm."? Det är rätt meningslöst för TS att bara säga att du ångrar köpet.

Long story (kopierade mitt inlägg i Dustin tråden här på SC):

Vill bara börja med att säga att jag har handlat från Dustin/-home sedan ~97, minns den första saken jag beställde.
Det var en Philips CD brännare. Jag blev så förvånad över den extremt snabba leveranstiden redan då, och har varit en trogen kund ända sedan dess. Jag kan ärligt inte minnas att jag någonsin beställt något från Dustin och det tagit mer än en post dag innan jag haft varan hemma. Sedan dess har jag beställt allt från kablar till tv-apparater och datorer.

Hur som helst...
Efter mitt senaste inköp är jag inte lika possitiv.
Jag köpte en Asus PB278Q från Dustinhome. Fick den och allt var bra. Märkte efter någon dag att Source knappen inte fungerade. Men eftersom panelen var perfekt i övrigt så lät jag det vara. Ville inte riskera att få en annan skärm med döda pixlar osv. Hellre en död Source knapp än en död pixel.
Men tiden gick och problemet blev värre. Efter ca en vecka började OSD menyn komma upp av sig själv. Jag var inte hemma på daglig basis just då så problemet smög sig på mig. Snabbt efter det var skärmen obrukbar då OSD menyer och overlay funktioner hoppade upp och gick inte att få bort.
Jag kontaktade vid detta skede Dustin var på jag fick som svar att jag inte kunde göra en DOA anmälan då man endast har 10 dagar på sig för att göra detta. Jag blev ombedd att kontakta Asus för att få en utbytes enhet. Alltså ska jag byta bort min då 12 dagar gamla skärm mot en gammal reparerad skärm. Bara detta gör mig sjukt besviken, och att jag köpt en produkt av Dustin och sedan ska sköta kontakt med tillverkare på egen hand är något jag finner konstigt. Detta kan läsas på konsumentverket "Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren."
Jag tolkar det som att köper jag en bil på en bilfirma och det blir fel på bilen så hjälper bilfirman mig. De ber mig inte kontakta Volvo själv.
Men hur som helst. Jag kontakade Asus själv och fick en utbytes enhet.
UPS kom med hemleverans och i Asus luddiga mail stod det att jag skulle få packa upp utbytesskärm för att kontrollera tillbehör och skicka tillbaka de som jag fick dubletter av. En inkompetent bud förare lät mig dock inte öppna paketet innan jag bytt och givit honom min skärm. Så jag packade ned alla tillbehör och skickade iväg min skärm.
Öppnade sedan min utbytesenhet....
I lådan finns skärm och fot. Med andra ord har jag nu inte följande som var med när jag köpte skärmen HDMI kabel, Displayport kabel, Strömkabel, VGA kabel, Manual, Dual-Link DVI kabel...
Jag plockade upp skärmen och granskade den. Det fanns ingen tvekan om att detta var en reparerad skärm då plastkanter var skadade och skarvar hade brytmärken. Den såg helt enkelt förjävlig ut. Känndes som att jag bytt min 2 veckor gamla skärm mot en 3 år gammal skärm jag köpt på blocket.
Jag kontaktade Asus och förklarade varpå de skickade ännu en utbytesenhet. Jag bad dem även skicka med tillbehören som jag blivit av med.
En vecka gick och jag fick den andra utbytesenheten. Samma problem denna gången. Skärmens kanter var sönderbrutna, det fanns något sorts klet på plastytorna, och inte ett spår av tillbehören jag bad om. Denna skärm hade även 3 stora döda pixlar eller kluster av pixlar som var svarta mot vit bakgrund och 3st sub/pixlar som lös mot mörk bakgrund. En känsla av inkompetens infinner sig.
Jag mailar Dustin och ber om hjälp. Svar dröjer ca 12 dagar, får som svar att de har mailat Asus ang mitt problem och väntar på svar.
Jag ringer själv asus och ber om att byta ännu en gång, ber också om att få tillbehören.
Tiden går och efter cirka en vecka kommer min TREDJE utbytesenhet. Fick även ett extra tracking nummer i mailen och det visade sig vara tillbehören.
Jag packar upp skärmen och till min stora förvåning så ser det inte ut som att en dålig inbrotstjuv har brutit upp denna.
Vad det gäller tillbehörslådan så blev jag inte riktigt lika glad. I tillbehörs lådan fanns en lapp med följande text:
"With this delivery you will receive:
1x Full Accessory for PB278Q"
Bra va? Perfekt!
Fast vänta nu, vad fanns i lådan?
Jo, detta:
1x Fot till skärm (som jag har sagt att jag till Asus Support att jag har och inte behöver)
1x Single Link DVI kabel (Detta är inte vad jag fick med från början och detta fungerar inte ens till skärmen? Dual-Link DVI ska det vara.)
1x VGA kabel (Värdelöst men okej, det är rätt iaf)
1x Nätkabel (Med fel kontakt så den inte passar i skärmen. Svensk plugg i ena änden och en kontakt som inte passar i skärmen i den andra änden.)

Efter detta kontaktade jag Dustin igen och bad om hjälp. Det var 24e November.
8e December får jag som svar att det jobbas på mitt ärende och att jag får svar efter helgen. Vilket är nu...

Kommer nog aldrig att köpa en Asus produkt igen och det efter att jag ägt laptops, moderkort, grafikkort, skärmar, routrar och massa annat Asus krimskrams.
Mitt förtroende för Dustin har sjunkit från 10/10 till något MYCKET lägre.

PS: TL;DR, Wall of text critt you for 4996 char damage.

Dold text

Short story:
Köpte en Asus PB278Q. Den var deffekt när jag fick den. Fick inte göra en DOA anmälan och få en ny av Asus eftersom de bara accepterar DOA innom 10 dagar. Fick en utbytesskärm som var bajs, bytte igen, fick en som var bajs, bytte igen fick en som var bajs.
Sedan gav mig Dustin en ny skärm, den var också bajs men vågar inte byta med Asus igen för jag vet att man kan få MER BAJS av dom.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon176726:

Long story (kopierade mitt inlägg i Dustin tråden här på SC):

Vill bara börja med att säga att jag har handlat från Dustin/-home sedan ~97, minns den första saken jag beställde.
Det var en Philips CD brännare. Jag blev så förvånad över den extremt snabba leveranstiden redan då, och har varit en trogen kund ända sedan dess. Jag kan ärligt inte minnas att jag någonsin beställt något från Dustin och det tagit mer än en post dag innan jag haft varan hemma. Sedan dess har jag beställt allt från kablar till tv-apparater och datorer.

Hur som helst...
Efter mitt senaste inköp är jag inte lika possitiv.
Jag köpte en Asus PB278Q från Dustinhome. Fick den och allt var bra. Märkte efter någon dag att Source knappen inte fungerade. Men eftersom panelen var perfekt i övrigt så lät jag det vara. Ville inte riskera att få en annan skärm med döda pixlar osv. Hellre en död Source knapp än en död pixel.
Men tiden gick och problemet blev värre. Efter ca en vecka började OSD menyn komma upp av sig själv. Jag var inte hemma på daglig basis just då så problemet smög sig på mig. Snabbt efter det var skärmen obrukbar då OSD menyer och overlay funktioner hoppade upp och gick inte att få bort.
Jag kontaktade vid detta skede Dustin var på jag fick som svar att jag inte kunde göra en DOA anmälan då man endast har 10 dagar på sig för att göra detta. Jag blev ombedd att kontakta Asus för att få en utbytes enhet. Alltså ska jag byta bort min då 12 dagar gamla skärm mot en gammal reparerad skärm. Bara detta gör mig sjukt besviken, och att jag köpt en produkt av Dustin och sedan ska sköta kontakt med tillverkare på egen hand är något jag finner konstigt. Detta kan läsas på konsumentverket "Konsumentköplagen skyddar dig när det är fel på en vara du har köpt. När det är fel på varan har du rätt till hjälp från säljaren."
Jag tolkar det som att köper jag en bil på en bilfirma och det blir fel på bilen så hjälper bilfirman mig. De ber mig inte kontakta Volvo själv.
Men hur som helst. Jag kontakade Asus själv och fick en utbytes enhet.
UPS kom med hemleverans och i Asus luddiga mail stod det att jag skulle få packa upp utbytesskärm för att kontrollera tillbehör och skicka tillbaka de som jag fick dubletter av. En inkompetent bud förare lät mig dock inte öppna paketet innan jag bytt och givit honom min skärm. Så jag packade ned alla tillbehör och skickade iväg min skärm.
Öppnade sedan min utbytesenhet....
I lådan finns skärm och fot. Med andra ord har jag nu inte följande som var med när jag köpte skärmen HDMI kabel, Displayport kabel, Strömkabel, VGA kabel, Manual, Dual-Link DVI kabel...
Jag plockade upp skärmen och granskade den. Det fanns ingen tvekan om att detta var en reparerad skärm då plastkanter var skadade och skarvar hade brytmärken. Den såg helt enkelt förjävlig ut. Känndes som att jag bytt min 2 veckor gamla skärm mot en 3 år gammal skärm jag köpt på blocket.
Jag kontaktade Asus och förklarade varpå de skickade ännu en utbytesenhet. Jag bad dem även skicka med tillbehören som jag blivit av med.
En vecka gick och jag fick den andra utbytesenheten. Samma problem denna gången. Skärmens kanter var sönderbrutna, det fanns något sorts klet på plastytorna, och inte ett spår av tillbehören jag bad om. Denna skärm hade även 3 stora döda pixlar eller kluster av pixlar som var svarta mot vit bakgrund och 3st sub/pixlar som lös mot mörk bakgrund. En känsla av inkompetens infinner sig.
Jag mailar Dustin och ber om hjälp. Svar dröjer ca 12 dagar, får som svar att de har mailat Asus ang mitt problem och väntar på svar.
Jag ringer själv asus och ber om att byta ännu en gång, ber också om att få tillbehören.
Tiden går och efter cirka en vecka kommer min TREDJE utbytesenhet. Fick även ett extra tracking nummer i mailen och det visade sig vara tillbehören.
Jag packar upp skärmen och till min stora förvåning så ser det inte ut som att en dålig inbrotstjuv har brutit upp denna.
Vad det gäller tillbehörslådan så blev jag inte riktigt lika glad. I tillbehörs lådan fanns en lapp med följande text:
"With this delivery you will receive:
1x Full Accessory for PB278Q"
Bra va? Perfekt!
Fast vänta nu, vad fanns i lådan?
Jo, detta:
1x Fot till skärm (som jag har sagt att jag till Asus Support att jag har och inte behöver)
1x Single Link DVI kabel (Detta är inte vad jag fick med från början och detta fungerar inte ens till skärmen? Dual-Link DVI ska det vara.)
1x VGA kabel (Värdelöst men okej, det är rätt iaf)
1x Nätkabel (Med fel kontakt så den inte passar i skärmen. Svensk plugg i ena änden och en kontakt som inte passar i skärmen i den andra änden.)

Efter detta kontaktade jag Dustin igen och bad om hjälp. Det var 24e November.
8e December får jag som svar att det jobbas på mitt ärende och att jag får svar efter helgen. Vilket är nu...

Kommer nog aldrig att köpa en Asus produkt igen och det efter att jag ägt laptops, moderkort, grafikkort, skärmar, routrar och massa annat Asus krimskrams.
Mitt förtroende för Dustin har sjunkit från 10/10 till något MYCKET lägre.

PS: TL;DR, Wall of text critt you for 4996 char damage.

Dold text

Short story:
Köpte en Asus PB278Q. Den var deffekt när jag fick den. Fick inte göra en DOA anmälan och få en ny av Asus eftersom de bara accepterar DOA innom 10 dagar. Fick en utbytesskärm som var bajs, bytte igen, fick en som var bajs, bytte igen fick en som var bajs.
Sedan gav mig Dustin en ny skärm, den var också bajs men vågar inte byta med Asus igen för jag vet att man kan få MER BAJS av dom.

Du ska inte behöva DOA på det sättet. Det är ett klockrent garantiärende. Men det är tråkigt att du varit med om det där.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flamso:

Du ska inte behöva DOA på det sättet. Det är ett klockrent garantiärende. Men det är tråkigt att du varit med om det där.

Jag fick en ny skärm efter ett par månader men de var ju tack vare Dustin då. Asus sket i mig. Men som sagt märker ju nu hur det går när man köper Asus så jag gör det iaf inte igen och som sagt så råder jag ingen annan att göra de heller. Nu förstår du mitt hat mot Asus iaf.

Garanti för Asus är att du får en utbytesenhet. En skadad från deras verkstad alltså. Ska du ha en helt ny är det doa som gäller och då inom 10 dagar.

PS: HEJ FEBER FLAMSO

Permalänk
Discokungen
Skrivet av anon176726:

Jag fick en ny skärm efter ett par månader men de var ju tack vare Dustin då. Asus sket i mig. Men som sagt märker ju nu hur det går när man köper Asus så jag gör det iaf inte igen och som sagt så råder jag ingen annan att göra de heller. Nu förstår du mitt hat mot Asus iaf.

Garanti för Asus är att du får en utbytesenhet. En skadad från deras verkstad alltså. Ska du ha en helt ny är det doa som gäller och då inom 10 dagar.

PS: HEJ FEBER FLAMSO

Huh. Jag är glad att jag äger en Dell U2711. Fick en skugga på panelen och skrev till supporten, hade en utbytesskärm efter 26h. De åkte hem till mig och lämnade den, sen kom de dagen efter och hämtade den jag hade problem med! Grymt smidigt. Tre års garanti och allt!

Hej hej! Kommenterar lite för mycket överallt när jag blir igenkänd, känner jag.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Titta annars på denna skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1447060

Finns en tråd om den i forumet också. Folk verkar i allmänhet väldigt nöjd med den.

Ja, Eizo EV2736W borde vara det självklara valet, den ska ha ett filter som förbättrar svart och andra mörka färger från vinkel.
Detta är ju annars något IPS-och PLS-paneler ofta har stora problem med, så kallat white glow/IPS Glow.

Det spekuleras lite om hurvida alla exemplar har filtret eller inte, antagligen är väl så inte fallet men det är ändå värt att köpa den och hoppas på det bästa.
http://hardforum.com/showthread.php?t=1720480

Ganska tragiskt för övrigt att Asusskärmen hyllas och rekommenderas till höger och vänster, det verkar inte finnas något speciellt som utmärker den mot konkurrenterna (förutom kanske Dell U2713 då). Det är bara det klassiska "många har köpt den och skriver att den är jättebra i ett omdöme på prisjakt, så då köper jag också den och blir jättenöjd trots att jag inte sett en enda konkurrent" .
Och så är snöbollen satt i rullning...

Förutom den här billiga AOCn finns Viewsonic Vp2770 och Benq ngt. Dessa två ska ha extremt lågt inputlag. Vilket ju är av oerhörd vikt för många av er. I alla fall är det det man tvingas läsa i skärmtråd efter skärmtråd...

ViewSonic VP2770-LED
såldes knappt av några affärer i Sverige... börjar på 5800
Benq BL2710PT
från 4800

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Lånar tråden då jag är intresserad av Eizo EV2736W.
Vet vi om Eizo eller någon annan tillverkare har någon uppdaterad version av sina IPS/PLS skärmar i 2560x1440 på gång.
Alltså som redan är presenterade och släpps inom max någon månad ?

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av Gorgeous-George:

Lånar tråden då jag är intresserad av Eizo EV2736W.
Vet vi om Eizo eller någon annan tillverkare har någon uppdaterad version av sina IPS/PLS skärmar i 2560x1440 på gång.
Alltså som redan är presenterade och släpps inom max någon månad ?

Kontrollera
www.eizo.com
www.tftcentral.co.uk

Även om de skulle haft det så hade det knappast varit av nämnvärd vikt för bildkvalitén. Skärmutvecklingen har stått och stampat sen mitten av 2000-talet i princip. TN- och IPS-panelerna ligger fortfarande och kravlar kring 1000:1 i kontrast. Betraktningsvinklarna är som de är. TN har gått framåt, de andra två teknikerna oförändrat eller bakåt (riktiga PVAer tillverkas t.ex. inte längre, de nya VA-varianterna har tappar mer ljusstyrka från lite vinkel).

Visa signatur

««« »»»