Nvidia tillkännager arkitekturen Pascal – efterträdaren till Maxwell

Permalänk

Nu börjar det likna något, och när kan jag köpa mig en nanosuit?

Visa signatur

GPU 4x EVGA GTX Titan SC 4-Way SLI 1176MHz Moderkort Asus Rampage IV Extreme CPU 4960x 5.2 GHz VCore 1.54 v Minne Dominator 32GB 2476 Mhz CL 8-12-8-27 Nätagg 2x Corsair AX1200 Chassi 900D Custom Paint Job Skärm 3x Dell U3011 in Portrait Mode Hårddisk OS: 2x Corsair Force GT 120GB SSD RAID-0 Spel/program 8x Vertex 4 128GB SSD RAID-0 Kylning 480+360+240 EK Blocks + BitsPower kopplingar

Permalänk

Skulle inte Maxwell få Unified Memory enligt tidigare presentationer?

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvåpunktnoll:

'Kepler en modifierad fermi'.. Om det är sant så får du min dator inklusive min seb-dosa. Keplers kärnor har ingen koppling överhuvudtaget till fermi, fermis shader klock är 2x dess core klock, fermis kärnor är dubbelt så strömhungriga (Typ) o fermi har mycket långsammare minne (fast med lika stor minnesbus som kepler). Kepler har 192 kärnor per SMX, fermi har 64 kärnor per kluster.. saknas det något? kanske men jag har lagt fram tillräckliga bevis för att motbevisa dig. Kepler och fermi kärnorna är förmodligen den största förändringen som någonsin har skett inom arkitekturens historia, en piggelin är inte samma sak som en överkörd skunk (såvida den inte heter piggelin..hette).

"Anyhow, we’ll jump into the full architectural details of GK104 in a bit, but let’s quickly talk about the specs first. Unlike Fermi or AMD’s GCN, Kepler is not a brand new architecture. To be sure there are some very important changes, but at a high level the workings of Kepler have not significantly changed compared to Fermi. With Kepler what we’re ultimately looking at is a die shrunk distillation of Fermi, and in the case of GK104 that’s specifically a distillation of GF114 rather than GF110."

"The Kepler Architecture: Fermi Distilled"

"For NVIDIA, Kepler is the embodiment of that concept. Kepler brings with it some very important architectural changes compared to Fermi, but at the same time it’s still undeniably Fermi. From a high level overview Kepler is identical to Fermi: it’s still organized into CUDA cores, SMs, and GPCs, and how warps are executed has not significantly changed. Nor for that matter has the rendering side significantly changed, with rendering still being handled in a distributed fashion through raster engines, polymorph engines, and of course the ROPs. The fact that NVIDIA has chosen to draw up Kepler like Fermi is no accident or coincidence; at the end of the day Kepler is the next generation of Fermi, tweaked and distilled to improve on Fermi’s strengths while correcting its weaknesses."

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-rev...

Ska jag skicka min adress i ett PM och ingår koden till din bankdosa i dealen?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna vilja veta vilken fabrik som kommer kunna tillverka produkten inom 2 år när det knappt har lanseras nästa generation från Nvidia. Någonstans tycker jag det luktar lurt så det bara stänker om det. Gissar mer på 2017-2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Jaså vad hände med Volta då?

Inte bara det.. Unified Memory har flyttats till Pascal från Maxwell. Ser mer ut som att Nvidia har tagit sig vatten över huvudet och valt att senarelägga vissa teknologier.

Skrivet av Sebastian R:

PS5, Xbox One 2 och Wii U 2 med Pascal, det skulle verkligen betyda kraft.

Oh wow nu längtar jag bara för det till 2016 redan, Broadwell-E 14nm med Pascal samt krymning från 22, verkligen ett år att se fram mot.

Nästa generations konsoler kommer tidigast 2020. Då är Pascal antagligen inte den nyaste arkitekturen från Nvidia vilket i sin tur kan betyda att nästa generations konsoler kommer att se ut ungefär som X1 och PS4 med en billigare APU lösning.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Oh Pascal var inte igår jag skrev i, men har hållt på mycket med pascal för många år sedan så kan det nog på alla mina fingrar fortfarande, nästan så man blir sugen på att köra igång Delphi och köra upp console och skriva lite men varför valdes pascal som arbetsnamn när majoriteten tänker på borland pascal eller liknande?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast de har ju sagt två saker. 1, staplade minnen som inte var en nyhet och 2, en buss för HPC som vi ändå inte kommer se röken av. Känns ju ungefär lika relevant för den normala användaren som Xeon Phi.

Jag pratar inte om hur mycket de kommer med vid varje pressrelease. Att en del var känt sedan tidigare ändrar inte att det är en teknisk nyhet när det väl släpps. De verkar göra en del framsteg varje generation, och de verkar hålla vad de lovar när det kommer till effektivitet och prestanda.

Skrivet av Zotamedu:

Men ja, AMD behöver jobba mer med PR. De verkar ju ha hittat en hyfsat bra PR-firma för sitt kommande dubbelkort i alla fall. Hoppas bara de smittar av sig längre ner i administrationen för det verkar ju vara en extern firma.

Deras nuvarande PR känns mycket som hype. Bra PR är inte att hypea med chips och vattenflaskor i mina ögon. Bra PR ska vara relevant.

Skrivet av Zotamedu:

Sen är det lite elakt att säga att AMD inte kommer med något nytt. GCN är en helt ny arkitektur medan Kepler bara var en modifierad Fermi. Att vi inte sett en ny generation än beror ju på att TSMC har blivit försenade. Hade iof varit trevligt om det kunde "läcka" lite uppgifter om nästa generation. Fast Nvidia har ju inte läckt så mycket om planerna för Maxwell heller.

Och ja, GCN var ny arkitektur, men hur är det för oss i konsumentled egentligen? Visst att GCN har bättre bas för GPGPU och framtida tekniker, men prestanda per watt blev snarare sämre än VLIW4 (om man tar hänsyn till krympningen också). Att Kepler bara är en vidarebyggnad av Fermi behöver inte vara dåligt då Fermi är en bra bas, Kepler är mycket effektivare per watt och per transistor och de har gjort rätt viktiga förändringar rent praktiskt. Maxwell verkar göra om samma bedrift en gång till. I framtiden har du en helt ny buss som har goda förutsättningar att släta ut sista problemen med multi-GPU, man har stacked DRAM och ny minneshantering. Samtidigt så har nVidia stabil SLI-teknik, G-Sync, 3D Vision, PhysX och CUDA. AMD har ju motsvarigheter på det mesta där men de kommer alltid efter och ibland känns det som fulhack eller nödlösningar. Jag känner att de inte driver på, bara följer efter. Utöver det så driver nVidia på att föra in sin desktopteknik i högt presterande mobila lösningar för telefoner och tabletts.

Och vad har AMD i framtiden, jo integrerad GPGPU med lite HSA, men då får man dras med undermåliga CPU-kärnor. Man har inte intrycket av några direkta innovationer på grafikkortssidan, inte heller något om effektiviseringar bortom de som följer med vid krympningar, samtidigt som nVidia verkar göra stora effektiviseringar även utan krympningar. Det känns som att AMD har för liten eller R&D för att hålla jämna steg de kommande åren, alternativt så är deras R6D riktad åt annat håll. Men vad det kan vara vet jag inte, det är inte CPU iaf.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kajlie:

Helt sjukt vad dom trycker ut grafikkort nu för tiden. Sitter fortfarande på mitt 7970 och känner inget direkt behov av att byta upp mig.

Du kanske har missat att 7970 släpptes för snart två och ett halv år sedan? Jag skulle knappast kalla det att spotta ut nya grafikkort. AMD 280X är ett 7970Ghz. Det har aldrig gått så långsamt som det gör nu.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aleshi:

Jag pratar inte om hur mycket de kommer med vid varje pressrelease. Att en del var känt sedan tidigare ändrar inte att det är en teknisk nyhet när det väl släpps. De verkar göra en del framsteg varje generation, och de verkar hålla vad de lovar när det kommer till effektivitet och prestanda.
Deras nuvarande PR känns mycket som hype. Bra PR är inte att hypea med chips och vattenflaskor i mina ögon. Bra PR ska vara relevant.
Och ja, GCN var ny arkitektur, men hur är det för oss i konsumentled egentligen? Visst att GCN har bättre bas för GPGPU och framtida tekniker, men prestanda per watt blev snarare sämre än VLIW4 (om man tar hänsyn till krympningen också). Att Kepler bara är en vidarebyggnad av Fermi behöver inte vara dåligt då Fermi är en bra bas, Kepler är mycket effektivare per watt och per transistor och de har gjort rätt viktiga förändringar rent praktiskt. Maxwell verkar göra om samma bedrift en gång till. I framtiden har du en helt ny buss som har goda förutsättningar att släta ut sista problemen med multi-GPU, man har stacked DRAM och ny minneshantering. Samtidigt så har nVidia stabil SLI-teknik, G-Sync, 3D Vision, PhysX och CUDA. AMD har ju motsvarigheter på det mesta där men de kommer alltid efter och ibland känns det som fulhack eller nödlösningar. Jag känner att de inte driver på, bara följer efter. Utöver det så driver nVidia på att föra in sin desktopteknik i högt presterande mobila lösningar för telefoner och tabletts.

Och vad har AMD i framtiden, jo integrerad GPGPU med lite HSA, men då får man dras med undermåliga CPU-kärnor. Man har inte intrycket av några direkta innovationer på grafikkortssidan, inte heller något om effektiviseringar bortom de som följer med vid krympningar, samtidigt som nVidia verkar göra stora effektiviseringar även utan krympningar. Det känns som att AMD har för liten eller R&D för att hålla jämna steg de kommande åren, alternativt så är deras R6D riktad åt annat håll. Men vad det kan vara vet jag inte, det är inte CPU iaf.

Fermi var ingen höjdare när det kom. Tvärt om en katastrof när det kom till prestanda per watt. Det krävdes en uppdatering med 500 serien innan de fick ordning på den. Det var första generationen av en ny arkitektur. GCN är första generationen av en ny arkitektur. Vi har inte den blekaste om vad de ska hitta på med GCN 2.0 eller GCN 1.2 eller vad det nu kommer kallas.

Tycker för övrigt det är intressant att Nvidia tog designfilosofier från AMD när de designade GK104 och AMD tog designfilosofier från Nvidia när de designade GCN.

Hur som helst verkar AMD sikta på en framtid där generella beräkningar på GPU är vanligt förekommande. Därav enat adressutrymme och högre fokus på generell prestanda. Om det blir något med det får vi se men Intel verkar vara inne på samma spår.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Fermi var ingen höjdare när det kom. Tvärt om en katastrof när det kom till prestanda per watt. Det krävdes en uppdatering med 500 serien innan de fick ordning på den. Det var första generationen av en ny arkitektur. GCN är första generationen av en ny arkitektur. Vi har inte den blekaste om vad de ska hitta på med GCN 2.0 eller GCN 1.2 eller vad det nu kommer kallas.

Tycker för övrigt det är intressant att Nvidia tog designfilosofier från AMD när de designade GK104 och AMD tog designfilosofier från Nvidia när de designade GCN.

Hur som helst verkar AMD sikta på en framtid där generella beräkningar på GPU är vanligt förekommande. Därav enat adressutrymme och högre fokus på generell prestanda. Om det blir något med det får vi se men Intel verkar vara inne på samma spår.

Jag är oroad över att AMD gör samma misstag som de gjorde med K* CPU arkitekturen, bygga på samma kärna generation efter generation tills till slut de möter en stor mur där mycket pengar gör lite nytta.

Visa signatur

...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Buddychrist:

Jag är oroad över att AMD gör samma misstag som de gjorde med K* CPU arkitekturen, bygga på samma kärna generation efter generation tills till slut de möter en stor mur där mycket pengar gör lite nytta.

Det återstår att se men de är ju på version 1 och 1.1 än så länge så de har ett tag på sig att misslyckas. De höll ju igång VLIW ett bra tag och lyckades utveckla den långt utan att det blev för långt. Fast det beror väl på hur mycket folk som är kvar på vilka platser i organsiationen. De sparkade ju massa folk och jag tycker de verkar vara på väg åt ett bra håll nu med tanke på hur mycket skit de har i bagaget. De är ju fast med Bulldozer ett antal år framöver och får göra det bästa av saken.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Pascal kanske blir grejer det men jag tror det är rätt orealistiskt att grafikort baserade på Pascal hinner ut på marknaden redan 2016. Jag tror den första fulla serien baserade på Maxwell kommer 2015 och att vi får en Maxwell refresh 2016. Sen är det ju också frågan om spelutvecklarna hinner utveckla spel där den förmodade prestandan skulle komma till sin fulla rätt.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Mer intressant om det blir en standard eller ännu en instängd nVidia licens plågeri.

Dock undrar jag om desktop datorer verkligen gynnas så mycket av bandbredden. Vid spelande idag så används knappt några procent av min 2.0 PCIe bandbredd enligt nVidias verktyg.

Kanske GPGPU lösningar som kommer ta bättre nytta av detta.

Jag tror det blir en instängd variant. Eftersom det heter NVLink (NV = Nvidia?).

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

Märklig kommentar. Dessutom med noll källor. PR-firman idag är samma som under 2011? Huh? Och under 2012-2013, då?
Har du speciell kunskap om vilka PR-firmor AMD anlitar eller sitter du bara och låtsas att du vet?
Dessutom fungerar kommunikationen idag ganska bra till den stora massan. Problemen de har haft har varit att få iväg exemplar av deras GPU'er i tid till länder långt bort från USA, t.ex. Sverige. Ett problem för redaktörer och skribenter som ska skriva en recension för deras sajt, men knappast för konsumenter när det finns så många andra sajter om just den lokala sajter inte har en recension i tid. (Även om jag generellt föredrar SweC's artiklar, så är det inget fel på Anandtech).

Märkligt att påstå att det inte skulle stämma när det finns pressreleaser om att samma bolag vann Nordamerika och hade kört Asia-pasific innan 2011. Det är Edelman då som nu, åtminstone i Nordamerika. Bite / Text 100 som vi har i Europa är inte ansvariga för #2betterthan1. Edelman skickar t.o.m. ut en mailadress i kampanjen till dem själva, och det är därifrån paketen skickats ut. Det är inte mer än allmänna uppgifter. Ska du påstå något annat får du väl kolla upp saken själv. 2011 är något helt annat än idag både hos PR-firman och AMD då folk flyttas runt eller byter bolag. Jag har inte recenserat eller påstått veta hur de klarar uppdraget. Det är i stort sett så att alla medelstora och stora firmor använder samma PR-firmor och problem har inte med en viss firma att göra utan när något går fel mellan företaget och PR-firman snarare. Ingen är smart nog att säga ifrån och se galenskaperna det ibland blir.

http://www.holmesreport.com/news-info/10179/Edelman-Wins-AMD-...
http://www.prweekus.com/article/amd-selects-edelman-multimill...

Edelman är kontakt här (2011, titta på valfri release idag och du ser också Edelman), och i några andra straxt innan Bulldozer. De är också kontakt vid Vishera, o.s.v. in på 2014.

http://www.amd.com/us/press-releases/Pages/unlock-your-record...

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av som99:

Oh Pascal var inte igår jag skrev i, men har hållt på mycket med pascal för många år sedan så kan det nog på alla mina fingrar fortfarande, nästan så man blir sugen på att köra igång Delphi och köra upp console och skriva lite men varför valdes pascal som arbetsnamn när majoriteten tänker på borland pascal eller liknande?

Trevligt programeringsspråk Pascal.
Namnet togs efter en historisk person Blaise Pascal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blaise_Pascal

Ada som har influerats delvis av Pascal tog sitt namn efter Ada Lovelace
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

Tänk vad trevligt det varit att programera, om Pascal eller ännu hellre Ada hade använts och utvecklats, i stället för C++.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Trevligt programeringsspråk Pascal.
Namnet togs efter en historisk person Blaise Pascal.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Blaise_Pascal

Ada som har influerats delvis av Pascal tog sitt namn efter Ada Lovelace
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ada_Lovelace

Tänk vad trevligt det varit att programera, om Pascal eller ännu hellre Ada hade använts och utvecklats, i stället för C++.

Både Pascal och Ada är ju procedur baserade språk, rätt så stor skillnad mot C++.
Det fanns ju i en objektorienterad variant av Pascal i Delphi / Object Pascal som utvecklades av Borland

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

När kommer 880 Maxwell då? Ska man vänta på den eller ska man köpa ett 780 Ti istället och sen köra Pascal 2016?

För det verkar som att Pascal är det som verkligen kommer ge en rejält boost och vara "next gen".

Köp Maxwell, för 2016 för Nvidia betyder egentligen julen 2017 och tredjepartsfläktar våren 2018.

/Arvid

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Både Pascal och Ada är ju procedur baserade språk, rätt så stor skillnad mot C++.
Det fanns ju i en objektorienterad variant av Pascal i Delphi / Object Pascal som utvecklades av Borland

Ada används ganska brett idag inom sin nisch och är objekt-orienterat, det stöds sedan Ada9X men gick att implementera i Ada83 och dylikt. Object Pascal-derivat är vad de flesta förknippar med Pascal / Borland (idag Embarcadero) om de kom i kontakt med Pascal på 80-talet och 90-talet. Men det finns givetvis också dem som körde det på 70-talet och början av 80-talet. Embarcadero Delphi utvecklas fortfarande, och ett antal andra miljöer som implementerar Object Pascal-varianter finns idag också. Ada o sin sida har jättebra stöd i GCC som AdaCore bidragit med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:
Skrivet av Commander:

Mer intressant om det blir en standard eller ännu en instängd nVidia licens plågeri.

Dock undrar jag om desktop datorer verkligen gynnas så mycket av bandbredden. Vid spelande idag så används knappt några procent av min 2.0 PCIe bandbredd enligt nVidias verktyg.

Kanske GPGPU lösningar som kommer ta bättre nytta av detta.

NVLink luktar ju HPC/GPGPU lång väg. Förmodligen i kombination med IBMs POWER8 plattform, ställer mig tveksamt till om NVLink dyker upp i konsumentprodukter i samband med Pascal.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

"Anyhow, we’ll jump into the full architectural details of GK104 in a bit, but let’s quickly talk about the specs first. Unlike Fermi or AMD’s GCN, Kepler is not a brand new architecture. To be sure there are some very important changes, but at a high level the workings of Kepler have not significantly changed compared to Fermi. With Kepler what we’re ultimately looking at is a die shrunk distillation of Fermi, and in the case of GK104 that’s specifically a distillation of GF114 rather than GF110."

"The Kepler Architecture: Fermi Distilled"

"For NVIDIA, Kepler is the embodiment of that concept. Kepler brings with it some very important architectural changes compared to Fermi, but at the same time it’s still undeniably Fermi. From a high level overview Kepler is identical to Fermi: it’s still organized into CUDA cores, SMs, and GPCs, and how warps are executed has not significantly changed. Nor for that matter has the rendering side significantly changed, with rendering still being handled in a distributed fashion through raster engines, polymorph engines, and of course the ROPs. The fact that NVIDIA has chosen to draw up Kepler like Fermi is no accident or coincidence; at the end of the day Kepler is the next generation of Fermi, tweaked and distilled to improve on Fermi’s strengths while correcting its weaknesses."

http://www.anandtech.com/show/5699/nvidia-geforce-gtx-680-rev...

Ska jag skicka min adress i ett PM och ingår koden till din bankdosa i dealen?

Det där är bullshit enligt mig. Ja visst att det finns CUDA cores i båda, vad skulle det annars finnas? Nvidia kan ju inte bara börja göra något gränssnitt för sina kärnor eftersom de har jobbat så länge med mjukvaror och diverse annat till det. Det skulle vara som att slänga sina drivrutiner och börja om bara för att få en liten mindre cpu overhead (men skulle ta år att bygga). Förutom att de är "CUDA-kärnor" så har de inget annat nämnvärt att göra med varandra förutom det oväsentliga som presenteras i deras text som att 'CUDA-kärnorna' är placerad i SMs.. och hur skulle de annars vara placerade? I en cirkel som skulle heta E.T.-phone-home? Jasså, har de ropsen kvar också fortfarande? De har ju funnits sedan urminnestider så att dem kunde ha kvar dessa är ingen direkt överraskning.
AMDs skillnad mellan GCN och tidigare fermi-konkurrerande 6000-serien är betydligt mindre än mellan kepler och fermi där skillnad är enorm. Hur Nvidia kan se det på detta sätt är bara de själva som kan tala för men sätt till helheten är skillnaden troligen den största någonsin sätt till ny generations grafikkort. De tolkar väl arkitektur som hur klustrerna ligger i förhållande till varandra men alltså inte hur de är formade eller vad som finns i dem?!

500-serien är däremot en modifierad fermi baserad på 400-serien, det håller jag med om.

Visa signatur

Corsair 600 T Silver / 4770k / Titan (SLI)

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvåpunktnoll:

Det där är bullshit enligt mig. Ja visst att det finns CUDA cores i båda, vad skulle det annars finnas? Nvidia kan ju inte bara börja göra något gränssnitt för sina kärnor eftersom de har jobbat så länge med mjukvaror och diverse annat till det. Det skulle vara som att slänga sina drivrutiner och börja om bara för att få en liten mindre cpu overhead (men skulle ta år att bygga). Förutom att de är "CUDA-kärnor" så har de inget annat nämnvärt att göra med varandra förutom det oväsentliga som presenteras i deras text som att 'CUDA-kärnorna' är placerad i SMs.. och hur skulle de annars vara placerade? I en cirkel som skulle heta E.T.-phone-home? Jasså, har de ropsen kvar också fortfarande? De har ju funnits sedan urminnestider så att dem kunde ha kvar dessa är ingen direkt överraskning.
AMDs skillnad mellan GCN och tidigare fermi-konkurrerande 6000-serien är betydligt mindre än mellan kepler och fermi där skillnad är enorm. Hur Nvidia kan se det på detta sätt är bara de själva som kan tala för men sätt till helheten är skillnaden troligen den största någonsin sätt till ny generations grafikkort. De tolkar väl arkitektur som hur klustrerna ligger i förhållande till varandra men alltså inte hur de är formade eller vad som finns i dem?!

500-serien är däremot en modifierad fermi baserad på 400-serien, det håller jag med om.

Testa att läsa igenom hela artikeln och inte bara de två fetmarkerade meningarna. Framförallt sida två är väldigt intressant då de går igenom arkitekturen väldigt grundligt genom att jämföra skillnader och likheter mellan GK104 och GF114.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24