Minecraft-skapare lägger ned utvecklingen för Oculus Rift till följd av Facebooks förvärv

Permalänk
Melding Plague

Minecraft-skapare lägger ned utvecklingen för Oculus Rift till följd av Facebooks förvärv

Facebooks förvärv av Oculus VR får Minecrafts skapare att lägga ned planerna på att stödja projektet. Facebooks vd lovar dock att affären inte innebär några förändringar i slutprodukten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Helt rätt tycker jag.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite löjligt, nu får ju OR bra mycket mer pengar för utveckling än vad de skulle få på sina dev-kits (om de nu tjänar några pengar där) Avvakta tills produkten har släppts innan man dömer ut den..

Permalänk
Medlem

Synd som fan. Minecraft med oculus hade varit grymt kul... Helt rätt att inte lita på facebook dock...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Medlem

Bra notch.. hatar facebook äckligare företag får man fan leta efter dom måste ha nåt dolt motiv bakom detta man går inte och köper upp ett företag för såna summor om man inte har några stora planer på vad man ska göra med skiten.. hade hellre sett att Sony eller nåt annat företag i spelbranschen köpte upp det istället. Man tänker inte direkt att facebook+oculus=bra? eller... så far åt helvete fb...

Permalänk
Medlem

Har inte Markus Facebook?

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX6 |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Discokungen
Skrivet av tvelander:

Helt rätt tycker jag.

Helt klart. Facebook är riktigt obehagligt.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

hehe fan någon gillar inte facebook! men helt rätt!

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Det känns verkligen fräscht att se någon agera utifrån sin egen uppfattning som Markus gör.

Nuförtiden verkar merparten annars agera fårskock och bara prioritera politisk korrekthet och potentiell ekonomisk avkastning...

Permalänk
Medlem

haha man kan se att Markus inte är ute efter att tjäna maximalt med pengar isåfall skulle vi nog redan sett "Minecraft: Facebook Edition" med mikrotransaktioner för att köpa nya block

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Scepticer:

Det känns verkligen fräscht att se någon agera utifrån sin egen uppfattning som Markus gör.

Nuförtiden verkar merparten annars agera fårskock och bara prioritera politisk korrekthet och potentiell ekonomisk avkastning...

Det är väl lätt att göra så när man drar in ett par hundra miljoner i vinst varje år. Om han vore mer pressad rent ekonomiskt skulle han säkert utveckla till Oculus.

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Helt rätt tycker jag.

Varför? Tycker de är rent idiotiskt att låta flera tusen personer få lida tack vare ett uppköp som kanske inte kommer påverka företaget något förutom att de står en annan ägare på några papper.

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Medlem

Han har då aldrig varit rätt för att säga vad han tycker den där Notch.

Permalänk
Medlem

Moddare kommer fixa stöd till OR så det är lugnt.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem

Helt rätt, varför skulle fejjan lägga sig i...

Permalänk
Medlem

Bra Notch!

I samband med facebookappens uppdatering så kommer även oculus få tillgång till allt i din dator när du kopplar in den och installerar drivrutinerna.

Foliehatten på!
Tyvärr är folk för naiva för att kunna neka facebook att få tillgång till hela deras liv. Speciellt när man inte får del av de intäkter som de får när de säljer informationen vidare.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

"Det är inte förrän Oculus är en etablerad plattform som Facebook hoppas kunna använda produkten för andra ändamål. Som exempel beskriver Zuckerberg en framtid där du kan se på en sportmatch från första parkett, studera i ett klassrum med andra studenter och lärare eller att konsultera en lärare – allt genom att sätta på sig ett VR-headset."

Allt kantat med reklam och intim registrering av allt du tittar på. Facebooks affärside är personlig information och det kommer inte ändras i första taget.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Skrivet av Tickles:

Foliehatten på!
Tyvärr är folk för naiva för att kunna neka facebook att få tillgång till hela deras liv. Speciellt när man inte får del av de intäkter som de får när de säljer informationen vidare.

Du tror väl inte på fullaste allvar att du eller någon annan är så intressant att de sitter och kollar på din information? Det används för marknadsföring.

Syftet med köpet är okänt, men det kan vara vad som helst.

Zuckerbergs barndomsdröm? Tjäna pengar genom att sälja och marknadsföra den till vanligt folk (mainstream)? Direkt, riktad, reklam under laddningssekvenser i spel?

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggmeiler:

Moddare kommer fixa stöd till OR så det är lugnt.

Notch länkar till en befintlig OR-minecraftmod i slutet av sitt blogginlägg, som i sin tur är länkad här i Sweclockersartikeln.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Varför? Tycker de är rent idiotiskt att låta flera tusen personer få lida tack vare ett uppköp som kanske inte kommer påverka företaget något förutom att de står en annan ägare på några papper.

Är varken ett Notch fan eller ett fan av minecraft, men det är hans företag, han äger rätten att fatta dessa beslut dessutom säger han inte att han droppar stödet för tekniken enbart det stöd de tänkt ge till Oculus.

Jag tar av hatten för honom och säger BRAVO, han visar tydligt att han inte litar på facebook såsom många av oss andra.

För mig innebär det helt klart att jag kommer tänka över mitt beslut kring att skaffa Oculus vilket annars var mitt mest givna köp när det väl släpptes i kommersiell utgåva.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk

Långt ifrån den enda utvecklaren som bojkottar Oculus Rift pga denna skitaffär.

Skrivet av Fritjof92:

Du tror väl inte på fullaste allvar att du eller någon annan är så intressant att de sitter och kollar på din information? Det används för marknadsföring.

Det är exakt vad han sa ju

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av sprite:

Tycker det är lite löjligt, nu får ju OR bra mycket mer pengar för utveckling än vad de skulle få på sina dev-kits (om de nu tjänar några pengar där) Avvakta tills produkten har släppts innan man dömer ut den..

Det är ett rimligt antagande att de kan få mer utvecklingspengar, men det är också rimligt att de får ett annat mål med sin utveckling. Mindre fokus på spel och mer fokus på sådant som Facebook kan använda för att samla information om dig som användare, vilket är deras affärsidé.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritjof92:

Du tror väl inte på fullaste allvar att du eller någon annan är så intressant att de sitter och kollar på din information? Det används för marknadsföring.

Syftet med köpet är okänt, men det kan vara vad som helst.

Zuckerbergs barndomsdröm? Tjäna pengar genom att sälja och marknadsföra den till vanligt folk (mainstream)? Direkt, riktad, reklam under laddningssekvenser i spel?

Internetz doesnt knowz ironi.

Men ja! vi är intressanta om du hängt med i debatten kring NSA, FRA osv...

Samtidigt som moneyz sind moneyz

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Varför? Tycker de är rent idiotiskt att låta flera tusen personer få lida tack vare ett uppköp som kanske inte kommer påverka företaget något förutom att de står en annan ägare på några papper.

Det är enligt mig rätt för att man som utvecklare ska få bestämma vilka företag man jobbar med. Att flera tusen personer får lida stämmer bra in på konsol exklusiva titlar som "the last of us" men här snackar vi minecraft som alla med en dator (,Xbox, RPI eller surfplatta) kan spela och utveckla till.
Det finns dessutom redan ett mod till minecraft som låter en spela minecraft (PC) med oculus rift.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag tror att facebook köpte Oculus pga att de ser det som en bra investering, inte nödvändigtvis att det får någon större påverkan på facebook. Klart att det säkert kommer en facebook app ganska tidigt men eftersom mer eller mindre 100% av allt på facebook är 2D så ser jag ingen större nytta med ett VR som främst är 3D. Kanske någon slags 3D chat... men då kan man ju inte ha en stor hjälm på huvudet

Permalänk
Snusfri

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ac3R:

Varför? Tycker de är rent idiotiskt att låta flera tusen personer få lida tack vare ett uppköp som kanske inte kommer påverka företaget något förutom att de står en annan ägare på några papper.

Hmm, lider framtida OR-ägare verkligen av att Mojang inte släpper Minecraft till plattformen? Tror det är fler framtida OR-ägare som kommer att lida av att Facebook köper OR.

Jag tycker det är trevligt att man inte bara ser dollartecken framför sig utan faktiskt även gör moraliska ställningstagande i affärsvärlden.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Avstängd

Fuck Facebook, och Mark Zuckerberg, han är en orm!

Notch är en skön snubbe, jag gillar hans inställning.
Tråkigt att Facebook köpte Oculus VR, väldigt ocoolt.
Synd att det inte var Valve som förvärvade Oculus VR.

Permalänk
Medlem

Så varför släppte han Minecraft till iOS, Android och Xbox? Notch är så full av skit.

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Ja fy, han vill inte sammarbeta med vår tids största nätverk som samlar info på dess användare i reklam syfte ( och andra?), helt rätt av notch enligt mig då facebook är skit med luddigt motiv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz