Minecraft-skapare lägger ned utvecklingen för Oculus Rift till följd av Facebooks förvärv

Permalänk
Medlem
Skrivet av xibalba_SWE:

Till att börja med så har inte Facebook gett Oculus 2 miljarder dollar för utveckling som vissa verkar tro..

De har köpt OR för 2 miljarder dollar vilket direkt ger ett krav på att tjäna minst 3-4 miljarder dollar för att få tillbaka satsad investering med vinst.

Redan där börjar nog kalkylerna svaja om de ska hålla samma slutpris till kund.

Sedan älskar FB likt Google att spara allting om ditt liv, så ogillar man att allt man gör registreras i en databas i USA så är affären negativ.

En bonusgrej är att vissa ogillar iden med att dra en kickstarter för att sen sälja av direkt det börjar gå bra.

1.6 Miljarder är i Facebook-aktier. 400 Miljoner är i kontanter. Rätt så väsentligt om du frågar mig.....

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

1.6 Miljarder är i Facebook-aktier. 400 Miljoner är i kontanter. Rätt så väsentligt om du frågar mig.....

Instämmer. Även om 400miljoner dollar fortfarande är mycket pengar.

Visa signatur

The most ULF of them all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ARL650:

Jag förstår dig och i grunden har jag inget problem med att facebook valt att förvärva Rift, de är två företag och så fungerar företagsvärlden.

MEN jag tycker att som någon var inne på kring Kickstarter och andra crowdfundingprojekt att det blir fel, då jag någonstans ser det som negativt om de något år senare blir uppköpt och efter det ingår i en koncern vilket innebär yttre påtryckningar kring produktens utveckling och då inte nödvändigtvis den väg som konsumenterna vill gå (även om FB säger att allting skall vara som tidigare kring utveckling och mål osv osv). Jag crowdfundar projekt för att jag vill att företag skall kunna lyckas utan att stor-bolagen skall behöva beblanda sig ekonomiskt.

För mig som inte gillar Facebook så innebär det att jag måste tänka en extra omgång innan jag köper produkten vilket även gäller steam och deras produkter, jag väljer att i min keps lägga ett tunt folieskydd då jag inte litar på folk med stort pengaintresse generellt.

Crowdfunding är en risk man tar, men man kan ju säga så här. Hade Oculus VR ens kunnat få ut produkten på marknaden om det inte vore för Kickstarter? Alla som finansierade Oculus har gjort allt det här möjligt. Allt från första devkitet till uppköpet.

Visst kan jag förstå alla som finanserat Oculus och som hatar Facebook att de känner sig lurade. Men om man inte kan acceptera såna här framtida förändringar så bör man nog hålla sig borta från crowdfunding. Jag satt bara att vänta på att något företag skulle köpa upp dem, dock så trodde jag mest på att Valve skulle köpa upp dem. Facebook fanns inte ens med i bilden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Benkaboy:

Trolle på loftet?

Jag tror bara att han är lite är förbannad

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

Tänk er en framtid där man börjar bygga sin VR i minecraftstil. Sen sparas de på facebooks servrar och analyseras sedan säljs de bitar som har ett värde till 3e part. Det är ju med liknande modell de tjänar sina pengar idag. Samt tvivelaktig reklam såklart.

Allt handlar bara om pengar och kontroll för dem. Det blir mycket bättre när företag och personer gör saker för att de tycker det är roligt.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Xeon 5650@4.0 | Gigabyte UD5 x58 | 8GB DDR3 1600mhz | Noctua NH D14 | Corsair HX 1000W | MSI GTX 970 Gaming | Intel 530 180GB SSD | Intel 520 120GB SSD | Asus ROG SWIFT PG278Q | Func KB460 | Logitech g400 | Audio Technica ATH M50

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Nämn någon här som vet hur det kommer gå.
Jag vill mer säga att alla är skeptiska pga att ingen litar på facebook och tänkr i vägar om "hur" framtiden kan se ut.

Jag ser fördelarna och det positiva i det för oculusteamet men samtidigt är jag rädd för hur det kan gå om facebook lägger sig i.
Osäkerheten i framtiden är det som skrämmer många och den potentiella framtiden som skrämmer oss är den vi inte gillar.

Ingen kan veta hur detta skall gå.
Visst några domedagsprofeter finns här väl men några av oss tycker bara inte om det och väljer att säga det.
Likt några som (ursäktar ordet) naivt tror på facebook och ser dom som räddningen från ovan så finns mottsatsen samt ett gäng i mitten som kan luta åt endera håll.

Varför ska jag nämna någon just här? Kolla under blogginlägget på OculusVR.com där de berättar om detta ska du se vad folk säger om detta. Om du nu är intresserad, egentligen.

Om man litar på Oculus VR och deras syften så ser jag egentligen inga konkreta skäl till varför man inte skulle göra det framgent. Facebook ser den enorma potentialen i tekniken, och faktum är det att blir det för inrutat eller cripplat så kommer det komma konkurrenter som fixar samma sak på ett bättre sätt. Om det är något dessa företag vet så är det att det finns alltid konkurrens.

Jag ser inte Facebook som någon räddning, jag är rätt säker på att Oculus VR klarat sig bra utan deras kapital. Dock ser jag att samarbeten som dessa kan bredda marknaden för produkten, vilket kan gagna konsumenterna, men det behöver naturligtvis inte vara så.

Samtidigt kan det också naturligtvis bli skit av allt, men det hade det ju kunnat bli även utan Facebook. Kort sagt vet ingen, och jag ser det som både fruktlöst och ointressant att spekulera vitt och brett om vad som kommer ske med denna affär.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem

Helt rätt! Facebook är skrämmande.

Permalänk

Facebook läskigt? Notch är lagom läskig själv som dragit in miljardtals kronor på några år.

Det är löjligt att han spelar underdog när han sitter med en extrem kassako och alla trumfkort på hand.
Usch. Hatar pajaser som leker underdog på det viset.
Han är själv en drake om nått, vid det här laget. Eller är det nått ja missat - Är det nån här som kan redovisa hur han använt sina pengar till välgörenhet/filantropiska ändamål??

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Facebook läskigt? Notch är lagom läskig själv som dragit in miljardtals kronor på några år.

Det är löjligt att han spelar underdog när han sitter med en extrem kassako och alla trumfkort på hand.
Usch. Hatar pajaser som leker underdog på det viset.
Han är själv en drake om nått, vid det här laget. Eller är det nått ja missat - Är det nån här som kan redovisa hur han använt sina pengar till välgörenhet/filantropiska ändamål??

Notch är definitivt en underdog. Facebook och Mojang står solår ifrån varandra som företag och även det samma med ägarnas privata egor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Facebook läskigt? Notch är lagom läskig själv som dragit in miljardtals kronor på några år.

Det är löjligt att han spelar underdog när han sitter med en extrem kassako och alla trumfkort på hand.
Usch. Hatar pajaser som leker underdog på det viset.
Han är själv en drake om nått, vid det här laget. Eller är det nått ja missat - Är det nån här som kan redovisa hur han använt sina pengar till välgörenhet/filantropiska ändamål??

notch tjänar ju dock bara pengar för att han har ett spel som folk gillar, och köper direkt av honnom.

Vad är notch endgame? att ta över världen, eller att göra ytterligare spel för pengarna?

facebook, hur tjänar de pengar?
har för mig att det är genom att sälja alla sina användares uppgifter till anonsföretag, inte säker.

Vad är facebooks endgame? göra den bästa sociala mötesplatsen ever, eller något annat?

Enbart sett till hur de två olika tjänar sina pengar, så har jag lättare att tro att facebook har nått fuffens för sig.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Crowdfunding är en risk man tar, men man kan ju säga så här. Hade Oculus VR ens kunnat få ut produkten på marknaden om det inte vore för Kickstarter? Alla som finansierade Oculus har gjort allt det här möjligt. Allt från första devkitet till uppköpet.

Visst kan jag förstå alla som finanserat Oculus och som hatar Facebook att de känner sig lurade. Men om man inte kan acceptera såna här framtida förändringar så bör man nog hålla sig borta från crowdfunding. Jag satt bara att vänta på att något företag skulle köpa upp dem, dock så trodde jag mest på att Valve skulle köpa upp dem. Facebook fanns inte ens med i bilden.

Absolut det vill jag inte säga emot och håller med dig, de är två företag somsagt och företagsvärlden fungerar som den gör, jag hade reagerat på samma vis om det vore scientologerna som köpte upp företaget för att de såg värdet i PR, teknik och så vidare.

Sen att jag skulle känna mig lite besviken som crowdfunder efter denna nyhet, nu har jag valt att inte crowdfunda detta projekt just för att jag av olika skäl ville vänta, bär glojärn och blir lätt åksjuk så där är min 2 första punkter som jag vill testa av innan jag köper denna typ av produkt.

Oh well vi får med spänning se vad sker i framtiden då det enbart är spekulationer och egna åsikter i dagsläget.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Studsboll i glashus. Google är så mycket bättre?

knappast, inte Microsoft eller Apple heller.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Tror att du glömde bort google där , Facebook det näst största nätverk som samlar info om dess användare, i reklam syfte.
(ursäkta petigheten)

Hade klart varit negativ till allt som vill blanda ocolus med direkt reklam

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sprite:

Tycker det är lite löjligt, nu får ju OR bra mycket mer pengar för utveckling än vad de skulle få på sina dev-kits (om de nu tjänar några pengar där) Avvakta tills produkten har släppts innan man dömer ut den..

Det är inte produkten vi dömer ut.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

notch tjänar ju dock bara pengar för att han har ett spel som folk gillar, och köper direkt av honnom.

Vad är notch endgame? att ta över världen, eller att göra ytterligare spel för pengarna?

Spel är förslöande o ganska onda. Man lägger massa energi på att spela spel o har skitkul, men man får inget gjort. Man bara grindar o grindar men inget händer irl. Man börjar bädda för att dö med dålig hälsa i fattigdom utan pension.
Mao har Notch blivit rik på nått ganska "ondskefullt".
Samma sak med sport där enskilda utövare tjänar hundratals miljoner varje säsong på en betalande publik som bara passiviseras framför sin aktivitetslösa underhållning istället för att göra egna åstadkommanden i livet.

Allt är relativt. Kort o gott tycker ja det finns många onda ting (inkl facebook och minecraft) och att det blir löjligt när en upphovsmakare till ett ont ting (som dessutom blivit stormrik på kuppen) börjar kasta sten i glashus.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Utveckling till OR går inte för sig när FB äger företaget.
Utveckling till telefoner vars OS kontrolleras av Apple och Google, det går bra.
Utveckling till PC som domineras av MS, det går bra.

Fint att han står fast vid principer 8)

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Skrivet av LucasSj:

Han vill väl tro att han har någon kraft och dummar sig u huvudet,
jävla pajas. Jag ser Facebook som väldigt seriöst företag

Skrivet av hoski:

Min enda reaktion är "jaha, och?".

Notch är ett one-hit-wonder, fattar inte varför folk hyllar honom som en gud.

Skrivet av lastninja:

Facebook läskigt? Notch är lagom läskig själv som dragit in miljardtals kronor på några år.

Det är löjligt att han spelar underdog när han sitter med en extrem kassako och alla trumfkort på hand.
Usch. Hatar pajaser som leker underdog på det viset.
Han är själv en drake om nått, vid det här laget. Eller är det nått ja missat - Är det nån här som kan redovisa hur han använt sina pengar till välgörenhet/filantropiska ändamål??

Precis vad jag tänkte. Att Minecraft blev en sådan hit har stigit Notch åt huvudet.

Skrivet av sprite:

Tycker det är lite löjligt, nu får ju OR bra mycket mer pengar för utveckling än vad de skulle få på sina dev-kits (om de nu tjänar några pengar där) Avvakta tills produkten har släppts innan man dömer ut den..

Exakt.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Jag är rädd för att fokus för OR utvecklingen kommer skifta från spelupplevelse till fyll sk*ten med reklam för att tjäna pengar.

Launch spelet blir Candy Crush Saga VR edition där ena "ögat" är avstängt tills man köpt 10 konkelbär ifrån någon ingame meny.

Permalänk
Inaktiv

Att facebook köper OR är kanske bra för produktutvecklingen, men att köpa en produkt som facebook står bakom är ju inte jättelockande. Oavsett om jag spelar eller kollar film så har jag ingen lust att facebook lägger näsan i blöt och följer minsta digitalt steg man tar, vilket de gör och kommer fortsätta med

Permalänk
Medlem

Whatever.

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Ingen människa med sunt förnuft borde eller ska lita på facebook, bra gjort, alla andra påtänkta utvecklare av spel med stöd för Oculus borde hoppa av också!

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Utveckling till PC som domineras av MS, det går bra.

PC-versionen är faktiskt i Java, vilket är plattformsoberoende. Så den utvecklas inte för "PC" eller Windows specifikt.
Men i övrigt har du en poäng.

Permalänk
Medlem

Är personligen högst kritiskt inställd mot Facebook, men ett av kraven för avtalet var ju att projektet skulle fortsätta oberört så har jag väl egentligen inte så mycket emot det. De kanske helt enkelt är ute efter att tjäna lite enkla pengar eftersom de tror på projektet, eller nåt sånt.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är bra att Marcus Persson står på sig och säger ifrån!

Permalänk
Medlem

Svinigt av Notch..alla som väntat på att köra minecraft med riften får nu acceptera läget för att Marcus vill följa sin orelevanta magkänsla. Men det förstås, planen var tydligen att släppa en nerfad VR variant, för minecraft i java är för oeffektivt.
Kanske kan använda dina miljarder till att göra en c++ variant, och samtidigt förbättra så mycket som möjligt. Minecraft2.

Ja, det finns en VR mod, men mods är aldrig helt kompletta och uppdateras inte till att köra senaste versionen allt eftersom.
Det kan också krävs en smula extra arbete för att få det att funka, till skillnad från att slå på en checkbox i options.
Till er kickstarter backare som gnäller, ni har redan fått eran belöning i form av devkit1.
Vad mer kräver ni? Att ni får en röst på hur företaget utvecklas i framtiden tydligen...?
Och ännu mer gnäll om ads...Jag kör visserligen en adblocker, men har noll reklam i facebook...om man inte räknar med "like and share to win this and that" postarna.

Med allt det där sagt är jag inte heller speciellt glad av dessa nyheter, men om Mark håller vad han säger så borde det inte påverka utvecklingen av Riften negativt, iallafall inte till en början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Notch visar åter igen vilken fjant han är med sitt One-Hit-Wonder.
Om ett år eller så kommer han komma krypandes tillbaka med svansen mellan benen och böna och be om att få vara med igen.

Han uppför sig som en liten trotsig barnunge som inte får godis i mataffären.

Eller så är han inte ute efter maximal vinst utan att göra det han känner är rätt.
Litar han inte på Facebook finns det ingen anledning att han skulle samarbeta med dom.
Som sagts tidigare kommer mods till det (finns redan kanske?).
Din liknelse med en trotsig barnunge är bara så fel, hur tänkte du, om ens alls?

Permalänk

Man behöver bara titta på notch en gång så förstår man vilken typ av person han är. Hybris och samtidigt extremt osäker som person. Finns juh bara en anledning att ha hatt på sig hela tiden...Axla din tunnhårighet som en man och försök inte dölja det, de e juh bara töntigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Utveckling till OR går inte för sig när FB äger företaget.
Utveckling till telefoner vars OS kontrolleras av Apple och Google, det går bra.
Utveckling till PC som domineras av MS, det går bra.

Fint att han står fast vid principer 8)

Fast nu var inte MC gjort för endast Windows utan finns till Linux och OSX också.
Sedan så kanske han tycker det går bra att samarbeta med Google/Apple osv för att han känner att
han kan lita på dom mer än FB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Fast nu var inte MC gjort för endast Windows utan finns till Linux och OSX också.
Sedan så kanske han tycker det går bra att samarbeta med Google/Apple osv för att han känner att
han kan lita på dom mer än FB?

Finns, ja, men det står bortom allt tvivel att PC är dominerat av Microsoft.

Litar han mer på Apple och Google än Facebook så är han nog jävligt naiv.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Finns, ja, men det står bortom allt tvivel att PC är dominerat av Microsoft.

Litar han mer på Apple och Google än Facebook så är han nog jävligt naiv.

Ja men han kan inte hjälpa att PC domineras av MS eller hur? Sedan förstår jag inte vad det har med nyheten att göra.

Varför skulle han inte lita på t.ex Google? Han ser dom ju inte som vi gör, du och jag kanske ser företagen som
svin för vad dom gör mot sina användare men det är ju inte sådant som Notch syftar på när han inte litar på företaget,
det handlar ju om en samarbetssynpunkt och eventuella affärer, vilket är en helt annan sak