Permalänk
Medlem

Hög värme CPU

Hej!

Tänkte bara höra, jag kör med Intel(R) core(TM) i5-4670K CPU @ 3.40GHz.
Vid 25-man raid på wow går temperaturen upp till 70-80 grader, kör endast med medföljade fläkt.

Är den temperaturen vanlig eller bör jag göra någonting åt det, som att köpa en ny fläkt?

Mvh
Tjucken

Permalänk
Medlem

Det är rätt högt. Hur står det till med din kylpasta?

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

Välventilerat chassi? Om inte så är det fullt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ll0yd:

Välventilerat chassi? Om inte så är det fullt normalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Normalt på 70-80 grader? Nu har jag inte spelat WoW sedan i somras, men har aldrig sett att någons CPU dragit upp så högt.

Edit: Eller ja, utan ventilation i och för sig...

Visa signatur

Define R4 / 4770k / Hydro H80i / Gigabyte GTX 760 / MSI Z87-G45 / A-Data 8GB 1600 MHz / EVO Basic 250GB / 3TB Seagate / Corsair 750W RM 80+ Gold Modular / BenQ 21.5" 1920x1080 x3

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3830687/2013-09-03 <- där är chassit och allt jag använder, fläkten går upp på 2400 RPM..
Kylpasta la jag på en klick när jag satte dit fläkten, gillar inte att pila för mycket med datorn då jag är rätt så skakig och är rädd för att förstöra någonting

Permalänk
Medlem

Det är asbra temperaturer med stock-fläkten. Om du vill få ner ljudnivån så får du köpa en ny kylare, exempelvis Coolermaster Hyper 212 EVO.

Permalänk
Medlem

Det sitter ju kylpasta på den medföljande fläkten redan, så ifall du satte på ännu mera kylpasta så har du garanterat för mycket.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Det är asbra temperaturer med stock-fläkten. Om du vill få ner ljudnivån så får du köpa en ny kylare, exempelvis Coolermaster Hyper 212 EVO.

Är du säker på det? har för mig att jag läste någonstanns att max tempen på CPUn låg runt 70 grader?
Är rädd att cpun blir förstörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Är du säker på det? har för mig att jag läste någonstanns att max tempen på CPUn låg runt 70 grader?
Är rädd att cpun blir förstörd

AMD-cpuer har en gräns på antingen 62, 65, eller 68 grader. Intels ligger på 98-105 ungefär. Dock så förlängs livstiden på CPUn ju lägre temperaturer du har.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Tjucken:

Är du säker på det? har för mig att jag läste någonstanns att max tempen på CPUn låg runt 70 grader?
Är rädd att cpun blir förstörd

Var inte rädd för det... Den börjar fysiskt att gå sönder över 100C men innan dess så stängs datorn av automatiskt.
Sen att den throttlar (sänker klockfrekvensen till extremt låga nivåer) vid 97C är ju en annan femma.

70-80C är normalt med stockkylaren och 4670K går naturligt ganska varmt på grund av kylpastan mellan själva CPU'n och heatspreadern som Intel har valt.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Okej! tack för alla svar, lite mindre nojjig nu! funderar dock på att köpa mig en bättre fläkt och tänkte höra om ni har några tips?

Permalänk

Jag skulle säga att 70-80 grader inte är normalt med stockkylare, 4670k ska ligga runt 55-59 grader under full load och där fläkten inte är igensatt av damm. Gör om gör rätt med kylpastan, det var onödigt att stoppa dit mer då stockkylaren har pasta.

Kolla på undersidan av moderkortet att kylarens "clips" sitter som dom ska, helt nertryckta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjucken:

Okej! tack för alla svar, lite mindre nojjig nu! funderar dock på att köpa mig en bättre fläkt och tänkte höra om ni har några tips?

Hyper 212 EVO kostar knappt 300 kr. Har du råd kan du köpaNoctua D-14.

Skickades från m.sweclockers.com