Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

När jag snackade i telefon kändes det lite små lurigt. Ibland verkade han helt logisk men ibland verkade han väldigt nervös och så...

Jag kan aldrig vara hundra procent säker på att han ljuger men är nästan helt säker

Låter alldeles för konstigt att hans konto har blivit kapat
Och tänker man logiskt så är det ju ett smart sätt som han gör alltså säger att kontot är kapat

Han har säkert gjort så här förut och kommit undan just för att folk tror på honom

Jag tycker inte du ska ge dig iallafall prata med banken sen prata med polisen och säg att du har hans kontonummer

Bättre att testa allt som går

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tangentbord:

Hände mig för 4 år sen, numer skickar jag inte grejer före jag fått pengarna...

Polisen tog in killen på förhör och allt, slutsatsen nedan:

Hej

Jag tror inte han har för avsikt att betala pengarna trots sina löften. Jag skickar ärendet vidare till min chef för vidare bedömning. Tyvärr finns det en viss risk för att ärendet läggs ned då det inte går att bevisa brott.

Det är trist om det blir så men inte helt ovanligt. Det svåra är att bevisa att han aldrig tänkt betala när han beställde varorna. Om en person gör som han gjort ett flertal gånger så är det mycket lättare men när personen bara gör såhär vid något enstaka tillfälle, som [Bedragaren] så är det svårt att bevisa att han aldrig tänkt betala. Speciellt som han säger att han tänkt att betala men inte hunnit/kunnat osv osv.

Jag skall dock göra mitt för att ärendet inte läggs ned utan går vidare.

Med vänlig hälsning

[Polisens namn]

Dold text

Hoppas det går bättre för dig !
Var ett stulet användarnamn som användes i mitt fall med.

Enligt han som äger det "kapade" konton ska samma person lurat folk med hans konton på andra forum.. Om det nu inte är personen som ljuger mig rakt i ansiktet. Vilket jag hoppas kunna få reda på imorn...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Psyke_:

Jag kan aldrig vara hundra procent säker på att han ljuger men är nästan helt säker

Låter alldeles för konstigt att hans konto har blivit kapat
Och tänker man logiskt så är det ju ett smart sätt som han gör alltså säger att kontot är kapat

Han har säkert gjort så här förut och kommit undan just för att folk tror på honom

Jag tycker inte du ska ge dig iallafall prata med banken sen prata med polisen och säg att du har hans kontonummer

Bättre att testa allt som går

Han sa i telefon lite nervöst aa all uppgifter stämmer ju.. Utom då att han hade en annan bank. Men ska till banken imorn och kolla ifall namnet stämmer med kontonummret. Då är det upp till bevis. Stämmer det blir det att ringa han först och säga att han antingen skickar sakerna till mig eller så polisanmäler jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon216160:

Han sa i telefon lite nervöst aa all uppgifter stämmer ju.. Utom då att han hade en annan bank. Men ska till banken imorn och kolla ifall namnet stämmer med kontonummret. Då är det upp till bevis. Stämmer det blir det att ringa han först och säga att han antingen skickar sakerna till mig eller så polisanmäler jag.

Jo gör så men tror inte han är så dum att han använder sitt riktiga konto, han har väl så fall en målvakt som hjälper till
Men man kan ju hoppas att han är så pass blåst att han gjorde det haha.

Hoppas det löser sig iallafall

Visa signatur

CPU: AMD FX 8350 MB: Asus M5A97 R2.0 GPU: Radeon 7870 2GB RAM: 8GB(2x4) Crucial BallistixSport DDR3@1600Mhz
PSU: XFX 550W OS: Windows 8.1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Psyke_:

Jo gör så men tror inte han är så dum att han använder sitt riktiga konto, han har väl så fall en målvakt som hjälper till
Men man kan ju hoppas att han är så pass blåst att han gjorde det haha.

Hoppas det löser sig iallafall

Märker snart som sagt om det han säger stämmer.

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkigt och höra/läsa.
Hoppas det löser sig. Återkom gärna med hur det gick med allt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

*BORT*
Du har blivit scamad, han kontaktade mig också.

Rekommenderar dig att kolla i referenstråden nästa gång.

modererad
Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Pengarna har förresten satts in på hans bitcoin konto & kan inte spåras, så polisanmälan är GG.

F.ö, jävligt tråkigt att folk sitter & scammar här på sweclockers..

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Skrivet av Knassen:

*BORT*
Du har blivit scamad, han kontaktade mig också.

Rekommenderar dig att kolla i referenstråden nästa gång.

Skrivet av Knassen:

Pengarna har förresten satts in på hans bitcoin konto & kan inte spåras, så polisanmälan är GG.

F.ö, jävligt tråkigt att folk sitter & scammar här på sweclockers..

*BORT* har ju i år 10 år på forumet, så det skulle mkt väl kunna vara honom ts syftar på.

Själv är jag dock tveksam och tror faktiskt att han blivit kapad, för två veckor sedan var det ju ingen som hade nått ont att säga om honom. Det är liksom för små intervaller för att vara honom själv, inga lååånga ärenden där köparen väntar och väntar innan den skriver bland marknadsreferenserna.
Har liksom varit mer att komma över så mycket som möjligt innan linan bryts.

*BORT*

modererad
Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Avstängd

Jag gjorde också en affär med honom idag med ett par ram stickor, som tur var för mig handlade det endast om 300kr, kontaktade iaf banken nu och hoppas att de hinner avbryta överföringen innan den går ut imorgon då jag hoppas de inte hade några bryttider tidigare under dagen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

*BORT* har ju i år 10 år på forumet, så det skulle mkt väl kunna vara honom ts syftar på.

Själv är jag dock tveksam och tror faktiskt att han blivit kapad, för två veckor sedan var det ju ingen som hade nått ont att säga om honom. Det är liksom för små intervaller för att vara honom själv, inga lååånga ärenden där köparen väntar och väntar innan den skriver bland marknadsreferenserna.
Har liksom varit mer att komma över så mycket som möjligt innan linan bryts.

*BORT*

Enligt det du skriver så känns det ju som att han blivit kapad då. Om han hade positiva tills för två veckor sedan. Om han fått ner ngn keylogger då på datorn och någon lagt ut fejk annonser på hans konton, som man då kan komma över genom hans mejl.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Enligt det du skriver så känns det ju som att han blivit kapad då. Om han hade positiva tills för två veckor sedan. Om han fått ner ngn keylogger då på datorn och någon lagt ut fejk annonser på hans konton, som man då kan komma över genom hans mejl.

Man skulle kunna kontakta personer som tidigare köpt och kollla om det är samma konto-nr om de använde samma metoder d.v.s.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille1504:

*BORT* har ju i år 10 år på forumet, så det skulle mkt väl kunna vara honom ts syftar på.

Själv är jag dock tveksam och tror faktiskt att han blivit kapad, för två veckor sedan var det ju ingen som hade nått ont att säga om honom. Det är liksom för små intervaller för att vara honom själv, inga lååånga ärenden där köparen väntar och väntar innan den skriver bland marknadsreferenserna.
Har liksom varit mer att komma över så mycket som möjligt innan linan bryts.

*BORT*

Finns väl inga referenser om *BORT* i referenstråden utöver det jag skrev för någon dag sen?
Dessutom så har han inte varit aktiv i någon tråd alls sen 2008 eller något, iallafall inte sist jag kollade (ca 1 vecka sen när han kontaktade mig)

Hur som helst så tillhör banknumret han ger ut en bitcoinväxlare & han ber en även skriva btc25555* i något meddelande när man sätter över pengarna

*Siffrorna är påhittade eftersom jag inte orkar leta upp PM'et såhär på natten.

modererad
Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Han har alltså inte skrivit några inlägg sen 2008 och ber er skicka en kod i banköverföringen som börjar med BTC, hur kan man inte misstänka något här?

Permalänk
Hedersmedlem

Att han varit här länge är väl ingen garanti i sammanhanget. Hänger på ett annat mycket mindre forum där en person skulle koordinera ett köp av prylar från utlandet. Personen i fråga hade hängt där i en massa år och träffat flera personer irl osv. Visade sig dock att han var i akut penganöd och blåste 5-6 personer på ett antal tusen var.

Hoppas att det löser sig för dig TS.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Med alla artiklar om hur folk blir blåsta på nätet vid förskottsbetalning kan jag inte förstå hur folk fortfarande kan få för sig att betala i förskott, det finns postförskott och många andra liknande tjänster varför inte välja dom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palleralla:

Med alla artiklar om hur folk blir blåsta på nätet vid förskottsbetalning kan jag inte förstå hur folk fortfarande kan få för sig att betala i förskott, det finns postförskott och många andra liknande tjänster varför inte välja dom?

För att privatpersoner inte har plus-/bankgiro?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av friskybob:

Du kommer inte få tillbaka några pengar. Polisen lägger ner minst 90 % av bedrägerianmälningar och banken släpper inte ut några uppgifter pga banksekretess. Du är körd.

90% av alla statistiska inlägg på sweclockers är påhittade.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av palleralla:

Med alla artiklar om hur folk blir blåsta på nätet vid förskottsbetalning kan jag inte förstå hur folk fortfarande kan få för sig att betala i förskott, det finns postförskott och många andra liknande tjänster varför inte välja dom?

Sjäv säljer jag endast mot att köpare betalar in pengar på mitt konto först. Kommer aldrig krångla med Internetgiro när jag säljer eller postförskott. Sätts inte pengarna in, då skiter jag i affären.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Sjäv säljer jag endast mot att köpare betalar in pengar på mitt konto först. Kommer aldrig krångla med Internetgiro när jag säljer eller postförskott. Sätts inte pengarna in, då skiter jag i affären.

och du skulle inte heller sätta in pengar innan du fått din vara från säljare?

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av etermos:

och du skulle inte heller sätta in pengar innan du fått din vara från säljare?

//E

och du tror att en säljare skickar varan innan han har pengar på kontot? Det är på gott o ont i detta fall, menar vist ska man kunna lita på folk men så är tydligen inte fallet i dagsläget. Köp mellan 4 ögon är det som är bäst dock går inte detta om man nu bor på annan ort. så risken är inte så stor att du får någon vara innan säljaren har pengarna på kontot så för din del så gäller bara att handla nytt eller handla på hemorten.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Skrivet av MrRhoads:

Om du har pratat med riktiga ägaren så be att få "REA" numret på polisanmälan, tror det hette så.
Du kommer själv få ett sådant nummer av polis och då kan de ju slå ihop era anmälningar kanske?
Men rea-numret kommer bekräfta att han också har anmält

K-nummer eller diareienummer kan man fråga efter.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

som sagt.. antal år på swec ger ingen stark koppling om hur ärliga dom är..kolla hur mkt han skrivit också..82 inlägg på 10år, dvs inte speciellt aktiv här. sj är jag uppe i 2600 inlägg sen 2007. vem verkar mest pålitlig?

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Fast nu ska man inte döma alla, tyvärr är vissa såhär och det blir lurigt. Jag vill alltid ha pengar innan jag skickar varan och när jag ska skicka så brukar jag skicka 50% av pengarna innan varan kommer samt 50% när jag har kollat varan. Sedan vill jag använda swisch för då kommer namnet upp på den person betalningen går till och du slipper ringa banken mm.

Alltså använd swisch ifall det är möjligt för att underlätta, tyvärr är inte sista idioten född och vissa kommer försöka lura folk men om man gör det jobbigt för dem så kan vi minska idiotin i världen

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hejsan,
När du sätter över pengarna på bankkonto - vet du om det var till ett personkonto?
Oftast kan du ju lätt få fram vem som äger det kontot. Bara en liten fundering.

Trist att höra sådant här och hoppas att det löser sig!

Permalänk
Medlem

jag brukar be om en bild där jag kan se ansiktet, ID-kort och datum innan jag sätter över cash.

i annat fall ser jag till att de bor inom räckhåll för att åka dit och lösa konflikten.

ska jag sälja något har jag cash up front eller översatt innan jag skickar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av palleralla:

Med alla artiklar om hur folk blir blåsta på nätet vid förskottsbetalning kan jag inte förstå hur folk fortfarande kan få för sig att betala i förskott, det finns postförskott och många andra liknande tjänster varför inte välja dom?

Därför man aldrig köper begagnade prylar annat än ansikte mot ansikte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

///M4

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Foolwolf:

Hejsan,
När du sätter över pengarna på bankkonto - vet du om det var till ett personkonto?
Oftast kan du ju lätt få fram vem som äger det kontot. Bara en liten fundering.

Trist att höra sådant här och hoppas att det löser sig!

Hur vet jag om det är ett personkonto?

Permalänk
Skrivet av anon216160:

Hur vet jag om det är ett personkonto?

10 eller 12 siffror ex 8309140342 precis som ett vanligt personnummer

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Har snackat med han som fick konton kapat. Han hade polisanmält och även fått tag i en ip adress. Så får hoppas att han talar sanning och att detta löser sig.