Snabbtitt: WD Black 2 Dual Drive – SSD och HDD i en och samma enhet

Permalänk
Melding Plague

Snabbtitt: WD Black 2 Dual Drive – SSD och HDD i en och samma enhet

Lagringsjätten Western Digital slår ihop SSD och mekanisk lagring i Black 2 Dual Drive. SweClockers provar på konceptet genom att installera lösningen i en bärbar dator.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant att SSD-delen klarade dig så bra ändå när det är hybridlösning. Däremot var den överdrivet dyr..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag hade hellre tagit en riktig solid-state disk.

Fördelen med SSD är ju inte bara prestanda.
Det är ju temperatur, strömförbrukning, ljudnivå, driftsäkerhet och att slippa mekaniska delar.

Permalänk
Medlem

Riktigt spännande produkt men precis som det påpekas i artikeln så hade det varit mycket intresseantare om den höll en snäppet tunnare profil - hade varit perfekt i min UX32VD t. ex.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en trevlig lösning, inte minst om priset pressas ännu mer framöver. Synd att det inte var 7mm dock.

Permalänk
Medlem

Fantastisk produkt men priset är fel. För samma pris får man som sagt en 512GB renodlad SSD vilket är riktigt stort. Priset för denna produkt med 120GB SSD och 1TB HDD måste ligga någonstanns runt priset för en renodlad 256GB SSD för att det ska bli intressant.

Permalänk
Medlem

Visade denna för mina lärare för några veckor sedan och de typ tyckte att de var helt perfekt och jag får nog vara beredd att hålla med de, vi har ganska små (13") laptopar i skolan utan ngn direkt värsting prestanda så en SSD är trevligt medan vi fortf behöver den stora lagringen då vi lagrar många isos och håller på mycket med virituella maskiner osv Till något annat har jag dock svårt o se någon användning eftersom en ssd + en hdd är billigare. (sen är ju 9mm frågan om de går i.. det vet jag faktiskt inte)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av rektor:

Jag hade hellre tagit en riktig solid-state disk.

Fördelen med SSD är ju inte bara prestanda.
Det är ju temperatur, strömförbrukning, ljudnivå, driftsäkerhet och att slippa mekaniska delar.

Håller helt med. Tycker Black² DD är alltför mycket av en kompromiss. Mycket få personer behöver mer än 500 GB i sin laptop, och då är ren SSD på alla sätt totalt överlägset SSD + HDD.

För de som verkligen behöver mer än 500 GB är det väl en bra grej. Men snart kommer man kunna köpa 1 TB ren SSD för rimliga priser. Så jag säger nej tack. SSD är framtiden.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kanske kan fungera till min HTPC som huserar i ett Antec Fusion chassi. Finns bara plats för 2st diskar 2 x 3.5" dock. Men det är trångt i det chassit

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jmicron? Finns dom ens kvar? Deras SSDer fick ju en rejäl sågning av Anandtech för ett antal år sedan och försvann från marknaden nästan över en natt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Mycket få personer behöver mer än 500 GB i sin laptop

Jag har knappt 500gb i min gaming desktop, lol (2x256gb SSDs).

Om man kan få en 512gb SSD för samma pris... Valet är ju givet. Ingen chans att man skaffar denna om man inte har nåt specifikt krav för 1tb lagring i en laptop där endast denna enhet klarar det och man samtidigt vill ha SSD med OS/program/etc. På en desktop skaffar man ju bara en extern NAS/hdd eller nåt om man vill ha lagring.

Permalänk

Skulle priset på enheten vara runt en 256gb SSD:s pris så skulle jag köpa den direkt till min dator. Jag har ett Bitfenix Prodigy och jag har inte möjlighet att använda hårddiskburarna p.g.a. vattenkylning så WD black 2 DD skulle vara perfekt för mig. Men alldeles för dyr just nu.

Visa signatur

AOC AG322QC4 | NZXT H500i | Corsair RM 750X | MSI X470 Gaming Pro Carbon | Predator DDR4 RGB 3200MHz 8GB x 2 | Ryzen 7 2700 | Corsair H115i Pro | Vega 64 Strix | Samsung Evo 860 500GB | WD Blue 1TB

Permalänk
Medlem

Fel pris fel namn.
Att man packeterar i svart och guld imponerar inte varesig det gäller diskar eller kondomer - det är användarens upplevelse som skall imponera - inte krimskramset runt omkring.

Permalänk
Medlem

Programvara, så den är bara för Windows?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Programvara, så den är bara för Windows?

Om du faktiskt läser artikeln, ja.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk

Om jag läste rätt så innehåller disken två skivor och är 9,5 mm tjock. Om nu bara en skiva skulle användas, hur tjock skulle då enheten bli?

//Freezer

Visa signatur

Cooler Master Silencio S600, MSI x99A SLI Plus, i7-5820, Hyper 212 Evo, Geforce GTX 770, 16 GB Corsair Vengeance, Kingston SNV2S1000G, HDD *6, EVGA G2 750W, Windows 10 Pro 64bit.
Dell Latitude 5490, Win 11 Pro 64bit. Synology DS413j.
*Citera om du vill ha svar*

Permalänk

Någon som vet varför programvaran som följer med, inte kan klona återställningspartitionen? Är det för att de har kapat lite av funktionerna från "riktiga/hela" Acronis mjukvaran? Har för mig att Intel/Samsung också haft kloningsmjukvara som "endast" haft de allra nödvändigaste möjligheterna för att klona. Vidare har jag för mig att jag kunde klona även återställningspartitionen på min gamla laptop när den körde Vista, men då använde jag mig av Intels/Acronis lösning, då SSD'n var av märket Intel.

Visa signatur

PC: GeForce GTX 1080 Ti / GeForce GTX 560 TI / i7 4770K / 32GB / 1TB SSD+1.4TB / Bluray / 27".
Laptop A: ASUS N56VJ / GeForce GT 635M 2GB / i7 3630QM / 8GB / 960GB SSD / Bluray. // Laptop B: Dell XPS 13 (9380) / i7 8565U / 16 GB / 256GB M.2.
Server: GeForce GT 710 / Ryzen 5 1600 / 16GB / 250GB M.2 SSD+9,5TB / RDC-Controlled.
Additional Storage: 28,5TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av celoz:

Om du faktiskt läser artikeln, ja.

De tar upp där om drivrutin. Min fråga är om den också behöver program för att fungera. Känns dock dåligt att ha en hårddisk som bara funkar för Windows. Inte nog med meh prestanda, meh pris men även Windows logga....

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

WD Black 2 innehåller inte en WD Caviar Black-hårddisk alls utan det är en WD Blue Slim-hårddisk ihoplimmad/skruvad med en medioker SSD som det handlar om, därav den låga rotationshastigheten på 5400 RPM. Väldigt vilseledande namn om du frågar mig.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

WD Black 2 innehåller inte en WD Caviar Black-hårddisk alls utan det är en WD Blue Slim-hårddisk ihoplimmad/skruvad med en medioker SSD som det handlar om, därav den låga rotationshastigheten på 5400 RPM. Väldigt vilseledande namn om du frågar mig.
http://images.hardwarecanucks.com/image/akg/Storage/black_squ...

Ja och, det står ju redan i nyheten.
Och dessutom en förklaring av det.

"Det som gör att enheten förtjänar att ingå i den prestandaorienterade serien Black är SSD-enheten, som huserar på ovansidan av den mekaniska hårddisken"

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fel pris fel namn.
Att man packeterar i svart och guld imponerar inte varesig det gäller diskar eller kondomer - det är användarens upplevelse som skall imponera - inte krimskramset runt omkring.

Därför kör man utan:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Jag hade hellre tagit en riktig solid-state disk.

Fördelen med SSD är ju inte bara prestanda.
Det är ju temperatur, strömförbrukning, ljudnivå, driftsäkerhet och att slippa mekaniska delar.

självklart så är en separat ssd bättre men den här produkten inriktar sig till folk som inte kan få plats med både ssd och hdd

Permalänk
Medlem

Såg till en början intressant ut i jämförelse med Seagates SSHD hybrider som bara har 8 GB SSD, men detta var ju bara två separata enheter i samma förpackning, som dessutom kräver windowsdriver får att nå båda.

Som nämnts, enda målgruppen är laptops där det bara finns plats för en enhet, men där missar WD målet då enheten är för tjock för flertalet laptops.

En bra idé som föll platt.
Hårddisk WD Blue 1TB - 700:-
128 GB SSD från bottenskrapet - 500:-
Brygga - 100:-
Flashig förpackning - 700:- (400:- efter webhallens sänkning)

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pchelp:

självklart så är en separat ssd bättre men den här produkten inriktar sig till folk som inte kan få plats med både ssd och hdd

Men jag vill inte ha plats med både SSD och HDD.
Jag vill bara ha en SSD.
Jag vill inte ha någon mekanisk hårddisk i min dator som drar ström, avger värme, och väsnas.
Vill inte ha några rörliga mekaniska delar i en laptop.

Solid-state all the way!

Permalänk
Medlem

Detta hade varit perfekt i M.2 format.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Jag har knappt 500gb i min gaming desktop, lol (2x256gb SSDs).

Om man kan få en 512gb SSD för samma pris... Valet är ju givet. Ingen chans att man skaffar denna om man inte har nåt specifikt krav för 1tb lagring i en laptop där endast denna enhet klarar det och man samtidigt vill ha SSD med OS/program/etc. På en desktop skaffar man ju bara en extern NAS/hdd eller nåt om man vill ha lagring.

250 GB Samsung 840 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2074414
2 TB Extern, med USB strömförsörjning http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1845580

200:- mer... och passar nog "alla" bärbara, på tok för högt pris för vad man får

Visa signatur
Permalänk

Acronis WD Edition klarar inte Recovery partition? Är det nån som vet nått program som faktiskt backupar "Hela" diskar.
Jag har hört att Win8.1 strular till det med all GPT/UEFI/SecureBoot bullshit, men är det nån som använt "riktiga" acronis o konstaterat att det ändå har full funktion?

Tack för bra test iö!

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Acronis WD Edition klarar inte Recovery partition? Är det nån som vet nått program som faktiskt backupar "Hela" diskar.
Jag har hört att Win8.1 strular till det med all GPT/UEFI/SecureBoot bullshit, men är det nån som använt "riktiga" acronis o konstaterat att det ändå har full funktion?

Tack för bra test iö!

Låter som du är ute efter en ren klon utav disken än backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Fel pris fel namn.
Att man packeterar i svart och guld imponerar inte varesig det gäller diskar eller kondomer - det är användarens upplevelse som skall imponera - inte krimskramset runt omkring.

Men du vet, once you go black...

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

WD Black 2 Dual Drive! - "Grunden för enheten utgörs av företagets prispressade Blue-serie..."