Svensk moms på digitala varor från 2015

Permalänk
Medlem

Tycker också det finns fördelar med ett mer samlat skattesystem i EU, speciellt för digitala varor/tjänster. T.ex. är svensk moms på böcker 6% för pappersboken, men 25% för samma bok som e-bok. Bara det är goddag yxskaft.

Men jämför det med Englands 20% Luxemburgs 3%. Gissa var Amazons, Kobo och Barnes & Nobles europeiska huvudkontor ligger och gissa var den största marknaden är Är det för att pralinpillarna i Luxemburg är sådana fantastiska webutvecklare?

Permalänk
Skrivet av Sweede:

Skönt att så många inte fattar varför vi skattar.

Här är ett bra exempel.
http://www.damncoolpictures.com/2014/01/us-medical-bills.html

dock så betalar amerikanerna mer än oss i sjukhus skatter och livsförsäkring... så pass mycket mer att det överstiger 100x mer än vad vi svenskar betalar i skatt varje år.. och det är bara under en månad

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

dock så betalar amerikanerna mer än oss i sjukhus skatter och livsförsäkring... så pass mycket mer att det överstiger 100x mer än vad vi svenskar betalar i skatt varje år.. och det är bara under en månad

Det var mig en skum formulering, betyder detta att en Amerikan betalar ett månadsbelopp på 100x Svenskens årsbelopp? Väldigt rimligt.

Permalänk
Skrivet av Kimzi:

Det var mig en skum formulering, betyder detta att en Amerikan betalar ett månadsbelopp på 100x Svenskens årsbelopp? Väldigt rimligt.

jag kanske inte kan formulera det på ett bra sett men en amerikan betalar ganska hög skatt även om den är relativ låg jämfört med svensk skatt så betalar dom massiva summor varje år och näst intill inget av det går till sjukhus och att få så låga sjukhusräkningar som möjligt... har för mig det fanns en video på youtube om det...

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Skrivet av ScrewFearMe:

jag kanske inte kan formulera det på ett bra sett men en amerikan betalar ganska hög skatt även om den är relativ låg jämfört med svensk skatt så betalar dom massiva summor varje år och näst intill inget av det går till sjukhus och att få så låga sjukhusräkningar som möjligt... har för mig det fanns en video på youtube om det...

De betalar för sitt försvar istället för sjukvård.
Tillfaller momsen landet varorna säljs ifrån, eller tillfaller de landet där köparen bor skulle jag vilja veta.

Permalänk
Medlem

USA betalar ungefär lika mycket via skatter och offentliga system som vi gör när det gäller % av BNP i sjukvård, eller ca dubbelt så mycket sammantaget med försäkringar arbetsgivare och privatpersoner, och privata avgifter står för. Deras system äter upp pengarna i administrativa sysslor och fler dör ändå i många vanliga tillstånd. I USA står sjukvården (utgifterna) för ungefär 18% av BNP. I mer normala länder så är 7-12% mer normalt och 12% är då högt och högre än vad vi har som ligger kring 9.5%. T.o.m. de mer kritiserade systemen i Europa presterar bättre än USAs på avgörande punkter.

Den generella momsnivån inom EU får inte vara lägre än 15%, och att det blir samma regler för alla är inte illa. Den som ni har att göra med direkt som inte följer detta än är t.ex. Apples App Store. Valve har hela tiden betalat moms utifrån omsättningslandet, Google Play/Market också med flera. På fysiska varor har det aldrig varit ett problem, så utländska postorderfirmor har ofta haft nackdelar då många varor är anpassade för Sverige/Norden. Förhoppningsvis faller Bahnhofs skattefuffel ihop också. Hjälper inte att ta in gammalt Teliafolk där. Det här är hur som helst en förtydliga av lagen, att de inte kunde tvinga t.ex. Apple förut var för att de ville undvika dubbelbeskattning. Principen är samma som förut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ScrewFearMe:

vilket offentlig sektor?
kungafamiljen använder skattepengar för att ha sitt underbara liv i sitt underbara slott
en hel del politiker tar skattepengar som dom inte ens förtjänat och det är inga småsummor dom tar heller... detta är pengar som många arbeten och arbetsmiljöer kunde ha fått använda istället

Oh ja, enormt stora pengar som går till kungahuset hela 127 miljoner, knappast stora pengar när man ser hur mycket statschefer i andra länder kostar.
Fundera istället på hur mycket som går till försäkringskassan och vilka det är försäkringskassan försörjer...

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

USA betalar ungefär lika mycket via skatter och offentliga system som vi gör när det gäller % av BNP i sjukvård, eller ca dubbelt så mycket sammantaget med försäkringar arbetsgivare och privatpersoner, och privata avgifter står för. Deras system äter upp pengarna i administrativa sysslor och fler dör ändå i många vanliga tillstånd. I USA står sjukvården (utgifterna) för ungefär 18% av BNP. I mer normala länder så är 7-12% mer normalt och 12% är då högt och högre än vad vi har som ligger kring 9.5%. T.o.m. de mer kritiserade systemen i Europa presterar bättre än USAs på avgörande punkter.

Den generella momsnivån inom EU får inte vara lägre än 15%, och att det blir samma regler för alla är inte illa. Den som ni har att göra med direkt som inte följer detta än är t.ex. Apples App Store. Valve har hela tiden betalat moms utifrån omsättningslandet, Google Play/Market också med flera. På fysiska varor har det aldrig varit ett problem, så utländska postorderfirmor har ofta haft nackdelar då många varor är anpassade för Sverige/Norden. Förhoppningsvis faller Bahnhofs skattefuffel ihop också. Hjälper inte att ta in gammalt Teliafolk där. Det här är hur som helst en förtydliga av lagen, att de inte kunde tvinga t.ex. Apple förut var för att de ville undvika dubbelbeskattning. Principen är samma som förut.

Det där med Banhofs skattefiffel var en nyhet för mig. Har du lust att utveckla lite eller kanske peka ut en artikel som förklarar lite mer ingående?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

VPN med ditt svenska kreditkort vid köp, lycka till med det

Flesta butiker kollar inte vart kreditkortet kommer ifrån. Utan bara varfirån du betalar från.

Ta ett exempel. Du är i USA, köper en vara där. Inte fan ska du betala svensk skatt direkt till butiken. Däremot, tar jag in varan till Sverige så ska man naturligtvis deklarera det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med Banhofs skattefiffel var en nyhet för mig. Har du lust att utveckla lite eller kanske peka ut en artikel som förklarar lite mer ingående?

De har inte sin verksamhet i Sverige.

Fakturaadress:
Bahnhof Unipessoal LDA
Avenida Infante D. Henrique, N.33, 1D
9500-150 Ponta Delgada, Portugal
VAT number: 509519636
https://www.bahnhof.se/kundservice/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Varför skulle staten få ta del av pengar för en produkt de inte har hjälpt till att möjliggöra? Rent logiskt så kan man se moms som ett form av "beskyddarverksamhet". Företaget får rättsliga rättigheter och betalar för skydd (polis, militär, brand, tullgubbar osv). Men här har inte staten någon del alls där de på något sätt alls möjliggjort ditt köp ev en produkt. Så med det som grund kan jag tycka att det är störtande.

+1 Helt riktigt, men staten och översittarna försöker och kan ta ut avgifter och annat på allt dom ser möjligt, exempelvis Copyswede osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMatter:

+1 Helt riktigt, men staten och översittarna försöker och kan ta ut avgifter och annat på allt dom ser möjligt, exempelvis Copyswede osv.

Ja, det är upp till folket att bilda opinion och stoppa sådana fånerier, vilket också är stötande då politiker skall vara personer av folket för folket, tycks inte riktigt som det är så. Copyswede som du nämner, man blir ju arg bara man hör namnet, har ju helt spelat ut sin roll, vinstdrivande företag dessutom. Får hoppas att någon politiker som vill tjänar lätta poäng av folket sätter stop för dem snart.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Att det inte kostar något är ju direkt felaktigt då de flesta behöver ta ett CSN-lån för att studera, visserligen till en mycket attraktiv ränta, men det är inte gratis. Och ju mer du tjänar desto högre skattesats åker du på så visst får du betala tillbaka på mer än ett sätt.

Men det är inte studierna som du behöver använda pengarna till.
Bo kvar hemma hos föräldrarna eller något annat ställe där du har gratis hyra osv så är det inga problem att inte ta lån.
Dessutom har du nästan 3000 kronor i månaden, som du får, för att du pluggar. Det kommer man rätt långt med faktiskt, även om man betalar någon form av hyra hemma eller någon annanstans där man bor.

Om man vill bo själv och ha ett mer eget liv osv så behöver man dock ta studielån. Men nu var det ju själva skolgången i sig vi pratade om, eller?

Permalänk
Skrivet av Foster D:

Girigheten slår ytterligare ett vinnande slag mot den lilla människan utan röst.

Du bor i Sverige och mer än hälften av vad du tjänar går till olika skatter.
Men det har ju folk inga problem med.

Svenskar tycker väl att det är tufft att betala skatt? Varför grinar ni allihop nu för? Bara för att det är EU som "höjer" skatten denna gången istället för svenska staten? Big dif.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Jo, men mjukvara är ju inte någon fysisk produkt som är tillverkat på bekostnad av jordens resurser.

Och man ska bara skatta saker som tär på jordens resurser?

Dummaste jag har hört.

Dessutom kräver framställandet av mjukvara datorer och elektricitet som använder jordens resurser.

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Skrivet av MakeCoke:

Man får ju tillbaka pengarna och mer därtill om man ser längre än sina egna händer. Nu får svenska staten pengarna istället, vilket kommer gynna oss själva i slutändan.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja för staten pissar ju aldrig bort pengar, varje krona de får in används på ett effektivt och bra sätt.

Eller inte...

Visa signatur

"Do not ever say that the desire to "do good" by force is a good motive. Neither power-lust nor stupidity are good motives."
- Ayn Rand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kingofmoon:

Och man ska bara skatta saker som tär på jordens resurser?

Dummaste jag har hört.

Dessutom kräver framställandet av mjukvara datorer och elektricitet som använder jordens resurser.

Jo, jag är med dig men som en säljande produkt så är det inte alls samma sak. Om vi ser till produkten, att du säljer 10 miljoner kopior en telefon världen runt alternativt 10 miljoner spel i elektronisk form.... du ser den stor skillnaden va?

Borde rimligtvis inte ha samma avgifter på mjukvara som fysiska prylar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Jo, visst är det väl möjligt att räkna ut och öka skatten på det viset, exakt är väl att ta i dock om man ska vara lite petig. Känns som sannolikheten att vi blir lurade på pengar av staten skulle öka om nu momskompenseringen skulle ligga på vanliga skatten. Så länge de har ett godtyckligt argument om hur folk handlar mer än tidigare år kan de alltså ta mer pengar än vad som egentligen skulle ha återspeglat verkligheten.

Varför ha momskompensering alls? Det borde bli lättare för staten att ta ut ett stabilt belopp genom inkomstskatt.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Trodde att vi redan betalade 25% moms. Rätt säker att Steam dragit 25% moms ända sedan de bytte från dollar till euro betalning för rätt många år sedan.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av OggeB:

Engagera dig politiskt och gör en förändring om du tycker att det är en vital fråga i ditt liv.

Om du informerar mig vilket riksdagsparti som står för ett minskat skattetryck så ska jag rösta på dem. Folkpartiet blir mindre och mindre liberala dag för dag känns det som och jag är inte så sugen på att engagera mig i Liberala Partiet.

Missförstå mig rätt, jag är inte emot skatt per se utan ifrågasätter bara mängden och hur den används. När varje Svensson lär sig hur man skriver inköp på egna företag och/eller skriver sig utomlands så måste det betyda att vi passerat någon slags gräns hur hårt vi kan beskatta befolkningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Igelkott:

Varför ha momskompensering alls? Det borde bli lättare för staten att ta ut ett stabilt belopp genom inkomstskatt.

För att inkomstbeskattning medför större effektivitetsförluster.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kronärtskocka:

När varje Svensson lär sig hur man skriver inköp på egna företag och/eller skriver sig utomlands så måste det betyda att vi passerat någon slags gräns hur hårt vi kan beskatta befolkningen.
Skickades från m.sweclockers.com

Därför är det nog bra om man arbetar politiskt mot mer lika regler inom hela EU.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Just pensioner har jag väldigt lite koll på, ha Sverige så mycket sämre pensioner än andra länder?
Men det svenska pensionssystemet har jag inte mycket till övers för baserat på det lilla jag vet och har erfarenhet av.
Ju mer jag tänker på det desto mer inser jag att jag vet extremt lite om just pensioner. Kanske något jag borde skaffa mig lite bättre koll på faktiskt.

Oja, Sverige har katastrofal pension. Jag tjänar just nu runt 30 000kr+ före skatt vilket ger mig runt 25 000- 26 000 efter skatt. Min pensionsprognos säger att om jag fortsätter att tjäna som jag gör och får ca 2% löneökning varje år så kommer jag få en pension på runt 12 000kr om jag går i pension när jag är 65år. Det är ju helt skrattretande. Tänkt då också på att pengarna kommer vara mycket mindre värda då, så det kanske är som att tjäna 9000kr i månaden idag. Min morsa som har jobbat större delen av sitt liv och haft mestadels heltidsjobb får runt 7000kr nu efter skatt i pension. Nu äger hon visserligen som lägenhet, men om hon hade hyrt hade hon säkert haft en hyra på runt 6000kr i månaden och fått 1000kr över att betala andra räkningar med och köpa mat och annat.

De som däremot har jobbat i norge större delen av sitt liv och flyttat till Sverige kan få rejäl pension. Känner en man som för några år sedan gick i pension vid 65år och hade jobbat 10år i Sverige och resten i norge. När han gick i pension fick han då pension från både norge och Sverige vilket gjorde att han fick mer i pension än vad han hade i lön när han slutade. Hade han bara jobbat i Sverige så hade han fått högst en tredjedel av det han nu fick i pension.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Det där med Banhofs skattefiffel var en nyhet för mig. Har du lust att utveckla lite eller kanske peka ut en artikel som förklarar lite mer ingående?

De betalar moms i Portugal, deras gamla VD (Mossberg) som de hämta från Telia satte upp upplägget. Tillsammans med PwC då, och så har det varit sedan 2010 någon gång. Gäller bara privatkunderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Oja, Sverige har katastrofal pension. Jag tjänar just nu runt 30 000kr+ före skatt vilket ger mig runt 25 000- 26 000 efter skatt. Min pensionsprognos säger att om jag fortsätter att tjäna som jag gör och får ca 2% löneökning varje år så kommer jag få en pension på runt 12 000kr om jag går i pension när jag är 65år. Det är ju helt skrattretande. Tänkt då också på att pengarna kommer vara mycket mindre värda då, så det kanske är som att tjäna 9000kr i månaden idag. Min morsa som har jobbat större delen av sitt liv och haft mestadels heltidsjobb får runt 7000kr nu efter skatt i pension. Nu äger hon visserligen som lägenhet, men om hon hade hyrt hade hon säkert haft en hyra på runt 6000kr i månaden och fått 1000kr över att betala andra räkningar med och köpa mat och annat.

De som däremot har jobbat i norge större delen av sitt liv och flyttat till Sverige kan få rejäl pension. Känner en man som för några år sedan gick i pension vid 65år och hade jobbat 10år i Sverige och resten i norge. När han gick i pension fick han då pension från både norge och Sverige vilket gjorde att han fick mer i pension än vad han hade i lön när han slutade. Hade han bara jobbat i Sverige så hade han fått högst en tredjedel av det han nu fick i pension.

Norge är som Sverige, fast bättre.
Du får en riktigt saftig lön, min morsa får nog inte mer än 14000 om inte mindre efter skatt...Och hon har jobbat på samma företag i 25 år. Det är ett slitjobb/industrijobb, och förslitningsskadorna börja komma nu...

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Petterk:

De betalar moms i Portugal, deras gamla VD (Mossberg) som de hämta från Telia satte upp upplägget. Tillsammans med PwC då, och så har det varit sedan 2010 någon gång. Gäller bara privatkunderna.

Så lite kreativt skatteplanering med andra ord. Tack så mycket för informationen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Så lite kreativt skatteplanering med andra ord. Tack så mycket för informationen.

Det är de enda som kör något sådant här som jag känner till, i den branschen dådå, att upplägget inte är så starkt och det för företag blir poänglöst säger sig nog själv. Mossberg fick dessutom gå rätt snabbt eftersom hon inte förstod företaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Oja, Sverige har katastrofal pension. Jag tjänar just nu runt 30 000kr+ före skatt vilket ger mig runt 25 000- 26 000 efter skatt. Min pensionsprognos säger att om jag fortsätter att tjäna som jag gör och får ca 2% löneökning varje år så kommer jag få en pension på runt 12 000kr om jag går i pension när jag är 65år. Det är ju helt skrattretande. Tänkt då också på att pengarna kommer vara mycket mindre värda då, så det kanske är som att tjäna 9000kr i månaden idag.

(Jag nickar instämmande och förbannat åt din mammas pension.)

Stämmer verkligen det? Och jag menar det inte retoriskt, jag är väldigt osäker. Men jag trodde att om man tjänade bra under en längre tid så får man bra pension. Sen vet jag inte vilket premiepensionsval du har gjort osv, något jag visserligen är EXTREMT kritisk till men som ändå gör att om man har tur och har en bra fond så kommer man få mycket högre pension osv. Men hur spelar det in i din beräknade pension?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Tänkt då också på att pengarna kommer vara mycket mindre värda då, så det kanske är som att tjäna 9000kr i månaden idag.

Är det inte så att siffran på 12 000 är med inflation inräknat? Med andra ord så kommer du att få den summan 12000 är värt idag; med andra or hanska så mycket mer än 12000 då. Pengarna ligger ju inte bara och förlorar värde fram tills dess att du går i pension.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem

Den siffran är ink inflation men den är också innan skatt. Sen tillkommer tjänstepensionen också.
Man kan nog räkna med att om man tar vad man har idag efter man betalat skatt och halverar det så kommer man nog ganska nära vad man kommer ha att röra sig med när man går i pension. Galet viktigt att inte sitta på massa lån när man blir gammal.
Om man vill ha samma ekonomi när man går i pension så måste man spara själv också. Jag sparar/ammorterar ca 80000-100000 om året. Det borde bli en hyfsad pension av det

OM de nu inte gör om pensionssystemet igen. Dagens pensionärer vill ju roffa åt sig ännu mer så det blir ännu mindre till kommande generationer.