Facebook köper Oculus VR

Permalänk
Medlem

Hela den här tråden är en enda stor facepalm. Folk tycks inte ens veta vad Oculus Rift är eller hur den fungerar. Allt från Facebook-konton och popups till Candy Crush Saga och spelvärldens undergång. Snälla, tänk efter innan ni öppnar kakhålet. Oculus Rift är inget annat än en monitor, och att de inför krav på att man har Facebook är bara trångsynt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Att Oculus nu är uppköppt av Facebook är trodligen något bra. Oculus har nu tillgång till helt annan hårdvara, från att förut endast kunna använda mobil/tablet skärmar till oculus kommer de nu få tillgång till helt andra saker.
Det ända jag är orolig för är hur framtiden ser ut for Oculus om några år...

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket oculus fick betalt egentligen med tanke på att aktien för facebook sjönk 6.94% samma dag XD
http://www.fz.se/artiklar/nyheter/20140327/facebooks-aktie-sj...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Totalt jävla mörker.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

att de inför krav på att man har Facebook är bara trångsynt.

Nej, det är en tie-in för att promota Facebook, precis som Microsoft kräver ett Microsoft Live konto för att man ska komma åt deras "bara en cloud storage" Skydrive, eller google kräver att man har google+ konto för att kunna göra mer än bara titta på videos på Youtube. Tie-ins låser fast användaren så han inte kan spendera sina pengar och sin tid hos en kokurrent.
Krav på facebook-konto blir det nog inte, men du kan ge dig f-n på att det blir tät integrering med facebook.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, det är en tie-in för att promota Facebook, precis som Microsoft kräver ett Microsoft Live konto för att man ska komma åt deras "bara en cloud storage" Skydrive, eller google kräver att man har google+ konto för att kunna göra mer än bara titta på videos på Youtube. Tie-ins låser fast användaren så han inte kan spendera sina pengar och sin tid hos en kokurrent.
Krav på facebook-konto blir det nog inte, men du kan ge dig f-n på att det blir tät integrering med facebook.

På vilket sätt ska de kunna tvångsintegrera Facebook i en monitor och förvänta sig att komma undan med det? Bara att fixa drivrutiner från en tredjepart (exempelvis vorpX eller Vireio) och Facebook kan inte göra ett piss. De har inget att vinna på att integrera Facebook i Rift då ingen skulle köpa en sån produkt. Utan de kommer tjäna mest på Oculus Rift om de låter det får vara som det är idag, en enhet du bara kopplar in i datorn och sen tuta och kör.

Med allt gråt och skrik som försiggår nu så kommer Facebook inte våga göra ett piss, vilket så klart är bra, men jag tror inte att de skulle göra så mycket även om det inte förekom protester. Se bara på Instagram. Där har man inte ens efter två år tvingat på några krav om Facebook, utan är så gott som oberört. Visst finns det en integrering som att koppla kontot till Facebook, men det fanns det redan innan uppköpet, och det är valfritt. Och då är Instagram trots allt ett socialt medium.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananas2thebeat:

Nej, det är en tie-in för att promota Facebook, precis som Microsoft kräver ett Microsoft Live konto för att man ska komma åt deras "bara en cloud storage" Skydrive, eller google kräver att man har google+ konto för att kunna göra mer än bara titta på videos på Youtube. Tie-ins låser fast användaren så han inte kan spendera sina pengar och sin tid hos en kokurrent.
Krav på facebook-konto blir det nog inte, men du kan ge dig f-n på att det blir tät integrering med facebook.

Är inte det ganska rimliga krav då det torde vara meningslöst att t.ex. prenumerera på youtubekanaler om allt försvinner så fort du stänger webbläsaren?
Oavsett om microsoft eller google hade ägt skiten så hade du behövt logga in på någon form av konto, skillnaden nu är dock att kanske bara behöver 5 olika konton till allt du gör om dagarna istället för 15.

Permalänk
Medlem

Antar att Oculus Rift huvudfokus har varit spel? Likt Kinect så kan Rift användas för så mycket mer än bara spel. Men vad händer när konkurrenter till Facebook vill bygga tjänster med Rift?

Vad händer när Google+ vill bygga en Hangouts applikation för Rift?

Alla använder inte Facebook och jag kan absolut tänka mig att folk som använder Google+, Twitter, Skype etc kommer vilja ha stöd för Rift. Hur stor chans är det att det kommer hända när Facebook äger Oculus?

Tycker att Kinect är en sjukt häftig pryl men tyvärr så kommer inte jag som Mac användare att få officiellt Kincet stöd för Mac från Microsoft (ja jag vet att det finns hack och sånt strunt men det är samma grej).

Facebook har många konkurrenter och jag kan tänka mig att de är nu Oculus konkurrenter också.

Permalänk
Medlem

Denna amoled panel... Kommer den måhända från samsung och är av pentile typ?

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Facebook + Oculus rift?
Jaha... Där försvann nog alla mina förväntningar till framtida VRMMO.
Oh, fuck this.
*Commiting Sucide*

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Skrivet av stn1337:

Alltid kul att gå in på Swec och se vad vissa skriver, tack för dagens asgarv.

Vad har facebook dödat?
Har du märkt någon skillnad på Instagram sedan facebook tog över?

Folk här beter sig som dramadrottningar, lugna ner er för fan.

Har aldrig och kommer aldrig använda instagram, så nej, där har jag inte märk någon skillnad. Precis som att jag inte skulle märka någon skillnad om Thailand en dag målade alla hus där blå.

Facebook har genom hela sin existens gång på gång bevisat att de är intresserade av en sak på bekostnad av allt annat och det är pengar. Och det är inget fel att ett företag är ute efter pengar, det är så det ska vara. Men Facebook har grundat detta i en genuint och djupgående respektlöshet mot allt och alla som är deras kunder.

Rift var vad jag såg som det enda realistiska återtåget för VR, någonting jag saknat och längtat efter sedan jag för första gången testade det på tidigt 90-tal. Men det baserar sig också på att leverera på ett sätt som användarna vill ha. Det har FB alltid varit usla på. Så även om Rift kommer som det är tänkt, så är det i mina ögon dött då jag inte tvivlar en enda sekund på att Facebook kommer hitta på något sniket sätt att förta nöjet i det hela.

För övrigt är jag helt lugn. Lite besviken, men det krävs bra mycket mer än detta för att höja min puls.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marinlik:

Kickstarter är inte att investera. Det är att ge en gåva. Folk som har trott något annat har blivit lurade.

Skrivet av stn1337:

Hur tänkte du nu?

Skrivet av Ixos:

På vilket sätt är det surt? Det var väl aldrig tal om att via kickstarter köpa aktier/andelar eller något annat i Oculus???

Alla som donerade pengar under kickstartern gjorde det väl medvetna om att det var för att få Dev Kit v1 och inget annat.

Finns ju de som faktiskt gav ganska mycket mer pengar än det som krävdes, och ja, det är ju inte en investering i aktier direkt, men ändå. De är ju som att köpa en del i ett företag så att det kommer på fötter, och sen bara ge bort andelen när det sätter av. Eller nåt, whatever.

Visa signatur

Sandy-bridge + gtx770 /dator
http://dreamhack.se/dhw15/

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Finns ju de som faktiskt gav ganska mycket mer pengar än det som krävdes, och ja, det är ju inte en investering i aktier direkt, men ändå. De är ju som att köpa en del i ett företag så att det kommer på fötter, och sen bara ge bort andelen när det sätter av. Eller nåt, whatever.

Fortfarande inte en investering. Det är inte som att köpa en del i ett företag. Det är som att ge dem pengar mot att de kanske ger dig en gåva för det om något blir av. Gåvan var här DK1. Folk som betalade tillräckligt för en DK1 fick en DK1. Det är inte på något sätt en investering. Folk kan ha gett bort $10 eller $100 000 till Oculus genom kickstarter. Men faktumet kvarstår att det inte på något sätt var en investering.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Denna amoled panel... Kommer den måhända från samsung och är av pentile typ?

Den de har nu är pentile ja. Med de nya resurserna nu så har de möjlighet att specialbeställa de paneler de behöver istället för att köra med mobiltelefon-paneler. Det här är ngt som är väldigt viktigt och hade antagligen aldrig hänt utan pengarna från Facebook eller ngn annan stor investerare.

Permalänk

Vem bryr sig jag är förmodligen en av få här som vågar vägra facebookskiten.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk

Jag kan inte klandra OculusVr för att de tar ombord mer kapital, de vill locka duktigt folk och då vill de hålla lönerna uppe. Och precis som ozo64 säger vill de kunna kvalitetssäkra sina komponenter och behålla sitt försprång. Många jobbar med VR nu, inte minst Sony.

Att jag sen inte vill ha Facebook as I know it i min Oculus Rift tror jag inte blir ett problem.

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Skrivet av Marinlik:

Fortfarande inte en investering. Det är inte som att köpa en del i ett företag. Det är som att ge dem pengar mot att de kanske ger dig en gåva för det om något blir av. Gåvan var här DK1. Folk som betalade tillräckligt för en DK1 fick en DK1. Det är inte på något sätt en investering. Folk kan ha gett bort $10 eller $100 000 till Oculus genom kickstarter. Men faktumet kvarstår att det inte på något sätt var en investering.

Kickstarter är precis som du säger ett sätt att sälja sin produkt innan den producerats. Och faktum är att många företag är nog väldigt skeptiska till att låta folk köpa aktier innan man sett hur det utvecklar sig. Vem vill ge bort en vinst i bolaget man själv bygger upp?

Visa signatur

PC:Z97-A, i5 4690k, Samsung Evo 850, GTX 980, Benq XR3500-skärm
CITERA FÖR SVAR! ^_^

Permalänk
Medlem

Om jag var Palmer (grundaren av Oculus) skulle jag köpa 10% av Virtuix för 2 miljoner dollar.
http://www.youtube.com/watch?v=5TWNkWCtIDU#t=845

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andre_H:

Om jag var Palmer (grundaren av Oculus) skulle jag köpa 10% av Virtuix för 2 miljoner dollar.
http://www.youtube.com/watch?v=5TWNkWCtIDU#t=845

Det där kan vara den sämsta produkt jag ngnsin sett.

Permalänk
Medlem

Vet inte om denna länkats tidigare, men tyckte den var intressant.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem

Nooo!

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

för och potentiella nackdelar med facebooks köp av oculus. Om den inte länkats så gör jag det nu.
http://www.pcworld.com/article/2112181/what-facebooks-oculus-...

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

https://www.youtube.com/watch?v=fjarm6Dpn7E

Vet inte om denna länkats tidigare, men tyckte den var intressant.

Det där är felaktigt. Ett rykte som spreds sig på nyhetssidorna.

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Med de nya resurserna nu så har de möjlighet att specialbeställa de paneler de behöver istället för att köra med mobiltelefon-paneler.

Glöm det. Att ta fram helt ny teknologi är svindyrt, och vad än Facebook har för planer för Oculus (förutom, helt självklart, branding och nån form av hangouts) så vill de nog inte gå back och fördröja projektet två-tre år till. Det blir en billig mobiltelefonpanel precis som planerat.

Skrivet av whitewhale:

Jag kan inte klandra OculusVr för att de tar ombord mer kapital, de vill locka duktigt folk och då vill de hålla lönerna uppe.

Grejen är ju att det inte är ett VR eller ens hårdvaruföretag de köpts upp av. Om Oculus köpts av Asus eller Lenovo eller ens Google hade ingen fått särskilt dåliga vibbar. Facebooks expertis är precis lika irrelevant för Oculus som om Oculus köpts av McDonalds, Disney eller Nestlé.

När nu Facebook (Disney, McDonalds...) köpt hårdvara som inte har något alls med deras verksamhetsområden att göra, måste man fråga sig varför.

Citat:

Att jag sen inte vill ha Facebook as I know it i min Oculus Rift tror jag inte blir ett problem.

Du kommer helt garanterat att få Facebook as you know it i din Oculus Rift.

Skrivet av ozo64:

Det där är felaktigt. Ett rykte som spreds sig på nyhetssidorna.

Det var New York Times, världens högst ansedda dagstidning, som sa det. Jag vill nog ha en referens på att det inte stämmer, och en "reddit AMA" från företagets förre ägare duger inte.

Visa signatur

~: När du vill skriva "dem", skriv "de" eller "dom" istället :~

Permalänk
Medlem

Times har inte ens en riktig källa till påståendet. Det är bara hörsägen alltihopa. Sen har alla andra nyhetssidor kopierat den historien. Den har noll trovärdighet. Jag citerar från artikeln:

"According to a person involved in the deal who was not allowed to speak publicly because he was not authorized by either company, Facebook eventually plans to redesign the Oculus hardware and rebrand it with a Facebook interface and logo," the article stated."

Facebook har dementerat det dessutom.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av belga:

Har aldrig och kommer aldrig använda instagram, så nej, där har jag inte märk någon skillnad. Precis som att jag inte skulle märka någon skillnad om Thailand en dag målade alla hus där blå.

Facebook har genom hela sin existens gång på gång bevisat att de är intresserade av en sak på bekostnad av allt annat och det är pengar. Och det är inget fel att ett företag är ute efter pengar, det är så det ska vara. Men Facebook har grundat detta i en genuint och djupgående respektlöshet mot allt och alla som är deras kunder.

Vet inte riktigt om facebook är så respektlösa mot sina kunder ändå. Kunderna består ju av de som ger pengar till facebook (annonsörerna i stort sett) medan användarna snarare är produkten ;). Detta är av intresse i sammanhanget för när du köper en occulus kommer du troligen inte vara en produkt utan den faktiska kunden.

Skrivet av belga:

Rift var vad jag såg som det enda realistiska återtåget för VR, någonting jag saknat och längtat efter sedan jag för första gången testade det på tidigt 90-tal. Men det baserar sig också på att leverera på ett sätt som användarna vill ha. Det har FB alltid varit usla på. Så även om Rift kommer som det är tänkt, så är det i mina ögon dött då jag inte tvivlar en enda sekund på att Facebook kommer hitta på något sniket sätt att förta nöjet i det hela.

För övrigt är jag helt lugn. Lite besviken, men det krävs bra mycket mer än detta för att höja min puls.

Själv tror jag att mist första versionen av occulus kommer vara fri från facebookintrång. Facebook kan uppenbarligen hålla sig undan från sådant och där är instagram ett tydligt exempel varesig man använder det eller inte. Säg att den första utgåvan släpps i slutet av året och att denna hålls "clean" (vilket är ett högst rimligt utfall). Den kommer säkerligen fungera galant i 2-3 år innan man kanske vill uppgradera igen vilket skulle innebära att man vill ha något nytt år 2017-2018 och på denna tid kommer det finnas konkurrenter om VR nu skulle slå igenom.

Så jag är inge vidare orolig för att det är just detta uppköp som är problemet för framtiden av VR. Finns många andra mer reella hinder (eller iaf mindre spekulativa) bland annat i form av plattformsintegreringar både mot annan hårdvara och mjukvara.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Det där är felaktigt. Ett rykte som spreds sig på nyhetssidorna.

Hoppas du har rätt då, det som denna videon beskriver hade varit hemskt.

Visa signatur

AMD FX-8350 | Enermax Liqtech 120X | 8GB Kingston HyperX Grey 1600mhz | SSD: Samsung 840 120GB |HDD: Samsung F3 1TB, Western Digital Green 500GB | Gigabyte 990FXA-UD3 | Sapphire R9 290 | OCZ ZT 550w | Fractal Design Define R2 Black Pearl |Toshiba Chromebook 2 | Mac Mini 2011| BF3: Thursfield | Citera så svarar jag snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eltarion:

Hoppas du har rätt då, det som denna videon beskriver hade varit hemskt.

OM de skulle göra så så har de kastat 2 miljarder i sjön. INGEN skulle köpa den produkten.

Permalänk
Medlem

Nej, Oculus är dött... Tack Facebook, ni förstör jorden lite i taget.

Och ni som säger att Facebook inte kommer lägga sig i... Ni har inte den blekaste aning och ni går helt blint på vad Facebooks PR folk säger.
Google sa att dom inte skulle ändra Youtube heller. Jo, och jag är Abraham Lincoln.

Detta är slutet för Oculus bland respektabla gamers. Alla som säger annat kan hålla sig till XBAWKX och POS4.

EDIT:

Angående företag som jag skulle kunna acceptera att dom köpte oculus, i ordning av bäst till okej.

  • NVidia

  • AMD

  • ID Software

  • Intel

  • Corsair

  • Gigabyte, EVGA osv.

  • Valve

Valve hamnar alltså sist och precis på gränsen till okej. Dom är trots allt respektabla nog även om dom inte är perfekta.
Notera också att majoriteten på den listan är hårdvarutillverkare. Dom skapar spelhårdvara för att tjäna pengar.
Facebook, Microsoft, Google och andra skitföretag gör bara skit som suger ut pengar av folk.

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt