oh my gud [Förbättrad prestanda i spel genom radera 3D Vision från Nvidias drivrutiner — mod]

Permalänk
Medlem

Lite sent svar men fungerar shadowplay för dig?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu har jag gjort ett utförligt test i Battlefield 4.

Här är mina inställningar och setups!

Citat:

CPU: Intel Core I7 2600K @ 4.5 Ghz
GPU: Asus GTX 680 OC DCUII 2GB
RAM: 16GB Corsair Vengeance

Inställningar i BF4

Citat:

Graphics Quality = ULTRA
Texture Quality = ULTRA
Texture Filtering = ULTRA
Lightning Quality = ULTRA
Effects Quality = ULTRA
Post Process Quality = ULTRA
Mesh Quality = ULTRA
Terrain Quality = ULTRA
Terrain Decoration = ULTRA
Antialiasing Deferred = 4X MSAA
Antialiasing Post = HIGH
Ambient Occlusion = HBAQ

Resolution = 1920X1080 @ 59.94Hz
Vertical Sync = OFF

Med Nvidia 3D Vision

Citat:

Frames = 4652
Time (ms) = 60000
Min = 54
Max = 103
Avg = 77.533

Utan Nvidia 3D Vision

Citat:

Frames = 2878
Time (ms) = 60000
Min = 23
Max = 110
Avg = 47.967

Slutsats: Jag fick ett klart märkbart sämre resultat UTAN Nvidias 3D Vision drivrutiner.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Slutsats: Jag fick ett klart märkbart sämre resultat UTAN Nvidias 3D Vision drivrutiner.

Då betraktar jag det som bekräftat 3d Vision drivern HAR en påverkan på prestandan även när du inte kör 3D Vision.
Eller är det någon som betraktar hans test som placebo?

Jag misstänker att det borde finnas mest att hämta (om något) i en konfiguration där det är sämre med resurser, då vinsten skulle kunna beror på att drivern lägger beslag på resurser som skulle kunna användas någon annanstans.

GTX 680 med Asus DCUII kylare(OC) kan inte betraktas som annat är ett toppkort även om det inte längre är i absoluta toppen. 16mb är också mer än väl tilltaget. 2600k dundrar på bra det med.

Vad är skillnaden på ett 560? Eller 460? Eller varför inte ett 210?
Och vad händer om man istället för 16mb har 4? Eller 2?
Och istället för en 2600k har en i3a eller pentium eller celeron.
Ni fattar poängen. Om det är vinster någonstans så är det på ett system med små marginaler och massa flaskhalsar.

Så jag säger det igen.

TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST TEST!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Då betraktar jag det som bekräftat 3d Vision drivern HAR en påverkan på prestandan även när du inte kör 3D Vision.

Det finns mycket saker som kan påverka! Man bör testa att köra på ett nyformaterat system, eller prov köra flera gånger!

Jag ska göra ett till test med mitt system, och köra benchmark flera gånger för att sedan få ett mer exakt mätresultat!

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

Det finns mycket saker som kan påverka! Man bör testa att köra på ett nyformaterat system, eller prov köra flera gånger!

Jag ska göra ett till test med mitt system, och köra benchmark flera gånger för att sedan få ett mer exakt mätresultat!

Att det behövs mer tester är vad jag argumenterat för i varje inlägg i den här tråden, så där är vi överens.
Visst finns det mycket som kan påverka, men gjorde du några andra förändringar än att installera av/på 3d vision? Du skriver ju själv "Slutsats: Jag fick ett klart märkbart sämre resultat UTAN Nvidias 3D Vision drivrutiner." Och de siffrorna du visar styrker ju det. 77 mot 47 är stor skillnad. Och ett lägsta tal på 23 är ju riktigt uselt. Du bevisar att drivern i högsta grad är aktiv (på alla datorer då det är samma driver)och att den gör att DIN maskin blir snabbare. Det öppnar upp för möjligheten att andra maskiner med annan konfiguration kan bli långsammare av drivern vilket flera påstår.

Jag ser fram emot fler siffror!

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Han skriver differensen, det är väl det som är intressant. Sen kan man ju tro att han ljuger, men varför skulle han det?
Sluta tramsa nu och antingen prova själv så får du svart på vitt, eller så struntar du i det och nöjer dig med det du har.

Eeh, ja, men problemet är att det inte visar ett skit såvida dom inte tagits under exakt samma förhållanden.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd

Prövade att ta bort drivern och köra ett snabbt test. (Detta med 334.89)
Jag körde en minut inne på Test Range och bara stod och matade lite längs skjutbanan med samma vapen.

Vilket bekräftade precis det jag trodde. Ingen som helst skillnad.

3970X 4.1Ghz
Asus GTX 780 DC2

Med 3D-Drivern installerad

Citat:
  • Frames: 6204

  • Time (ms) 60000

  • Min 86

  • Max 121

  • Avg 103.4

Utan 3D-Drivern installerad

Citat:
  • Frames: 5927

  • Time (ms): 60000

  • Min: 86

  • Max: 121

  • Avg: 98.7

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Eeh, ja, men problemet är att det inte visar ett skit såvida dom inte tagits under exakt samma förhållanden.

Man kan ju anta att han inte installerade ett nytt grafikkort i mellan eller testade på olika spel. Han testar väl först med driver på, stänger sedan spelet, avinstallerar drivern, startar spelet och gör ett nytt test. Vad är det som skulle kunna hända där emellan som gör att han tappar 30fps???? Ok, för att göra ett EXAKT test så ska det vara en nyformaterad maskin med bara windows och ett spel på och ingen internet. Och då blir det kanske en drop på 29fps eller 31. Det är ju ändå ganska uppenbart att det har något med drivern att göra. Eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Man kan ju anta att han inte installerade ett nytt grafikkort i mellan eller testade på olika spel. Han testar väl först med driver på, stänger sedan spelet, avinstallerar drivern, startar spelet och gör ett nytt test. Vad är det som skulle kunna hända där emellan som gör att han tappar 30fps???? Ok, för att göra ett EXAKT test så ska det vara en nyformaterad maskin med bara windows och ett spel på och ingen internet. Och då blir det kanske en drop på 29fps eller 31. Det är ju ändå ganska uppenbart att det har något med drivern att göra. Eller?

Jag kan göra ett likadant test där jag tar bort en ikon på skrivbordet och får 50 fps skillnad. Det beror ju helt på vad det är som händer i spelet när man räknar fps'n. Sen så var det ju bara 7-9 fps skillnad.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jag kan göra ett likadant test där jag tar bort en ikon på skrivbordet och får 50 fps skillnad. Det beror ju helt på vad det är som händer i spelet när man räknar fps'n. Sen så var det ju bara 7-9 fps skillnad.

Nu hittar du väl ändå på?

Läs i tråden.

"Med Nvidia 3D Vision
Frames = 4652
Time (ms) = 60000
Min = 54
Max = 103
Avg = 77.533

Utan Nvidia 3D Vision
Frames = 2878
Time (ms) = 60000
Min = 23
Max = 110
Avg = 47.967
Slutsats: Jag fick ett klart märkbart sämre resultat UTAN Nvidias 3D Vision drivrutiner."

Det är 30fps som skiljer. Alldeles för mycket för att kunna förklaras med skillnader i vad som händer i spelet då jag förutsätter att han testat på samma bana och plats osv. Det diffar ju alltid lite från test till test men 30fps? Det är mycket.

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Nu har jag gjort ett utförligt test i Battlefield 4.

Här är mina inställningar och setups!

Inställningar i BF4

Med Nvidia 3D Vision

Utan Nvidia 3D Vision

Slutsats: Jag fick ett klart märkbart sämre resultat UTAN Nvidias 3D Vision drivrutiner.

60 sekunder? Tycker det är lite kort. Kör du samma slinga i sp eller är det mp? Hur många gånger körde du varje test?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Googla fps 3d vision driver. Det finns väldigt många som hävdar att de har fått ordentliga prestandavinster. Tillräckligt många för att ett test skulle vara intressant. Är det vinster på alla kort eller bara äldre och budgetkort? Är det inte ett enda kort som det funkar på så märks det ju fort.

Däremot har jag inte något som är relevant i nuläget. Alla problem jag läser om är från 2011 samt början av 2012. Det är även sällan det står vilken driver dom använder, men samtliga verkar vara under perioden med 2XX.XX drivers.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Däremot har jag inte något som är relevant i nuläget. Alla problem jag läser om är från 2011 samt början av 2012. Det är även sällan det står vilken driver dom använder, men samtliga verkar vara under perioden med 2XX.XX drivers.

Håller med, det är knapphändig och motstridig info vilket är en av orsakerna till att jag skulle vilja se ett seriöst test för att se hur det ligger till idag.
Att drivrutiner påverkar prestandan är som bekant ett faktum och inte en åsikt.
Självklart så vill ju inte nvidia ha en driver som sänker prestandan och som du säger så verkar de flesta exempel på prestandavinster vara från 2012 och en bit in på 2013 (jag har iofs bara läst ett par stycken).

Det är samma tidsperiod som geforce experience släpptes. Som ni vet är det till för att optimera inställningarna för just din specifika hårdvara.
När det kom trodde jag att det var till för att göra det enklare att hitta de bästa inställningarna.
Nu börjar jag mer misstänka att det är en form av digital gaffatejp för att fixa det vi pratar om.
Och jag som alltid fått höra att det är AMD som inte kan göra drivrutiner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Håller med, det är knapphändig och motstridig info vilket är en av orsakerna till att jag skulle vilja se ett seriöst test för att se hur det ligger till idag.
Att drivrutiner påverkar prestandan är som bekant ett faktum och inte en åsikt.
Självklart så vill ju inte nvidia ha en driver som sänker prestandan och som du säger så verkar de flesta exempel på prestandavinster vara från 2012 och en bit in på 2013 (jag har iofs bara läst ett par stycken).

Det är samma tidsperiod som geforce experience släpptes. Som ni vet är det till för att optimera inställningarna för just din specifika hårdvara.
När det kom trodde jag att det var till för att göra det enklare att hitta de bästa inställningarna.
Nu börjar jag mer misstänka att det är en form av digital gaffatejp för att fixa det vi pratar om.
Och jag som alltid fått höra att det är AMD som inte kan göra drivrutiner.

Jag förstår dock inte dina resonemang dock. Geforce Experience lanserades inte förrän slutet på november förra året så det är garanterat inte problemet här.

Får man några skillnader om man avinstallerar 3D-drivrutinerna är det för man antingen har aktiverat/deaktiverat någon inställning. Medvetet eller inte.
Inläggen från 2011 och 2012 förstår jag utan problem, då var Nvidia fortfarande i starten med 3D-Vision så att buggar uppstår i ett tidigt stadie är ju inget ovanligt.

Jag är säker på att det bara är tillfälligheter vi snackar om. Du drar nog lite för tidiga slutsatser.

Framförallt eftersom trådskaparen skrev "oh my gud" som trådrubrik, hänvisar till att du inte lär märka skillnad med skärmar som har hög frekvens och att det bara gäller 770. Jo tjena.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

60 sekunder? Tycker det är lite kort. Kör du samma slinga i sp eller är det mp? Hur många gånger körde du varje test?

Skickades från m.sweclockers.com

60 sekunder må vara lite väl kort, och testerna gjordes bara 2 gånger vardera.

Jag körde exakt samma slinga i SP, då jag valde introt till det. Så exakt samma skall det vara.

Testet gjordes direkt efter avinstallation, och då jag såg att temperaturerna på både CPU och GPU hade laggt sig stabilt efter belastningen.

Jag funderar dock på att göra om testet på lite olika drivers, samt under mer och bättre kontrollerade förhållanden. Jag själv såg iallafall, med blotta ögat att det sista testen inte skull bli bra. Jag upplevde själv mycket lagg, och blev fundersam om test nummer två skulle bli likadant när 3D Vision var borta, men tydligen så blev det en otrolig förlust genom att blocka bort dessa. Men som sagt. Ett nytt test kommer säkert ifrån mig, då jag själv tyckte detta var ganska intressant och kul

Mvh. Joakim

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag förstår dock inte dina resonemang dock. Geforce Experience lanserades inte förrän slutet på november förra året så det är garanterat inte problemet här.

Får man några skillnader om man avinstallerar 3D-drivrutinerna är det för man antingen har aktiverat/deaktiverat någon inställning. Medvetet eller inte.
Inläggen från 2011 och 2012 förstår jag utan problem, då var Nvidia fortfarande i starten med 3D-Vision så att buggar uppstår i ett tidigt stadie är ju inget ovanligt.

Jag är säker på att det bara är tillfälligheter vi snackar om. Du drar nog lite för tidiga slutsatser.

Framförallt eftersom trådskaparen skrev "oh my gud" som trådrubrik, hänvisar till att du inte lär märka skillnad med skärmar som har hög frekvens och att det bara gäller 770. Jo tjena.

Du kan inte ställa mig till svars för vad någon annan har sagt. Vad TS eller någon hävdar får du ta med dem. Det jag har sagt och hävdat är att det är intressant att se att det blir skillnad av att ta bort en driver som är inaktiv. (vilket vi (felaktigen?) antar) En här i tråden fick ju betydande prestandadrops när han tog bort drivern. Detta gör att jag vill se mer seriösa tester utförda av någon lite närmare i både tid och rum för att få reda på hur det ligger till.

Då tycker du att jag drar för tidiga slutsatser. Istället för att som dig säga att"Jag vet redan hur det ligger till, undersök ingenting"

Jag fattar inte riktigt vad du menar med att mitt tidiga slutsatsdragande framförallt beror på att TS skriver något om skärmfrekvenser och att det bara gäller 770. Återigen så får du ta vad hen påstår med henom. Jag tolkade det iallafall som att han menar att då han har ett 770, kan han bara uttala sig om det han själv upplevt och testat. Din kommentar till det är "Jo tjena." Menar du då att det inte bara gäller 770 utan alla nvidiakort? Eller sitter du bara och är dryg?

Det med Geforce experience var inte helt seriöst menat, därav den skrattande smileyn. Jag menade inte att Experience var problemet utan skrev lite skämtsamt att det snarare var nvidias lösning på problemet då det tar hänsyn till den enskilda hårdvaran och började användas ungefär samtidigt som påståendena att man kunde göra omfattande prestandavinster av att avinstallera drivern började minska. Och nej. Experience kom inte i november.

Även om det var mest 2011 och 2012 så var det inte någon barnsjukdom på drivrutinen. Fenomenet existerar fortfarande.

Du säger att du är säker på att det bara är tillfälligheter vi snackar om. Du säger att får man några skillnader om man avinstallerar 3D-drivrutinerna är det för man antingen har aktiverat/deaktiverat någon inställning. Medvetet eller inte.

Då leker jag forummongo här och slänger in den klassiska: Kan jag få en källa på det här?
Vad baserar du denna vetskap på?Det är ju tydligt att du VET hur det är. Du är säker. Hu blev du det? Kan du inte berätta? Vilka olika inställningar är det man kan aktivera/deaktivera när man avinstallerar drivern som gör att man tappar 30 fps? Vissa oss otekniska var man hittar de så vi kan avinstallera de med flit och och se vad det blir för FPS då. Var ligger de? Jag hittar inga alls nämligen. Så kan jag få höra lite "FÖR ATT", "DÄRFÖR" och "EFTERSOM" istället för självklart och detvetmanju argument och vilka stoplskott jag är som inte genast inser hur det ligger till på ren känsla.

Permalänk
Medlem

Schysst tips, självklart hade jag dessa installerade utan att av någon anledning förstå varför. Lite extra plats på SSD:n skadar ju inte

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Av allt som kommer i installern har jag alltid bara installerat själva grafikdrivrutinen och PhysX.
3D Vision, HD Audio och Geforce Experience har jag alltid utelämnat. Glad att höra att jag gjort något rätt

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

AMD R7 1700X | Gigabyte Aorus AX370 Gaming K7 | Zotac 1070Ti Mini 8GB | 16GB Corsair Vengeance DDR4 @ 3000MHz | Seasonic Prime 650W Platinum | NZXT Elite S340

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Drasteroid:

60 sekunder må vara lite väl kort, och testerna gjordes bara 2 gånger vardera.

Jag körde exakt samma slinga i SP, då jag valde introt till det. Så exakt samma skall det vara.

Testet gjordes direkt efter avinstallation, och då jag såg att temperaturerna på både CPU och GPU hade laggt sig stabilt efter belastningen.

Jag funderar dock på att göra om testet på lite olika drivers, samt under mer och bättre kontrollerade förhållanden. Jag själv såg iallafall, med blotta ögat att det sista testen inte skull bli bra. Jag upplevde själv mycket lagg, och blev fundersam om test nummer två skulle bli likadant när 3D Vision var borta, men tydligen så blev det en otrolig förlust genom att blocka bort dessa. Men som sagt. Ett nytt test kommer säkert ifrån mig, då jag själv tyckte detta var ganska intressant och kul

Mvh. Joakim

Kan det vara så att du efter avinstallationen bytte hårdvara, startade ett videorenderingsprogram, avinstallerade physx eller windows? Omedvetet kanske? Utförde du testet 2011?

Grymt att du delade med dig. Jag har ett par riktigt gamla burkar nere i källaren och ett par inte så gamla i lägenheten. Jag ska försöka klämma in lite testande i helgen.

Permalänk
Medlem

Provade precis och det var ingen skillnad.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon179444:

Du kan inte ställa mig till svars för vad någon annan har sagt. Vad TS eller någon hävdar får du ta med dem. Det jag har sagt och hävdat är att det är intressant att se att det blir skillnad av att ta bort en driver som är inaktiv. (vilket vi (felaktigen?) antar) En här i tråden fick ju betydande prestandadrops när han tog bort drivern. Detta gör att jag vill se mer seriösa tester utförda av någon lite närmare i både tid och rum för att få reda på hur det ligger till.

Då tycker du att jag drar för tidiga slutsatser. Istället för att som dig säga att"Jag vet redan hur det ligger till, undersök ingenting"

Jag fattar inte riktigt vad du menar med att mitt tidiga slutsatsdragande framförallt beror på att TS skriver något om skärmfrekvenser och att det bara gäller 770. Återigen så får du ta vad hen påstår med henom. Jag tolkade det iallafall som att han menar att då han har ett 770, kan han bara uttala sig om det han själv upplevt och testat. Din kommentar till det är "Jo tjena." Menar du då att det inte bara gäller 770 utan alla nvidiakort? Eller sitter du bara och är dryg?

Det med Geforce experience var inte helt seriöst menat, därav den skrattande smileyn. Jag menade inte att Experience var problemet utan skrev lite skämtsamt att det snarare var nvidias lösning på problemet då det tar hänsyn till den enskilda hårdvaran och började användas ungefär samtidigt som påståendena att man kunde göra omfattande prestandavinster av att avinstallera drivern började minska. Och nej. Experience kom inte i november.

Även om det var mest 2011 och 2012 så var det inte någon barnsjukdom på drivrutinen. Fenomenet existerar fortfarande.

Du säger att du är säker på att det bara är tillfälligheter vi snackar om. Du säger att får man några skillnader om man avinstallerar 3D-drivrutinerna är det för man antingen har aktiverat/deaktiverat någon inställning. Medvetet eller inte.

Då leker jag forummongo här och slänger in den klassiska: Kan jag få en källa på det här?
Vad baserar du denna vetskap på?Det är ju tydligt att du VET hur det är. Du är säker. Hu blev du det? Kan du inte berätta? Vilka olika inställningar är det man kan aktivera/deaktivera när man avinstallerar drivern som gör att man tappar 30 fps? Vissa oss otekniska var man hittar de så vi kan avinstallera de med flit och och se vad det blir för FPS då. Var ligger de? Jag hittar inga alls nämligen. Så kan jag få höra lite "FÖR ATT", "DÄRFÖR" och "EFTERSOM" istället för självklart och detvetmanju argument och vilka stoplskott jag är som inte genast inser hur det ligger till på ren känsla.

Då tar vi detta ett i taget...

Citat:

Jag fattar inte riktigt vad du menar med att mitt tidiga slutsatsdragande framförallt beror på att TS skriver något om skärmfrekvenser och att det bara gäller 770. Återigen så får du ta vad hen påstår med henom. Jag tolkade det iallafall som att han menar att då han har ett 770, kan han bara uttala sig om det han själv upplevt och testat. Din kommentar till det är "Jo tjena." Menar du då att det inte bara gäller 770 utan alla nvidiakort? Eller sitter du bara och är dryg?

Nej, du tolkade det fel. Just förutsättningarna som beskrivs är samma som att säga att vid blå måne en onsdagskväll får du 5 FPS mer i medelvärde.

Citat:

Och nej. Experience kom inte i november.

Det var Shadowplay jag tänkte på, det var då jag fick mitt releasemail

Citat:

Även om det var mest 2011 och 2012 så var det inte någon barnsjukdom på drivrutinen. Fenomenet existerar fortfarande.

Vet vi detta? Är det ett fenomen eller är det skit bakom spakarna?

Citat:

Då tycker du att jag drar för tidiga slutsatser. Istället för att som dig säga att"Jag vet redan hur det ligger till, undersök ingenting"

Det gjorde jag också. Jag har till och med skrivit med resultat innan i tråden för dig att beskåda. Jag undersökte, testade och tog fram resultat.
#14499855

Citat:

Du säger att du är säker på att det bara är tillfälligheter vi snackar om. Du säger att får man några skillnader om man avinstallerar 3D-drivrutinerna är det för man antingen har aktiverat/deaktiverat någon inställning. Medvetet eller inte.

Då leker jag forummongo här och slänger in den klassiska: Kan jag få en källa på det här?
Vad baserar du denna vetskap på?Det är ju tydligt att du VET hur det är. Du är säker. Hu blev du det? Kan du inte berätta? Vilka olika inställningar är det man kan aktivera/deaktivera när man avinstallerar drivern som gör att man tappar 30 fps? Vissa oss otekniska var man hittar de så vi kan avinstallera de med flit och och se vad det blir för FPS då. Var ligger de? Jag hittar inga alls nämligen. Så kan jag få höra lite "FÖR ATT", "DÄRFÖR" och "EFTERSOM" istället för självklart och detvetmanju argument och vilka stoplskott jag är som inte genast inser hur det ligger till på ren känsla.

Detta är garanterat ett problem som har befunnit sig på datorn innan avinstallationen.

Han kan ha kört någon uppdatering från Windows som har strulat, installationsproblem med drivern, filer har blivit korrupta, det finns virus i datorn, Windows beter sig som vanligt, konfilkterande drivers, mjukvaru konflikter och så vidare. Drivers är ett rent helvete och det finns så många problem som kan uppstår då varken AMD eller Nvidia kan förutse vilka konfigurationer i mjukvaran som finns. Oftast är det omedvetet användarskapade fel när spel och annat beter sig konstigt. Finns det ordentliga buggar lär alla få reda på det, som Nvidias release-driver för GTX 590 som brännde upp kort.

Resultaten jag har skapat är gjort på min lilla testbänk här hemma som bara innehåller Windows, ett antal spel och benchprogram samt har bara haft en enda installation av 334.89 från början. Passade på ett köra testerna ovan för att uppgradera till senaste. Är det kontrollerat nog?

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Visa signatur

Laptop: Dell 17R SE || True Life 120Hz 1080p - QUAD Core i7-3610 - 8GB 1600MHz - GT650M - 2x750GB 7200rpm - 32GB mSATA3 SSD
Stationär: Zotac gtx770 AMP Edition || 8gb G.Skill 1600mhz - 4670K @4.5Ghz watercooled - SSD Kingston Skärm: IPS DELL U2212HM
3dmark: http://www.3dmark.com/3dmv/5045123. Cellphone: Silver Iphone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av laptop guy:

Kolla datumen också. Båda trådarna är från 2011.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att shadowplay slutar att fungera om HD audio drivern tas bort (kanske också 3D driversen).

Permalänk
Medlem

Då kör vi igen! Nu med lite mer information och flera tester, samt under längre tid!
Här nedan följer resultatet:

Testutförande:
Testet gjordes med hjälp av det första introt i SP i 120 sekunder.

Dold text

Här ser vi temperaturerna som vi har innan alla test, och värt att notera då är att CPU är överklockad till 4500 Mhz.

Dold text

Dessa inställningar användes i BF4

Dold text

Test #1 med Nvidia 3D Vision

Frames: 8778
Time (ms): 120000
Min: 54
Max: 101
Avg: 73.150

GPU:
Max temp: 62C
Max GPU Usage: 99%

CPU:
Core#0: 54C MAX
Core#0: 58C MAX
Core#0: 52C MAX
Core#0: 56C MAX

Dold text

Test #2 med Nvidia 3D Vision

Frames: 8766
Time (ms): 120000
Min: 56
Max: 102
Avg: 73.050

GPU:
Max temp: 63C
Max GPU Usage: 99%

CPU:
Core#0: 55C MAX
Core#0: 58C MAX
Core#0: 53C MAX
Core#0: 56C MAX

Dold text

Test #3 med Nvidia 3D Vision

Frames: 8784
Time (ms): 120000
Min: 55
Max: 100
Avg: 73.200

GPU:
Max temp: 61C
Max GPU Usage: 99%

CPU:
Core#0: 53C MAX
Core#0: 58C MAX
Core#0: 52C MAX
Core#0: 55C MAX

Dold text

--------------------------

Test #1 utan Nvidia 3D Vision

Frames: 8734
Time (ms): 120000
Min: 54
Max: 100
Avg: 72.783

GPU:
Max temp: 61C
Max GPU Usage: 99%

CPU:
Core#0: 53C MAX
Core#0: 58C MAX
Core#0: 52C MAX
Core#0: 57C MAX

Dold text

Test #2 utan Nvidia 3D Vision

Frames: 8459
Time (ms): 120000
Min: 51
Max: 99
Avg: 70.491

GPU:
Max temp: 60C
Max GPU Usage: 99%

CPU:
Core#0: 53C MAX
Core#0: 56C MAX
Core#0: 51C MAX
Core#0: 55C MAX

Dold text

Test #3 utan Nvidia 3D Vision

Frames: 8192
Time (ms): 120000
Min: 49
Max: 91
Avg: 68.266

GPU:
Max temp: 61C
Max GPU Usage: 99%

CPU:
Core#0: 54C MAX
Core#0: 56C MAX
Core#0: 52C MAX
Core#0: 54C MAX

Dold text

--------------------------

De resultat jag får fram, visar iallafall mig att utan dessa drivrutiner, så får jag inte bra resultat. Man kan spekulera i vad detta kan bero på ganska mycket, men jag kommer iallafall fortsätta köra MED Nvidias 3D Vision drivrutiner installerade.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179444:

Nu hittar du väl ändå på?

Läs i tråden.

"Med Nvidia 3D Vision
Frames = 4652
Time (ms) = 60000
Min = 54
Max = 103
Avg = 77.533

Utan Nvidia 3D Vision
Frames = 2878
Time (ms) = 60000
Min = 23
Max = 110
Avg = 47.967
Slutsats: Jag fick ett klart märkbart sämre resultat UTAN Nvidias 3D Vision drivrutiner."

Det är 30fps som skiljer. Alldeles för mycket för att kunna förklaras med skillnader i vad som händer i spelet då jag förutsätter att han testat på samma bana och plats osv. Det diffar ju alltid lite från test till test men 30fps? Det är mycket.

Jag pratar om trådstarten, jag har aldrig citerat någon som skrivit något om det där. och han sa ju att man skulle få bättre resultat, inte sämre.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Avstängd
Skrivet av deadich:

Jag pratar om trådstarten, jag har aldrig citerat någon som skrivit något om det där. och han sa ju att man skulle få bättre resultat, inte sämre.

JO, Du har citerat mig. Och du skrev ju att det inte blev någon skillnad. Och sämre eller bättre resultat spelar ju ingen roll. Det är fortfarande en skillnad.
Men det hela är skitsamma eftersom det är en påhittad skillnad.
Han som gjorde 30fps testet gjorde antagligen bara ett test med drivern, sedan avinstallerade han den inte utan hittade på siffrorna på det andra för att styrka det han redan visste: att det inte funkade. För att riktigt få tyst på motståndet så visade han inte bara att det inte blev någon skillnad utan att det faktiskt blev sämre. Han fattade inte att han då faktiskt styrkte TS i att man kan få andra resultat, även om hans förändring var till det sämre. När jag kastade mig över siffrorna så backade han direkt och spottade ur sig nya siffror.
Hur lyckas man diffa på 30fps att för att sedan göra om testerna och inte diffa alls?
Dum eller lögnare? Finns det andra alternativ?
Jag orkar inte debattera vilken av de två som är rätt.

De som upplever 5fps hit eller dit....Det kan bero på temperaturskillnader eller vad som händer i spelet.
Utan någon som idag 2014 påstår att de får en skillnad på 30fps finns det inget som talar för att drivern gör någon skillnad.
Jag betraktar det här som "debunked"

Permalänk
Avstängd

Någon som har testat att få bättre prestanda genom att ta bort 3d vision drivrutinen med den nya betan som kom igår också eller?

Visa signatur

Chassi - Fractal Design Define R4 window - Moderkort - ASUS MAXIMUS VII HERO Z97 - Grafikkort ASUS R9 290X 4GB DCII Processor Intel I7 4790K 4.5ghz - Ram minnen Corsair vengeance 8GB 1600Mhz DDR3 SSD Samsung 840 250GB - HDD Seagate barracuda 7200RPM 1TB WD green 1TB 5400RPM
http://www.3dmark.com/fs/5087693

Permalänk
Skrivet av simon253:

Provade precis och det var ingen skillnad.

Jag testade precis, noll skillnad här med.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort meningslöst inlägg och tillhörande svar.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna. Detta omfattar inlägg som utan vidare motivering uttrycker medhåll eller missnöje. Andra exempel är länkar utan beskrivning eller sammanhang samt inlägg som enbart innehåller citat. Memebilder och andra roliga bilder för nästan aldrig diskussionen framåt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...