Permalänk

Capture från Dreamcast

Tja!
Köpte nyligen ett grymt paket Dreamcast som var över mina förväntningar, det problem jag har nu är att jag vill hitta ett sätt att köra capture från mitt DC till PC, hade främst tänkt att streama detta och eftersom DC spel kör i låg upplösning så behövs ingen direkt dyr lösning alla förslag är välkomna!

Mvh
Kristoffer

Permalänk

Denna borde ju fungera: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=435435

Rejält mkt dyrare än EasyCap men kunde inte hitta nåt billigare.

Vad spelar du?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Ska ta en titt på den där, hörde att man kan även satsa på att göra om signalen till HDMI vilket blir betydligt dyrare.
Lirar en hel del olika DC spel, tänkte kolla närmare på det efter att jag får capture att fungera.

Permalänk
Medlem

Det är inte precis supersvårt att VGA-modda en DC. Det skulle förmodligen öppna upp lite fler möjligheter för capture, som dessutom skulle medge oändligt mycket bättre bildkvalitet än att hålla på med kompositsignaler.

Det finns även färdiga "VGA-boxar" som gör samma sak om man inte vill hålla på och rota inuti DC:n, de är dock rätt dyra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Har ingen erfarenhet av att modda hårdvara så hade nog satsat på en VGA-box, brorsan hade en och han var nöjd, frågan är hur stor skillnad det är på kvalitén och vad man då skall köra capture med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillbrorsan:

Har ingen erfarenhet av att modda hårdvara så hade nog satsat på en VGA-box, brorsan hade en och han var nöjd, frågan är hur stor skillnad det är på kvalitén och vad man då skall köra capture med?

Åh, skillnaden mellan en kompositsignal och en VGA-signal är natt och dag kvalitetsmässigt, eller menar du om det är någon skillnad mellan VGA-box och att göra en intern mod? I sådana fall är svaret nej, det är ingen kvalitetsskillnad du kan se i alla fall. Låna brorsans VGA-box och testa, din tv har säkerligen VGA-ingång. Jämför med den vanliga AV-kabeln som följer med DC

Jag hade nog skaffat mig något sånt här.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av lillbrorsan:

*inlägg raderat*

Bumpning av trådar är inte tillåtna, det faller under meningslösa inlägg och tjänar bara till att armbåga sig före i uppmärksamhet. Om du nu måste skriva fler inlägg så kan du möjligen vidareutveckla ditt problem med egna slutsatser eller ytterligare information som du kommit på i efterhand.

Citat:

§ 4 Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Skrivet av kaput:

Åh, skillnaden mellan en kompositsignal och en VGA-signal är natt och dag kvalitetsmässigt, eller menar du om det är någon skillnad mellan VGA-box och att göra en intern mod? I sådana fall är svaret nej, det är ingen kvalitetsskillnad du kan se i alla fall. Låna brorsans VGA-box och testa, din tv har säkerligen VGA-ingång. Jämför med den vanliga AV-kabeln som följer med DC

Jag hade nog skaffat mig något sånt här.

Finns det någon extern apparat som kan köra capture via VGA?
Tänkte sälja min stationära och skaffa en laptop snart så att köpa ett kort man sätter i burken vore att kasta pengarna i sjön!