Iphone 5s vs Samsung Galaxy S5

Permalänk
Medlem

Iphone 5s vs Samsung Galaxy S5

Jag undrar vilken som ni tycker är bäst och varför. Jag vill gärna köpa en ny mobil och undrar vilken som är bättre och billigare!

Visa signatur

Stationär: Grafikkort: GTX 960, Processor: i5 6600k 4.2 GHz, Minne: 16 GB DDR4, Lagring: ssd 250 gb och WD Green 3tb
Bärbar: Macbook Air 2011, Processor: 1.7 GHz Intel Core i5, Minne: 4 GB 1600 MHz DDR3 Lagring: ssd 64 gb
Tangentbord QPAD MK-85 MX Brown

Permalänk
Medlem

Jag skulle välja Galaxy S5.
Estetiskt gillar jag den inte. Däremot föredrar jag den större skärmen samt det faktum att den kör Android.

Tillägg*
Är prestanda per krona en faktor(tänkte på att du frågade efter billigast) vid köp skulle jag nog kika på LG G2, även om den inte var ett av alternativen
Skulle min S4a pajja idag skulle jag skita i varenda nytt "flaggskepp" och köpa en G2

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Skulle nog också säga en samsung galaxy s5, har alltid gillat iphone men 5s var ingen rolig uppgradering, det behövs en större skärm framför allt och galaxyn har flera saker som man kan använda till den, gear och typ android wear. Men det beror ju på vad du ska använda den till, om du klarar dig med lite mindre skärm och IOS så är det nog fortfarande en grym telefon. Annars skulle du ju kunna vänta till sexan, men då får du vänta ett bra tag iförsig.

Visa signatur

Processor: R5 2600 Moderkort: X470-F Gaming Grafikkort: Nvidia 3080 FE Ram: Trident Z Neo 16gb Nätaggregat: CM 850V Chassi: FD Meshify C Lagring: Corsair MP510 1TB, Crucial MX300 750gb

Permalänk
Medlem

Välj operativsystem först, därefter telefon.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Kolla även på htc one m8, det verkar vara en riktigt bra telefon

Visa signatur

Asus gtx 760 oc 2gb vram
Intel core i5 4460 -ASUS Z97-P, Socket-1150
Corsair builder series v2 cx 500
8gb ram i 1333 mhz
Iphone 6s 16 gb

Permalänk
Avstängd

Samsung galaxy s5 dels för jag vet att du är van android och för att den är bättre .

Visa signatur

Windows 8 l Intel Core i7-4770 l GeForce GTX760 2GB l Moderkort: MSI B85M-E45, Socket-1150 l Extra Trådlöst Nätverkskort l
Man är på SweC för att LÄRA och låta andra LÄRA så bli inte sur om jag ber dig förklara någonting!
TITANFALL,Tf2,CS:GO,Sc2,BF4,Ac4! FTW!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Samsung galaxy s5 dels för jag vet att du är van android och för att den är bättre .

Att den är bättre är helt och hållet en smaksak, det där påståendet får stå för Dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aleelo:

Samsung galaxy s5 dels för jag vet att du är van android och för att den är bättre .

Bättre och bättre. Beror väl på vad man själv prioriterar, är van vid och föredrar

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem

Vilken som är billigast vet Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2180326,2522374

Vilken telefon som är "bäst" är subjektivt. Det som är "bäst" för en person är något helt annat för en annan person. Börja med att ta reda på vilket operativsystem du är intresserad av. iPhone 5s kör iOS och Samsung Galaxy S5 kör Android, så de fungerar inte likadant.
Personligen hade jag valt iPhone 5s, men det är ju min personliga åsikt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Vilken som är billigast vet Prisjakt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=2180326,2522374

Vilken telefon som är "bäst" är subjektivt. Det som är "bäst" för en person är något helt annat för en annan person. Börja med att ta reda på vilket operativsystem du är intresserad av. iPhone 5s kör iOS och Samsung Galaxy S5 kör Android, så de fungerar inte likadant.
Personligen hade jag valt iPhone 5s, men det är ju min personliga åsikt.

SGS5 har ju dock betydligt bättre hårdvara. Nästan det dubbla, fast det kanske inte har någon direkt betydelse för individen som väljer. Fast man får mycket mer för pengarna skulle jag säga.

Sen är det operativsystem som känns mer prioriterat och vilket operativsystem som är bäst är en sak som man tycker personligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Inaktiv

Har du med Iphone på intresse listan så finns det ingen anledning att ta något annat.
Folk som vill ha Android vill ha ett mer öppet operativsystem(vilket inte riktigt gör någon skillnad om du inte programmerar vad jag hört).
De som vill ha Iphone är oftast inte så petiga(utom utseende mässigt), vill ha en telefon som är pålitlig/gör det den ska klara(att den inte fastnar så fort du använder telefonen osv).

Hata Apple hur mycket ni vill men jag har aldrig haft något operativsystem som är lika stabilt.

Jag antar att du hör till gruppen som inte är så petig men då är väl frågan följande. Är det värt att få en större skärm i utbyte mot stabilitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

SGS5 har ju dock betydligt bättre hårdvara. Nästan det dubbla, fast det kanske inte har någon direkt betydelse för individen som väljer. Fast man får mycket mer för pengarna skulle jag säga.

Sen är det operativsystem som känns mer prioriterat och vilket operativsystem som är bäst är en sak som man tycker personligen.

Nej, den har inte "betydligt bättre" hårdvara. Den senaste generationen Android-mobiler som lanseras nu under våren har ju till skillnad från tidigare år fått sig en rätt blygsam uppdatering vad gäller hårdvaran. Snapdragon 801 är visserligen lite snabbare än 800:an som satt i höstens modeller men det är långtifrån den stora skillnaden vi brukar se vid generationsskifte. Och iPhone 5S stod sig väl mot Android-modeller med Snapdragon 800. Det är först när telefoner med Snapdragon 805 dyker upp som vi lär så några större hopp vad gäller prestanda.

Vad gäller ämnet så säger jag som andra redan sagt. Bestäm först vilket OS som passar dig bäst.

Permalänk
Avstängd

Iphone 5S eller Z2

Permalänk

Ingen av dom, själv skulle jag välja nya HTC One M8 eller Z2

Permalänk
Medlem

Samsung känns plastig medans iphone har premium känsla.
Iphone är defaktostandard.
Samsung har bättre hårdvara och där stannar det för Koreanen.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Jag hade tänkt att byta från iphone och ios till samsungs nya nu när det släpps. Men du får ju som sagt bestämma dig för vilket operativsystem du vill ha först.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Som många andra redan sagt,välj vilket os du vill köra först. Ifall du vill ha Android så är Z2,nexus 5,LG G2 betydligt bättre alternativ än s5 enligt mej.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Rent ekonomiskt så är ju LG G2 något att fundera på, känns verkligen som den kommer hålla länge.
Dessutom kunde jag uppdatera till Kitkat 4.4 idag via LG programmet.

Personligen skulle jag utan tanke på kostnad välja Sony Z2 eller Oppo 7.
S5 verkar vara ett stabilt val men personligen gillar jag inte utseendet eller priset.

Permalänk

LG G2 är vida överlägsen iphone 5S: bästa batteritiden på marknaden, NFC, bättre display både vad gäller storlek, pixeltäthet och upplösning, Wifi-ac, världsstandarden micro-USB, Bättre kamera sett till upplösning, videoinspelning och stabilisator, halva SAR-värdet och det hela till en betydligt attraktivare prislapp. Det är nötter som köper en iphone idag, det är inte ens en high-end telefon och absolut inte någon de facto-standard.

Operativsystem finns det många åsikter om, men jag tycker Android är ett bättre alternativ eftersom jag kan göra med det som jag vill. Byta utseende, byta ROM, byta program för hantering av SMS eller röstbrevlåda etc. Hur mycket har hänt egentligen med IOS sedan iPhone 3G kom för sex år sen?

Missförstå mig rätt, Har haft tre stycken och de var otroligt innovativa och banbrytande! Vi som brottades med de första riktiga smartphones på sin tid (Palm Treo och Nokia Communicator) uppskattade iPhone OS enormt. Men sedan dess har de mest lutat sig tillbaka och tjänat pengar på överdyra produkter.

Prisbilden gör att LG G2 är förbaskat svårslaget, visst är S5, Z2 och One (M8) bra eller lite bättre, men inte med den stora prisskillnaden. Möjligtvis ska man vänta till sommaren när de ska släppa en ny som ska bli något otroligt bra enligt dem själva. Men det säger å andra sidan alla säljare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av S_Z:

Nej, den har inte "betydligt bättre" hårdvara. Den senaste generationen Android-mobiler som lanseras nu under våren har ju till skillnad från tidigare år fått sig en rätt blygsam uppdatering vad gäller hårdvaran. Snapdragon 801 är visserligen lite snabbare än 800:an som satt i höstens modeller men det är långtifrån den stora skillnaden vi brukar se vid generationsskifte. Och iPhone 5S stod sig väl mot Android-modeller med Snapdragon 800. Det är först när telefoner med Snapdragon 805 dyker upp som vi lär så några större hopp vad gäller prestanda.

Vad gäller ämnet så säger jag som andra redan sagt. Bestäm först vilket OS som passar dig bäst.

Processorkraft är inte allt.

1. IPhone 5s har 640x1136 upplösning och Samsung Galaxy S5 har 1080x1920 upplösning.
2. IPhone 5s har LCD (IPS) skärm och Samsung Galaxy S5 har OLED (AMOLED).
3. IPhone 5s har 1 024 MB ram och Samsung Galaxy S5 har 2 048 MB ram.
4. IPhone 5s har 1 560 mAh batteri och Samsung Galaxy S5 har 2 800 mAh batteri.
5. IPhone 5s har 1920x1080 kamera och Samsung Galaxy S5 har 4096x2160 kamera vid videoinspelning.

Detta är hårdvara det med. Till övrigt har SGS5 2,5 GHz processor och IPhone 5S en 1,3 GHz processor. Notera att jag inte är någon fanboy, ville bara ha ut denna fakta.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Skrivet av Cenorida:

Processorkraft är inte allt.

1. IPhone 5s har 640x1136 upplösning och Samsung Galaxy S5 har 1080x1920 upplösning.
2. IPhone 5s har LCD (IPS) skärm och Samsung Galaxy S5 har OLED (AMOLED).
3. IPhone 5s har 1 024 MB ram och Samsung Galaxy S5 har 2 048 MB ram.
4. IPhone 5s har 1 560 mAh batteri och Samsung Galaxy S5 har 2 800 mAh batteri.
5. IPhone 5s har 1920x1080 kamera och Samsung Galaxy S5 har 4096x2160 kamera vid videoinspelning.

Detta är hårdvara det med. Till övrigt har SGS5 2,5 GHz processor och IPhone 5S en 1,3 GHz processor. Notera att jag inte är någon fanboy, ville bara ha ut denna fakta.

Det med processorn så är det inte ghzen som visar vilken som är bäst.

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

SGS5 har ju dock betydligt bättre hårdvara. Nästan det dubbla, fast det kanske inte har någon direkt betydelse för individen som väljer. Fast man får mycket mer för pengarna skulle jag säga.

Sen är det operativsystem som känns mer prioriterat och vilket operativsystem som är bäst är en sak som man tycker personligen.

Den må ha "den dubbla prestandan" men ändå så flyter iOS på så mycket bättre? Spelen fungerar utan problem även på en iphone 5. Den har ju ändå "bara" en dualcore. Stirra dig inte blind på hårdvaran. iOS är så mycket mer optimerat.

Permalänk
Medlem

Jag hade android och jag hatade det operativsystemet så jag sålde mobilen med duns och köpte mig en Iphone 5s då jag föredrar IOS alla dagar i veckan, aldrig mer i mitt liv en Android för min del.

Det är helt enkelt en frågan om smak vilket du trivs bäst med. Gå till en butik och prova båda mobilen och köp den du fastnar vid.
Ska du spela mycket är Iphone 5s bättre då det inte laggar lika mycket pga lägre upplösning samt mindre skärm men endå j*vligt snygg grafik vid spelande eller om du förerar att kolla på filmer via mobilen då är alltid en mobil med större skärm mer komfortabel vid tittande av filmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

SGS5 har ju dock betydligt bättre hårdvara. Nästan det dubbla, fast det kanske inte har någon direkt betydelse för individen som väljer. Fast man får mycket mer för pengarna skulle jag säga.

Sen är det operativsystem som känns mer prioriterat och vilket operativsystem som är bäst är en sak som man tycker personligen.

Fast hårdvaran är ju inte lika optimiserad för Android som iPhone hårdvaran är på iOS.

Skrivet av Cenorida:

Processorkraft är inte allt.

1. IPhone 5s har 640x1136 upplösning och Samsung Galaxy S5 har 1080x1920 upplösning.
2. IPhone 5s har LCD (IPS) skärm och Samsung Galaxy S5 har OLED (AMOLED).
3. IPhone 5s har 1 024 MB ram och Samsung Galaxy S5 har 2 048 MB ram.
4. IPhone 5s har 1 560 mAh batteri och Samsung Galaxy S5 har 2 800 mAh batteri.
5. IPhone 5s har 1920x1080 kamera och Samsung Galaxy S5 har 4096x2160 kamera vid videoinspelning.

Detta är hårdvara det med. Till övrigt har SGS5 2,5 GHz processor och IPhone 5S en 1,3 GHz processor. Notera att jag inte är någon fanboy, ville bara ha ut denna fakta.

1. Högre upplösning tar mer batteri.
2. -
3. Du behöver egentligen inte så mycket ram på iOS.
4. S5's batteri kanske är större, men iPhonen håller ändå längre.
5. -

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Skrivet av smurfeNn:

Fast hårdvaran är ju inte lika optimiserad för Android som iPhone hårdvaran är på iOS.

1. Högre upplösning tar mer batteri.
2. -
3. Du behöver egentligen inte så mycket ram på iOS.
4. S5's batteri kanske är större, men iPhonen håller ändå längre.
5. -

Hur är du säker på att iphone räcker längre?

Visa signatur

Citera mig för svar!!
CPU: i7 3770K @ 3,5 Ghz -- Ram: Corsair 16 GB -- Moderkort: Z77A-S01
Lagring: SSD- Samsung 840 EVO 250 GB// 2TB HDD -- GPU: Nvidia Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem

Skit i både iPhone 5S och SGS5 och köp en LG G2 eller Nexus 5 istället.
Sjukt mycket billigare med nära på likvärdig hårdvara.

Permalänk

Android-mobiler har bättre prestanda, men har aldrig haft en android-mobil som inte börjat lagga mycket efter bara ett år. Har aldrig haft det problemet med en iPhone. iPhones är dyrare men i vissa fall kan det vara värt det!

Visa signatur

Speldator | CPU Intel Core i7 6700k 4.00Ghz | GPU Asus GeForce GTX 1070 8GB | SSD Intel 480GB | HDD Toshiba 3TB | RAM 16GB DDR4 | OS Windows 10 x64 |
Laptop | 2015 MacBook Pro 13" Retina | Intel Core i5 2.7Ghz | 8GB RAM | 128GB SSD |
Telefon | iPhone 6 16GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Processorkraft är inte allt.

1. IPhone 5s har 640x1136 upplösning och Samsung Galaxy S5 har 1080x1920 upplösning.
2. IPhone 5s har LCD (IPS) skärm och Samsung Galaxy S5 har OLED (AMOLED).
3. IPhone 5s har 1 024 MB ram och Samsung Galaxy S5 har 2 048 MB ram.
4. IPhone 5s har 1 560 mAh batteri och Samsung Galaxy S5 har 2 800 mAh batteri.
5. IPhone 5s har 1920x1080 kamera och Samsung Galaxy S5 har 4096x2160 kamera vid videoinspelning.

Detta är hårdvara det med. Till övrigt har SGS5 2,5 GHz processor och IPhone 5S en 1,3 GHz processor. Notera att jag inte är någon fanboy, ville bara ha ut denna fakta.

1) Upplösningen i sig spelar ju mindre roll, det är PPI som räknas och där duger iPhones 5S utmärkt för den stora majoriteten.
2) Att det är en AMOLED gör den inte per automatik bättre än en IPS-skärm. De bästa IPS-skärmarna, de i exempelvis iPhone och HTC One står sig utmärkt mot Samsungs AMOLED. Bättre på vissa punkter och sämre på andra. Finns flertalet tester som visar detta, bland annat hos Anandtech.
3) Stämmer att den har mer men säger inget egentligen då det är två helt olika OS som kräver olika mycket minne.
4) Samma sak där, den har ett mindre batteri men också mindre skärm som drar mindre batteri osv. Säger ingenting om batteritid.
5) Hur bra S5:an kamera blir återstår att se, inte sett test på den än.

Apples A7 i iPhone 5S har en helt annan arkitektur än den i Snapdragon 801 som sitter i S5:an. Precis som du inte kan titta på GHz för att avgöra vilken av en intel eller AMD processor som är snabbast så kan du inte avgöra det här heller genom att bara titta på frekvens eller antal kärnor. A7 har två kraftfullare kärnor som rullar i lägre frekvenser medan 801 har fyra mindre kraftfulla kärnor men som körs i högre frekvenser.

Båda har utmärkt hårdvara. Valet mellan dem handlar ju mycket mer om vilket OS man gillar bäst och ifall man föredrar en stor skärm eller inte.

Permalänk
Medlem

iPhone 5S har väl en 64-bitars dual core som är on-par, till och med snabbare ibland, än Snapdragon 800?

Jag hade själv valt iPhone 5S mellan de två, detta p.g.a. att jag personligen och Touchwiz är no-go Och samsung känns ganska plastigt i jämförelse.. (O andra sidan så tycker jag Android är bättre än iOS, har du inget emot plasten och Touchwiz så kör Samsungen!).

Men som sagt, beror på vilket OS du gillar mest!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Välj operativsystem först, därefter telefon.

this.

Visa signatur

[i7 7700K] [RTX 2080] [Corsair CX 1000W] [ASUS MARK II] [16GB DDR4] [Samsung EVO 850 500GB]