Windows 7 på 30GB ssd?

Permalänk
Medlem

Windows 7 på 30GB ssd?

Hallå jag är lite sugen på detta kort.
Jag har ju fattat att den blir snabbare än min 5400rpm hdd.
Men vad tror ni överlag om detta lilla kort?

Kommer den ha bra driftskvalitét?
Och kommer jag kunna installera W-7 på den?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Möjligtvis endast Windows 7, men inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Möjligtvis endast Windows 7, men inget annat.

Hur blir det med uppdateringarna, som nästan är ett krav idag?
Kommer dom att få plats?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Hur blir det med uppdateringarna, som nästan är ett krav idag?
Kommer dom att få plats?

Jävligt tveksamt.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Operativet får plats. Dock tar Windows 7 + Uppdatering kring 35GB om jag läst rätt.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Operativet får plats. Dock tar Windows 7 + Uppdatering kring 35GB om jag läst rätt.

Skrivet av hhjyu:

Jag har en 120 GB SSD med windows 7 x64 och har haft samma installation av windows i 2 år och den ligger på 25,7 GB

Jag kollade hur stor min installation är i dagsläget.
Och den ligger på 26.0GB så (Hhjyu) verkar vara den som siktade närmast.
Hm då är ju frågan om man skulle köpa sig en sådan där.
Det är ju om inte annat ett billigt sätt att komma undan för oss, som inte behöver mer än just Windows-7 installationen på SSD´n
Allt annat ligger på min 2TB lagringshårddisk.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Jag skickade efter en sån där SSD grejji-mojj på 30GB.
Den gick på 363:- med frakt och allt.
Ibland måste man bara, helt enkelt.
BTW, jag skriver här och berättar vad jag tycker om den, när jag testat den.
/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

En allra sista fråga bara, det står att den har TRIM-stöd. Vad betyder det? och hur får man det att fungera om det är användbart?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Windows 7 home premium tar ca 20gig med alla uppdateringar har jag för mig?
Ultimate borde ligga på ~25 & professional på något mindre, 22-23 kanske?

30gb räcker för OS.

Visa signatur

Dator - Gtx 580, 2600k, Sabertooth p67, evo 212, 4x4gb ram, samsung evo 250gb, WD 1tb, WD 500gb, Fractal r3, CX600m
Kringutrustning - Microsoft SideWinder x4, SteelSeries Rival, QPAD QH-85, QcK++

Permalänk
Medlem

Win 7 x64 Ultimate tar, fullt uppdaterat, runt 17GB. Om man minskar ner pagefile, stänger av hibernate och lite annat smått och gott landar man utan problem på under 13GB.

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Avstängd

Men du har ju cash hanteringen med på pageswap.sys den brukar är ju vara rätt stor beror ju på hur mycket ram det är i burken. Men när den filen blir för stor på en sån liten disk tror jag den blir lite seg

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av hytin:

Men du har ju cash hanteringen med på pageswap.sys den brukar är ju vara rätt stor beror ju på hur mycket ram det är i burken. Men när den filen blir för stor på en sån liten disk tror jag den blir lite seg

Endel tycker 250 är litet, andra köper 30GB ^^

Permalänk
Inaktiv

Hur tusan kan ett standardinstallerat OS ta 30GB + Min Linux Desktop med Office och alla mediaspelare är 4,5GB, och då har jag ändå lite andra verktyg installerat också.

Permalänk
Inaktiv

Hade eller rättare sagt har också en 30GB SSD (Kingston) och den används inte idag till någonting utan ligger bara i en låda. Jag köpte den 2010 och då var ju priserna lite högre också (tror den kostade 795:- på dustin).

Måste nog vara klart det sämsta datorkomponentsköp jag någonsin gjort, absolut ingenting får ju plats när det gäller OS såvida det inte är vanilla utan uppdateringar.

Som lagringsdisk, helt värdelös också då 30GB inte rymmer mycket saker.

Jag har ALDRIG varit snål någonsin igen sedan dess.

Permalänk

Min installation ligger på ganska precis 20gb, och då har jag inte fipplat med cache, page-fil eller liknande. Har också systemåterställning inställt så det tar nog ett par gb oxå. Med andra ord, det går säkert få in Win7 på 32gb hdd om man bantar funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Hur tusan kan ett standardinstallerat OS ta 30GB + Min Linux Desktop med Office och alla mediaspelare är 4,5GB, och då har jag ändå lite andra verktyg installerat också.

windows filerna utan någon cache är på 17 till 15 gb (windows i sig behöver 20 gb enligt microsofts sida)
(beroende på version av windows (home premium är en av de mindre T ex)
Sedan har du hibernation cache och vanlig cache som båda ligger på runt ramminnets storlek.)
uppdates tar sedan plats det med.
men det ska räcka för enklare grejer helt klart tillsammans med os i sig...
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1342508 100 lapp till så hade TS kunnat satt in en på 60gb inet har ju fraktfritt

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

mitt råd: köp den inte, 30 GB är för lite.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag kollade hur stor min installation är i dagsläget.
Och den ligger på 26.0GB så (Hhjyu) verkar vara den som siktade närmast.
Hm då är ju frågan om man skulle köpa sig en sådan där.
Det är ju om inte annat ett billigt sätt att komma undan för oss, som inte behöver mer än just Windows-7 installationen på SSD´n
Allt annat ligger på min 2TB lagringshårddisk.

Jag skulle inte rekommendera det. Riktigt surt när lagringen tar slut. Beror också på vilken version av Win7 du har.

Några drivrutiner hit och dit...och du har slut på minnet.
Fast prova du

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Dessutom dyr, ca. 12 kr/GB
Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB kostar 5 kr /GB

Inte mSATA...

Permalänk
Medlem

Först och främst så kommer skrivningar att slita på disken, då man inte ska köra den full. För det andra kommer du inte att få ut 30GB då 100MB ryker till någon slags startpartition, och säkerligen ett par gig till filsystemet. Min bootdisk på 512GB ger effektivt 476GB användbart...

Edit: För det tredje så kommer drivrutiner och programdata att stackas upp.

Permalänk
Avstängd

Det kommer fungera bra med att ha Win7 på 30GB.
Du kommer också kunna installera några program också.

Tips!
Stäng av Windows Swapfil det kommer spara några GB
Även Viloläget bör stängas av för att spara GB.

Vår HTPC har en 60GB SSD(55,7GB i Win7) som systemdisk och trots att en hel del program några spel är installerade på disken (bl.a SuperTuxCart, GIMP, LibreOffice (vad de nu har på en HTPC att göra ) Så är 36GB ledigt av 55,7GB.

Har även några spel installerade på HTPC Lagringsdisk som är en 2TB HDD.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Hur tusan kan ett standardinstallerat OS ta 30GB + Min Linux Desktop med Office och alla mediaspelare är 4,5GB, och då har jag ändå lite andra verktyg installerat också.

Spelar du spel så förstår du varför.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Spelar du spel så förstår du varför.

Tar MS röj och Harpan som följer med standardinstallation av windows 30GB ?!

Permalänk
Medlem

Gör inte misstaget att köpa en 30GB. Det minsta du borde köpa är 64GB om man ska ha Windows.
Har du ont om pengar säger jag bara vänta, några fjuttiga hundralappar extra kommer göra skillnad
och köper du 30GB kan jag nästan garantera att du kommer ångra dig, i alla fall senare

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon200213:

Tar MS röj och Harpan som följer med standardinstallation av windows 30GB ?!

Efter två år här på forumet så bör du ha stött på andra spel än dessa?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Det var väldigt vad alla överdriver hur mycket plats man behöver för en Windowsinstallation, speciellt efter liter optimeringar såsom att stänga av hibernation och minska ner swapfilen (stäng inte av den även om du har massor av ram, det finns program som kräver att de finns en swapfil för att fungera korrekt, personligen kör jag en 1024MB swapfil).

Jag körde en 30GB ssd som systemdisk för en ca fem år sedan och det gick alldeles utmärkt. På den hade jag en Windows 7 installation och alla programmen jag behövde utan att den var proppfull. Visst några större spel är ju inte att tänka på att ha på den men som ren systemdisk borde det inte vara några problem.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jalle64:

Efter två år här på forumet så bör du ha stött på andra spel än dessa?!

Men vi pratar väl ändå om Clean install av windows? Vilka andra spel menar du det är som gör att windows tar 30GB+ vid nyinstallation? Efter 10 år här på forumet bör du ha lärt dig läsa inlägg ordentligt

Permalänk
Medlem

Min 7:a tar 35 GB å då har jag 50+ appar + office (+ 5 spel installerat utanför systempartitionen).
På de andra burkarna < 30 GB men då 10+ appar utan office.

Kör en liten (512 MB) pagefil i systempartitionen resten på annan disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Endel tycker 250 är litet, andra köper 30GB ^^

Haha ja det är lite lustigt, ungefär som mellan mig och en vän, han fick en av mina 2TB diskar då jag bara behövde en, han fyllde sin full på en månad,
jag har haft min i 4 år nu och är uppe i 431GB.

Skrivet av mini-z1994:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1342508 100 lapp till så hade TS kunnat satt in en på 60gb inet har ju fraktfritt

Jo förvisso, men jag skall inte ha denna enhet för all framtid, kraven växer hela tiden men för enbart OS installation och de program som tvingar sig in på C-disken så räcker nog de 27-28gb jag får ut av denna.

Skrivet av jookeer:

Dessutom dyr, ca. 12 kr/GB
Kingston SSDNow V300 SV300S37A 120GB kostar 5 kr /GB

Ja men som alltid är det ju elektroniken som kostar, ju mer på samma chip ju billigare, till en gräns såklart, priserna är ju väldigt varierande beroende på vilken prestanda man är ute efter.

Skrivet av EyeNEye:

Jag skulle inte rekommendera det. Riktigt surt när lagringen tar slut. Beror också på vilken version av Win7 du har.

Några drivrutiner hit och dit...och du har slut på minnet.
Fast prova du

Jag kör Windows-7 Ultimate x64 och idag även med några program installerade så är jag uppe i 26GB

Skrivet av Friterad:

Gör inte misstaget att köpa en 30GB. Det minsta du borde köpa är 64GB om man ska ha Windows.
Har du ont om pengar säger jag bara vänta, några fjuttiga hundralappar extra kommer göra skillnad
och köper du 30GB kan jag nästan garantera att du kommer ångra dig, i alla fall senare

Den får gå så länge det är till dess försvar, sen får den bli något annat där det behövs plats.

Skrivet av thompson:

Det var väldigt vad alla överdriver hur mycket plats man behöver för en Windowsinstallation, speciellt efter liter optimeringar såsom att stänga av hibernation och minska ner swapfilen (stäng inte av den även om du har massor av ram, det finns program som kräver att de finns en swapfil för att fungera korrekt, personligen kör jag en 1024MB swapfil).

Jag körde en 30GB ssd som systemdisk för en ca fem år sedan och det gick alldeles utmärkt. På den hade jag en Windows 7 installation och alla programmen jag behövde utan att den var proppfull. Visst några större spel är ju inte att tänka på att ha på den men som ren systemdisk borde det inte vara några problem.

Jo det känns lite som att en installation av ett OS idag skulle vara dinosaurien i en minibuss, men så oerhört mycket tycker jag inte att det tar, den skall ju inte sitta i en kvinnodator där ALLT!!! installeras på C-disken.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!