Google Sverige-lanserar Play Filmer och Play Musik

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Filmer är nästa aldrig värt att äga, du ser den en gång sen vill du inte se den mer oftast. En månadskostnad likt Netflix är det som känns betydligt mer värt.
Jag har bra internet, streama funkar 9/10 gånger mycket bra och har bra kvalitet med svensk text. Utbudet kunde dock varit bättre, likt Amerikanska.

Man kommer ju utan minsta problem åt amerikanska netflix både på dator och telefon?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Skrivet av cy1on:

Du har uppenbarligen inte använt Spotify?

Jodå.
Men med dåligt internet och att anslutningen bryts ibland (när jag åker till skolan) så är det rätt jobbigt.
Vill även kunna testa nya mediaspelare.

Sen har spotify inte all musik jag vill lyssna på, de saknar mycket J-Rock exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaktuszon:

Sen har spotify inte all musik jag vill lyssna på

Det är här Google Music vinner tycker jag.
Jag kan automatiskt ladda upp musik från min dator, och sedan ha den tillgänglig och integrerad både på jobbet och i mobilen.

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tickles:

Jag kan faktiskt tänka mig att betala per film och ha möjligheten att prenumerera. Vissa filmer är helt enkelt värda att äga. Däremot så är de väldigt dyra i jämförelse med fysisk media vilket talar för att jag inte kommer använda mig av tjänsten. Ett bra exempel är HP i HD där en version kostade 139kr medan om jag går ut till en butik så kostar den från 79kr upp till 99kr.

Nä det känns som ännu en idiotigrej där man anser att vi i sverige har det så bra så varför inte kräma ur så mycket man kan. Det de inte verkar ha förstått är att bara för att man lyssnar på vad folket vill ha så måste man ju även göra den konkurrenskraftig. Finns ju för många sådana här tjänster att välja på.

Sedan har du ju problemet att du inte äger filmen även när du "köper" den. Du får bara rätten att spela den flera gånger genom google play. De kan ta bort filmen utan att du har något att säga till om. Det är nackdelen med att köpa filmer genom steamtjänster.
Och ja, detta har redan drabbat folk även från stora kända leverantörer. Exempel i länken nedan (amazon):
http://arstechnica.com/business/2013/12/cant-stream-that-chri...

Har man däremot en fysisk kopia i handen så kan de få stänga hur många tjänster de vill ;). Filmen har man ju ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaktuszon:

Jodå.
Men med dåligt internet och att anslutningen bryts ibland (när jag åker till skolan) så är det rätt jobbigt.
Vill även kunna testa nya mediaspelare.

Sen har spotify inte all musik jag vill lyssna på, de saknar mycket J-Rock exempelvis.

Det han menade var troligen att man inte behöver streama musiken i spotify. Du kan sätta dina listor till offlineläge så har du dem alltid sparade i telefonen. No streaming needed. Alltså precis som att föra över musikfiler till luren (men smidigare).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Den fukntionen finns ju på Spotify också? Fungerar i alla fall med tex ljudböcker. Bara dra över låtarna/filerna till biblioteket och sen göra de tillgängliga offline på tex din mobil.

Frågan är ju om man ens ska överväga att byta tjänst till google music är ju om utbudet är lika bra som spotify? Någon som vet och har erfarenhet?

Den funktionen som jag tror dom syftar på finns mig veterligen inte på Spotify - att kunna "ladda upp" en egen låt och sedan via en annan enhet kunna lyssna på denna låt online, eller om du vill göra den offline, utan att behöva skicka låtfilen på något sätt till den andra enheten.

Att "göra de tillgängliga" offline på mobilen är inte samma funktion då det kräver att du synkar din mobil med den dator du har din låtfil. Det gör det heller inte möjligt att på ett smidigt sätt kunna lyssna på dina låtar både på jobbet och hemma.

Såvitt jag vet är Spotify inte så intresserade av denna funktion vilket är väldigt tråkigt. Jag har en del musik som inte finns på Spotify, också en del musik som diverse bekanta har producerat. Ska utvärdera Google's musikbibliotek och se om det kan jämföras med Spotify's. I så fall blir det ett byte för min del!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Den fukntionen finns ju på Spotify också? Fungerar i alla fall med tex ljudböcker. Bara dra över låtarna/filerna till biblioteket och sen göra de tillgängliga offline på tex din mobil.

Tror dom menar att du kan ladda upp det via din dator, sen lyssna på låten på en annan dator/mobil. Inte spara ner det på en specifik enhet.
Det laddas väl upp i något moln då antar jag.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av flyawaynille:

Utbudet, i alla fall på Itunes, är väldigt bra. Filmer kommer väldigt snabbt upp där efter att de varit på bio. Vi pratar alltså inte bara om gamla filmer utan filmer som släpps på tjänsten samma dag som de släpps på Blu Ray. I stort sätt alla nya filmer kommer upp på Itunes. Svårt att säga hur det är på google play i sverige dopck då det är så nytt. Men på Itunes(US) så ser jag verkligen inte hur man kan klaga på utbudet. 35kr för att hyra en film som nyligen visats på bio anser jag är rätt rimligt pris. Det är inte ovanligt att man kan hyra film på Itunes som inte ens börjat visats i sverige än.

Avsaknaden av Svensk text kunde jag själv inte bry mig mindre om. Kör ändå bara engelsk text.

Själv hyr jag nya filmer på Itunes för jag tycker att 35kr är en ny film värd. Sen ser jag äldre filmer på Netflix för där finns ett väldigt stort utbud.

Självklart kan du hyra sånt som inte visas i Sverige (serier, vissa filmer) då du kör den amerikanska tjänsten. Netflix utbud på filmer är värdelöst oavsett region. Text behöver jag personligen bara när det är språk man inte kan, men jag har svårt att se en tjänst slå i vardagsrummen i Sverige om de inte är tillgängliga där med text, och inbyggda i apparater folk redan har. Avsaknaden säger bara att tjänsten är långt ifrån redo för den breda marknaden, och utan bredare marknad har du inget innehåll. Amazons tjänst har t.ex. över hundra tusen titlar, i staterna. Men där är den också inbyggd i saker folk kör, steget att börja använda det är litet. Steget att använda Googles tjänst kanske blir att köpa en Chromecast-dongle, men det hjälper inte om det inte finns något att se. Chromecast kan så vitt jag vet inte köra VPN, inte utan custom-ROM i.a.f. Plus att det är delvist låst till enheter och googlekontot.

Hos Google handlar det om 39 kr (3.99 USD) även när det inte är en ny film. Deras utbud är inte värt 39 kr i månaden var mitt resonemang, om det är värt 35 kr per film för att olagligt (olovligt ta sig förbi geospärrarna) köra Itunes är en annan fråga som inte berör Google. Netflix utbud var det jag klagade på för övrigt. Itunes är inte SVOD. Utöver att kvalitén är så långt ifrån blu-ray man kan komma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konabu:

Förutsatt att musiken man kan köpa finns tillgängligt i FLAC-format så blir det nog ett antal köp.

Vad jag hört så är det mediabolagen som blockar det i avtalen. De vill inte att man ska få musiken i lossless format (med andra ord identisk kopia av CD:n).

Permalänk
SpelClockers

Det ska bli spännande hur det är och vilket ut bud dom har

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan spara ner filmerna för att se de offline. Det kommer få mig att använda Play Movies när jag typ åker bort. Önskar att Netflix hade det också.

Permalänk
Medlem

The hounds, Emily! The hounds!

Visa signatur

Send me out... with a bang.

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Hur fungerar Google play musik?
Jag och tjejen delar ett spotifykonto, men jag är inte så intresserad av att dela hela mitt googlekonto... Kan två personer använda sig av en google play music-prenumeration? Om inte så är ju den tjänsten en hel del dyrare än spotify.

Samma frågeställning gäller väl google play film också. Inte för att man behöver dela kontot kanske, men att mitt googlekonto skulle stå påloggat alltid på mediamaskinen är väl inge vidare snygg lösning?

Du kan ju alltid göra ett google konto bara för google musik?

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Det han menade var troligen att man inte behöver streama musiken i spotify. Du kan sätta dina listor till offlineläge så har du dem alltid sparade i telefonen. No streaming needed. Alltså precis som att föra över musikfiler till luren (men smidigare).

Ja, det går ju alltid.
Men kan inte få musiken till en enhet som inte har stöd för spotify, vilket jag gärna vill kunna.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaktuszon:

Ja, det går ju alltid.
Men kan inte få musiken till en enhet som inte har stöd för spotify, vilket jag gärna vill kunna.

Näe, det är sant. Men det var ju inte det han svarade på. Den invändningen skrev du ju först efter hans svar ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Äntligen jag har väntat på att ett företag ska erbjuda en laglig tjänst för mig att köpa filmer som jag sedan kan ladda ner och spara på min dator, surplatta eller telefon i ett öppet och DRM-fritt format...

... jag lär väl få fortsätta vänta...

Permalänk
Inaktiv

Jag har svårt att se att folk skulle gå över till detta från Netflix och Spotify. Speciellt då Netflix för priset ändå är riktigt bra.

Inget jag själv kommer använda eller för den delen testa iallafall.

Permalänk
Medlem

Såg ett par inlägg där vissa skriver att man måste betala för att använda Google Music det stämmer inte

free inkluderar
Möjlighet att ladda upp 20000 egna låtar till deras servrar för streaming, synkning
Möjlighet att köpa låtar
Något mer,
och premium 79:- månad ovanstående + streaming av hela biblioteket och säkert mer saker.

Permalänk
Medlem

Woop! Chromecast support!

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

Använder faktiskt Google Music All access själv atm. Inga som helst problem och fungerar MINST lika bra som spotify. Några saker som de flesta undrar över:

-Utbud av musik är i stort sett lika. Tror de båda ligger på starx över 20 millioner låtar var (är inte 100% säker på detta, så rätta gärna om ni vet). Jag förde över mina spotify listor till GP Music, och alla låtar fanns. Å då lyssnar jag på en massa utlänsk musik oclså (syftar inte på engelska nu )
-Att kunna ladda upp filer som du har lokalt på datorn är underbart nice. Jag vet att spotify också har något liknande men det är inte i närheten av att vara lika bra implementerat. Jag har haft många irriterande problem med denna funktion med spotify då jag glömt synka låtarna mellan datorn och telefonen innan jag gått hemifrån. Med google play så laddar man enkelt upp dem så finns det där när man vill.
-Med spotify kan man bara lyssna på musik från en enhet åt gången. Mao så kan du INTE dela ett konto med någon (om man inte laddar ner listorna offline antar jag). Förstår att dem inte vill att folk ska dela konto men det är lite irriterande när brorsan kommer hem till mig å ska använda spotify på min dator när jag lyssnar i andra rummet. Google play har en 10-active-devices gräns - vilket jag gillar.
-Nåt nice med spotify är att dem har appar på alla stora platformar medans google har android, ios, och sedan internetbaserade appar.

Jag har faktiskt bestämt mig för att byta, och att tjänsten är lite billigare är väl trevligt (även om det bara är 20k )

Visa signatur

Define r3 || 3930k || EVGA GTX 780 || 16GB Vengeance || Corsair HX750W || Samung 840 Evo 500GB + Corsiar Force 120GB + Samsung 840 250GB HDD 2x WD Blue 1TB + Seagate 2TB || Razer Blackwidow || Razer Deathadder 2013 || Asus MG279 || Sennheiser HD700 + Beyerdynamic T51p + Sennheiser ie80 || Rode Podcaster || Denon DA-USB300 + Schiit Valhalla

Permalänk
Medlem

Alla musiktjänster har jämförbart utbud, rättigheterna på den sidan är inga större svårigheter längre eller för den delen de senaste 5-6 åren. Deras film-tjänst vet jag däremot inte hur någon ska kunna använda. Det är sämre än de svenska som helt saknar användare/kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Sedan har du ju problemet att du inte äger filmen även när du "köper" den. Du får bara rätten att spela den flera gånger genom google play. De kan ta bort filmen utan att du har något att säga till om. Det är nackdelen med att köpa filmer genom steamtjänster.
Och ja, detta har redan drabbat folk även från stora kända leverantörer. Exempel i länken nedan (amazon):
http://arstechnica.com/business/2013/12/cant-stream-that-chri...

Har man däremot en fysisk kopia i handen så kan de få stänga hur många tjänster de vill ;). Filmen har man ju ändå

Japp, är ett väldigt stort problem. Helt idiotiskt rent ut sagt och jag hoppas att något testar detta i domstol om det nu inte redan gjorts. Hade ju varit intressant att se utslaget...

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem

GOOGLE PLAY DEVICES TILL SVERIGE AMG

https://play.google.com/store/devices

Permalänk
Medlem

Playlist max 1000 låtar..öh nej! får inte in hälften av låtarna med den begränsningen. Blir att fortsätta med spotify.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem

Finns en dekstopapplikation för de som inte vill köra Play Music i webbläsaren.
http://apps.codigobit.info/2011/10/google-music-desktop-playe...

Visa signatur

Hej

Permalänk
Medlem

Största problemet som jag ser det är att dom inte har program varken till Windows eller Mac.
En annan grej jag stör mig på är att när du går in på en artist så ser du enbart en kort lista på topplåtar samt lista på album. Hur får man fram ALLA låtarna utan att behöva gå in på varenda album?? Tycker Spotify löst det på ett mera elegant sätt.

Permalänk
Skrivet av casserly:

Använder faktiskt Google Music All access själv atm. Inga som helst problem och fungerar MINST lika bra som spotify. Några saker som de flesta undrar över:
...
-Med spotify kan man bara lyssna på musik från en enhet åt gången. Mao så kan du INTE dela ett konto med någon (om man inte laddar ner listorna offline antar jag). Förstår att dem inte vill att folk ska dela konto men det är lite irriterande när brorsan kommer hem till mig å ska använda spotify på min dator när jag lyssnar i andra rummet. Google play har en 10-active-devices gräns - vilket jag gillar.
...

All Access tillåter tydligen fyra aktiva enheter samtidigt. Gränsen på 10 gäller hur många enheter man kan koppla till tjänsten.
https://support.google.com/googleplay/answer/3139562?hl=en

Testade det nyss och spelade på tre enheter samtidigt: datorn, Nexus 7 och Sony Xperia.
Skitjobbigt med så mycket ljud på en gång, men det funkade.

Permalänk
Medlem

Bytte från spotify. Tycker det funkar klockrent.
Flyttade spellistorna med portify.

Gillar inte att spotify läckt min email till facebook. Har aldrig loggat in på spotify med facebook kontot. Finns inget som kan knyta mitt knappt använda facebookkonto med mitt spotifykonto förutom mailadress.