Permalänk
Medlem

Trasigt grafikkort?

Halloj

Min dator fick "grafikdrivrutinen har slutat svara" meddelandet igår.

Idag när jag skulle köra ESO så krashade datorn (ingen bsod) och startade om.

Efter det kunde ja inte logga in i windows utan att datorn började växla mellan "grafikdrivrutinen har slutat svara" flera gånger, sedan krashar datorn med bsod.

Jag kunde först logga in i safemode och installera en ädra drivrutin, hjälpte dock inte.

Efter nästa krash så får jag nu ingen bild alls.

Är grafikkortet trasit eller kan det vara något annat? testade ett väldigt gammalt pcie kort och fick ingen bild med det heller, daotrn startar en gång, startar om efter 1 sec, sedan händer inget, kan det dock vara för att det kortet är för gammalt?

Funderar på m det är moderkortet?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Hur avinstallerade du dom gamla drivrutinerna ?
Prova en omformatering.

Permalänk
Medlem

kommer inte så långt längre, datorn botar inte alls nu. Trycker på Power, sen kör den i 2 sek utan bild, sen startar den om men laddar ingenting, fortfarande utan bild

formaterade om för ett par dagar sedan. installarade de senaste rutinerna från nvidia. efter första krashen installerade ja äldre rutiner i safemode och använde Clean install

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Selo:

kommer inte så långt längre, datorn botar inte alls nu. Trycker på Power, sen kör den i 2 sek utan bild, sen startar den om men laddar ingenting, fortfarande utan bild

formaterade om för ett par dagar sedan. installarade de senaste rutinerna från nvidia. efter första krashen installerade ja äldre rutiner i safemode och använde Clean install

Kan du inte testa att använda integrerade grafikkortet och sedan omformatera?

Permalänk
Medlem

Testade att sätta in det i en polares dator. körs det i sli som andrakort med skärm inkopplad så funkar det. Men kör man bara mitt kort så slutar drivrutiner svara precis som på min dator med bsod som påföljd. Så det verkar som det är något varsin med kortet ändå..

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... värt att ersätta med? Har inte så mycket cash att lägga ut just nu.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Testade att sätta in det i en polares dator. körs det i sli som andrakort med skärm inkopplad så funkar det. Men kör man bara mitt kort så slutar drivrutiner svara precis som på min dator med bsod som påföljd. Så det verkar som det är något varsin med kortet ändå..

770 asus 2gb värt att ersätta med? Har inte så mycket cash att lägga ut just nu.

Vad har du för kort nu? Enklare att veta om det är värt då Men 770 är ju ett bra kort för en bra peng annars.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Ugnsbaka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Testade att sätta in det i en polares dator. körs det i sli som andrakort med skärm inkopplad så funkar det. Men kör man bara mitt kort så slutar drivrutiner svara precis som på min dator med bsod som påföljd. Så det verkar som det är något varsin med kortet ändå..

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... värt att ersätta med? Har inte så mycket cash att lägga ut just nu.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s167610449&o=produkt_pr...

Där kan du får en överblick på lite kort i din prisklass.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Ah jo kanske bra att veta "hade" ett 480 amp så några år på nacken. kommer min 2600k flaska 770?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Ah jo kanske bra att veta "hade" ett 480 amp så några år på nacken. kommer min 2600k flaska 770?

Nej. Inte på långa vägar.
Men in med det trasiga kortet i ugnen. Brukar fixa det mesta. Finns guider på hur man gör.

Permalänk
Medlem

heh, intressant. Skall kolla upp det

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Köpte ett nytt grafikkort men fick samma fel med att datorn sätts igång (ingen bild) startar om efter en sekund (fortfarande ingen bild) sedan händer inget bios eller något

Bilden är svart, men har signal, står inte "no signal" eller nått på skärmen

Hade köpt mina andra delar på Alina och hade som tur var fortfarande garanti kvar tills juni och de erbjöd sig också att göra en felsökning, och om det är något fel på det jag köpte från dem så kostar felsökninen inget och jag får det utbytt.
Låter ganska bra tyckte jag så nu har jag skickat in moderkort, cpu, minne och nättagg. Fri frakt på det dessutom.
Hade inga andra delar att byta ut med själv för att felsöka, så tyckte det var lika bra istället för att lägga ut mer pengar på del efter del.

Vad tror ni det kan vara för fel? De på Alina trodde det kunde vara nättagget och att det kan ha dragit med sig grafikkortet, kanske en kortslutning. Har ett ax 850 gold

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Skrivet av Selo:

Köpte ett nytt grafikkort men fick samma fel med att datorn sätts igång (ingen bild) startar om efter en sekund (fortfarande ingen bild) sedan händer inget bios eller något

Bilden är svart, men har signal, står inte "no signal" eller nått på skärmen

Hade köpt mina andra delar på Alina och hade som tur var fortfarande garanti kvar tills juni och de erbjöd sig också att göra en felsökning, och om det är något fel på det jag köpte från dem så kostar felsökninen inget och jag får det utbytt.
Låter ganska bra tyckte jag så nu har jag skickat in moderkort, cpu, minne och nättagg. Fri frakt på det dessutom.
Hade inga andra delar att byta ut med själv för att felsöka, så tyckte det var lika bra istället för att lägga ut mer pengar på del efter del.

Vad tror ni det kan vara för fel? De på Alina trodde det kunde vara nättagget och att det kan ha dragit med sig grafikkortet, kanske en kortslutning. Har ett ax 850 gold

"Moderkortsmodemet som är själva hjärtat i hårddisken" du vet komponenterna ? vlika då ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

Testade att sätta in det i en polares dator. körs det i sli som andrakort med skärm inkopplad så funkar det. Men kör man bara mitt kort så slutar drivrutiner svara precis som på min dator med bsod som påföljd. Så det verkar som det är något varsin med kortet ändå..

http://www.netonnet.se/art/dator/komponenter/grafikkort/nvidi... värt att ersätta med? Har inte så mycket cash att lägga ut just nu.

Får samma meddelande när jag överklockar för långt. Du har inte meckat med det eller?

Visa signatur

CPU - 4670k @ 4.0 Grafikkort - Asus Strix 970
Minne - Corsair Value Select 3x4 Gb 1333 mhz

Permalänk
Medlem

Nop, fick dock ett meddelande att överklockningen misslyckats en gång innan datorn krashade, utan att ha klockat något.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers