Att gå från Android till Windows? (Eller andra tips på surfplattor)

Permalänk
Inaktiv

Att gå från Android till Windows? (Eller andra tips på surfplattor)

Hade iOS en kortare stund men övergick till Android och har aldrig tittat tillbaka sedan dess. Tänkte köpa en tablet för första gången, främst avsedd för plugg så att man slipper bära med sig högar med papper och böcker men också för filmtittande och helt enkelt börja göra en del saker på den istället för mobilen med för liten skärm (HTC One).

Tittade då på Surface 2, inte för dyr (3.8k) och Windows 8 är det snyggaste interfacet jag sett (slår iOS och Android med hästlängder) och var just på väg att klicka hem en när jag tänkte på appar. Så jag sökte runt lite för att se vad den har för appar och vad den saknar, den saknar ju i princip allting! Jag tänker inte lämna Googles system och det ska tydligen inte finnas en app för Gmail, Maps och det. Inte heller finns Kik och Evernote ska vara en mardröm. Android med Windows interface och i den plattan hade varit perfekt. Vad har ni för synpunkter på appdelen? Kommer man över det?

Om inte så söker jag en annan surfplatta som känns högkvalitativ. Söker egentligen efter en platta som ska kännas som min mobil, helst ingen plastig upplevelse alltså. Helst ska den ha ett ryggstöd som Surface fast vet att inte många har det. Priset ska vara högst 4k. Vad har ni för tips? Tittat på Xperia Tablet Z men har hört att det inte ska vara den trevligaste upplevelsen när det kommer till lagg. Annars så känns den riktigt bra i handen (har haft den i handen men inte haft möjlighet att slå på den).

LG G Pad 8.3 ska ju också vara något, fördelen med den är priset. Men man kanske inte kan läsa tidningar och sådant lika bra på den? Vad har ni för tips?

Permalänk
Avstängd

Ett alternativ är ju Transformer T100T som är en platta med riktigt Windows 8.1 (alltså inte RT), den kostar knappt 4000 och det medföljer en tangentbordsdocka som får den att bli typ en laptop. Fortfarande samma brister i utbudet av appar förstås, men med alla vanliga Windowsprogram kanske det inte är ett så stort problem? MS Office medföljer också och det är ju trevligt att ha när man pluggar, OneNote (för Windows) är en av de bästa apparna för att ta anteckningar osv.

Permalänk
Medlem

Jag får säga T100 också, bra platta som kör allt man vill. Webhallen kör dessutom en rea just nu så den kostar bara 3500 kr om man beställer innan den kampanjen tar slut.

http://www.webhallen.com/se-sv/spel/kampanjer/asus_rog-dreaml...

Permalänk

Samsungs Pro-serie kanske? Du kommer att älska deras penna, och själv skulle jag verkligen vilja ha 12"-skärmen. Men jag har redan en Xperia Tablet Z, så jag kan inte motivera mig att köpa en ny. Den är ganska laggfri som ny, men i takt med att man skapar flera användarkonton (vilket verkar dra en massa minne?) och installerar alla program (och det tenderar att vara fler/mer krävande än på en telefon) så är det fler "ryck" i användarupplevelsen. Det är antagligen relaterat till HD-upplösningen, processorn verkar inte riktigt greja det. Jag är också drabbad av buggen att den tappar 5 GHz wifi-anslutningen med vissa routers, inklusive min Asus.

Men på det stora är jag ändå väldigt nöjd med den - den jobbar hårt varej dag, med att spela Ingress, läsa PDF:er och serietidningar, läsa mail/social media. Och med BT tangentbord och mus så är den en helt ok "Office"-burk med Google Drive/Apps. Enda orsaken att jag skulle valt Samsung Pro i dag är den större skärmen och pennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ett alternativ är ju Transformer T100T som är en platta med riktigt Windows 8.1 (alltså inte RT), den kostar knappt 4000 och det medföljer en tangentbordsdocka som får den att bli typ en laptop. Fortfarande samma brister i utbudet av appar förstås, men med alla vanliga Windowsprogram kanske det inte är ett så stort problem? MS Office medföljer också och det är ju trevligt att ha när man pluggar, OneNote (för Windows) är en av de bästa apparna för att ta anteckningar osv.

Skulle också säga Asus Transformer T100, har hjälpt min svägerska att komma igång med en sådan i helgen, riktigt bra! Har själv en Toshiba Encore sedan 4 månader med riktigt windows, den får du för 1.990kr nu men jag skulle nog i ditt läge valt Asusen för tangenbordet och den större skärmen.
Brist på appar upplever jag inte som något problem, det mesta kan man köra i webläsaren eller som windowsprogram.

Tjatt-appar som KIK görs sig nog bäst i din telefon. Gmail är väl heller inget problem att köra i webläsare, bara att pinna som en favorit på startskärmen.

Kan tillägga att jag har en Ipad mini samt en Nesus 7 gen1 hemma så jag har erfarenhet av dessa också men gillar Windows plattan mest.

Permalänk
Medlem

Jag har en Toshiba Encore som jag är väldigt nöjd med, även om jag funderar på att komplettera den med en Android-platta också.

Toshiba Encore kostar som sagt 1990 nu, dessutom har Dustin just nu ett erbjudande där man får med en Lumia 520 på köpet, vilket är en riktigt bra deal om man har användning för telefonen också.

Encore saknar stödben, men det finns ett fodral som kan användas som ställ (originaltillbehör, kostar runt 3-400 kr). Tyvärr blir den lite klumpigare, så det är ju en avvägning. Byggkvaliteten tycker jag överlag är bra, den är ju gjort av plast, men känns rätt välbyggd.

Angående appar och Windows så är IE en väldigt bra webbläsare, så jag skulle tro att mycket fungerar att köra den vägen, t.ex. Evernote (jag använder själv Onenote för det mesta, så jag vet inte säkert hur bra det funkar). Det jag framför allt saknar är en RT-app som kan användas för Adobes epub-filer (lånade från biblioteket). Adobes vanliga Windows-applikation funkar förstås, men är inte pekanpassad.

Med det sagt så använder jag väldigt mycket Microsofts ekosystem, med Onedrive, Outlook.com och Onenote och då är Windows i plattan perfekt, vore jag uppbunden till Google skulle jag kanske välja Android i första hand trots allt.

Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar. Ska ner till någon butik och kika på plattorna som rekommenderats. Tyvärr verkar det bli som så att jag får köra på en Android. Verkar finnas plattor med bra kvalité, främst Z2 men den är lite för dyr för mig. Men ska också kika på Samsungs Pro-serie och LG G Pad 8.3.

Permalänk
Medlem

Angående mejlen är det väl bara att använda den inbyggda mejlklienten, den är inte låst till outlook vad jag vet. Resten är väl svårare i appform men samtidigt kan du använda alla x86 program på en Windows-platta(ej RT).

Permalänk
Inaktiv

Har nu kikat på några plattor, prövade också några Windows. Den enda som kändes riktigt bra var Surface 2.

Så valet är mellan:

Surface 2 (3500kr)
Xperia Z1 (3600kr)
Xperia Z2 (4200kr)
LG G Pad 8.3 (2200kr)

Jag vill kunna läsa en del böcker och tidningar vilket leder till att jag stryker bort G Pad 8.3.

Har trackat vad jag använder för appar på mobilen och det jag använder mest är Kik. Som inte fungerar på Surface 2. De övriga apparna har motsvarigheter men Surface har inte Chrome (synka tabar) och verkar inte finnas någon tv-serie tracker som hämtar sin databas från trakt.tv. Evernote finns (om än dålig) och uTorrent Remote finns också. RSS-readers finns och även appar för att hålla koll på börsen. Skype finns. E-mail app finns. GeoGebra finns men inte WolframAlpha. Ingen UnifiedRemote. Inte någon Chromecast app utom Plex. Inte ens iMDB finns. Inget Google Music. LastPass finns.

Det saknas en drös med appar.. Så mycket som jag önskade att jag kunde ta Surface 2 blir det inte så denna gång. Förhoppningsvis finna apparna där om några år men till dess blir det en Xperia Z eller Z2. Skiljer sig 500kr. Det jag ogillar med Xperia är att den har för stora kanter och av vad jag läst ska den inte vara så bra för dokumentläsning på grund av upplösningen..

Vad säger ni?

Permalänk

Skulle rekommendera Windows Surfplatta då jag har en Windows Phone Finns ett antal appar, simulator o lite annat

http://www.windowsphone.com/en-us/store/featured-apps

där har du hemsidan till alla appar

Visa signatur

Dator: i5 7600k@5ghz | EVGA 1060 | 16gb Corsair 2666mhz | MSI Z270-A
Laptop: Lenovo Thinkpad T430s | i7-3520M | 8 GB &&
Laptop 2: HP Probook 6470B | Intel i5-3210M | 8 GB
Mobil: iPhone 7 128gb | Konsoler: XboxOne | PS4 | Wii

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kriddezor:

Skulle rekommendera Windows Surfplatta då jag har en Windows Phone Finns ett antal appar, simulator o lite annat

http://www.windowsphone.com/en-us/store/featured-apps

där har du hemsidan till alla appar

Samma rekommendation från mig (riktigt Windows 8, inte RT). Vi har en iPad mini 1G, Samsung Note 8.0 och en Toshiba Encore utöver en massa bärbara datorer. Att ha "riktig" Windows 8 är svårslaget om man vill producera och inte bara konsumera media. För skolan har jag även använt Note 8 tillsammans med appar för att koda exempelvis php. Men att ha en allt annat än ett desktop os innebär oftast en begränsning för pro-användare. Att kunna köra in Eclipse, Visual Studio eller SQL Manager är grymt. Koppla in tangentbord och mus (och eventuell låna en exterm skärm när man sitter i en datasal eller grupprum) så kommer man väldigt långt.

Gick från iPhone 3G/4S till Lumia 920 (som tyvärr fick frontglaset spräckt när jag tappade den i golvet och den landade på ett större gruskorn). Fick därför gå tillbaka till min 4S, det kändes som ett steg tillbaka. Nu fick jag dock med en Lumia 520 när jag köpte min Encore så nu är jag "back in business". Tänker avvakta nästa generation WP8 telefoner innan jag köper en ny.

Permalänk
Skrivet av Kriddezor:

Skulle rekommendera Windows Surfplatta då jag har en Windows Phone Finns ett antal appar, simulator o lite annat

http://www.windowsphone.com/en-us/store/featured-apps

där har du hemsidan till alla appar

Fast det där är väl ändå apparna för windows phone inte windows 8/rt?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Inaktiv

Får än en gång tacka för all input men kom på en annan sak, om jag kör Android kan jag tanka alla appar jag redan köpt. Tittade dessutom på marknaden för appar (Windows RT) och det fanns väldigt få för specifika ändamål och de som fanns kostade ganska ofta. Jag har inget behov av programmering och dylikt, den ska främst användas som stöd vid studier (naturvetenskapliga ämnen som fysik och matematik) men också för konsumtion av media, däribland tidningar och film/tv-serier. En annan sak som jag saknade är som sagt Google Music, Chromecast och möjligheten till bittorrent i själva plattan.

Jag lade en beställning på Tablet Z2. Med studentrabatt blev det 4.600 kronor för 16GB Wi-Fi varianten plus deras fodral med stand. Över budget men får väl strunta i att äta ute i några månader

Permalänk
Avstängd

Allt du säger tyder på att en Windows-platta skulle passa perfekt, helst en med stylus, inte med RT dock. Men du blir säkert nöjd med din Android också.

Permalänk
Medlem

Bittorrent finns, Evernote finns, Kartor finns, Gmailkonto kan man lägga till i vanliga mailappen så det är inte heller några problem.

Jag skulle säga att du inte skulle sakna något på en windows platta eftersom det finns alternativ till allting där, jag skulle också tipsa om att strunta i Evernote även om det finns och använda onenote istället, den är bättre integrerad med onedrive och hela windows miljön. Ska du ha den till plugg skulle det väl vara perfekt med Officepaketet på plattan och automatiskt ladda upp dokument till onedrive för att redigera vidare på valfri dator?

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vaun:

Bittorrent finns, Evernote finns, Kartor finns, Gmailkonto kan man lägga till i vanliga mailappen så det är inte heller några problem.

Jag skulle säga att du inte skulle sakna något på en windows platta eftersom det finns alternativ till allting där, jag skulle också tipsa om att strunta i Evernote även om det finns och använda onenote istället, den är bättre integrerad med onedrive och hela windows miljön. Ska du ha den till plugg skulle det väl vara perfekt med Officepaketet på plattan och automatiskt ladda upp dokument till onedrive för att redigera vidare på valfri dator?

Jag får se om jag blir nöjd med min Z2. Om jag inte tycker om den ska jag definitivt ge Windows en chans. Att den jag tittat på (Surface 2) dessutom är 1000 kronor billigare gör inte saken sämre.

Permalänk
Medlem

Jag hade den första androidplattan med tangentbord, Asus Transformer TF101, och var väldigt nöjd med den. Nu har ju både hårdvaran blivit betydligt bättre och även Android som sådant över ICS som den körde.

Jag tyckte att man kunde göra nästan allt man gör på en vanlig laptop (med Windows) med den. Jag hade något Officepaket som medföljde som fungerade jättebra och var kompatibelt med MS Office t.ex.

Men jag rekommenderar att du införskaffar ett tangentbord till din Z2 om du hade tänkt mata in text på den i skolan. Det är ohållbart med skärmtangentbordet.

Batteritiden var grym på Transformern då det satt ett batteri till i tangentbordet så den höll för 8 timmars konstant användning.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon167336:

Jag får se om jag blir nöjd med min Z2. Om jag inte tycker om den ska jag definitivt ge Windows en chans. Att den jag tittat på (Surface 2) dessutom är 1000 kronor billigare gör inte saken sämre.

Surface 2 är dock inte en riktig Windowsplatta utan den kör Windows RT. Surface 2 Pro däremot, men då pratar vi andra pengar. Transformer T100T kostar under 4000 och kör riktigt Windows.

Skrivet av Hulle:

Jag hade den första androidplattan med tangentbord, Asus Transformer TF101, och var väldigt nöjd med den. Nu har ju både hårdvaran blivit betydligt bättre och även Android som sådant över ICS som den körde.

Jag tyckte att man kunde göra nästan allt man gör på en vanlig laptop (med Windows) med den. Jag hade något Officepaket som medföljde som fungerade jättebra och var kompatibelt med MS Office t.ex.

Men jag rekommenderar att du införskaffar ett tangentbord till din Z2 om du hade tänkt mata in text på den i skolan. Det är ohållbart med skärmtangentbordet.

Batteritiden var grym på Transformern då det satt ett batteri till i tangentbordet så den höll för 8 timmars konstant användning.

/hulle.

Jo, Android-transformer är bra men Transformer med Windows är också bra och passar perfekt för en student i och med att man får med riktiga Office, batteritiden är i klass med Android osv. Den kostar heller inte mer än Tablet Z eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Jag får se om jag blir nöjd med min Z2. Om jag inte tycker om den ska jag definitivt ge Windows en chans. Att den jag tittat på (Surface 2) dessutom är 1000 kronor billigare gör inte saken sämre.

Hittade en app för Google Play musik idag också så jag är nu övertygad om att du inte skulle sakna någonting

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

jag har gått från ipad 2 till en Surface pro 2 och jag börjar bli mer o mer imponerad, helst då den klarar allt.
men däremot så är det lättare att läsa tidningar på ipaden (ztory) det funkar ju perfekt i webbläsarn men är lite struligare..

men det finns många appar o sen tar de nog ett tag o lära sig allt.

Permalänk
Medlem

Ztory-app saknar jag också, webben funkar, men kommer t.ex. inte ihåg var man befann sig i tidningen.

Permalänk
Medlem

Själv har jag gått från iPad, till en platta med full Win8.1 och nyligen bytte jag till en med WinRT (Nokia 2520).
När jag hade Win8.1-plattan så använde jag knappt några skrivbordsprogram, utöver Office.
Office följer med WinRT, så det duger bra för mig. Dessutom har den klart bättre batteritid. Det jag saknar är Bank-ID för Modern UI.
Annars, är jag är ingen storanvändare av appar. Webbläsaren fungerar väldigt bra, så många appar som behövs för iPad är överflödiga i WinRT/8.1.

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Själv har jag gått från iPad, till en platta med full Win8.1 och nyligen bytte jag till en med WinRT (Nokia 2520).
När jag hade Win8.1-plattan så använde jag knappt några skrivbordsprogram, utöver Office.
Office följer med WinRT, så det duger bra för mig. Dessutom har den klart bättre batteritid. Det jag saknar är Bank-ID för Modern UI.
Annars, är jag är ingen storanvändare av appar. Webbläsaren fungerar väldigt bra, så många appar som behövs för iPad är överflödiga i WinRT/8.1.

Själv hoppade jag över full Win8.1 och hoppade direkt från iPad till en Surface 2 med RT och har inte heller några problem med varken saknade appar eller begränsningen på skrivbordet. Surface 2 är kalas med låång batteritid, Type Cover 2 och sitt inbyggda stöd, dessutom är den otroligt välbyggd.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av mackanj:

Själv har jag gått från iPad, till en platta med full Win8.1 och nyligen bytte jag till en med WinRT (Nokia 2520).
När jag hade Win8.1-plattan så använde jag knappt några skrivbordsprogram, utöver Office.
Office följer med WinRT, så det duger bra för mig. Dessutom har den klart bättre batteritid. Det jag saknar är Bank-ID för Modern UI.
Annars, är jag är ingen storanvändare av appar. Webbläsaren fungerar väldigt bra, så många appar som behövs för iPad är överflödiga i WinRT/8.1.

Just batteritiden tycker jag är största bekymret med min 8.1-platta, man märker att Win 8.1 inte är designat för långa stunder i standby på samma sätt som Win RT eller iOS. Det går inte att lägga ifrån sig plattan en vecka och förvänta sig att ha massa batteritid kvar.

Bank-ID tycker jag inte är nåt stort problem längre när i princip alla sajter tar mobilt Bank-ID.

Nåt som däremot varit lite av en dealbreaker för mig är möjligheten att köra låsta epub-filer (från bibliotek), mig veterligt finns ingen sån app. På min 8.1-platta kan jag köra Adobes eget Windows-program, även om det inte är pekanpassat för fem öre, så är det i alla fall bättre än inget.

Annars använder jag framför allt skrivbordsläget till att köra Qbtorrent, har inte hittat någon RT-klient för torrents som jag tycker funkar bra.

Jag tror att i takt med att plattformarna konvergerar, i och med att Windows Phone blir kompatibelt med RT, så kommer Win 32 minska allt mer i betydelse och då kommer en platta utan Win 32 (dvs en RT-platta) funka väldigt mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Just batteritiden tycker jag är största bekymret med min 8.1-platta, man märker att Win 8.1 inte är designat för långa stunder i standby på samma sätt som Win RT eller iOS. Det går inte att lägga ifrån sig plattan en vecka och förvänta sig att ha massa batteritid kvar.

Bank-ID tycker jag inte är nåt stort problem längre när i princip alla sajter tar mobilt Bank-ID.

Nåt som däremot varit lite av en dealbreaker för mig är möjligheten att köra låsta epub-filer (från bibliotek), mig veterligt finns ingen sån app. På min 8.1-platta kan jag köra Adobes eget Windows-program, även om det inte är pekanpassat för fem öre, så är det i alla fall bättre än inget.

Annars använder jag framför allt skrivbordsläget till att köra Qbtorrent, har inte hittat någon RT-klient för torrents som jag tycker funkar bra.

Jag tror att i takt med att plattformarna konvergerar, i och med att Windows Phone blir kompatibelt med RT, så kommer Win 32 minska allt mer i betydelse och då kommer en platta utan Win 32 (dvs en RT-platta) funka väldigt mycket bättre.

Windows RT fungerar väldigt bra i standby dock. Där är det ingen skillnad om jag t.ex jämför med min Ipad.
Vilken platta är det du använder förresten?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Windows RT fungerar väldigt bra i standby dock. Där är det ingen skillnad om jag t.ex jämför med min Ipad.
Vilken platta är det du använder förresten?

Toshiba Encore, det är en platta med fulla Windows 8.1 och det är lite där jag menar att gränsen går när det gäller batteritid, mellan "riktiga" Windows och "tablet-OS" som iOS och Windows RT.

Jag hade kunnat tänka mig RT, men har inte hittat någon RT-platta som prismässigt ligger lika bra som 8-tummarna med Windows 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miklon:

Toshiba Encore, det är en platta med fulla Windows 8.1 och det är lite där jag menar att gränsen går när det gäller batteritid, mellan "riktiga" Windows och "tablet-OS" som iOS och Windows RT.

Jag hade kunnat tänka mig RT, men har inte hittat någon RT-platta som prismässigt ligger lika bra som 8-tummarna med Windows 8.1.

Får min Toshiba imorgon. Ska bli spännande att se hur bra eller dålig battertiden är. Ska ha den för felsökning av bilar.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av mattismarkus:

jag har gått från ipad 2 till en Surface pro 2 och jag börjar bli mer o mer imponerad, helst då den klarar allt.
men däremot så är det lättare att läsa tidningar på ipaden (ztory) det funkar ju perfekt i webbläsarn men är lite struligare..

men det finns många appar o sen tar de nog ett tag o lära sig allt.

ja nu upptäckte jag ju att man ska använda webbläsarn i appläget, nu funkar ztory helt perfekt, samt alla andra sidor
tangentbordet kommer fram automatiskt mm