Permalänk
Medlem
Skrivet av borz:

Count me in!

Ontopic: synd om Ricciardo

Ja, synd om Ricciardo, men om det som FIA rapporterade stämmer så tycker jag att Red Bull förtjänar att bli straffade för sin ignorans. Adrian Neweys geni i all ära, men jag känner att Red Bull snarare letar efter kryphål i fair play och inte i reglerna sedan en lång tid tillbaka så jag är glad att de äntligen åkte på det. Men vi får se vad överklagan visar, jag är beredd att ta tillbaka detta om de inte gjort nåt fel, men den beska eftersmaken stannar ändå kvar.

Skrivet av Buio:

Undrar var Bottas hamnat om han inte slagit i väggen. Tror också Massa är i riktigt bra form, synd att han blev offer på första varvet. Om de skärper upp sig i kvalet kan de bli otroligt giftiga i racet.

Samma här.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

Såg att Red Bull nu överklagat beslutet till FIA. Generellt sett så händer det nästan aldrig något med överklaganden vad jag minns.
http://www.autosport.com/news/report.php/id/113023

Permalänk
Medlem

Så vad ni tyckte ni om Marcus insats i helgen?
IMO så gjorde han det riktigt bra. Lyckades hålla ihopa bra hela rejset med tanke på hur det såg ut i kvalen och under träningarna.
Caterham har ju haft mängder med problem med bilen än så länge så får dom bara grepp om det så tror jag det kan bli bättre.
Så länge Marcus ligger före Marussia tycker jag han lyckas

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Meantek:

Chilton vs. Ericsson blir en riktig nagelbitare. Förmodligen får de konkurrens av Massa om vem som är sämst i F1.

Ericsson har ingenting i F1 och göra, precis som Chilton. Massa kan jag haft lite fel om också, även om han var onödigt långsam jämfört med Bottas i helgen.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Ericsson har ingenting i F1 och göra, precis som Chilton. Massa kan jag haft lite fel om också, även om han var onödigt långsam jämfört med Bottas i helgen.

Han måste minst vara i närheten av Kobayashi vilket han inte var i detta lopp. Ursäkten att teammotståndaren kört F1 många år tidigare funkar inte speciellt länge, när flera andra förare kan komma in i F1 och vara snabba direkt. Ta t.ex. Kvyat och många fler exempel. Kvyat ser i övrigt ut som en 15-åring. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Daniil_Kvy...

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Buio:

Han måste minst vara i närheten av Kobayashi vilket han inte var i detta lopp. Ursäkten att teammotståndaren kört F1 många år tidigare funkar inte speciellt länge, när flera andra förare kan komma in i F1 och vara snabba direkt. Ta t.ex. Kvyat och många fler exempel. Kvyat ser i övrigt ut som en 15-åring. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/2/2f/Daniil_Kvy...

Alla börjar dessutom från noll med helt nya motorer och däck. Så det går inte att dras med ursäkter. Kvyat var en positiv överraskning, likaså Magnussen. Nåja, vi får väl se vid säsongens slut. Hatar att säga det, men jag tror Räikkönen börjar vara slut, Sutil är nog på väg åt samma håll och Gutierrez ska inte vara i F1 till att börja med, han heller.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk

Vad tyckte ni om Bahrain GP då? Enligt mig var det högklassig underhållning, väldigt intressant race. Imponerande körning av Hamilton för att skydda sin position under de sista loppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Vad tyckte ni om Bahrain GP då? Enligt mig var det högklassig underhållning, väldigt intressant race. Imponerande körning av Hamilton för att skydda sin position under de sista loppen!

Bra race! Enda tråkigheten är att Mercedes verkar helt överlägsna just nu. Plats 3+ var betydligt mer jämt och intressant, plus till Perez för bra körning där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Vad tyckte ni om Bahrain GP då? Enligt mig var det högklassig underhållning, väldigt intressant race. Imponerande körning av Hamilton för att skydda sin position under de sista loppen!

Ett av tidernas bästa race skulle jag vilja säga. Det enda som drog ner det var som sagt att så stor del av striderna handlade om strider inom respektive stall, men det är samtidigt lite det man får räkna med så pass tidigt i en sådan här säsong. Racingen var dock outstanding över merparten av griden.

Kul också att Lotus börjar få fart på sakerna. De lär väl knappast hinna ikapp tillräckligt för att vara med och kämpa om några topplatser (märkligare saker har väl i och för sig hänt, men det är väl föga sannolikt tyvärr). Tråkigt att se att Maldonado ännu inte mognat i sin körning, givet incidenten med Gutierrez, och jag hoppas att det kommer in någon annan pengakasse som ersätter honom till 2015. Han har ju egentligen kapaciteten att vara en av de främsta, men han behöver uppnå en långt högre mognad för att höra hemma bland övriga förare.

Att sedan säga att Chilton och Ericsson inte har i F1 att göra är i mina ögon inget annat än dumheter.
Ericsson är måhända inte en av de snabbaste förarna världen har skådat, men har är en kompetent och mogen förare, vilket han har påvisat i lägre serier. Inte bäst, och kommer sannolikt aldrig att bli F1-champion, men jag är övertygad om att vi kommer se honom ta poäng vad tiden lider om han väl sätts i en bil som kan ta honom dit.
Samma sak gäller Chilton. Sätt honom i en vettig kärra så kan jag garantera jag att han kommer att prestera.

Det är lätt att säga att en viss förare inte hör hemma i en viss serie, men till F1 kommer man inte på ett bananskal eller med endast en fet plånbok idag. Prestationsmässigt, givet samma kärror, så är det ytterst små marginaler som skiljer förarna åt, så de som idag står på griden och inte hör hemma i F1 är de som utgör en ökad säkerhetsrisk för andra förare, och det skulle jag vilja påstå att det egentligen bara är en enda förare som gör idag.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Crazy Ferret:

men till F1 kommer man inte på ett bananskal eller med endast en fet plånbok idag.

Hmm... Gutierrez, Ide, Yamamoto, Albers, Chilton, Ericsson, Maldonado, Petrov, Karthikeyan, Chandhok och Perez är väl några jag kan nämna som rasslat in på sistone utan några direkta meriter och enbart med hjälp av pengar. Lite snabbt räknat. Av dem är det nog bara Perez som bevisat att han är värd att ha kvar av andra skäl än pengar, Maldonado har visat gott om exempel på varför han inte har något i F1 att göra trots segern i Barcelona.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frystpingvin:

Vad tyckte ni om Bahrain GP då? Enligt mig var det högklassig underhållning, väldigt intressant race. Imponerande körning av Hamilton för att skydda sin position under de sista loppen!

Bästa racet under säsongen än så länge. Satt som på nålar hela racet.

Dock som någon sa, så var det lite tråkigt att det var mellan stallkamraterna, och inte stallen som det kämpades mellan.

Faktiskt första säsongen på länge som jag följer, tyckte det blev för mycket teampolitik för ett par årsedan och tappade intresset.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte man ska glömma 2012 som var riktigt bra säsong. De 7 första loppen hade 7 olika vinnare. Även om det i slutet bara stod mellan Alonso och Vettel så var det jämt.
http://en.wikipedia.org/wiki/2012_Formula_One_season

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa biljetter till Sochi.. 3475 euro kostade de enda tillgängliga biljetterna.

Som tur är så hittade jag någon artikel om att biljett släppet är framflyttat till maj

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Carlj:

Tänkte köpa biljetter till Sochi..

Vågat.

Jag var ner till Belgien 2012, tror hela helgen i Gold 4 (utsidan av Eau Rouge) gick på 4000:- per biljett, skulle bli förvånad om ryssarna försökte få in mer än så.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Vågat.

Jag var ner till Belgien 2012, tror hela helgen i Gold 4 (utsidan av Eau Rouge) gick på 4000:- per biljett, skulle bli förvånad om ryssarna försökte få in mer än så.

Haha, bor ca 60 mil från Sochi, så ifall de nu ska gasas i Sochi, så får jag väl råka planera lite möten veckan innan så man kan stanna kvar för helgen

Mja, jag vet inte vad jag ska tro. De enda biljetterna som har släppts än så länge är F1 Paddock Club, men man kan ju hoppas på att det inte blir för jävla dyrt. Annars får man väl försöka att klämma in sig hos någon som bor nära de få publika vägarna det ska köras på

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Om förra loppet var precis som F1 borde vara med spännande lopp och massor av kamp och omkörningar, så var Kinas GP totala motsatsen. Ett sömnpiller utan dess like. Urgh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Om förra loppet var precis som F1 borde vara med spännande lopp och massor av kamp och omkörningar, så var Kinas GP totala motsatsen. Ett sömnpiller utan dess like. Urgh.

Så jag missade inget?

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Skrivet av Buio:

Om förra loppet var precis som F1 borde vara med spännande lopp och massor av kamp och omkörningar, så var Kinas GP totala motsatsen. Ett sömnpiller utan dess like. Urgh.

Instämmer. Börjar bli trist att se Hamilton och Rosberg ta de två första platserna återigen, och ännu tristare att alla räknar med att det är just dessa två som kommer vinna varje race. Hur som helst så ska det dock bli roligt att se hur det går imorgon. Har hört lite snack om att andra team kanske förhoppningsvis kommer fixa en del av problemen de har och eventuellt förbättra motorerna nu när de kommer till Europa, är det sant och vad beror det på isåfall?

Permalänk
Medlem

Lewis Hamilton alltså... Detta eviga gnäll och ifrågasättande över radion. Så fort någonting inte går hans väg så är det dags för spanska inkvisitionen. Jag förstår fan inte att teamet ändå verkar acceptera det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Hamilton är en riktig snorunge, klart dom måste acceptera hans eviga klagande annars ryker ju jobbet för dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hamilton är en riktig snorunge, klart dom måste acceptera hans eviga klagande annars ryker ju jobbet för dom.

Lust att utveckla lite? Det enda jag har läst var att Carterham ägaren vill sälja.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Hamilton är en riktig snorunge, klart dom måste acceptera hans eviga klagande annars ryker ju jobbet för dom.

Skrivet av Carlj:

Lust att utveckla lite? Det enda jag har läst var att Carterham ägaren vill sälja.

Jag antar att trollhattan menar att det nog inte vore lätt för den ingenjör som han pratar med att själv säga ifrån.

Jag tänkte mig nog egentligen snarare att någon högre upp borde tycka att Hamiltons ständiga paranoia och anklagelser mot teamet inte ser så bra ut.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

En sak är att gnälla bakom stängda dörrar, en helt annan att göra det i direktsändning så att hela världen kan höra det.
För mig är det helt ofattbart att LH håller på med detta. En 5-åring har nog mer vett än han!

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag antar att trollhattan menar att det nog inte vore lätt för den ingenjör som han pratar med att själv säga ifrån.

Jag tänkte mig nog egentligen snarare att någon högre upp borde tycka att Hamiltons ständiga paranoia och anklagelser mot teamet inte ser så bra ut.

Ok, jag har för att vara helt ärligt inte sett ett race sedan Bahrain pga tid, så jag har inte hängt med alls. Så en ren lekmanna gissning är att Hamilton har satt sig själv på pidestalen och tror sig kunna göra vad han vill.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Medlem

Toto Wolff är glad efter sammanstötningen i början av dagens SPA-lopp.

Personligen tycker jag det var en race incident. Niko kom upp vid sidan av men kunde sen inte bromsa in tillräckligt i kurvan innan Hamilton tog racelinjen och träffade hans vinge med bakhjulet. De har haft flera strider tidigare i år, och han borde fattat att det kan hända en incident när som helst.

Riccardo, Bottas och Räikkönen var bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Toto Wolff är glad efter sammanstötningen i början av dagens SPA-lopp.

https://www.youtube.com/watch?v=PYFFUKIcugk

Personligen tycker jag det var en race incident. Niko kom upp vid sidan av men kunde sen inte bromsa in tillräckligt i kurvan innan Hamilton tog racelinjen och träffade hans vinge med bakhjulet. De har haft flera strider tidigare i år, och han borde fattat att det kan hända en incident när som helst.

Riccardo, Bottas och Räikkönen var bra.

Raceincident, ja, men den skedde enbart på grund av uselt omdöme av Nico. Rosbergs försök var dömt att misslyckas och innebar en helt onödigt risk just där och då, både för Hamilton och för Rosberg själv. Några centimeter längre fram eller bak så hade hans framvinge rykt än värre, och Hamilton hade klarat sig, så nej ... det var garanterat inte avsiktligt, men inte desto mindre helt onödigt - vilket verkar vara just vad Toto och Niki var fly förbannade över, inte att det hände lika mycket som hur, var och när det hände. Man kan förvänta sig att dylikt kan hända även mellan stallkamrater i slutskedet av ett race i slutet av säsongen, inte på andra varvet i en så tajt kurva i mitten av säsongen mellan två så rutinerade förare.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy Ferret:

Raceincident, ja, men den skedde enbart på grund av uselt omdöme av Nico. Rosbergs försök var dömt att misslyckas och innebar en helt onödigt risk just där och då, både för Hamilton och för Rosberg själv. Några centimeter längre fram eller bak så hade hans framvinge rykt än värre, och Hamilton hade klarat sig, så nej ... det var garanterat inte avsiktligt, men inte desto mindre helt onödigt - vilket verkar vara just vad Toto och Niki var fly förbannade över, inte att det hände lika mycket som hur, var och när det hände. Man kan förvänta sig att dylikt kan hända även mellan stallkamrater i slutskedet av ett race i slutet av säsongen, inte på andra varvet i en så tajt kurva i mitten av säsongen mellan två så rutinerade förare.

Jag tycker det börjar spåra ur. Nico framstår mer och mer som en nybörjare, han har i och för sig aldrig varit så nära en titel som han är nu. Men han måste förstå när han ska tagga ner. Än mindre förstår jag inte hur de två kan ha varit goda vänner en gång i tiden, blir det fler liknande situationer kommer det hända något i depån snart, Lewis har ju tränat boxning.

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte direkt någon av förarna i Mercedes. Lewis framstår som emo, och Rosberg verkar desperat. Incidenten i SPA var en liten grej som fick stora konsekvenser. Och Wolff verkar inte vara någon bra boss heller. Allting verkar väldigt efterklokt istället för att ha reagerat innan och fattat att om de tävlar hårt utan stallorder så kan de krasha närsomhelst. Mercedes gör bra motorer i alla fall.

Skönt att det kommer nya intressanta förare som som Ricciardo. Rätt fantastiskt att han lyckats slå Vettel som han gjort hittills i år. Har Vettel kanske fått Webbers bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jag tycker det börjar spåra ur. Nico framstår mer och mer som en nybörjare, han har i och för sig aldrig varit så nära en titel som han är nu. Men han måste förstå när han ska tagga ner. Än mindre förstår jag inte hur de två kan ha varit goda vänner en gång i tiden, blir det fler liknande situationer kommer det hända något i depån snart, Lewis har ju tränat boxning.

Äh, det är inte värre än exempelvis Prost/Senna, eller hälften av det Schumie hade för sig under sin tid, så "spårar ur" tycker jag nog är lite att ta i.
Det är betydligt bättre ur åskådarsynpunkt än alla de "håll positionerna"-ordrar som dominerat under i stort sett dela de fyra senaste decennierna. Men visst är det tråkigt att erfarna förare gör löjliga misstag bara för att de råkar bli lite till sig och det går ut över andra (inte minst stallkollegor) mer än vederbörande själv.

Skrivet av Buio:

Jag gillar inte direkt någon av förarna i Mercedes. Lewis framstår som emo, och Rosberg verkar desperat. Incidenten i SPA var en liten grej som fick stora konsekvenser. Och Wolff verkar inte vara någon bra boss heller. Allting verkar väldigt efterklokt istället för att ha reagerat innan och fattat att om de tävlar hårt utan stallorder så kan de krasha närsomhelst. Mercedes gör bra motorer i alla fall.

Skönt att det kommer nya intressanta förare som som Ricciardo. Rätt fantastiskt att han lyckats slå Vettel som han gjort hittills i år. Har Vettel kanske fått Webbers bil?

Jag tänker inte ta Lewis öppna bitterhet i försvar direkt - han borde veta bättre efter så länge på den nivån - men han har haft ett jäkla oflyt den här säsongen, och det är fullt förståeligt att han reagerar emotionellt på det.
Gällande Wolff och teamets approach så bör dock hållas i åtanke att de är i stort sett oslagbara i år i konstruktörsmästerskapen, och sålänge inte den delen riskeras genom upprepade incidenter förarna emellan (trots allt, en förare-förare-incident på tolv race är inte mycket att klaga på när det är en så tajt strid på kniven om förarmästerskapet). Att släppa på tyglarna för i år har nog varit en bra boost trots allt i en tid när det har varit en del gnäll på sporten i stort, särskilt när det skett utan alltför stora insatser. Jag är övertygad om att situationen hade sett annorlunda ut om det varit ett tajtare fält materialmässigt och om det inte varit ett fokus på att dra upp intresset för sporten.

Betänk sedan även att sponsorer vill ha sina bilar i rutan, så det finns säkerligen ett visst tryck från den sidan på att låta dem köra sitt race sinsemellan. Två bilar som ligger i täten utan inbördes tävlan får ungefär lika mycket sändningstid som Vettel fick under andra halvan av 2013 ... d.v.s. de första varven och sista start-mål-rakan.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Verkar som Ferrari gjort framsteg på motorn i år. Visst är det bara första testet med alla brasklappar, men både Ferrari och Sauber går bra. Eftersom Marcus kör i Sauber nu, och slutade förra året starkt ser det lovande ut för 2015 för svensk del.

Eftersom Sauber nu har Banco de Brazil som huvudsponsor har de bytt färg till blå-gult. Passar bra för Marcus del tror jag.
http://f1blogg.teknikensvarld.se/2015/01/30/forsta-bilderna-s...

Marcus Ericsson / Sauber

Vettel / Ferrari