Audio-+fil sökes, Bästa surrond ljudet med hörlurar?

Permalänk
Medlem

Audio-+fil sökes, Bästa surrond ljudet med hörlurar?

Halloj!
Jag sitter just nu och surfar runt lite på nätet och letar efter de bästa hörlurarna för surround-ljud som man kan hitta.
Tyvärr är jag själv inget proffs på ljud.. så tänkte låna er kunskap :).

Som sagt så är kraven att lurarna ska ha stöd för riktigt bra surround-ljud, så antar att man är uppe i 5.1 eller 7.1, sedan från där så har jag dålig koll på vad man ska ha så det är där jag behöver lite hjälp.

Sedan antar jag även att för att kunna få det absolut "optimala" ljudet så krävs det ett bra ljudkort (eller är helt fel ute?), antar att det givetvis kräver att min mjukvara även släpper ifrån sig en bra ljudkälla.. men om vi utgår från att den ger ifrån sig en så bra ljudkälla som möjligt.. vilket ljudkort hade ni valt då?

Utgå från att ni får drömma fritt bland den hårdvaran som finns :).

Permalänk

Allt jag vet är att när man har ett par vettiga studio lurar så behövs <verkligen> inte alla dessa kassa 7.1 funktioner.

Jag säger en hörlursförstärkare samt studio lurar, typ beyerdynamics dyrare lurar DT 770/880/990 pro etc.

Visa signatur

APB: Reloaded <3

Permalänk
Medlem

Drömma fritt i hörlurar hade varit

AKG K812 + Antelope Audio Zodiac Gold

Permalänk
Medlem

Känns som det är populärt att spotta på virtuellt surround numera. Kör ett Soundblaster Z med SBX Pro Studio surround ihop med ett par Sennheiser HD650 och det låter överjävligt bra!

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Drömma fritt i hörlurar hade varit

AKG K812 + Antelope Audio Zodiac Gold

hahahah skrattade smått när jag såg priset

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hahahah skrattade smått när jag såg priset

12k? vad sägs om dessa då? https://www.staxusa.com/stax-sr-009.html

finns säkert hörlurar för hundratusentals kronor om man bara letar.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

För min del är jag brutalt sugen på denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610018, tillsammans med dessa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2229220.

Blir inte så mycket bättre än så för det priset! Har i dagsläget ett par 7.1-lurar som är som en ljummen fis i Atlanten när det kommer till jämförelse. Och då även när jag testar gentemot mina B&W P7or som jag har till vardags.

Sen kan man ju råna en bank eller så om man vill slå på stort. ((((: https://www.youtube.com/watch?v=1tu1mqqi-rw

Visa signatur

Monitor Audio GX 300 | Naim Dac V1 | Naim Nap 200 | Nac A5 | Fostex x Massdrop TH-X00 | B&W P7 | iBasso DX90 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

hahahah skrattade smått när jag såg priset

Hörlurarna är akg:s senaste referens audiofil och det leker man inte med. Dac:en är också i audiofil nivå

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Inx51:

Halloj!
Jag sitter just nu och surfar runt lite på nätet och letar efter de bästa hörlurarna för surround-ljud som man kan hitta.
Tyvärr är jag själv inget proffs på ljud.. så tänkte låna er kunskap :).

Som sagt så är kraven att lurarna ska ha stöd för riktigt bra surround-ljud, så antar att man är uppe i 5.1 eller 7.1, sedan från där så har jag dålig koll på vad man ska ha så det är där jag behöver lite hjälp.

Sedan antar jag även att för att kunna få det absolut "optimala" ljudet så krävs det ett bra ljudkort (eller är helt fel ute?), antar att det givetvis kräver att min mjukvara även släpper ifrån sig en bra ljudkälla.. men om vi utgår från att den ger ifrån sig en så bra ljudkälla som möjligt.. vilket ljudkort hade ni valt då?

Utgå från att ni får drömma fritt bland den hårdvaran som finns :).

Du kommer aldrig få bra ljud i ett par 7.1/5.1 hörlurar. Finns ingen poäng i det heller. Det är helt kasst, prövat i stort sett allt som finns på marknaden.

Visa signatur

Mainrigg: Core i7 3.2Ghz - Asus GTX 680 DCII 2GB OC - Corsair Vengeance 1600MHz 12GB - Asus P6T SE - Asus Xonar Phoebus - OCZ Agility 4 120GB - WD Caviar Black 640GB - Corsair Obsidian 800D
Macbook Air: Core i5 2.8Ghz - Hynix 1600MHz 8GB
Ljud: Schiit Modi & Magni - Beyerdynamic Pro DT990 250ohm - ATH-ANC7b