dela wifi med min brossa (ca 4 km iväg)

Permalänk

dela wifi med min brossa (ca 4 km iväg)

tjenare. finns det något vettigt sätt att dela ut wifi över en sträcka på ca 4 km ??

jag har fiber och min brossa har bara lökigt adsl som går upp och ner hela tiden

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Två riktantenner i lämplig storlek. En hos dig och en hos honom. Vill han ha trådlöst hos sig behövs det också en AP hos honom som klarar av att återdistribuera det trådlösa.

Detta förutsätter att din router har anslutning för extern antenn.

Enkel beskrivning på ett krångligt problem. Det räcker alltså INTE med en stor och stark antenn i ena änden.

Visa signatur

| Bygger för fullt på nya burken |

Permalänk
Skrivet av van der vaart:

tjenare. finns det något vettigt sätt att dela ut wifi över en sträcka på ca 4 km ??

jag har fiber och min brossa har bara lökigt adsl som går upp och ner hela tiden

Skrivet av hemligsomfan:

Två riktantenner i lämplig storlek. En hos dig och en hos honom. Vill han ha trådlöst hos sig behövs det också en AP hos honom som klarar av att återdistribuera det trådlösa.

Detta förutsätter att din router har anslutning för extern antenn.

Enkel beskrivning på ett krångligt problem. Det räcker alltså INTE med en stor och stark antenn i ena änden.

JAg skulle säga att det kräver ganska fri sikt dessutom för att fungera tillfredsställande

Permalänk

tack för snabba svaren

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Fri sikt och riktantenner kan funka, men inte säkert.

Permalänk

och räkna inte med att det är garanterat stabilt, kommer troligen generera hög ping och dålig anslutning vid dåligt väder.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk

finns det inget annat set då? med parabol eller något?

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

I fri sikt utomhus och endast punkt till punkt så kan man med 802.11g uppnå ca 92 meter, ungefär det dubbla med 802.11n och 802.11ac. Så du behöver repeater vad 180:e meter om du inte vill tappa enormt med signalstyrka. 802.11a är som tumregel ca hälften av 802.11b/g (så totalt 46m).

Wifi är inte så bra lämpat för längre avstånd då WiFi har relatict hög svängningsgrad (2,4-5ghz). Det finns relativt bra radiolansutrustning med direktionella paraboler ni kan sätta upp mellan varandra och det blir säkert billigare än wifi+hela den högen med repeatrar.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av van der vaart:

tjenare. finns det något vettigt sätt att dela ut wifi över en sträcka på ca 4 km ??

jag har fiber och min brossa har bara lökigt adsl som går upp och ner hela tiden

låter som att din brorsa borde byta leverantör

Permalänk
Medlem

För 4km räkna med att du måste upp med dina antenner åtminstone 8-10m.

Permalänk
Inaktiv

Tror inte ens det är lagligt för privatpersoner att sända wifi med så hög effekt som krävs för 4km

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Tror inte ens det är lagligt för privatpersoner att sända wifi med så hög effekt som krävs för 4km

Du har helt korrekt att det är prekärt. Men man kan söka sändningstillstånd om man bor ocentralt med få eller inga grannar, vilket jag förutsätter att de gör då adsl är enda alternativet i en av bostäderna.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

I fri sikt utomhus och endast punkt till punkt så kan man med 802.11g uppnå ca 92 meter, ungefär det dubbla med 802.11n och 802.11ac. Så du behöver repeater vad 180:e meter om du inte vill tappa enormt med signalstyrka. 802.11a är som tumregel ca hälften av 802.11b/g (så totalt 46m).

Wifi är inte så bra lämpat för längre avstånd då WiFi har relatict hög svängningsgrad (2,4-5ghz). Det finns relativt bra radiolansutrustning med direktionella paraboler ni kan sätta upp mellan varandra och det blir säkert billigare än wifi+hela den högen med repeatrar.

Eh, vad?
Går utmärkt att köra wifi-radiolänkar över tiotals kilometer med rätt utrustning.

Tex 100mW ut når 1000m på -80dBm på 2,4 Ghz-bandet.

2.4Ghz når längre än 5 Ghz oavsett om moduleringen är 802.11g eller 802.11n.

Permalänk
Medlem

Tror nog att hans ADSL kommer prestera bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanis:

Eh, vad?
Går utmärkt att köra wifi-radiolänkar över tiotals kilometer med rätt utrustning.

Tex 100mW ut når 1000m på -80dBm på 2,4 Ghz-bandet.

2.4Ghz når längre än 5 Ghz oavsett om moduleringen är 802.11g eller 802.11n.

Rätt utrustning? Med den utrustning som är certifierad och man inte behöver tillstånd för så kommer du inte längre än så. Om du har tillstånd, sure... du kan skicka wifi till månen om du har nog med kraft.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Kolla på Nanobridge. Det är ju så att med bra riktantenner så behöver man inte så mycket sändareffekt. Räckvidden då är ju något helt annat än om man har rundstrålande antenn. Det finns ju folk som klarat 7 - 8 km utan problem.

Permalänk
Skrivet av danedi:

Rätt utrustning? Med den utrustning som är certifierad och man inte behöver tillstånd för så kommer du inte längre än så. Om du har tillstånd, sure... du kan skicka wifi till månen om du har nog med kraft.

jodå, med riktantenner går det även med 100mW.

Permalänk

jag tror det är med lämpligt att se över ADSL utrustningen, se varför det är dåligt etc, kommer nog ge mer än att försöka lägga ut någon tusenlapp på att ha en inte garanterat stabil WIFI signal.

Visa signatur

|Dator: | Phantek P400S | Ryzen 5900X | X570 Aorus Elite | RTX 3080 Ventus OC | Corsair 64gb DDR4 | x2 970 EVO 1Tb | Corsair HX 850i | AC Liquid Freezer II 280 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Rätt utrustning? Med den utrustning som är certifierad och man inte behöver tillstånd för så kommer du inte längre än så. Om du har tillstånd, sure... du kan skicka wifi till månen om du har nog med kraft.

Behöver inget tillstånd: 100 mW max EIRP tillåter PTS. Med riktade antenner inga som helst problem med 4km på 2,4Ghz bandet. Problemet är fri sikt samt att komma tillräckligt högt för att få en OK Fresnel zon.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=VK9_6j0Wej8
Här är en talk med bra info. I praktiken blir det svårt att få en fri fresnel zone utan att bygga master. Din bror får flytta i stället.

Permalänk
Medlem

nyckelorden är fri sikt och riktade antenner. sen är frågan hur mycket det får kosta. ett par bra antenner kan kosta ganska mycket. antagligen behöver du bygga en stolpe som kan ge dig den fria sikten. ingenting får vara i vägen, alltså måste du komma över trädkronor och eventuella hus i vägen. kom ihåg att du behöver i stort sett samma utrustning i båda änder.

en bra början är Ubiquitis nanobeam antenner. de använder AirMAX och TDMA istället för vanlig wifi, och är mindre känsligt. den använder också PoE ethernet och kan kopplas in i vanlig nätverksutrustning. ubiquitis egna programvara används för att managera antennerna. från google verkar det gå att utröna att folk får ut runt ~120Mbit runt 3 miles (~4.8km). hur latensen är vågar jag inte uttala mig, men avståndet borde inte vara en begränsning (ljusets hastighet och det där) utan snarare utrustningen i sig. "folk på internet" påstår att det inte är några problem att streama video eller göra VOIP-samtal.
http://www.dustin.se/product/5010776965/ubiquiti-nanobeam-5gh...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

även om han bara har adsl så kanske han har bra mobiltäckning där han bor? Har han testat köra mobilt bredband?

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

först och främst så måste det vara helt fri sikt mellan er. är det inte det kan du glömma idén på en gång.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Kolla på davido.se! Dom är i branschen så att säga.

Permalänk
Medlem

Jag håller med det tethir sagt.

Det ger nog mer att optimera ADSL-anslutningen än att försöka sig på långdistans-wifi.

Gå metodiskt igenom hela kedjan och leta efter svagheter.
1. Operatör: Är nuvarande operatör den bästa el finns det alternativ? Kan även vara värt att kontakta operatören så att de kan mäta linjen.
2. Telekablage i byggnaden: Man bör försöka minimera antalet skarvar och förlängningar osv, placera modemet så nära inkommande som möjligt och dra sen nätverkskabel vidare. Just denna punkt bör inte underskattas, eftersom det handlar om analoga signaler som är rätt känsliga. Allt kablage fram till modemet bör vara så bra det bara kan vara.
3. Annan utrustning i byggnaden som stör: Prova koppla bort all annan teleutrustning.
4. Modem: Prova byta modem och se om det gör någon skillnad. Jag har goda erfarenheter av D-Link DSL-320B som lyckats hålla anslutningen stabil på flera platser, till skillnad mot Zyxel som ingick i abonnemanget. Ett sådant kostar under 400:- och kan vara värt att prova, då har man ju dessutom en reserv om något skulle hända. Prova logga in på modemet och se vilken hastighet det ansluter med, se om det ändras med övriga åtgärder.
5. Router: Har man en antik router kan det hjälpa att byta ut den också mot något modernare. Köp då inte billigast möjliga även om de också lätt klarar hastigheten.
6. Anslutning till router: Kör man trådlöst så prova med kabel och se om det gör någon skillnad, försök då optimera trådlösa genom att t ex byta kanal osv.
7. Dator: I vilket skick är datorn; är det en massa saker igång i bakgrunden som tar prestanda? Prova även uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet.

Hela processen kan ta ett bra tag och kräva en hel del testande, men ADSL är ändå betydligt mer välbeprövat än wifi på stora avstånd. Wifi-utrustningen lär dessutom kosta mer och ändå inte garantera att det blir bättre. Men visst, vill man testa så kan det kanske vara ett roligt experiment..
Hittar ni en lösning som fungerar tillfredsställande så dela gärna med dig här på Swec.

Permalänk

Din brossa borde ta och flytta. Seriöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Jag håller med det tethir sagt.

Det ger nog mer att optimera ADSL-anslutningen än att försöka sig på långdistans-wifi.

Gå metodiskt igenom hela kedjan och leta efter svagheter.
1. Operatör: Är nuvarande operatör den bästa el finns det alternativ? Kan även vara värt att kontakta operatören så att de kan mäta linjen.
2. Telekablage i byggnaden: Man bör försöka minimera antalet skarvar och förlängningar osv, placera modemet så nära inkommande som möjligt och dra sen nätverkskabel vidare. Just denna punkt bör inte underskattas, eftersom det handlar om analoga signaler som är rätt känsliga. Allt kablage fram till modemet bör vara så bra det bara kan vara.
3. Annan utrustning i byggnaden som stör: Prova koppla bort all annan teleutrustning.
4. Modem: Prova byta modem och se om det gör någon skillnad. Jag har goda erfarenheter av D-Link DSL-320B som lyckats hålla anslutningen stabil på flera platser, till skillnad mot Zyxel som ingick i abonnemanget. Ett sådant kostar under 400:- och kan vara värt att prova, då har man ju dessutom en reserv om något skulle hända. Prova logga in på modemet och se vilken hastighet det ansluter med, se om det ändras med övriga åtgärder.
5. Router: Har man en antik router kan det hjälpa att byta ut den också mot något modernare. Köp då inte billigast möjliga även om de också lätt klarar hastigheten.
6. Anslutning till router: Kör man trådlöst så prova med kabel och se om det gör någon skillnad, försök då optimera trådlösa genom att t ex byta kanal osv.
7. Dator: I vilket skick är datorn; är det en massa saker igång i bakgrunden som tar prestanda? Prova även uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet.

Hela processen kan ta ett bra tag och kräva en hel del testande, men ADSL är ändå betydligt mer välbeprövat än wifi på stora avstånd. Wifi-utrustningen lär dessutom kosta mer och ändå inte garantera att det blir bättre. Men visst, vill man testa så kan det kanske vara ett roligt experiment..
Hittar ni en lösning som fungerar tillfredsställande så dela gärna med dig här på Swec.

Varför skulle en optimering av ADSL ge mer? Du vet ju inget om hur den anläggningen ser ut och hur förutsättningarna är. Dessutom är radiolänksteknik välbeprövad teknik.

Permalänk

flytta kommer han inte att göra. och bästa adsl han kan få är 5-10 mbit. telestationen ligger 4.430 m ifrån där vi bor.

så är antagligen bäst att dra in fiber till hans hus

moblit breband suger ärke pung då ms är katastrof och på kvällarna är det så långsamt så att kolla aftonbladet är hopplöst. sen datamängd på 20 gb? NEJ TACK

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Är det inte bättre att fixa den befintliga anslutningen än att uppfinna någon ny potentiell felkälla.

Har ni ens fri garanterad sikt hela vägen?

ADSL är inte synonymt med strul, det fungerar utmärkt om allt står rätt till. Är det utanför hemmet så är det dessutom leverantörens sak att bekosta detta.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.