AMD A10-7850K och A8-7600 "Kaveri"

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Dunde:

Svårt att ta konstruktiv kritik? Dåligt!

Som jag skrev ett par inlägg upp har varken jag eller Jacob problem med konstruktiv kritik. Mitt svar var dock onödigt drygt, och det ber jag om ursäkt för.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

*Massvis med bra text*

Din kunskap inom datorer har alltid imponerat mig måste jag erkänna. Visste inte ens vad skillnaden mellan flyttal och heltal var för ett år sedan.

OnT: Även fast folk verkar klaga en del så tycker jag att redaktionen har gjort ett bra test med många olika test program.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Skrivet av THB:

Inte direkt förvånad faktiskt.
AMD ligger väldigt långt efter konkurrenterna både på CPU och GPU sidan.

Även fast jag är Intel och Nvidia "fanboy" så är detta tråkigt för konkurrens behövs.

Läs recensionen eller ta reda på fakta innan du kommenterar, AMD är lååångt före Intel när det gäller GPU delen.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Undrar vad det är som gör att AMD inte väljer att släppa en "steamroller" med 4st moduler?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av skruvis:

Undrar vad det är som gör att AMD inte väljer att släppa en "steamroller" med 4st moduler?

*host* sony *host* microsoft

Permalänk
Medlem

AMD är nu fullkomligt uträknade ur allt annat än HTPC och absolut lägsta budget-sortimentet.

En billig i3 slår ju steamroller med hästlängder i CPU-kraft. Steamrollers är en ny bulldozer förutom på GPU-fronten.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

*host* sony *host* microsoft

Till PC.

Skrivet av hwasser:

AMD är nu fullkomligt uträknade ur allt annat än HTPC och absolut lägsta budget-sortimentet.

En billig i3 slår ju steamroller med hästlängder i CPU-kraft. Steamrollers är en ny bulldozer förutom på GPU-fronten.

Steamroller är en uppdaterad Bulldozer.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Snusfri
Skrivet av H4nsson:

Läs recensionen eller ta reda på fakta innan du kommenterar, AMD är lååångt före Intel när det gäller GPU delen.

Svårt med läsförståelse?
Jag skrev konkurrenterna, dvs plurar, flera konkurrenter, och dels menar jag inte integrerad grafik.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Jag blev besviken på den här recensionen. Jag tycker ni bör ha testat 720p i dem spelen som var ospelbara i 1080p. Varför kör ni BF4 istället för BF3 som ni använder er utav i alla andra testerna ni gör? Spelet är ju uppenbarligen inte klart.

Det är väl väldigt få som spelar BF3 numera, dessutom har BF4 varit ute ett bra tag så jag anser det vara helt rätt att byta nu. Om du anser att BF4 inte är klart så finns det ju fyra andra speltester att titta på utöver den. En jämförelse med 720p hade inte varit helt fel dock. AMD anser väl själva att kaveri ska klara spel i 1080p så det är ju upp till bevis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skruvis:

Steamroller är en uppdaterad Bulldozer.

Jag vet, men jag syftar på att det är en till fail. Det är dags att lämna Bulldozer platformen helt, AMD har bevisat TRE gånger i rad nu att bulldozer-platformen ALDRIG kommer att bli bra. CPU-delen är en katastrof, 4 steamroller-kärnor kommer inte ens i kapp 2 i3-kärnor.

Kanske är alternativet att skutta över till Jaguar-platformen för AMD som den här artikeln talar för:
http://www.extremetech.com/computing/174980-its-time-for-amd-...

Men bulldozer MÅSTE läggas ner, det är tredje gången gillt nu, excavator kommer också faila, det har AMD visat tre gånger i rad nu.

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Datavetare
Skrivet av H4nsson:

Läs recensionen eller ta reda på fakta innan du kommenterar, AMD är lååångt före Intel när det gäller GPU delen.

Antar att du endast refererar till iGPU, Intel har ju inga dGPU-kretsar.

Om man helt ignorerar priset så har faktiskt Intel den snabbast iGPU-kretsen just nu i form av "Iris Pro". Sedan är är iGPU långt viktigare på bärbara enheter och Intels iGPU-del har samma prestanda nivå i de mobila CPUerna som man har på desktop-modellerna. AMD har fått skalat ner GPU-prestanda en hel del i mobil-varianterna av deras APUer för att få rimliga TDP nivåer, så här skiljer det inte alls speciellt mycket (AMD har dock fortfarande i genomsnitt den starkare GPUn om an tar bort Intels Iris Pro).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hwasser:

Jag vet, men jag syftar på att det är en till fail. Det är dags att lämna Bulldozer platformen helt, AMD har bevisat TRE gånger i rad nu att bulldozer-platformen ALDRIG kommer att bli bra. CPU-delen är en katastrof, 4 steamroller-kärnor kommer inte ens i kapp 2 i3-kärnor.

Kanske är alternativet att skutta över till Jaguar-platformen för AMD som den här artikeln talar för:
http://www.extremetech.com/computing/174980-its-time-for-amd-...

Men bulldozer MÅSTE läggas ner, det är tredje gången gillt nu, excavator kommer också faila, det har AMD visat tre gånger i rad nu.

Jaguar är ingen konkurrent till Intels "big-core" modeller, men tror också att denna CPU är AMDs best-bet just nu. Jaguar är en väldigt enkel CPU-design, men till skillnad från Bulldozer designen så är Jaguar en väldigt balanserad design och presterar väldigt bra givet dess restriktioner (dual-issue, låg strömförbrukning, relativt små cachar allt är saker man valt för att hålla nere pris och strömförbrukning).

Att tillverka "big-core" CPUer utan att själv äga sina fabriken kanske helt enkelt inte fungerar... Jaguar tar väldigt lite chip-yta och är från grunden designad för att vara enkelt att interagera i olika typer av kretsar som potentiellt kan tillverkas i vilken fab som helst (vilket är exakt hur ARM designar sina CPU-kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av THB:

Svårt med läsförståelse?
Jag skrev konkurrenterna, dvs plurar, flera konkurrenter, och dels menar jag inte integrerad grafik.

Det handlar inte om läsförståelse, mera om logik. Vill gärna att du förklarar hur AMD ligger så himla långt efter Nvidia.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Som jag skrev ett par inlägg upp har varken jag eller Jacob problem med konstruktiv kritik. Mitt svar var dock onödigt drygt, och det ber jag om ursäkt för.

Ja dom där kaffekopparna hjälper bara på arbetsmoralen, inte på humöret

OnT: Överlag skulle jag själv vilja säga att en APU är smått nishad. Behöver man inte grafikprestanda är en intel i3/Pentium nog ett bättre val då den drar mindre ström och alstrar mindre värme.
Då man väl behöver pyttelite grafikprestanda är en Intel återigen ett bättre val och sedan lägga till ett dedikerat grafikkort. En Pentium + GTX750 landar på samma pris som en A10 som nämndes i artikeln.
Det enda vettiga användarområdet jag ser för AMDs APUer är där det helt enkelt inte får plats med ett grafikkort i chassiet till en dator man ämnar att spela lite smått på. Tex chassien som ett Antec ISK eller ett Streacom.

En HTPC som är baserat på det populära FD Node 605 eller likvärdigt hade gjort betydligt bättre ifrån sig med en Pentium/i3 och ett GTX 750 imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

När ni nu är så långt efter och haft ett par månader extra så kunde man ju förvänta sig att ni satsade på att undersöka det som är intressant. IPC-jämförelser, trådskalningsjämförelser och prestanda/watt jämförelser.
Det enda testet där man kan se trådskalning är ju Cinebench, och det antyder ju nu att en modul verkligen motsvara 2 kärnor numera, skalar ungefär som i5 upp till 4 trådar, men det är ju lite i heltal man ville se skalningen.

EDIT: Dessutom inte ett enda test på spelprestanda med externt grafikkort? Riktigt tråkigt. Och sedan tycker jag att den väldigt imponerande effektsnålheten bemöttes tråkigt. Att 100W-varianten vida understiger sitt TDP-värde, och därmed ligger ganska nära 65W-varianten i TDP formuleras nästan som om det var 65W-varianten som drog för mycket effekt, även fast det inte sägs rätt ut. Riktigt trist sätt att vända det på.

Jag var mycket intresserad och sökte det mesta på nätet om Kaveri när den lanserades. Bästa testerna som jag fann som involverade grafik i olika kombinationer, med olika externa grafikkort, dual graphics etc etc hittade jag här http://www.hardware.fr/articles/913-8/cpu-performances-jeux-3...
(urval av speldelen, men du kan klicka dig upp eller ner i menyn). A10-7850k och A10-7700k. Så mycket test och data att man storknar. Dual graphics med både DDR3 och GDDR5 versionerna av R7 250, jämförelse med HD7750, jämförelse med stand alone iGPU och DGPU. Sen följde de upp med A8-7600, http://www.hardware.fr/articles/915-1/apu-amd-a8-7600-test-ct..., ett jämförande test av R7 240, http://www.hardware.fr/news/13539/amd-radeon-r7-240-gddr5-que... och slutligen Mantle.

Det tar ett tag att gå igenom... det är på franska. Det mesta är förståeligt från figurerna.

Permalänk
Medlem

Intressant test, men jag saknar en sak och det är en jämförelse med dedikerat grafikkort med någon av Intels motsvarigheter prismässigt.

Scenario; Jag är nyfiken på AMDs APU men jag spelar lite då och då, inte med några större krav på höga grafikinställningar, men tillräckligt för att inse att jag inte kommer klara mig med den inbyggda grafiken. Eftersom jag inte spelar särskilt ofta så siktar jag på ett ganska billigt grafikkort, runt tusenlappen, t.ex. något av exemplen i recension; R7 260X eller GTX 750. Hur presterar A10 7850 med något av dessa jämfört med t.ex. en snabb i3:a eller Pentium, med samma grafikkort, det är det jag vill veta.

Detta är det nästan ingen sajt som testar, utan endast speltester med den inbyggda grafiken vilket inte (ännu) är intressant då den helt enkelt är för klen.

Permalänk
Medlem

blir förvånad över att priset ligger i nivå med i5 och i3 då prestandan är ljusår ifrån... om man nu inte har en konstig fetish att man vill spela bf4 i low i 30 fps på en igp

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Intressant test, men jag saknar en sak och det är en jämförelse med dedikerat grafikkort med någon av Intels motsvarigheter prismässigt.

Scenario; Jag är nyfiken på AMDs APU men jag spelar lite då och då, inte med några större krav på höga grafikinställningar, men tillräckligt för att inse att jag inte kommer klara mig med den inbyggda grafiken. Eftersom jag inte spelar särskilt ofta så siktar jag på ett ganska billigt grafikkort, runt tusenlappen, t.ex. något av exemplen i recension; R7 260X eller GTX 750. Hur presterar A10 7850 med något av dessa jämfört med t.ex. en snabb i3:a eller Pentium, med samma grafikkort, det är det jag vill veta.

Detta är det nästan ingen sajt som testar, utan endast speltester med den inbyggda grafiken vilket inte (ännu) är intressant då den helt enkelt är för klen.

Det kommer inte att vara väl spenderade pengar eftersom det motsvarar en i3, och du kommer inte att ha någon nytta av iGPUn. Du kan kolla länkarna jag la in ovan.

Permalänk
Medlem

Förstår inte poängen med dessa.. Vill du ha spelprestanda köper du Pentium + 750 / 260x. Vill du ha CPU-prestanda köper du en i3 / billig i5

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Bra jobbat med artikeln. Blir lite mörkrädd av att folk verkar fundera på Kaveri + dedikerat grafikkort.

Permalänk
Skrivet av zaarx:

Bra jobbat med artikeln. Blir lite mörkrädd av att folk verkar fundera på Kaveri + dedikerat grafikkort.

Folk är inte intresserade av att para ihop Kaveri med dedikerat, utan istället intresserade av vilka förbättringar som gjorts i arkitekturen för att försöka se en bild på hur en FX processor med Steamroller hade kunnat vara.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Att visa pris kontra prestandard med olika system tycker jag är mycket bra gjort av de som gjort testet. Sedan att vi som läser här har stora krav på prestandard kan man tydligt läsa i alla kommentarer.

Gemene man klarar sig utan problem med en A10. Min far kör en A10 och tycker att han har en mycket bra dator.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Förstår inte alla klagomål mot att inte X och Y testats. Cpu med dedikerad grafik i samma prisklass som apun har testats. Cpu vs Cpu I samma prisklass har testats. Effektmätningar i alla möjliga scenarion.... lång och tydlig slutsats som visar vad apun kan vara användbar till. Jag är nöjd med kvällsläsningen! Undrar också varför vi skulle vilja kombinera en dyr apu med ett dyrt externt grafikkort, sämsta idén jag hört på länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Varför la ni inte till 720p upplösningen i testet? Tror inte Kaveri är avsedd för 1080p, snarare 720p i tyngre spel på low inställningar och 900p i lättare spel på low-medium inställningar. Kanske ni kan lägga till dessa upplösningar och uppdatera recensionen nu då jag tycker det är ganska viktigt? Men den klarar iaf 30 fps på vissa 1080p spel i low, men vill se andra lättare upplösningar också.

Visa signatur

Dator 1: ASUS P8Z77-V PRO, MSI GTX 1060 3GB OC, Intel 2700K @stock, CM Hyper 212+, HAF 932 Advanced + DemcifleX filters, 4x4(16)gb Vengeance LP 1866 CL9, G400 mus, LG IPS236V IPS, 1TB Samsung F3 HDD, Samsung EVO 1TB SSD, TP-Link 300mbps 802.11n PCI, Realtek Gbit PCI, Logitech C270 webcam.
Dator 2: Laptop Acer 5742G (8GB RAM, NVIDIA 540M, Bluray, Samsung EVO 500GB SSD)

Permalänk
Medlem

Som de känns så kommer min 2500k få rulla i 10 år till om den håller

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Medlem
Skrivet av mixter81:

Varför la ni inte till 720p upplösningen i testet? Tror inte Kaveri är avsedd för 1080p, snarare 720p i tyngre spel på low inställningar och 900p i lättare spel på low-medium inställningar. Kanske ni kan lägga till dessa upplösningar och uppdatera recensionen nu då jag tycker det är ganska viktigt? Men den klarar iaf 30 fps på vissa 1080p spel i low, men vill se andra lättare upplösningar också.

Hur kan de vara viktigt? ??!!! Köp maxwell + Intel som de skrev i recensionen. Samma pris samma tdp bättre prestanda. Eller missar jag poängen??

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Buddychrist:

Folk är inte intresserade av att para ihop Kaveri med dedikerat, utan istället intresserade av vilka förbättringar som gjorts i arkitekturen för att försöka se en bild på hur en FX processor med Steamroller hade kunnat vara.

Man får en hyfsad indikation på detta om man gör ett litet genomsnitt av 7-zip (testar heltal ihop med relativt låg cache-hit rate), x264 första omgången (blandning heltal + flyttal få kärnor), x264 (blandning heltal + flyttal många kärnor) samt Photoshop testet. Dessa benchmarks är nog de som kommer närmast "vanlig" användning även om de kanske är betydligt bättre på att använda många CPU-kärnor än det genomsnittliga programmet.

Slutsatsen där är väl att sänkningen i CPU-frekvens balanseras ungefär av de förbättringar i IPC som gjorts, ibland är Kaveri långsammare, ibland är den snabbare men Kaveri drar i princip alltid mindre ström än motsvarande Piledriver modell.

Ingen kan förvänta sig speciellt stora förbättringar, de fundamentala problem med designen kvarstår: låg IPC p.g.a. relativt smal och lång pipe-line kopplat med en L2-cache med väldigt hög latens jämfört med Intel och även jämfört med Jaguar samt Phenom. Jaguar har nära nog exakt samma IPC som Piledriver, det trots att Jaguar på pappret är en "dual-issue" medan Bulldozer/Piledriver/Kaveri är "quad-issue" (upp till 4 instruktioner kan påbörjas per cykel, i Kaveri kan även avkoda upp till 4 instruktioner per cykel per CPU-tråd medan det är 4 instruktioner per cykel per modul tidigare).

Att Bulldozer designen ändå är "smal" trots att det är en quad-issue precis som Nehalem/Westmere/Sandy Bridge/Ivy Bridge/Haswell är att Bulldozer är extremt restriktiv i vilken typ av instruktioner som kan hanteras av varje "pipe", i praktiken begränsas man av att bara 2 "pipes" kan utföra logiska operationer (mot 3-4 i Intels "big-cores"). De andra 2 "pipes" i Bulldozer kan bara utföra minnesoperationer, i Jaguar kan alla typer av instruktioner utföras i båda "pipes" och i Athlon->Phenom kunde alla instruktioner utföras i alla 3 pipes som dessa modellen hade.

Man kunde inte ha en symmetrisk "pipe" design i Bulldozer då det skulle resulterat i alldeles för många transistorer i en 8-kärnors CPU och man ansåg tydlige att många CPU-kärnor var viktigare än hög enkeltrådprestanda, just detta designbeslut är det som ställer till det. Enkeltrådprestanda kommer vara väldigt viktigt under överskådlig framtid för den typ av program man typiskt kör på "vanliga" datorer, pekplattor och mobiler.

Tyvärr för AMD så fungerade inte heller denna design på servers. Där fungerar det definitivt med att offra enkeltrådprestada för bättre totalt prestanda. Problemet här är att AMD totalt verkat missat att SMT (det Intel kallar hyperthreading) fungerar extremt bra på många server-laster, vilket förklarar varför alla typiska server CPUer idag implementerar SMT. AMDs moduler spenderar långt fler transistorer för att få två CPU-trådar per modul än vad Intel spenderar för att få två CPU-hypertrådar per CPU-kärna, men båda ger liknande effekt när flaskhalsen är låg CPU-cache hit-rate p.g.a. stort "working-set" (väldigt vanligt för t.ex. databas servers).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Om man helt ignorerar priset så har faktiskt Intel den snabbast iGPU-kretsen just nu i form av "Iris Pro".

Beror lite på hur man räknar som sagt men överlag vinner intels Iris Pro i något fler spel/syntetiska tester... men den vinner inte i alla.

Hade dock som nämnt en Core i5 4570R haft samma pris som 7850k hade Intel vunnit med hästlängder, främst tack vare bättre cpu prestanda och effekt.

OT: Har precis byggt ett mITX system med en 7850k som jag ska ha som HTPC och för casual gamiing. Tycker det är skitbra att jag slipper ha ett externt grafikkort för att kunna spela lite. Sparar man plats och får kanske ett tystare system då det inte blir lika mycket värmeutveckling. Så för mig är den perfekt!

Men har man ändå tänkt att köra ett externt grafikkort är det bättre att skaffa nån billig cpu som presterar bättre.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt varför alla som säger att de inte ser poängen med en APU. Byggde en dator åt farsgubben med förra A10:an och en SSD. Gick på 4000 totalt och han använder den till att spela Skyrim på kvällarna. Inte behöver han ett dedikerat grafikkort.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av mixter81:

Varför la ni inte till 720p upplösningen i testet? Tror inte Kaveri är avsedd för 1080p, snarare 720p i tyngre spel på low inställningar och 900p i lättare spel på low-medium inställningar. Kanske ni kan lägga till dessa upplösningar och uppdatera recensionen nu då jag tycker det är ganska viktigt? Men den klarar iaf 30 fps på vissa 1080p spel i low, men vill se andra lättare upplösningar också.

För att ens hinna med att göra något större på Kaveri behövde vi begränsa oss, både i testscenarion och parametrar. Vi valde att fokusera på den integrerade grafikdelen med vinklar som cTDP, minnesskalning och Dual Graphics samt en ensam upplösning, och det är inte helt taget ur luften.

AMD har trummat ganska hårt för just gaming i 1080p med Kaveri, och menar att det är ett alternativ till enklare grafikkort. Dessutom har kraven ökat sedan Llano - de allra flesta förväntar sig att kunna köra saker i lite högre upplösning.

Jag förstår att vi inte kan möta allas förväntningar, men är nöjd med artikeln utefter de mål vi satte. Den blev helt ärligt mycket större än planerat, från början var det bara tänkt som snabbtitt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S