AMD A8-7600 för hembyggare försenas till årets andra hälft

Permalänk
Melding Plague

AMD A8-7600 för hembyggare försenas till årets andra hälft

Årets första kvartal har lidit mot sitt slut och AMD A8-7600 finns ännu inte i butik. Nu meddelar AMD att OEM-tillverkare prioriteras och lanseringen för hembyggare dröjer.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ont om kontanter

AMD mjölkar troligtvis A10 för att de ger mer cash, då A8-7600 är ett substitut som ger mindre kontanter i kassan. Att styra produktionen till lägre marginaler kan vara motiverat om volymen finns där, och kanske är det så att genom att A8-7600 är bättre optimerad för lägre strömförbrukning än A10, så blir den intressantare för OEMs, vilket ger AMD garanterade volymer. Men att producera "till lager" för konsumentmarknaden och dessutom underminera A10, är inget bra alternativ.

Å andra sidan, verkar det lite klumpigt skött. En del har gått och väntat på A8, och hade de vetat att den skulle dröja längre, kanske de hade slagit till på en A10 tidigare.

Permalänk
Medlem

meh den var ju intressant, sen så kommer den inte på länge

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

AMD har verkligen haft usla lanseringar det senaste året eller så.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

AMD har verkligen haft usla lanseringar det senaste året eller så.

Håller med. Men kollar man så har AMD otroligt lite sk free cash flow, och lanseringar kostar pengar, produktion binder kapital etc, samtidigt som man måste utveckla. Kanske är det så att man styrs av hur mycket kontanter man har, och framförhållningen blir därför betydligt kortare. Lite "go" "no, stop" "go", då blir det snurrigt.

Permalänk
Medlem

Jag ser hellre en rejäl prissänking av 7850 än en lansering av 7600.

7600 kryper aningen nära Jaguarerna där de lika gärna kunde släppa en upplåst/uppklockad 35W-modell.

Visa signatur

Dator: C=64 med bandare och diskdrive.

Permalänk
Hedersmedlem

hm vad har hänt med AMD?? bara förseningar o förseningar hela tiden

Permalänk
Medlem

Eller så har de bättre yield än vad de trodde, så att de kan sälja fler kretsar som a10 än planerat. Finns inget skäl att sälja fullt fungerande kretsar som defekta om man inte måste...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Eller så har de bättre yield än vad de trodde, så att de kan sälja fler kretsar som a10 än planerat. Finns inget skäl att sälja fullt fungerande kretsar som defekta om man inte måste...

Det låter ju som en ganska trolig anledning.

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att man istället satsar på att skeppa ut Kabini (AMD Athlon 5350 eller AMD Athlon 5150), vem köper en mellanmodell som A8-7600? Kabini är jättebillig och duger fint om man inte skall spela. Skall man spela tror jag man kör på toppmodellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Kan tänka mig att man istället satsar på att skeppa ut Kabini (AMD Athlon 5350 eller AMD Athlon 5150), vem köper en mellanmodell som A8-7600? Kabini är jättebillig och duger fint om man inte skall spela. Skall man spela tror jag man kör på toppmodellerna

Kabini tillverkas hos annan kontrakttillverkare i annan världsdel, så det handlar inte om att välja i produktion att producera det ena över det andra. AMD har numera ganska kort till mellan sina iterationer, så de har snart Carrizo som ersätter Kaveri som lär börjas tillverkas i år (säljas nästa) då. Bara något år mellan rundorna och releaserna nu. De har A8-7600 till OEMer, de är egentligen de enda som är intresserade, de andra kan köra 7850K i 65W TDP. För AMD är det intressantare att få klart nästa iteration, med kraftigare grafik och förbättrade cpu-del än att producera massor A8-7600 (det är ju bara binning) som ingen vill köpa. Det kan också bli lite intressantare i bärbara än dagens erbjudande från AMD. AMD jobbar ju med nästa generation och nya arkitekturen som kommer efter det snarare än att försöka trimma mer från kortlivade Kaveri här. Oavsett vilken modell det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gadgety:

Håller med. Men kollar man så har AMD otroligt lite sk free cash flow, och lanseringar kostar pengar, produktion binder kapital etc, samtidigt som man måste utveckla. Kanske är det så att man styrs av hur mycket kontanter man har, och framförhållningen blir därför betydligt kortare. Lite "go" "no, stop" "go", då blir det snurrigt.

Tillverkningskapacitet planerar man år i förväg, de har redan köpt wafers/kapacitet för tillverkningen på årsbasis som ger de X antal om månaden, minskar du produktionen behöver du normalt sett betala extra för stunden. Det sker inte på månadsbasis, halvledarna tar t.o.m. månader av tillverkning för att bli kretsar. Kapital är inte kontanter, och AMD går med vinst för första gången på länge vilket säkert är positivt bland investerare och banker/långivare. Då finns det också intresse att ge lån för fortsatt tillverkning o.s.v. men nu tillverkas ju A8-7600 som sagt, men för OEM-kunder. Det finns inget intresse för att det ska ut i distributionsledet, och kunder kan ju köra 7850k i 65W TDP. Det hela pekar bara på att det verkligen är en kortlivad produkt, ca 1 år innan den ersätts. Det finns alltså ingen större drivkraft för massor kontorsdatorer på A8-7600, de behöver göra andra vinster och sälja kommande produkter snart.

Permalänk
Medlem

Om deras mål var att sälja tjäna mer pengar så misslyckades de med mig

Jag var som inställd att köpa en AMD A8 7600 APU till min passivt kylda HTPC. Har redan köpt lådan, en Streacom FC8 Evo, och förväntade mig att kunna köpa processorn om någon vecka eller så. När jag fick se nyheten att det dröjer till Q3 så köpte jag en Intel Core i3 4130T istället... Rätt så besviken på AMD vid det här laget.