Saab 9-5 konstigt ljud från motor.

Permalänk
Medlem

Saab 9-5 konstigt ljud från motor.

Hallå där Sweclockers, det vart inte längesedan jag frågade om vevhusventilationen här och då fick jag väldigt bra svar så jag tänkte vända mig till er för att ställa ytterligare en fråga om min Saab.

Jag var ute och åkte för ett tag sedan och gick ur bilen med motorn på, jag upptäckte då att jag hade ett väldigt konstigt "tickande" ljud från motorn som jag inte har haft innan. Ljudet tickar snabbare när man varvar upp motorn lite och det låter aningen högre. Detta ljudet uppkom efter att bilen hade pressats ganska hårt men försvann sedan ett tag.

Eftersom att jag ska åka långt nu så undrar jag om det är någon som vet vad det är och om det är något som behöver fixas. All hjälp uppskattas, nedan kommer ett klipp på ljudet.

Ni kan behöva höja ljudet lite för att höra. Försök också att lyssna "utanför" motorljudet, ni borde höra ticket jag pratar om. Låter olika högt i olika delar av filmen.

Edit: Man hör inte ljudet inne i kupén.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk

Kan vara något med kamaxel, ventillyftare, eller spridarna.

Googla 'ventillyftare saab 9-5 missljud' så får man en hel hög med länkar.

Börja med att prova byta olja och filter, om det inte redan gjorts nyligen.

Kanske prova med http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/... som kan fixa div problem, smörjer spridarna m.m.

Om det inte blir bättre, be verkstad kolla kamkedja ventiler lyftare m.m.

Visa signatur

Cooler Master HAF932 | Gigabyte GA770T-USB3 | AMD Phenom II X4 3.2 GHz | Zalman Extreme | 1600MHz 12GB Corsair| Gigabyte HD7950 3GB | Corsair TX850M | Fujitsu 26" SL3260 1920x1200 | Windows 10 Pro.

Permalänk
Medlem

Kolla oljenivån. Du har antagligen fått in luft i en lyftare, min låter så vid uppstart om oljenivån är i det lägsta laget.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av serpent29:

Kan vara något med kamaxel, ventillyftare, eller spridarna.

Googla 'ventillyftare saab 9-5 missljud' så får man en hel hög med länkar.

Börja med att prova byta olja och filter, om det inte redan gjorts nyligen.

Kanske prova med http://www.redlineoil.se/tillsatser/bransletillsatser/bensin/... som kan fixa div problem, smörjer spridarna m.m.

Om det inte blir bättre, be verkstad kolla kamkedja ventiler lyftare m.m.

Skrivet av Sandell:

Kolla oljenivån. Du har antagligen fått in luft i en lyftare, min låter så vid uppstart om oljenivån är i det lägsta laget.

Jag åker iväg och köper lite mer olja idag och testar, jag såg på stickan att jag inte alls har mycket olja i bilen.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

Jag skulle nästan våga garantera att det där inte är en tryckare som tickar då dom brukar låta annorlunda.
Skulle nog sätta mina slantar på att det är en spridare som tickar om ljudet i videon stämmer överens med verkliga livet.

Om du har möjlighet så plocka av plastkåpan som sitter vid oljepåfyllningen och ta en skruvmejsel och lägg imot en spridare medans bilen går och sen sätter du örat imot skaftet på mejseln och ser om det låter mer på någon speciell spridare. Fungerar som ett stetoskop och är ett bra tips för att leta missljud i vissa tillfällen.

Permalänk

Låter som ventilslammer, satsa på att fylla på olja.

Permalänk
Medlem

Kolla oljan är helt klart tips nummer ett.
Speciellt om du har haft problem med vevhusventen kan du ha fått ökat slitage i motorn med efterföljande förhöjd oljeförbrukning.

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompa1122:

Låter som ventilslammer, satsa på att fylla på olja.

Skrivet av davyp3:

Kolla oljan är helt klart tips nummer ett.
Speciellt om du har haft problem med vevhusventen kan du ha fått ökat slitage i motorn med efterföljande förhöjd oljeförbrukning.

Jag tror att ljudet har försvunnit helt nu när jag drog i lite mer olja. Passade dessutom på att köpa en lite mer premiumolja. Vevhuset är en jobbig grej, jag vet att det måste bytas men har verkligen inte orkat. Jag frågade personerna på verkstaden (Mechanum) om de kunde varna mig på senaste servicen, 9000 mil, om det var något som var i behov av att fixas med Vevhuset och enligt dem såg det fortfarande bra ut.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync