Cooler Master avtäcker mekaniskt tangentbord med bakgrundsbelysning

Permalänk
Melding Plague

Cooler Master avtäcker mekaniskt tangentbord med bakgrundsbelysning

Bakgrundsbelysning är på uppgång inom mekaniska tangentbord. Nu ansluter sig Cooler Master med en uppdatering av serien Quickfire Rapid.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas det fortfarande är tillverkat av costar annars kvittar det. Varje ju det som var intressant med Quickfire Rapid!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Inaktiv

CM Storm (Cooler Master) har riktigt bra tangentbord. Rekommenderas framför Qpad alla dagar i veckan!

Permalänk
Medlem

Stilrent

Permalänk
Inaktiv

Snyggt och stilrent utan större loggos och konstiga mönster, det enda som saknas för egen del är en numpad även om den inte används så ofta så tycker jag hela tangentbordet blir lidande utseendemässigt om det saknas. Intressant!

Permalänk
Medlem

Wow, det såg riktigt cleant och fint ut. Har ett mekaniskt CM tangentbord är extremt nöjd med det så om de har ett som ser likadant ut fast med en Numpad på så är jag lite intresserad.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Master of Overkill

Såg bra ut

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Väldigt likt Ducky Mini

EDIT: Designmässigt alltså...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut. Dock skulle jag personligen vilja ha mediastyrning som separata knappar, utan fn-tangent.
Men å andra sidan så står andra saker än tangentbord högre på mina listor för tillfället också, så det spelar väl ingen roll.

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Cooler Master Storm Quickfire TK idag med vita LEDs och MXBrown. På artikeln låter det som att CM ger sig in i tangentbordsbranchen nu? Vad var nyheten på ett redan befintligt CM-tangentbord?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Avstängd

Plast...plast .. så bara en i mängden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Plast...plast .. så bara en i mängden!

Vad vill du ha det byggt i då? Stål? Aluminium? Sen om det är tillverkat av Costar som ursprungliga rapid var så är det inte en i mängden!

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Ser ju helt okej ut. Jag undrar dock varför alla "high end" tangentbord med mekaniska brytare inte kommer med handledsstöd? Det är något som jag verkligen saknar och vill att fler tillverkare bord inkuldera, speciellt när tangetbordet kostar 5-600 och över. Det var ju nästan standard förr i tiden på lite bättre rubber dome tangentbord eller missminner jag mig?

Permalänk
Medlem

Känns som att majoriteten av mekaniska tangentbord görs i låg-profil, dvs utan numpad etc.

Jag vet givetvis att det finns mängder av full-profils tangentbord, men undrar mest varför det blivit så?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk
Avstängd

Jag tycker bakgrundsbelysning är helt onödigt, det är för tanter som skriver med pekfingrarna och kollar ner på tangentbordet när dom skriver.

Då är det väl bättre att dom använder ett bra lättläst typsnitt där som inte blander gemenerel och versaler med någon udda svårläslig font.

Ser hellre ett tangentbort som är lätt rengjort, och med bra ergonomi och handledsstöd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QuinnoX:

Känns som att majoriteten av mekaniska tangentbord görs i låg-profil, dvs utan numpad etc.

Jag vet givetvis att det finns mängder av full-profils tangentbord, men undrar mest varför det blivit så?

För att gamers ändå aldrig använder numpad.
När man gör av sig med numpad så blir tangentbordet mindre brett, då kan man hålla tangentbordet och musen närmare varandra.
Många tycks tycka om att ha musen närmare andra handen så dom slipper hålla händerna/armarna så brett isär.

Själv så är numpad något jag behöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Plast...plast .. så bara en i mängden!

Skrivet av upl8447:

Vad vill du ha det byggt i då? Stål? Aluminium? Sen om det är tillverkat av Costar som ursprungliga rapid var så är det inte en i mängden!

Vore ju asballt med ett tangentbord i svart järn med rätt avvägda mekaniska brytare

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

"Activlite Technology", låter långt häftigare än vad det faktiskt är hehe.
Men snyggt tangentbord, ska hålla ögonen på detta

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceDread:

Vore ju asballt med ett tangentbord i svart järn med rätt avvägda mekaniska brytare

Haha, hoppas någon moddare läser detta och börjar göra något chassi/tangentbord i gjutjärn.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

CM Storm (Cooler Master) har riktigt bra tangentbord. Rekommenderas framför Qpad alla dagar i veckan!

Syn. CM har gjort flera bra och flera mindre bra tangentbord. Även om Qpad har lite sämre rykte så finns det bra Qpad modeller med grym känsla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Ser ju helt okej ut. Jag undrar dock varför alla "high end" tangentbord med mekaniska brytare inte kommer med handledsstöd? Det är något som jag verkligen saknar och vill att fler tillverkare bord inkuldera, speciellt när tangetbordet kostar 5-600 och över. Det var ju nästan standard förr i tiden på lite bättre rubber dome tangentbord eller missminner jag mig?

Antagligen för att folk har olika åsikt om hur ett handledsstöd ska vara (kvalité, utformning, material, funktion - fastsatt eller löst), och kanske för att hålla ned priset lite. Jag tyckte som du, tills jag skaffade ett extremt bra handledsstöd i läder från Filco. Vill inte längre ha något medföljande skräp i plast. One handledsstöd to rule them all. :happy:

Intressant tangentbord för övrigt, förutsatt att det fortfarande är Costar som tillverkar. Eller någon annan vettig tillverkare. QFR har förstås alltid varit ett budgettangentbord, så det har inte direkt Costars allra högsta byggkvalité (t.ex. så har det tydligen inte varit helt ovanligt med dåliga lödningar, som i vissa fall gör att vissa knappar överhuvudtaget inte fungerar).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Snusfri

Såg faktiskt ganska trevligt ut för att vara ett CM.
Dock så håller jag mig kvar med mitt underbara Ducky Shine 2

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Det var som ni säger stilrent!

Sugen.

Visa signatur

Hårdvara: Intel i5 4670K @ 3,4 ghz | ASUS Gryphon m-ATX | 16 GB RAM | GIGABYTE 7950 | Samsung 840 Series 250 GB | 120 GB Intel SSD | Skärmar 3 x Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhiteOnyx:

Plast...plast .. så bara en i mängden!

Ja det är ett tangentbord vad hade du tänkt dig?

Permalänk
Medlem

Jag är själv mer intresserad av deras Novatouch tangentbord. Topre brytare kompatibel med Cherry MX knappar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DDemis:
Skrivet av ARL650:

Det var som ni säger stilrent!

Sugen.

Jo, visst. Men ser precis likadant ut som befintliga CM Storm. Så vad är nytt?

Visa signatur

CPU: AMD® Ryzen™ 7 1700 @ 4 GHz 1.35V
MB: msi® X370 GAMING PRO CARBON
GPU: XFX Radeon™ RX Vega⁵⁶
RAM: G.SKILL Trident Z 3200MHz CL14 16 GB
Chassi/PSU: Cooltek W2 / Corsair® AX860 80+ Platinum

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skrotnisse92:

Syn. CM har gjort flera bra och flera mindre bra tangentbord. Även om Qpad har lite sämre rykte så finns det bra Qpad modeller med grym känsla.

Vilka modeller då? Qpads tangentbord har varit likadana i flera år och tillverkats av samma tillverkare som gjort Razer Blackwidow (åtminstone tidiga Blackwidow).

Syftar främst på CM Storm tillverkade av Costar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

Jo, visst. Men ser precis likadant ut som befintliga CM Storm. Så vad är nytt?

Varför ändra på ett vinnande koncept

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Snyggt! Fint att de tagit bort alla hemska logos.

Permalänk
Medlem

Jag har själv ett CM Storm Quickfire Ultimate som jag är jättenöjd med. Det enda jag stör mig på är numpaden så detta kanske är en värdig ersättare.

Skickades från m.sweclockers.com