SweClockers besöker dataräddningsföretaget Ibas laboratorium

Permalänk
Avstängd

Mmmmm, sånt här gillar vi!!

Permalänk
Relik 📜

Kuriosa: Mobiltelefonen på andra bilden kommer från ett av Sveriges mest kända rättsfall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Sjukt bra reportage!

Permalänk
Medlem

Mycket intressant! Det enda jag inte kan förstå är att folk fortfarande inte tar backup?! Det har aldrig varit lättare än idag med allehanda molntjänster osv. Det är för mig helt oförståerligt.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kuriosa: Mobiltelefonen på andra bilden kommer från ett av Sveriges mest kända rättsfall.

Den gråa eller? Är lite intresserad av att höra storyn bakom den totaldemolerade HDD'n/Datorn/Prylen som kommer precis efter.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av BrutalSwede:

Den gråa eller? Är lite intresserad av att höra storyn bakom den totaldemolerade HDD'n/Datorn/Prylen som kommer precis efter.

Den gråblå-orangea Nokian, ja. Minns jag rätt var det "barnflickans" telefon, vilken visade sig innehålla en del SMS som blev viktig teknisk bevisning i fallet.

Jag minns inte exakt vad de sade om den brända datorn, tyvärr. Får för mig att det handlade om någon form av bedrägeri eller något, men kan ha varit något. De lyckades i alla fall rädda datan som eftersöktes.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Mycket intressant läsning detta.
Har en 1.5TB disk liggandes i skrubben som IBAS kanske skulle kunna få kika på, men tyvärr är det för dyrt.

Fick en offert på 13200 kr för 500gb dataräddning på en öppen disk

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MusicWizard:

Jag är mest intresserad av vilka programvaror dom använder sig av för att återskapa data, etc. etc.
Men det lär man nog inte få reda på.

Ontrack Eraser är ett av dem, men dom andra är mer intressant.

Någon som har en aning om vilka?

Ontrack Easyrecovery är programvaran som används vid återskapning så vitt jag vet
http://www.krollontrack.com/data-recovery/recovery-software/

Visa signatur

: )

Permalänk

Väldigt intressant, vill se mer av dessa artiklar

Visa signatur

PC: AMD FX-8320 @ 4.6GHz, Asus Sabertooth 990FX, 2x 8GB Corsair Dominator Platinum
Sapphire HD7970 Vapor-X GHz Edition, Samsung SSD 840 PROSeries 256GB, 5TB Storage
Ex-PC: AMD Phenom II X3 720 @ 2.8GHz, Gigabyte 790X, 2x 2GB Corsiar XMS2
Sapphire HD4870 512MB, OCZ Vertex 3 128GB, 320GB Storage
TV: LG 42", Raspberry Pi, Xbox360 Slim 250GB, Nintendo Wii /w softmod

Permalänk
Medlem

Fler sånna här videoreportage !

Visa signatur

Case-Labs Mercury S8 - ASUS Rampage V-10 / 6850K@4.1GHz / 2x MSI GTX1080 OC SLI | ASUS Z-170A / 6700K@4.2GHz / MSI 980Ti OC | Synology NAS DS2419+ 80TB | NVIDIA Shield TV | AppleTV 4 | Amiga 500+ & 1200 (030) | C64 | Atari STE (4Mb) | Mac Mini (i5 - oct-12) - NES | NES Mini | N64 | GC | PS4-Pro | Xbox One X

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant! Mer sånt!

Permalänk
Medlem

Blev först frestad att skicka in min gamla externa hårddisk för dataräddning då jag själv inte lyckats rädda den. Sen kollade jag vad det kostade och bestämde mig för skita i det. Jäääävlar vad dyrt det var!

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Mkt intressant, fler av dessa reportage uppskattas

Visa signatur

Tjo & tjim
Nzxt H7 Flow || ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI || Gigabyte GeForce RTX 4080 16GB Gaming OC || AMD Ryzen 7 7800X3D || Corsair 32GB DDR5 5200MHz CL40 Vengeance RGB AMD EXPO || NZXT Kraken Elite RGB 360 || Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 1TB & 2TB || ASUS ROG Strix Aura 850W

Permalänk
Medlem

Coolt reportage! Eftersom att inga prisuppgifter nämndes så letade jag rätt på det, och jävlar vilka priser.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

För att hoppa förbi att prata om vilket bra reportage det är då det redan är sagt så många gånger vill jag mest bara säga hur fascinerande det är att se hur trygga och bra Emil och Jonas har blivit framför kameran med tanke på hur otroligt stela dom var första gångerna man såg dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Coolt reportage! Eftersom att inga prisuppgifter nämndes så letade jag rätt på det, och jävlar vilka priser.
http://imgur.com/IqU6wa3.jpg

Billigt, praktiskt taget gratis, för att rädda något ovärderligt kan vi väl alla hålla med om iaf.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Trevligt att riktiga proffs slår fast att en överskrivning (på traditionella hårddiskar, SSD är ju en härva av osäkerhet i jämnförelse) räcker på moderna hårddiskar.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gutmann_method kan man alltså skippa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leedow:

Billigt, praktiskt taget gratis, för att rädda något ovärderligt kan vi väl alla hålla med om iaf.

Tycker det var extremt dyrt för privatperson. Dock är jag väl inte deras målgrupp med min söndriga externa med bilder från högstadiet på.

Visa signatur

Chassi Phanteks Enthoo Evolv. MB Gigabyte GA-z97M-D3H. CPU Intel Core i5-4670K@4.3GHz. Kylning Phanteks PH-TC14PE BLUE. SSD OCZ-Agility 3 120GB. GPU Gigabyte GTX 780 GHz @1440MHz. RAM 16GB Kingston HyperX blu 1600mhz. PSU Antec High Current Pro 1200W.
Laptop ASUS K55VM, Intel Core i5-3210M, Nvidia GT630M 2GB. 6GB RAM. Samsung 840 250GB SSD.

Permalänk
Medlem

Så det går inte läsa tidigare värde på en sektor? Det är alltså en myt att man kan återskapa data som blivit överskriven? Tycker man hört de flera gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kufra:

Så det går inte läsa tidigare värde på en sektor? Det är alltså en myt att man kan återskapa data som blivit överskriven? Tycker man hört de flera gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Åter är jag inte expert, utan kan bara återge ungefär vad Ibas sade. De menar att det i hårddiskarnas barndom kunde vara teoretiskt möjligt, då spåren inte alltid hamnade på precis samma ställe. Det fanns en hel del marginal där läsarmen kunde "vibrera", helt enkelt för att dåvarande teknik inte kunde hålla den exakt i position.

Resultatet var att ett nytt spår ibland kunde hamna lite skevt mot det gamla, vilket gjorde det teoretiskt möjligt att läsa "kanten" på det gamla spåret. Ibas säger att de testat tekniken och lyckats läsa förbestämda mönster i väldigt små mängder, men att de inte vet om ett enda fall där det hela praktiserats för att faktiskt komma åt data.

Med dagens diskar justeras dock läsarmen position hela tiden vilket tillåter tätt packade spår - ett krav för densiteten i moderna enheter. Resultatet är att det nya spåret hamnar exakt över det gamla, vilket gör det omöjligt att läsa "spilldata" vid sidorna. Att komma åt gammal information "under" ett nytt spår är enligt Ibas omöjligt och mest en myt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Skulle skickat in min gamla externa direkt om jag inte fått skickat in en njure på kuppen för att täcka kostnaden.
En gammal WD5000aajs ur en tidig WD elements som snurrar upp men inte håller sig igång eller syns av datorn. Troligen PCB't som skadats och jag har aldrig fått tag på ett nytt. (Var visst ett vanligt fel)
Drygt att ha tappat ~7500 bilder från ca 15-23 års ålder bara...

Permalänk
Medlem

Nej! Ville ju följa den skadade hårddisken! Grymt besviken i slutet när man inte fick reda på hur det gick efter felen lokaliserats och personalen tagit kontakt med ägaren

Visa signatur

”Det är en myt att det inte finns arbete att söka i svåra tider. Det finns alltid lediga platser. […] En viktig orsak till att ungdomar inte får jobb är att de inte söker jobb.” ~ Fredrik Reinfeldt , 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

10 000 Gauss är väl ungefär vad en magnetröntgen ligger på så jag är inte förvånad.

En lite äldre modell då

På mitt jobb ligger den på det gånger tre! (10000 Gauss = 1 Tesla. Äldre (standard magnetkamera) ligger på 1,5 T, många nyare på 3 T (bland annat vår).

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kufra:

Så det går inte läsa tidigare värde på en sektor? Det är alltså en myt att man kan återskapa data som blivit överskriven? Tycker man hört de flera gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av emilakered:

Åter är jag inte expert, utan kan bara återge ungefär vad Ibas sade. De menar att det i hårddiskarnas barndom kunde vara teoretiskt möjligt, då spåren inte alltid hamnade på precis samma ställe. Det fanns en hel del marginal där läsarmen kunde "vibrera", helt enkelt för att dåvarande teknik inte kunde hålla den exakt i position.

Resultatet var att ett nytt spår ibland kunde hamna lite skevt mot det gamla, vilket gjorde det teoretiskt möjligt att läsa "kanten" på det gamla spåret. Ibas säger att de testat tekniken och lyckats läsa förbestämda mönster i väldigt små mängder, men att de inte vet om ett enda fall där det hela praktiserats för att faktiskt komma åt data.

Med dagens diskar justeras dock läsarmen position hela tiden vilket tillåter tätt packade spår - ett krav för densiteten i moderna enheter. Resultatet är att det nya spåret hamnar exakt över det gamla, vilket gör det omöjligt att läsa "spilldata" vid sidorna. Att komma åt gammal information "under" ett nytt spår är enligt Ibas omöjligt och mest en myt.

Detta vart mycket roligt att läsa, och jag hoppas att hela forat läser det.

Då är det bara en en gammal skröna helt enkelt. (på modernare hårddiskar d v s )

Alltid lika roligt att lära sig nått nytt.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Precis sån här typ av "close to metal" material gillar jag!
Superintressant

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Riktigt intressant. Hade dock velat se mer

Visa signatur

Nätverkstekniker

Permalänk
Medlem

Älskar när ni gör såna här "besöker"-inslag! Mer tack!

Permalänk
Avstängd

Intressant, men jävlar vilket tråkigt jobb det lär vara.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem

haha väldigt dammfritt när man ser dammet dampa ner som snöflingor på skivan.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Blaze84:

haha väldigt dammfritt när man ser dammet dampa ner som snöflingor på skivan.

Vi undrade faktiskt samma sak då avdelningen med mikroskopen är utanför det dammskyddade området. Svaret från Ibas är kort och gott att de rengör skivorna med tryckluft innan de forsätter jobba i dragskåpen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S