Vändbara USB Type-C på bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarrgozz:

Precis! Eller en USB-hub eller PCI-kort med "gamla" portar. Förstår mig inte på gnället, när den här typen väl lanserats så har man säkert hunnit slänga sina gamla kablar ändå.

Kul att det händer nåt nytt på USB-fronten

Skickades från m.sweclockers.com

Själv är jag glad att mitt mekaniska tangentbord har löstagbar usb-kabel, framtidssäkert

Visa signatur
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon2110:

Alla som kan något om mekaniska anslutningar vet att usb-kontakten är en dålig konstruktion. Ni som har läst mdi (människs-data-interaktion) förstår vad jag menar. Det finns ingen riktig standard åt vilket håll honkontakten skall monteras på en enhet. Nexus 4 har den avfasade delen nedåt medan min Nexus 7 har den åt andra hållet. Apple har gjort mycket dumt, men deras lightningkontakt är ett utmärkt exempel på hur en kontakt skall formas.

Det må vara en dålig konstruktion, men det är den konstruktionen alla USB-prylar har idag... Att miljarder prylar blir oanvändbara vägs inte upp av att man sparar en sekund.

Skrivet av anon2110:

Kika på era vanliga eu-kontakter för 220v. kan du vända den åt fel håll?

Skickades från m.sweclockers.com

Umm ja, precis lika mycket som man kan med USB-kontakten...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

Jisses va onödigt... Vem behöver tre försök när kontakten bara kan anslutas på två olika sätt?

Och efter första gången har man ju lärt sig vilket håll USB-minnet, eller vad man nu ska stoppa i, ska sitta på.

"Åhh, nu gör vi alla miljarder USB-produkter värdelösa så att folk slipper lägga en hel sekund på att fippla med kontakten"

Förrutom att det varierar hur olika tillverkare monterar kontaktdonen i enheterna så det hjälper inte att du efter ett tag har lärt dig hur kontakten ska sitta. När du kommer till en ny enhet måste du ändå krångla med att lista ut hur det hänger ihop. De har gjort en stor designmiss och det är att det inte är direkt uppenbart av att bara snegla på kontaktdonen hur de ska sitta ihop. Det vanligaste är att man gör kontakterna tydligt osymetriska på något sätt. Titta på hur D-SUB ser ut, eller DVI, SCART, HDMI, Displayport. Det är direkt tydligt åt vilket håll de ska sitta. Det finns massa kontakter som är symetriska (tele, RCA, europlug och ett par versioner av CEE 7, diverse coaxiala DC-kontakter, cigarrettändaren i bilen) och då spelar det heller inte roll vilket håll man stoppar in kontakten. Det är specifikt USB-A som är dåligt designad. Alla B-typerna är bättre ur det avseendet men en del lider av lite andra problem.

USB är redan idag tämligen fragmenterat när det gäller kontaktdon. Vi har Type-A, Type-B, mini-A, micro-A, micro-B, micro-AB, Type-A 3.0. Type-B 3.0 och micro-B 3.0. Den viktiga egenskapen är dock att signalen är kompatibel och att kablarna är enkla så det är billigt att köpa nya kablar och det är trivialt att designa adaptrar. Har inte sett något om nya kontaktdon för de högre spänningarna som kommer.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jisses va onödigt... Vem behöver tre försök när kontakten bara kan anslutas på två olika sätt?

Och efter första gången har man ju lärt sig vilket håll USB-minnet, eller vad man nu ska stoppa i, ska sitta på.

"Åhh, nu gör vi alla miljarder USB-produkter värdelösa så att folk slipper lägga en hel sekund på att fippla med kontakten"

På sätt och vis är det bra, men som du säger finns så många produkter och nu måste man köpa nytt.
Fast som tur är så kostar det inte mycket jämfört med vad tillbehör till en Apple produkt gör

Permalänk

Ser alldeles för klen ut tycker jag. Har svårt att se den kunna hålla fast ett 3G/4G modem etc

Permalänk
Medlem

Klockrent. Mycket välkommet! Vet inte hur många gånger jag vänt de traditionella usb-kontakthelvetetena (typ A) åt fel håll, speciellt när plastläppen inuti är svart, och den är även onödigt otymplig.

Tre försök eller fler är ingen myt, när man står hukad över chassit och försöker ansluta i halvblindo på baksidan. Much angry, very annoyance, argh!

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zotamedu:

Förrutom att det varierar hur olika tillverkare monterar kontaktdonen i enheterna så det hjälper inte att du efter ett tag har lärt dig hur kontakten ska sitta. När du kommer till en ny enhet måste du ändå krångla med att lista ut hur det hänger ihop. De har gjort en stor designmiss och det är att det inte är direkt uppenbart av att bara snegla på kontaktdonen hur de ska sitta ihop. Det vanligaste är att man gör kontakterna tydligt osymetriska på något sätt. Titta på hur D-SUB ser ut, eller DVI, SCART, HDMI, Displayport. Det är direkt tydligt åt vilket håll de ska sitta. Det finns massa kontakter som är symetriska (tele, RCA, europlug och ett par versioner av CEE 7, diverse coaxiala DC-kontakter, cigarrettändaren i bilen) och då spelar det heller inte roll vilket håll man stoppar in kontakten. Det är specifikt USB-A som är dåligt designad. Alla B-typerna är bättre ur det avseendet men en del lider av lite andra problem.

USB är redan idag tämligen fragmenterat när det gäller kontaktdon. Vi har Type-A, Type-B, mini-A, micro-A, micro-B, micro-AB, Type-A 3.0. Type-B 3.0 och micro-B 3.0. Den viktiga egenskapen är dock att signalen är kompatibel och att kablarna är enkla så det är billigt att köpa nya kablar och det är trivialt att designa adaptrar. Har inte sett något om nya kontaktdon för de högre spänningarna som kommer.

På alla enheter man använder mer än en gång lär man sig det snabbt, på alla andra tar det kanske en sekund extra... Det ser jag inga problem med gentemot att tvingas byta ut alla utrustning.

Jag känner att det är lika direkt tydligt hur USB-kontakten ska sitta som DVI, SCART, HDMI och de flesta andra kablar jag kan komma att tänka på... Har man inte lärt sig hur kabeln ska sitta så är det bara att titta hur stiften sitter, precis som på alla ovannämnda kontakter.

Det känns som att "problemet" med att sätta i USB-kontakter har blivit uppblåst något så enormt...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunder:

På alla enheter man använder mer än en gång lär man sig det snabbt, på alla andra tar det kanske en sekund extra... Det ser jag inga problem med gentemot att tvingas byta ut alla utrustning.

Jag känner att det är lika direkt tydligt hur USB-kontakten ska sitta som DVI, SCART, HDMI och de flesta andra kablar jag kan komma att tänka på... Har man inte lärt sig hur kabeln ska sitta så är det bara att titta hur stiften sitter, precis som på alla ovannämnda kontakter.

Det känns som att "problemet" med att sätta i USB-kontakter har blivit uppblåst något så enormt...

Hur du känner är inte så relevant eftersom du har fel. Enda sättet att avgöra hur en USB typ-A ska sitta är genom att man tittar rakt ner i båda honan och hanen. Från sidan går det inte att avgöra. Du missade helt poängen. Med SCART, HDMI med flera behöver du aldrig titta på stiften, du ser direkt på kontaktdonets form hur det ska sitta.

Vidare hade du fel i ett inlägg tidigare. De vanliga svenska strömkontakterna går att koppla in på två sätt, det finns inget upp eller ner. En USB-kontakt har exakt ett rätt sätt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Det här är ju garanterat nästa standard för USB kontakter i telefoner.

Men vad säger EU om den här nya kontakten?
2017 ska MicroUSB tvingas på alla telefoner. En riktigt dum kontakt som funnits sen 2007.

Ska vi då vänta till 2024 innan vi får använda denna kontakt? Då använder vi väl inte ens kablar längre.

Permalänk

Äntligen vilka problem jag har haft med att vända usbkablar rätt, jag vet inte hur många gånger jag har varit tvungen att ringa IT så att de skickar ut en tekniker för att hjälpa mig att plugga i mitt usbminne.

Annars finns det redan en jädra massa usbsatndarder och jag förstår inte varför det både ska behöva finnas usb micro och usbmini? Och vad för den där Typ B för nytta?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem

Äntligen!

USB-kontakter är felkonstruerade från början så inte en dag för tidigt att göra en vändbar kontakt. Enda synpunkten jag har är hur de tål mekanisk påfrestning, de ser inte direkt jättegrova ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Nej nu dj...ar får dom ge sig. Finns redan nu ett 10-tal+ olika USB-typer - drunknar i alla kablar och sladdar, adaptrar och konverterare.
Tacka vetja IDE/PATA aldrig glappkontakt, molex och SATA ger alltför ofta glappkontakt.

Permalänk
Medlem

Det här är i grunden något positivt, även om jag tycker att den ser för stor ut. Den bör vara i micro usb-storlek och mindre. Detta för att lämna större möjligheter för inudstridesigners och ingenjörer. Idag är det stenhård konkurrens om utrymmet i telefoner och laptops, och portar är en av de saker som tar upp en hel del plats. Dessutom envisas tillverkare att använda den största kontakten till t.ex datormöss och externa hårddiskar, trots att anslutningarna i regel är väldigt fysiskt passiva (låg fysisk påfrestning).

Visa signatur

Intel Core i9-12900k | Asus ROG Strix Geforce RTX 3070 OC | G.Skill Trident DDR5-6000 CL36 BK RGB | Seagate Firecuda 530 | NZXT H510 Elite white, 4x Lian Li SL120/140 fans | NZXT Kraken X63 – all RGB set to static white

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zotamedu:

Hur du känner är inte så relevant eftersom du har fel. Enda sättet att avgöra hur en USB typ-A ska sitta är genom att man tittar rakt ner i båda honan och hanen. Från sidan går det inte att avgöra. Du missade helt poängen. Med SCART, HDMI med flera behöver du aldrig titta på stiften, du ser direkt på kontaktdonets form hur det ska sitta.

Vidare hade du fel i ett inlägg tidigare. De vanliga svenska strömkontakterna går att koppla in på två sätt, det finns inget upp eller ner. En USB-kontakt har exakt ett rätt sätt.

Behöver jag titta för att veta hur jag ska sätta i kontakten tittar jag på stiften, vilken kontakt det än är... Sällan behövs det, inte heller på någon av USB-kontakterna.

Anser du det vara fel får det stå för dig, då det är helt korrekt för mig. Jag anser det inte heller vara värre att titta på stiften än att titta på kontaktdonet, särskilt inte om det som sagt gör miljarder prylar oanvändbara.

Angående strömkontakterna går det fortfarande att sätta i dem fel, vare sig du vill leta fel i folks inlägg istället för att se helhetsbilden eller inte, sätter man inte stiften rakt i hålen går dem ju självklart inte in, precis lika lite som SCART, HDMI, DVI, USB-A/B/mini-gud-vet-vad gör.

Så det där med att missa poängen går åt båda hållen kan man ju säga, men nog om detta, det finns roligare saker att diskutera...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte gnället. Att en ny kontakt lanseras betyder inte att ni måste kasta alla era grejer direkt... Det kommer nog inte hem två stora nissar med "USB Type-C Enforcement Squad" skrivet på ryggen och kastar ut alla era saker, samt tar sönder era Type-A portar.

Sannolikt att moderkort, nya laptops och dylikt kommer som på bilden i artikeln ha båda. Precis som Chassin, Moderkort och allt annat ni kan tänka er har USB 2.0, 3.0, Displayport, VGA, HDMI samt fan och hans moster.
Det är en till standard som till slut kommer byta ut USB, men det kommer inte hända över en natt. Ingen datortillverkare i sitt rätta sinne skulle lansera en produkt utan USB Type A kontakter innan övergångstiden är slut.

Skärp er.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Det må vara en dålig konstruktion, men det är den konstruktionen alla USB-prylar har idag... Att miljarder prylar blir oanvändbara vägs inte upp av att man sparar en sekund.

Umm ja, precis lika mycket som man kan med USB-kontakten...

Jag ber om ursäkt om jag inte är tydlig, men jag finner det svårt att sätta dit en vara stick-kontakt åt felhåll. Men du kanske kan.

http://www.mrgizmo.se/product_images/n/adapter_cigguttag_till_vanlig_eu_kontakt__76723.jpg

Såg i ett annat inlägg där Dunderklumpen hade skrivit. För att förtydliga, hankontakten (den som petar ut) ska in i Hon-kontakten. Du kan inte sätta den åt fel håll eftersom växelströmmens natur är fas - 0 .Skulle vara katastrofal om den gick att sätta in åt "fel håll".

Permalänk
Avstängd
Skrivet av azz0n^:

Totalt värdelöst. Förstår inte varför man ska införa ett helt nytt gränssnitt när det redan finns ett som fungerar i princip felfritt.

Du är på fel ställe...Inom IT branchen strävar man konstant efer förbättring!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Äntligen. Fasa ut allt gammalt nu bara så vi får denna nya vändbara kontakt, man blir ju tokig på USB ibland speciellt när man ska koppla in där man inte ser kontakten. Till alla bakåtsträvare...det kommer finnas adaptrar

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av anon2110:

Jag ber om ursäkt om jag inte är tydlig, men jag finner det svårt att sätta dit en vara stick-kontakt åt felhåll. Men du kanske kan.

http://www.mrgizmo.se/product_images/n/adapter_cigguttag_till_vanlig_eu_kontakt__76723.jpg

Såg i ett annat inlägg där Dunderklumpen hade skrivit. För att förtydliga, hankontakten (den som petar ut) ska in i Hon-kontakten. Du kan inte sätta den åt fel håll eftersom växelströmmens natur är fas - 0 .Skulle vara katastrofal om den gick att sätta in åt "fel håll".

Fast nu blandar du ihop det, tror jag... Med det resonemanget går det inte att sätta i en USB-kontakt fel heller.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dallebull:

Vem som var först spelar ju ingen roll när det är den som tar patent som äger tekniken.
Tar man patent på ikoner och rundade hörn så gör man det på en stulen kontakt med, garanterat.

Vad jag vet så har Apple inte patentet på tekniken alls då fler tillverkare kör med vändbara kontakter idag, och har gjort långt före Apple-dyngan, men designen på själva lightning skräpet innehar de väl patent på.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

dålig design. alldeles för liten kontakt. kommer åka ur lätt.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det må vara en dålig konstruktion, men det är den konstruktionen alla USB-prylar har idag... Att miljarder prylar blir oanvändbara vägs inte upp av att man sparar en sekund.
.

Det haltande resonemanget funkar lika bra åt andra hållet:
- Att en pryl blir oanvändbar vägs upp av att man sparar miljarder sekunder.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunder:

Fast nu blandar du ihop det, tror jag... Med det resonemanget går det inte att sätta i en USB-kontakt fel heller.

Vi försöker igen. Det finns två sätt att stoppa in en vanlig stickkontakt (förutsatt att det finns två plats åt båda hållen). En vanlig USB-kontakt går att stoppa in på ett sätt. Om man inte förstår vad jag menar så rekommenderar jag att kikar på en enhet som har en lightningkontakt. Går att stoppa in på två sätt och i båda fallen erhåller du samma funktionalitet.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av MatsSvensson:

Det haltande resonemanget funkar lika bra åt andra hållet:
- Att en pryl blir oanvändbar vägs upp av att man sparar miljarder sekunder.

Det är ett haltande argument om man anser att en sekund är värt mer än kostnaden för en av sina USB-prylar... Jag sparar hellre 500kr (en extern HDD t.ex.) än 1 sekund.

Men strunt samma, alla tycker bevisligen olika. Visst, det är kul att tekniken "går framåt" (om man nu tycker att detta är att gå framåt).

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt, gillar inte att den ser så liten och klen ut.
Jag tänker på tangentbordet, musen och speciellt alla andra USB-sladdar man pluggar in i datorn, typ laddar mobilen, för över bilder från kameran etc.

Det är trevligt med snabbare överföring och möjlighet att mata högre strömstyrka genom ett och samma uttag,
men samtidigt så struntar jag fullständigt i att behöva vända på kontakten en extra gång.
Ser hellre att jag får vända på den en extra gång och att kontakten är stadig och stabil när den sitter i uttaget.

Permalänk
Skrivet av Fille1116:

Låter nice, men hoppas dock att den lever upp till förväntningarna. Speciellt att den sitter lika hårt som Apples lightning-kontakt.

Problemet med att få en kontakt att sitta bra handlar ju om att få tillräckligt bra toleranser vid tillverkning. Detta är säkert inget problem för Apple som kontrollerar hela produktionen av sin lightning kontakt (de tar visserligen ut ett enormt överpris som tom får Elgigantens HDMI-kablar att blekna) Tror dokc att det är svårt att uppnå samma kvalitet och tighta toleranser i en vanlig USB kontakt då det kan varierar från tillverkare till tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Vi försöker igen. Det finns två sätt att stoppa in en vanlig stickkontakt (förutsatt att det finns två plats åt båda hållen). En vanlig USB-kontakt går att stoppa in på ett sätt. Om man inte förstår vad jag menar så rekommenderar jag att kikar på en enhet som har en lightningkontakt. Går att stoppa in på två sätt och i båda fallen erhåller du samma funktionalitet.

Fast jag förstår exakt hur DunderKlumpen menar, och eftersom ett vägguttag är runt och stickproppen är rund så kan du försöka stoppa i kontakten på egentligen oöndligt många sätt utan att lyckas (förutsatt att vi snackar ojordat). Dessutom kan hålen i ett väggutag sitta antingen på detta sätt . . eller : så

Sätter du då in en kontakt vågrätt ( . . ) när uttaget sitter vågrätt ( : ) så är ju det lika fel som att sätta in en USB-sladd åt fel håll.
Du behöver alltså TITTA IN i hon-kontakten för att se vilket håll den sitter åt.

(lägger vi dessutom till förgreningsdosor så finns de med hålen diagonalt ( . ' ) vilket förvirrar ännu mer. )

Visa signatur

Asus Z87-A | Intel Core i5 4670k | Gigabyte GTX 770 OC | Corsair Vengeance 2x4GB | Samsung Evo 250GB | WD Blue 1TB | Corsair RM650 | Fractal Design R4 | Dell P2414H | Fujitsu P23T-6 Thor | SteelSeries Rival |
Microsoft Sidewinder X4 | QPAD FX 90 Mousepad | Creative Sound Blaster X-Fi | Sony 2x100W | Technics SB-CS6

Permalänk
Skrivet av Dunder:

Det är ett haltande argument om man anser att en sekund är värt mer än kostnaden för en av sina USB-prylar... Jag sparar hellre 500kr (en extern HDD t.ex.) än 1 sekund.

Men strunt samma, alla tycker bevisligen olika. Visst, det är kul att tekniken "går framåt" (om man nu tycker att detta är att gå framåt).

eller så köper du en adapter för en krona

Visa signatur

Blegh <3 ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Håller med till 100%, Det kommer garanterat att bli mer problem med trasiga kontakter osv med dessa, En USB kontakt liknande vad vi har idag fast vändbar är vad vi behöver.

Tack, skönt att man inte är ensam

Skrivet av Dallebull:

Håller med till fullo!
Har nog nånting i varenda USB kontakt på I/O panelen. 9-12USB kablar.
Där har jag hellre en "ordentlig" kontakt än nån minikontakt som ska hålla upp kabeln och garanterat åker ur om man drar fram datorn.
Visst, blir kablarna tunnare så skulle det fungera, men då begränsar man ju även hastigheten.

Samma här, jag har även byggt ihop en egen 10 portas USB-hub som kan mata mycket mer ström än USB standarden när jag laddar saker som tål det eller kör saker som mår bra av lite extra (prova att ge lite extra kräm till trådlösa USB tillbehör så får ni se att räckvidden blir betydligt bättre i många fall).
Sen vet jag att det kommer bli problem när så små kontakter får lite fysiska påfrestningar

Så jag tror inte på klenare kontakter/kablar :/

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Fltoig:

Fast jag förstår exakt hur DunderKlumpen menar, och eftersom ett vägguttag är runt och stickproppen är rund så kan du försöka stoppa i kontakten på egentligen oöndligt många sätt utan att lyckas (förutsatt att vi snackar ojordat). Dessutom kan hålen i ett väggutag sitta antingen på detta sätt . . eller : så

Sätter du då in en kontakt vågrätt ( . . ) när uttaget sitter vågrätt ( : ) så är ju det lika fel som att sätta in en USB-sladd åt fel håll.
Du behöver alltså TITTA IN i hon-kontakten för att se vilket håll den sitter åt.

(lägger vi dessutom till förgreningsdosor så finns de med hålen diagonalt ( . ' ) vilket förvirrar ännu mer. )

Fast stoppar du in en USB-kontakt vågrätt när uttaget på datorn är lodrätt så får du samma resultat. Hur man än vrider och vänder på det så finns det exakt ett rätt läge för USB och exakt två rätta lägen för en vanlig väggkontakt, om man inte har några konstiga jordstift som vissa länder har.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24