Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Läs artikeln han länkar till. Där står det. Vi får tolka det som (på brist av hans egna representation här) att shogun är av åsikten att en legalisering av polygami innebär en legalisering av kvinnoförtrycket de muslimska männen utövar. Det är bristfällande argumentation kort sagt.

Jag tycker det är obefintlig eftersom den på inget sätt tar upp hur lagen påverkar detta förtryck. Detta förtryck som till viss del är lagligt idag (ha flera religiösa fruar osv) och som till viss del kommer fortsätta vara olagligt (tvång, ej myndig osv) även med en antalsneutral lag.

Så nej, jag tycker det handlar om goddag yxskaft. Att man pratar om någonting som helt enkelt inte är relevant för frågan. Men men, nog om det.

Skrivet av Swiifty:

I praktiken innebär det förmodligen ingenting för dessa kvinnor förutom att de inte har något skyddsnät om det ej är lagligt (de omfattas dock av sambo kontrakt förmodligen och det väger faktiskt någonting i rätten som många ibland glömmer). Oavsett om det är på papper eller inte så är de kvinnorna utsatta.

Men sambo-lagstiftning gäller väl inte om någon redan är gift eller sambo? Jag har faktiskt ingen aning om några praktiska fall men som jag fattat det hamnar det snarare under "inneboende" eller liknande, och då har man väldigt få rättigheter.
Men som sagt, jag har ingen aning om hur det ser ut kring dom här lagarna i praktiken i sådana fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Jösses, självdistans är rätt långt ner på din prioriteringslista ser jag.

Antar att det är ett självporträtt på din avatar. Säger det mesta. Case closed!

Rasist är det bästa du kan komma med. Du är i och för sig inte den enda som gör det, utan snarare att alla "dina likasinnade" spammar rasist både muntligt och skriftligt. Enda argument man har att komma med. Kalla rasist till någon man inte ens känner, som man inte vet vilka personer den umgås med osv... Patetiskt är ordet!!!

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Antar att det är ett självporträtt på din avatar. Säger det mesta. Case closed!

Rasist är det bästa du kan komma med. Du är i och för sig inte den enda som gör det, utan snarare att alla "dina likasinnade" spammar rasist både muntligt och skriftligt. Enda argument man har att komma med. Kalla rasist till någon man inte ens känner, som man inte vet vilka personer den umgås med osv... Patetiskt är ordet!!!

Shogun vi har redan gått igenom det här ett otal gånger. Det ät ointressant att du har kamrater av olika bakgrund, till och med uggleutgåvan påstår "negern har viss förmåga att känna vänskap" men liksom du så fortsätter den med hittepå biologiska resonemang och svepande generaliseringar båda med samma övergripande inställning som du: Vissa grupper är oförmögna till förändring.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Antar att det är ett självporträtt på din avatar. Säger det mesta. Case closed!

Rasist är det bästa du kan komma med. Du är i och för sig inte den enda som gör det, utan snarare att alla "dina likasinnade" spammar rasist både muntligt och skriftligt. Enda argument man har att komma med. Kalla rasist till någon man inte ens känner, som man inte vet vilka personer den umgås med osv... Patetiskt är ordet!!!

Intressant hur du liksom många andra som delar dina åsikter väljer att skrika om att ni orättvist blir kallade "rasister" istället för att bemöta dom frågor ni får och faktiskt undviker konstruktiv dialog.

Permalänk
Föredetting

Det finns inget parti som kan erbjuda det jag vill ha. Vänsterpartiet är som de är, Sossarna lever i en värld av rosa fluffiga moln (gymnasieplikt, någon?) och har redan kört min kommun i botten över de senaste decennierna, Miljöpartiet är det mest bakåtsträvande partiet av alla, Centerpartiet är ett skämt, precis som SD, KD faller redan på att "Krist" finns med i partinamnet, Folkpartiet vet jag inte ens vad de försöker stå för numera. Moderaterna står väl närmast till hands, men det har väl inte skötts sådär fantastiskt på sistone heller.

Fan vet jag, blankt, eller någon trollröst på något låtsasparti som Piratpartiet eller något, åtminstone i riksdagsvalet. Kommunvalet vet jag vad jag ska rösta på, go, go, kommundelning.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Sossarna lever i en värld av rosa fluffiga moln (gymnasieplikt, någon?) och har redan kört min kommun i botten över de senaste decennierna,

Vad menar du med rosa fluffiga moln?
Jag förstår inte alls hur gymnasieplikt har något med det att göra.

Vilken kommun och vad har dom gjort för att köra den i botten?

Skrivet av Meantek:

Miljöpartiet är det mest bakåtsträvande partiet av alla.

På vilket sätt tycker du miljöpartiet är bakåtsträvande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du med rosa fluffiga moln?
Jag förstår inte alls hur gymnasieplikt har något med det att göra.

Vilken kommun och vad har dom gjort för att köra den i botten?

På vilket sätt tycker du miljöpartiet är bakåtsträvande?

Häromdagen stod det väl något i tidningarna om att socialdemokraterna på sikt ville införa obligatoriskt gymnasieskola, likt obligatorisk grundskola. Man kan ju förstås tycka vad man vill om den saken, själv kan väl jag tycka att det gör varken till eller från egentligen då de allra flesta säkerligen går någon form av gymnasieutbildning ändå. Dock kan det säkert på sikt avhjälpa arbetslösheten bland ungdomar men jag tror inte det skulle påverka statistiken på den fronten något avsevärt. Det av samma anledning som tidigare - de allra flesta hoppar nog på en gymnasieutbildning efter grundskolan oavsett.

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zicsoen:

Häromdagen stod det väl något i tidningarna om att socialdemokraterna på sikt ville införa obligatoriskt gymnasieskola, likt obligatorisk grundskola. Man kan ju förstås tycka vad man vill om den saken, själv kan väl jag tycka att det gör varken till eller från egentligen då de allra flesta säkerligen går någon form av gymnasieutbildning ändå. Dock kan det säkert på sikt avhjälpa arbetslösheten bland ungdomar men jag tror inte det skulle påverka statistiken på den fronten något avsevärt. Det av samma anledning som tidigare - de allra flesta hoppar nog på en gymnasieutbildning efter grundskolan oavsett.

Jo, men vad har det med rosa fluffiga moln att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jo, men vad har det med rosa fluffiga moln att göra?

Haha! Ja jo, det kan man ju förstås undra!

Visa signatur

| I7 3770K | NH-D14 | Asus P8Z77 V | Corsair AX 760 | Gigabyte G1 Gaming GTX 1080 | Fractal Design R4 | Cruical BallistiX Tactical 16GB | Samsung 840 Pro 128GB | Samsung 850 EVO 500GB | 1TB WD | Windows 10 Pro |

Permalänk
Föredetting
Skrivet av Kilroy:

Vad menar du med rosa fluffiga moln?
Jag förstår inte alls hur gymnasieplikt har något med det att göra.

Vilken kommun och vad har dom gjort för att köra den i botten?

På vilket sätt tycker du miljöpartiet är bakåtsträvande?

Allting är så gose-gulligt med vänsterblocket. Alla ska vara så liberala och omtänksamma... Om man tänker som dem. Annars är man fascist och förtjänar stegling. Gymnasieplikten var bara det senaste i raden förslag som känns ogenomtänkta, inte nödvändigtvis sammanhängande med molnen.

Kanske tycker du Botkyrka är en välfungerande kommun? Det är nämligen här jag bor. Här har vi haft fina förslag som en enorm nöjespark i Hågelby (jag såg framför mig ett nytt Heron City, typ), vägarna är jämförbara med månens yta, alla satsningar sker i norra delen av kommunen. En klassiker är bygget av Maxihallen på 90-talet, Tullinge TP hade flest ungdomslag i ishockey i hela länet, Norsborg hade mer eller mindre inga. Kommunen bygger en hall i Norsborg, Tullinge finansierar sin egen i början av 00-talet, men då var skadan redan skedd. FF till ~2010, Maxihallen görs om till fotbollshall, eftersom ingen spelar hockey där (eller i Tullinge vid det här laget). Sedan river man hela skiten helt och hållet eftersom det är för kallt i hallen...

Nu görs det igen, för övrigt, förslag på att spola fotbollsplaner i Tullinge om vintrarna så allmänheten kan åka skridskor lite spontant var uppe i kommunfullmäktige, men nej, de fick ett nej, för kommunen prioriterar visst fortfarande satsningar i norra Botkyrka, där man kan få sin egendom förstörd istället.

Det kan nog behövas lite ändringar i den här kommunen allt. Det kanske vore en ögonöppnare om Tullingeborna slutade betala för resten av kommunen, helt enkelt. Jag röstar på Tullingepartiet i kommunvalet åtminstone, trots att jag inte bor där. Tullinge förtjänar att slippa vara del av Botkyrka kommun.

Å andra sidan, jag är totalt ointresserad av att diskutera politik, mina åsikter bygger på egna upplevelser. Men eftersom du frågade...

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Jag satte mig ned och hade lite roligt med PISA 2012.

Snittresultatet för alla tre delar i undersökningen är ca 502 (Enbart OECD 496)

Översatt till ett Index så förhåller sig undersökningen ungefär så här.
Kina 118 (Ej OECD)
Sydkorea 108
Finland 106
Frankrike 100
Norge 99
USA 98
Sverige 96
Mexiko 84

(Kina hade högst resultat, Mexiko lägst, Frankrike ligger på snittet)

PISA hade en en egen tråd förut, den finns väl kvar men är död. Skälet till att jag tar upp det här är att när vi talar om olika fenomen i samhället så reducerar vi dem i regel till en lättförståelig form och här kommer min fråga:

Med hur många procent är det rimligt att höja skolans budget för att ta sig till mitten, Finlands nivå eller rent av Kinas. Oavsett lösning och metod, var går den ekonomiska smärtgränsen?

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Kanske tycker du Botkyrka är en välfungerande kommun? Det är nämligen här jag bor. Här har vi haft fina förslag som en enorm nöjespark i Hågelby (jag såg framför mig ett nytt Heron City, typ), vägarna är jämförbara med månens yta, alla satsningar sker i norra delen av kommunen. En klassiker är bygget av Maxihallen på 90-talet, Tullinge TP hade flest ungdomslag i ishockey i hela länet, Norsborg hade mer eller mindre inga. Kommunen bygger en hall i Norsborg, Tullinge finansierar sin egen i början av 00-talet, men då var skadan redan skedd. FF till ~2010, Maxihallen görs om till fotbollshall, eftersom ingen spelar hockey där (eller i Tullinge vid det här laget). Sedan river man hela skiten helt och hållet eftersom det är för kallt i hallen...

Jag bor också i botkyrka och är oerhört kritisk till hur sossarna styr den.
Min största invändning är dock hur man säljer ut allmännyttan i Alby t.ex.

Vägarna har jag mest positiva erfarenheter av men åker väldigt lite bil så det säger inte så mycket.

Nöjesparken i Hågelby är jag väldigt positiv till, även om det kanske är detaljer kring affären jag är kritisk till.
Men ändå väldigt tråkigt att det nu inte verkar bli av.
Jag hade snarare jämfört med Skara sommarland eller Gröna lund istället för Heron City.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag satte mig ned och hade lite roligt med PISA 2012.

Snittresultatet för alla tre delar i undersökningen är ca 502 (Enbart OECD 496)

Översatt till ett Index så förhåller sig undersökningen ungefär så här.
Kina 118 (Ej OECD)
Sydkorea 108
Finland 106
Frankrike 100
Norge 99
USA 98
Sverige 96
Mexiko 84

(Kina hade högst resultat, Mexiko lägst, Frankrike ligger på snittet)

PISA hade en en egen tråd förut, den finns väl kvar men är död. Skälet till att jag tar upp det här är att när vi talar om olika fenomen i samhället så reducerar vi dem i regel till en lättförståelig form och här kommer min fråga:

Med hur många procent är det rimligt att höja skolans budget för att ta sig till mitten, Finlands nivå eller rent av Kinas. Oavsett lösning och metod, var går den ekonomiska smärtgränsen?

Kostar den finska skolan så mycket mer än den svenska då? Kanske lika kostnadseffektivt som finska militären vs svenska militären?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Såg detta idag om just PISA. Jag ser ju vad slutsatsen blir men kan inte riktigt förstå mig på tankegången. Är det någon som kan förtydliga?

http://landerholm.tumblr.com/post/69003397167/pisa-och-tva-fr...

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Kostar den finska skolan så mycket mer än den svenska då? Kanske lika kostnadseffektivt som finska militären vs svenska militären?

Ingen aning, men:

Skrivet av flIpz0R:

Såg detta idag om just PISA. Jag ser ju vad slutsatsen blir men kan inte riktigt förstå mig på tankegången. Är det någon som kan förtydliga?

http://landerholm.tumblr.com/post/69003397167/pisa-och-tva-fr...

Förstår själv inte nyttan med graferna, slutsatsen som dras kan gott dras utifrån en jämförelse mellan undersökningarna.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sentenced:

Kostar den finska skolan så mycket mer än den svenska då? Kanske lika kostnadseffektivt som finska militären vs svenska militären?

Hittade dessa:

http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Utbildning-och-forskning/...
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Utbildning-och-forskning/...

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Dock bara Årskurs 1-6

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk

För min del är det bara Liberala Partiet som ens kan komma i fråga

Visa signatur

"To the goddess Electricity"

Rational Youth - To The Goddess Electricity

Permalänk
Skrivet av Klumpeduns:

Du är nog den första personen jag har stött på som delar min uppfattning i den här frågan. Jag minns när Centerns ideprogram kom ut och större delen av svenska befolkningen slog bakut. Bland annat över punkten som gällde månggifte och många skrek sig hesa att det var en islamifiering av det svenska samhället, vilket kändes ganska löjligt.

Så länge alla parter har godkänt månggifte så ser jag inte heller något problem med det. Äktenskap är ju faktiskt ett avtal och borde hanteras som ett sådant

Visa signatur

"To the goddess Electricity"

Rational Youth - To The Goddess Electricity

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedebear:

För min del är det bara Liberala Partiet som ens kan komma i fråga

Kan du utveckla och förklara lite varför?

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Kan du utveckla och förklara lite varför?

Det är det enda partiet som försvarar individuella rättigheter och mot den förtryckande kollektivistiska stat som vi har idag, kanske låter tunt men det räcker egentligen som förklaring

Visa signatur

"To the goddess Electricity"

Rational Youth - To The Goddess Electricity

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedebear:

Det är det enda partiet som försvarar individuella rättigheter och mot den förtryckande kollektivistiska stat som vi har idag, kanske låter tunt men det räcker egentligen som förklaring

Ja, din förklaring säger att du ser världen i svartvitt trots att den består av väldigt många olika färger.
Det finns ingenting mer förtryckande i att ta skatt för polis eller försvar än att ta det för socialbidrag. Det är gradskillnader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Det finns ingenting mer förtryckande i att ta skatt för polis eller försvar än att ta det för socialbidrag. Det är gradskillnader.

Liberala partiet ser rättsväsende och försvar som statens högst legitimerade uppgifter. Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Liberala partiet ser rättsväsende och försvar som statens högst legitimerade uppgifter. Är inte riktigt med på vad du vill ha sagt.

Ja, det var det jag syftade på.
Det finns ingenting mindre förtryckande i att med våldsmonopol kräva in skatt för att betala rättsväsende och försvar än att göra det för vilka andra saker som helst.
Liberala partiet står inte för en mindre förtryckande statsmakt på något sätt, dom vill bara ändra på vad den gör. Den är dock fortfarande lika förtryckande med tvång och våldsmonopol osv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Ja, det var det jag syftade på.
Det finns ingenting mindre förtryckande i att med våldsmonopol kräva in skatt för att betala rättsväsende och försvar än att göra det för vilka andra saker som helst.
Liberala partiet står inte för en mindre förtryckande statsmakt på något sätt, dom vill bara ändra på vad den gör. Den är dock fortfarande lika förtryckande med tvång och våldsmonopol osv.

Jo men det finns ju grader i helvetet som du själv skriver om. Jämför med en Liberala partiet-stat har Sverige idag en "förtryckande kollektivistisk stat".

Jag ser inte dom motsägelserna som du tycks se. Våldsmonopol och en (fri) nattväktarstat hör i mina ögon väl ihop.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jo men det finns ju grader i helvetet som du själv skriver om.

Absolut. Min kritik var gentemot den svartvita förklaringen.

Skrivet av Crippa90:

Jag ser inte dom motsägelserna som du tycks se. Våldsmonopol och en (fri) nattväktarstat hör i mina ögon väl ihop.

Hur tycker du att en stat som med sitt våldsmonopol under tvång driver in pengar ifrån såna medborgare för att betala och upprätthålla nyss nämnda våldsmonopol är fri?

Jag förstår verkligen inte det.

Permalänk
Medlem

Det bästa med demokrati är att människor är otåliga och godtyckliga. Även om en majoritet av valkåren plötsligt skulle bli Liberterianer så skulle deras tålamod snabbt "förtrycks kollektivisera" hej vilt.

I forna tider, förr i tiden när folk enligt folklivsfanatikern Job Amdersson var dumma i huvet så var större delen av det vi idag ser som statens grundläggande funktioner vanligt folks ansvar, delar av det lever kvar idag med privata vägföreningar och vattenföreningar.
(Nattväktarstaten är så jävla yesterday att Gustav Vasa suckar åt otidsenligheten och Olaus Magnus bröstar sig och skrockar "Gillar inte kidsen Kasettband längre?")

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kilroy:

Hur tycker du att en stat som med sitt våldsmonopol under tvång driver in pengar ifrån såna medborgare för att betala och upprätthålla nyss nämnda våldsmonopol är fri?

Jag förstår verkligen inte det.

Antar att frihet är lite som rättvisa, grundläggande ord som alla tolkar olika.

Det är sant att det inte är helt fritt när man tar in skatt och har våldsmonopol. Men är man för en nattväktarstat är man också beredd att liten del av friheten begränsas för att upprätthålla vad man anser är det viktigaste; skydd av egendom och liv.

Anser man att detta är alldeles för långt att gå och förtryckande bör man nog kika på anarkokapitalism.

För att illustrera med siffror dragna ur röven:

Anarkokapitalism: 100 % frihet
Nattväktarstat: 95% frihet
Svea Rike 2014: 54 % frihet
Nordkorea: 3 % frihet

Vart går din gräns för när frihet uppnås?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Antar att frihet är lite som rättvisa, grundläggande ord som alla tolkar olika.

Det är sant att det inte är helt fritt när man tar in skatt och har våldsmonopol. Men är man för en nattväktarstat är man också beredd att liten del av friheten begränsas för att upprätthålla vad man anser är det viktigaste; skydd av egendom och liv.

Anser man att detta är alldeles för långt att gå och förtryckande bör man nog kika på anarkokapitalism.

För att illustrera med siffror dragna ur röven:

Anarkokapitalism: 100 % frihet
Nattväktarstat: 95% frihet
Svea Rike 2014: 54 % frihet
Nordkorea: 3 % frihet

Vart går din gräns för när frihet uppnås?

Är det enbart en stat som kan utöva förtryck?
Får man ha slavar i den anarkikapitalismen du pratar om? Är det 100% frihet för slaven i så fall?
Om man inte får ha slavar, vem bestämmer det? Är det 100% frihet för slavägaren om dom inte får ha slavar?

Frihet handlar om perspektiv och prioriteringar, jag känner mig betydligt mer fri i Sverige än i en nattväktarstat. Jag tycker både att jag själv och dom flesta andra har betydligt fler och mer frihet i ett land med Sveriges modell än en nattväktarstat.
Vi är fria att utbilda oss oavsett ekonomisk bakgrund, vi är fria att ta hand om våra barn utan att behöva oroa oss för att bli av med jobbet, vi är fria att inte behöva oroa oss för att en oväntad sjukdom ska ruinera oss osv osv osv.

Är man för en välfärdsstat så är man beredd att offra vissa friheter för att få andra.

För att ta det klassiska exempel med rättsväsende och hur det leder till mer frihet även med en stat som utöver våldsmonopol.
Du slipper vakta din egendom själv. Du är fri att lämna den och gå därifrån. Genom att offra en liten frihet på ett område får du massor med mer frihet överlag.
Välfärdssamhället fungerar på samma sätt. Du offrar frihet i att betala skatt för att få massor med frihet och trygghet inom andra områden.

Det gäller även miljöreglering osv. Man tar bort frihet ifrån folk som förgiftar miljön för att ge frihet till dom som slipper drabbas av miljöförstöring.
På samma sätt som med slavar. Man tar bort frihet ifrån slavägaren att äga slavar till förmån för frihet för slaven att slippa vara slav.

Sen värderar människor frihet olika.
Vissa vill betala skatt för x, y, z men inte a, b, c. Då känner dom sig förtryckta om dom måste betala skatt för x, y, z, a, b och c!
Och tvärtom.

I en fri demokrati måste man alltså hitta en balans kring allt detta på ett rättvist sätt som också accepterar en del grundläggande rättigheter som väger mer än demokrati enligt mig. Dock svårt att implementera det skyddet i en demokrati. Men det är en ständig kamp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Antar att frihet är lite som rättvisa, grundläggande ord som alla tolkar olika.

Det är sant att det inte är helt fritt när man tar in skatt och har våldsmonopol. Men är man för en nattväktarstat är man också beredd att liten del av friheten begränsas för att upprätthålla vad man anser är det viktigaste; skydd av egendom och liv.

Anser man att detta är alldeles för långt att gå och förtryckande bör man nog kika på anarkokapitalism.

För att illustrera med siffror dragna ur röven:

Anarkokapitalism: 100 % frihet
Nattväktarstat: 95% frihet
Svea Rike 2014: 54 % frihet
Nordkorea: 3 % frihet

Vart går din gräns för när frihet uppnås?

Nu reducerar du frihetsbegreppet till att enkom röra skattefrågan, jag antar förvisso att du låter övriga friheter vara en del av det tilltänkta paradigmet förvisso.
Kapitalism, vare sig i formen av nattväktarstat eller hederlig brittisk dumkapitalism (den som vet den vet som vanligt, annars kan jag förklara.) är inte ideologier som kräver, förutsätter eller per automatik inför personliga fri och rättigheter. Rätten till abort är ett typexempel: Aborträtten är inte en ekonomisk rättighet utan en socialrättighet som begränsas, inte av det ekonomiska utan det sociala. En kan stolpa upp fler än så förstås men det enklaste är för den som är intresserad att föreställa sig Amerikansk moralpanik.

Nattväktarstaten är å andra sidan inte heller fri, den är inte de jure men de facto ett aristokratiskt system. Precis som vårat eget system och visst kan man gagga om "möjligheter" och "avsaknaden av juridiska hinder" men då skriver man in sig på samma lista som Bakterieförnekarna. Rörligheten måste existera i verkligheten liksom i tanken för att den ska vara ett relevant argument och det enda man kan säga om det är att rörligheten är låg och om man nu ska in på potentielll rörlighet så är den lägre utan interventionism.

Nu tar jag förstås upp frågor som inte har ställts än, back to basics.

Anarkonihilism: 12 miljarder procent frihet.
Anarkokapitalism: 100 % frihet
Nattväktarstat: 95% frihet
Svea Rike 2014: 54 % frihet
Nordkorea: 3 % frihet

Friheten som en effekt av skattebördan torde då kunna korrigeras i form av skatteplanering förutsatt att man inte är av den tanken att skatteplanering inte är ett val utan ett förtryck i sig. Den Svenska snittskatten är ett trubbigt begrepp eftersom den även omfattar företag. Men än mer angeläget är att den omfattar tjänster och varor (Allt)

Följande nyttiga saker kan en göra själv för att kringgå förtrycket:
Snus
Cigg
Ciggarer
Ciggariller
Papirosser
Smärtstillande
Mat
Öl
Vin
Stekspadar
Smörknivar
Sprängmedel
Gengas
Ved
Konsthantverk
Hästlim
Smör
Tjära
Tändkulemotorer så att tjäran och smöret kommer till användning

Själv har jag försökt mig på fyra av ovanstående kategorier men endast nått framgång i tre. Jag väljer hursomhelst att bli "förtryckt" i de kategorierna också, ty det handlar nämligen inte om förtryck eller ofrihet.

I de flesta fall har vi ett val, en möjlighet att undvika ofriheten(skatten) men vi väljer att inte göra så. Väljer vi då ofriheten framför frihet? Givetvis inte då det för att de ska råda ofrihet måste råda ofrihet, det kan aldrig vara ett val. Vad det rör sig om är samma sak som i alla transaktioner, du accepterar köparens villkor och går därifrån om inte nöjd så åtminstone tillfreds. Detsamma gäller din existens i Sverige, är du inte tillfreds med villkoren så finns det inget som hindrar dig från att uppsöka för dig bättre villkor i ett annat land, du är också fri att muttra om ofriheten.

Dags att lyssna på "rockin' In the free world" utan att fatta sarkasmen.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)