SweClockers besöker dataräddningsföretaget Ibas laboratorium

Permalänk

Väldigt intressant! Vill klart ser mer liknande.

Permalänk
Medlem

Blev så nyfiken på deras Ontrack Eraser, vad händer om man stoppar i fingrarna eller olika kylskåpsmagneter?

Permalänk
Medlem

Får ''så funkar det'' vibbar av videon, gillar det starkt !
Era besöker video inslag uppskattas, väldigt kul !

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kufra:

Så det går inte läsa tidigare värde på en sektor? Det är alltså en myt att man kan återskapa data som blivit överskriven? Tycker man hört de flera gånger.

Skickades från m.sweclockers.com

Det bygger på ett väldigt gammalt antagande om att man kan utläsa tidigare polaritet efter att det skrivits om. Teorin var i princip att om magnetfältet i en viss bit var norr först och skrevs om till syd så skulle det få lite annan styrka än om det hade varit syd och fick vara kvar på syd. Detta disskuterades på gamla disketter en del. Det har så vitt jag vet dock aldrig visats fungera i praktiken. Det finns tester som har visat att det inte går att avgöra tidigare fält efter en överskrivning med någon statistisk säkerhet. När man försökte landade man på ungefär 50-50 alltså som att singla slant vilket gör det helt omöjligt att återställa något.

Här har du en intressant rapport i ämnet som förklarar varför den så kallade Gutmann-metoden är grov överkurs och de visar också att det räcker att skriva över en gång.

http://privazer.com/overwriting_hard_drive_data.The_great_con...

För att gå tillbaks till artikeln. Tack för ett väldigt bra jobb. De här utflykterna är väldigt intressanta och jag hoppas att det kommer fler. Om man får önska så finns ju Banhofs högkvarter som är sjukt häftigt. De kanske inte gör så mycket intressant men det borde ju gå att titta på den häftiga lokalen och filma hårdvaruporr en stund och det ligger ju i Stockholm så det är ju ingen lång resa.

En teknisk fråga bara, har ni bildstabilisering igång? För en del statiska bilder gungar väldigt mycket. Till exempel dansar hårddiskarna runt när ni filmar närbilder.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Bra och informativ video

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Hedersmedlem

Mycket intressant! Tack

Permalänk

Riktigt intressant. Gärna mer sådana här reportage när det finns tid.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Zotamedu:

En teknisk fråga bara, har ni bildstabilisering igång? För en del statiska bilder gungar väldigt mycket. Till exempel dansar hårddiskarna runt när ni filmar närbilder.

På grund av något så korkat som att enbensstativet vi normalt använder inte gick ned i en normal väska för flyget har vi fått använda det gamla axelstativet. Det är tyvärr inte alls lika stadigt, vilket märks speciellt när man kör närbilder. Du som fotograf inser säkert att bildstabiliseringen inte kan hantera rörelser på närmare en centimeter i vardera rikting, och även om Jonas gjorde vad han kunde digitalt i efterhand blev det inte helt hundra.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant , bra initiativ av sweclockers mer sånt tack .....

Visa signatur

Intel Core i9 9900k@4.9Ghz | Gigabyte Z390 Aurus Pro Wifi | 16GB G.Skill Trident Z RBG 3200Mhz | Corsair 500D RGB SE | Corsair H150i Pro RGB| ASUS STRIX 3080ti OC | Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD | Seasonic Plus Gold 750W | Benq 2430T | Windows 10 Pro 64bit |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

På grund av något så korkat som att enbensstativet vi normalt använder inte gick ned i en normal väska för flyget har vi fått använda det gamla axelstativet. Det är tyvärr inte alls lika stadigt, vilket märks speciellt när man kör närbilder. Du som fotograf inser säkert att bildstabiliseringen inte kan hantera rörelser på närmare en centimeter i vardera rikting, och även om Jonas gjorde vad han kunde digitalt i efterhand blev det inte helt hundra.

Nej jag vet att bildstabilisering har sina begränsningar. Det fungerar helt ok när man har hyfsat utzoomat men när bilder blir lätt gungigt. En annan klassiker är jämna panoreringar som kan få bildstabiliseringen att få totalt frispel och få bilden att skaka. Var mest nyfiken på om det var bildstabiliseringen som bråkade eller om det var något annat som havererat, eller om jag helt enkelt såg i syne.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av vompen:

Coolt reportage! Eftersom att inga prisuppgifter nämndes så letade jag rätt på det, och jävlar vilka priser.
http://imgur.com/IqU6wa3.jpg

Skulle vilja påstå att det är väldig rimliga priser för jobbet som utförs, det är ju helt inom räckhåll för en privatperson som vill ha tillbaka data. Hade inte sett några problem för dem att ta 50 000+ för en hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diako:

Blev så nyfiken på deras Ontrack Eraser, vad händer om man stoppar i fingrarna eller olika kylskåpsmagneter?

Som Videoapan nämnde ligger en bra MR på 3 Tesla (30 000 Gauss), som man alltså stoppar in hela levande människor i utan konsekvenser. Så mycket som 7 Tesla har använts i en del studier för riktigt hög upplösning. Så på vissa sätt är kroppen bra mycket tuffare än en hårddisk

Underbart reportage förresten.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Åter är jag inte expert, utan kan bara återge ungefär vad Ibas sade. De menar att det i hårddiskarnas barndom kunde vara teoretiskt möjligt, då spåren inte alltid hamnade på precis samma ställe. Det fanns en hel del marginal där läsarmen kunde "vibrera", helt enkelt för att dåvarande teknik inte kunde hålla den exakt i position.

Resultatet var att ett nytt spår ibland kunde hamna lite skevt mot det gamla, vilket gjorde det teoretiskt möjligt att läsa "kanten" på det gamla spåret. Ibas säger att de testat tekniken och lyckats läsa förbestämda mönster i väldigt små mängder, men att de inte vet om ett enda fall där det hela praktiserats för att faktiskt komma åt data.

Med dagens diskar justeras dock läsarmen position hela tiden vilket tillåter tätt packade spår - ett krav för densiteten i moderna enheter. Resultatet är att det nya spåret hamnar exakt över det gamla, vilket gör det omöjligt att läsa "spilldata" vid sidorna. Att komma åt gammal information "under" ett nytt spår är enligt Ibas omöjligt och mest en myt.

Intressant. Har trott att man helt enkelt tar ett instrument som har många gånger bättre upplösning än skrivhuvudet i en modern disk. Men de instrumenten kanske helt enkelt inte finns. Fungerade alltså förr men inte längre.

Edit:
Efter att ha läst flera svar på min första fråga så kanske de inte ens fungerade förr. Intressant! Det har kanske då alltid varit en myt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Medlem

Mer av detta!

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem

mer mer väldigt kul att se

Permalänk
Medlem

yay windows xp

Permalänk
Medlem

Riktigt trevligt reportage. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Roligt att titta på, dock hade jag gärna sett hur de går tillväga med mer extrema fall där man inte kan byta ut delar för läsning utan undrar om det är möjligt att de har en extern läsnings möjlighet av skadade skivor?

Men väldigt trevligt mer av detta!

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vompen:

Coolt reportage! Eftersom att inga prisuppgifter nämndes så letade jag rätt på det, och jävlar vilka priser.
http://imgur.com/IqU6wa3.jpg

Instämmer i att reportaget var coolt, hade gärna sett ännu mer av det. Priserna är inte så farliga, visst är det jobbigt att lägga ut 7-8000 på att få tillbaks sin data men det är jag föredrar lägga pengar på sådant än att lämna in bilen på service eller laga några tänder.

Skrivet av Dallebull:

Skulle skickat in min gamla externa direkt om jag inte fått skickat in en njure på kuppen för att täcka kostnaden.
En gammal WD5000aajs ur en tidig WD elements som snurrar upp men inte håller sig igång eller syns av datorn. Troligen PCB't som skadats och jag har aldrig fått tag på ett nytt. (Var visst ett vanligt fel)
Drygt att ha tappat ~7500 bilder från ca 15-23 års ålder bara...

Behåll disken tills du har lite pengar över, är ju inga jättesummor för att fixa sådant och om 10 år kommer du tycka de bilderna är mer värda än ett Geforce Titan eller en pall pilsner....

Skrivet av Emil Å:

Åter är jag inte expert, utan kan bara återge ungefär vad Ibas sade. De menar att det i hårddiskarnas barndom kunde vara teoretiskt möjligt, då spåren inte alltid hamnade på precis samma ställe. Det fanns en hel del marginal där läsarmen kunde "vibrera", helt enkelt för att dåvarande teknik inte kunde hålla den exakt i position.

Resultatet var att ett nytt spår ibland kunde hamna lite skevt mot det gamla, vilket gjorde det teoretiskt möjligt att läsa "kanten" på det gamla spåret. Ibas säger att de testat tekniken och lyckats läsa förbestämda mönster i väldigt små mängder, men att de inte vet om ett enda fall där det hela praktiserats för att faktiskt komma åt data.

Med dagens diskar justeras dock läsarmen position hela tiden vilket tillåter tätt packade spår - ett krav för densiteten i moderna enheter. Resultatet är att det nya spåret hamnar exakt över det gamla, vilket gör det omöjligt att läsa "spilldata" vid sidorna. Att komma åt gammal information "under" ett nytt spår är enligt Ibas omöjligt och mest en myt.

D.v.s, för 50-60 år sedan när magnet-spåren var så grova att man kunde räkna ettorna och nollarna för hand genom att hålla en kompassnål ovanför disken så fanns det en teoretiskt chans att beräkna vad som fanns på disken i förrgår.
Jag tror att idéerna om att man kan läsa av en överskriven disk kommer från att folk fick höra att om man formaterade om disken (vilket bara skriver över filpekare och annan meta-info) så kan man fortfarande läsa innehållet, vilket är sant då nästan allt på disken är likadant som innan formateringen.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem
Skrivet av MusicWizard:

Jag är mest intresserad av vilka programvaror dom använder sig av för att återskapa data, etc. etc.
Men det lär man nog inte få reda på.

Ontrack Eraser är ett av dem, men dom andra är mer intressant.

Någon som har en aning om vilka?

Dom säger ju i videon att det är egen mjukvara. Tror det kan vara svårt att få tag på så länge ingen i företaget tar med sig ett usbminne. Ibas av någon har nog koll på inkommande/utkommande lagringsmedia

Permalänk
Medlem

Jäkligt Intressant!

Gör flera, snart kan ni ta över "How It's Made"

Visa signatur

Processor: Intel Core i5 2500k @ 3.3 GHz - Clocked 4.2 GHz - nVIDIA GTX 690 ASUS - Samsung 830 SSD 128 GB - 1.5 TB Western Digital Blue
Skärm: BenQ XL2410RT
Chassi: Fractal Desig Define R4

Permalänk

Väldigt intressant artikel! Alltid tyckt dataräddning varit ett intressant ämne, speciellt när det handlar om riktiga katastrof fall såsom hårddiskar från havets botten etc.

Keep up the great work!

Visa signatur

#include <brain.h>

Permalänk

Redigt snyggt att de uteslutande använder sig av dessa väldigt statiska röda plastbackar till kundernas diskar.
Jaja, han hade ju ESD-rock på sig iallafall. (Om än oknäppt, men nu känner jag mig petig)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av emilakered:

Vi undrade faktiskt samma sak då avdelningen med mikroskopen är utanför det dammskyddade området. Svaret från Ibas är kort och gott att de rengör skivorna med tryckluft innan de forsätter jobba i dragskåpen.

Det finns ingen möjlighet att ni (med ev. kontakter på IBAS) kan få någon insatt person att svara på dessa frågor? För en oinsatt, typ mig, så ser det hela väldigt oansvarigt ut. Jag förväntade mig faktiskt dammsäkra utrymmen, människor i vita heltäckande kläder och kirurghandskar som försiktigt öppnade upp hårddiskarna.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Entusiast
Skrivet av peter.nilsson83:

Redigt snyggt att de uteslutande använder sig av dessa väldigt statiska röda plastbackar till kundernas diskar.
Jaja, han hade ju ESD-rock på sig iallafall. (Om än oknäppt, men nu känner jag mig petig)

Jag är imponerad att det tog hela tre sidor innan någon kommenterade ESD. Tänkte på det direkt när jag såg videon. Blev ju en total shit storm om Komplett men här verkar folk inte riktigt bry sig av någon anledning.

Angående dammet är jag inte ett dugg förvånad faktiskt. Renrum är fruktansvärt svindyra att bygga och driva och här finns det egentligen ingen anledning. Så länge man kan blåsa bort allt damm innan man monterar ihop disken igen så är det lugnt. Det är ju inte som vid tillverkning av mikrochip där man inte har en möjlighet att rengöra mellan varje känsligt steg.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Trevligt, har kontaktat dem om ett minne som har blivit korrupt som behövs backup på

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Intressant artikel, fler sådana här tack!

Har själv varit på Ibas presentationer en gång och det är ett riktigt häftigt företag, skulle vara roligt att jobba med sånt. Ibas tar ju även på sig uppdrag från t.ex. polismyndigheten eller SÄPO. När det kommer till t.ex. pastorn i knutby så var det ju Ibas som fick fram "dom raderade SMS:en" som lyckades bevisa pastorns delaktighet i själva morden.

Intressanta artiklar Sweclockers, posta mer såna!

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk
Medlem

Är också helt klart förvånad över att ESD inte nämnts förrens tredje sidan. Var är alla självutnämnda professorer i ämnet?

Visa signatur

Chassi: Svart, PSU: 230 volt, Moderkort: Stort, CPU: Med fläkt, Minne: Tappat, GPU: Klarar MsPaint jättebra, Hårddiskar: Stor och liten, Mus: Med rullhjul, Tangentbord: Svenskt, Skärm: Platt

Permalänk
Medlem

Så de finns chanser att ja skulle kunna rädda mina 5 kraschade hårddiskar, de här va väldigt intressant o läsa/se. Skriver väl ner detta i min Bucklist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

En lite äldre modell då

På mitt jobb ligger den på det gånger tre! (10000 Gauss = 1 Tesla. Äldre (standard magnetkamera) ligger på 1,5 T, många nyare på 3 T (bland annat vår).

Wikipedia var ganska ospecifika Enligt dem låg en MRI på mellan 600-70,000 Gauss.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |