Microsoft återinför startmenyn – på riktigt

Permalänk
Medlem

Vågar man hoppas, startmeny+dx12 till q4, 2014?

Inte för att jag bryr mig om startmenyn, har knappt använt startmenyn på många år. Långt innan win8 va lanserat.
MUI, har jag inte ont av, jag ser det inte, jag använder den knappt.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Haleluja!
Äntligen!

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så, ni har vägrat pga. startmenyn? Låt mig presentera ett kraftfullt verktyg kallat Google. Ni kan söka där, ett riktigt hett tips är "Start8" eller något så simpelt som "start menu in windows 8".

varför ska jag "uppgradera" till windows 8 när windows 7 är sämre?
nu är de åtminstone lika bra, då det finns fördelar och nackdelar i både 7 och 8, som enligt min åsikt väger ut varandra.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Synd bara att man aldrig kommer kunna få Aero. Avskyr det platta, enfärgade, fyrkantiga utseendet på fönster och kan inte riktigt uppskatta att texten har samma färg som fönsterramen (om man kör svarta fönster, vilket jag har gjort länge och vill fortsätta med).

Då delar vi samma åsikt. Kör http://glass8.berlios.de/ och tycker det fungerar väldigt bra faktiskt. Inget bloat.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Genomskinliga fönster också sen är Windows 8 något man faktiskt skulle kunna tänka sig.

Håller med, måste ju inte vara transparent men så som det ser ut nu på fönster och aktivitetsfältet är förfärligt.
Är sjukt begränsad när det kommer till det och finns inte en enda färg som faktiskt ser snygg ut som dom har.
Men ja transparenta fönster och aktivitetsfält är galet snyggt och det är idiotiskt av MS att inte ha det i W8

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Så, ni har vägrat pga. startmenyn? Låt mig presentera ett kraftfullt verktyg kallat Google. Ni kan söka där, ett riktigt hett tips är "Start8" eller något så simpelt som "start menu in windows 8".

Eller så skippar man att lägga pengar på en uppdatering som "tvingar" en att installera tredjepartslösningar för att ens arbetsmiljö ska fungera som den redan gör.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Antielefant
Skrivet av Pertanbus:

Vänta.. va?! Folk vill inte använda Windows 8 för att de tvingas installera tredjepartsprogram för att få det att se ut som de vill.. Sedan sitter de flesta och installerar Coretemp, mm... hejvillt för att få något som saknas med sjuan.. Kan jag lukta mig till "XP-sjukan" eller "det-var-bättre-förr"-syndromet? Samma personer lägger ofta gladeligen en hel del pengar på att uppgradera grafikkort/cpu, men att uppdatera till ett nytt OS som ger högre prestanda i många spel och är betydligt rappare är tydligen helt orimligt.

Tycker ni att det är svårare att installera Start8 än att klocka er cpu? Eller varför sitter folk med upplåsta k-processorer och gnäller på att man måste installera en sak som går på en minut för att komma ifrån mui?

Problemet är inte så komplicerat som "det var bättre förr". Win 7 är inte "förr". Det är fortfarande ett fullt fungerande och fullvärdigt operativ - och för övrigt det mest använda i världen. XP är det inte, har inte varit på flera år, men både Vista och 7 är fortfarande fullt funktionsdugliga annat än de direkt artificiella begränsningar Microsoft ger dem.

Win 8 har ett fåtal förbättringar över Win 7, huvudsakligen "äkta" DX 11.1, lite mindre bloat och betydligt rappare boot. Men - det har också några enorma problem, särskilt för mig som arbetar med skiten i enterprisemiljö. Att skillnaderna är små är ju tydligt bara genom att köra det extremt enkla kommandot "Ver" i kommandotolken - det är inte Windows NT 8, det är Windows NT 6.3 (eller 6.2 med vanilla 8)

XP/Vista går jag med på är rejäl skillnad, men där är det ett helt generationsskifte också (NT 5.1 vs NT 6.0)

10 anledningar varför jag hittills inte bytt till W8/8.1

10. Windows 8's drivrutinsstöd för äldre hårdvara är betydligt sämre än det i Vista/Win7.

9. Mindre inställningsmöjligheter och fler låsningar i 6.2/6.3 än i NT 6.0/6.1 (8/8.1 vs Vista/7).

8. I princip omöjligt att ha dualboot på en Win8-maskin.

7. Snabbare boot försvinner i princip om du inte ska ha SecureBoot igång (vilket dödar funktioner som PXE, boot from other device och liknande).

6. Domain logon i Windows 8 tar väldigt mycket längre än i Windows 7, samma med pre-logon scripts.

5. Förkärleken för att köra med Bitlocker överallt är inte direkt trevlig, speciellt inte om datorn strular. Det stjäl dessutom prestanda.

4. Win8 har usel kompabilitet, och särskilt så mot 10+ år gammal programvara. Win7 har betydligt bättre sådan, och dessutom inbyggd VirtualPC med XP.

3. Windows 8's mängd inbyggda länkningar till microsoftkonton och Skydrive, vilket IMHO är direkt integritetskränkande, speciellt i och med Bitlockerkopplingen mot MS-kontot.

2. Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om Modern UI - men att de begränsar min valmöjlighet att ha en vanlig startmeny är inte acceptabelt. Vill jag ha den ska jag kunna ha den, även som företagskund.

1. Jag har redan Windows 7. Varför i helvete ska jag byta när skillnaden är max 1-2% prestanda i utbyte mot huvudvärk när man vill köra gamla spel eller applikationer?

Sedan kan jag väl även jag sälla mig till skaran som faktiskt gillar Aero-utseendet med mjukare kanter och transparency. Kan för övrigt säga att jag sitter kvar med Office 2010 av exakt samma anledningar. Samma funktionalitet, inga problem, och absolut noll vinst men flera problem av att byta.

Vi får se med DX12, då kanske man blir tvingad att byta ändå, men... flera problem på listan kvarstår fortfarande. Gissningsvis pratar vi W9 då också, så...

As usual, every other Windows.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Börjar ångra lite att jag stannade kvar i sjuan

Visa signatur

Chassi: en låda | CPU: i femma | Ram: 16 gib | Moderkort: jag vet inte | Hårddisk: några tusen gig och en SSD | Grafikkort: GTX 670 | Strömgrej: PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av crille631:

Och jag som köpt StartIsBack, menmen, det ser mer ut som 7an iallafall

Ingen större förlust med tanke att den bara kostade ca 23 kr (i alla fall när jag köpte den)

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Bra. Kommer inte använda skiten men åtminstone slipper man allt gnäll i varenda kommentarsfält som har med Windows att göra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Det var på tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Ser den ut som på bilderna avstår jag och väljer dom tredjepartslösningar som finns istället, ser ut som s**t
När ska Microsoft slänga ut hemska metrotramset som förgiftar hela Win 8.X kan man fråga sig!!
Tål inte se eländet!!!

Det duger altså fortfarande inte, varför inte bara stanna kvar på w7 i all evighet och hålla dig borta från w8 trådarna så vi slipper allt ditt jävla gnäll nån gång

Tack på förhand!

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Avstängd

Trevligt, då kanske det blir windows9 när de släpper det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Problemet är inte så komplicerat som "det var bättre förr". Win 7 är inte "förr". Det är fortfarande ett fullt fungerande och fullvärdigt operativ - och för övrigt det mest använda i världen. XP är det inte, har inte varit på flera år, men både Vista och 7 är fortfarande fullt funktionsdugliga annat än de direkt artificiella begränsningar Microsoft ger dem.

Win 8 har ett fåtal förbättringar över Win 7, huvudsakligen "äkta" DX 11.1, lite mindre bloat och betydligt rappare boot. Men - det har också några enorma problem, särskilt för mig som arbetar med skiten i enterprisemiljö. Att skillnaderna är små är ju tydligt bara genom att köra det extremt enkla kommandot "Ver" i kommandotolken - det är inte Windows NT 8, det är Windows NT 6.3 (eller 6.2 med vanilla 8)

XP/Vista går jag med på är rejäl skillnad, men där är det ett helt generationsskifte också (NT 5.1 vs NT 6.0)

10 anledningar varför jag hittills inte bytt till W8/8.1

10. Windows 8's drivrutinsstöd för äldre hårdvara är betydligt sämre än det i Vista/Win7.

9. Mindre inställningsmöjligheter och fler låsningar i 6.2/6.3 än i NT 6.0/6.1 (8/8.1 vs Vista/7).

8. I princip omöjligt att ha dualboot på en Win8-maskin.

7. Snabbare boot försvinner i princip om du inte ska ha SecureBoot igång (vilket dödar funktioner som PXE, boot from other device och liknande).

6. Domain logon i Windows 8 tar väldigt mycket längre än i Windows 7, samma med pre-logon scripts.

5. Förkärleken för att köra med Bitlocker överallt är inte direkt trevlig, speciellt inte om datorn strular. Det stjäl dessutom prestanda.

4. Win8 har usel kompabilitet, och särskilt så mot 10+ år gammal programvara. Win7 har betydligt bättre sådan, och dessutom inbyggd VirtualPC med XP.

3. Windows 8's mängd inbyggda länkningar till microsoftkonton och Skydrive, vilket IMHO är direkt integritetskränkande, speciellt i och med Bitlockerkopplingen mot MS-kontot.

2. Jag bryr mig ärligt talat inte så mycket om Modern UI - men att de begränsar min valmöjlighet att ha en vanlig startmeny är inte acceptabelt. Vill jag ha den ska jag kunna ha den, även som företagskund.

1. Jag har redan Windows 7. Varför i helvete ska jag byta när skillnaden är max 1-2% prestanda i utbyte mot huvudvärk när man vill köra gamla spel eller applikationer?

Sedan kan jag väl även jag sälla mig till skaran som faktiskt gillar Aero-utseendet med mjukare kanter och transparency. Kan för övrigt säga att jag sitter kvar med Office 2010 av exakt samma anledningar. Samma funktionalitet, inga problem, och absolut noll vinst men flera problem av att byta.

Vi får se med DX12, då kanske man blir tvingad att byta ändå, men... flera problem på listan kvarstår fortfarande. Gissningsvis pratar vi W9 då också, så...

As usual, every other Windows.

skön "hitte på lista"

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Ser bra ut men när feun ska dom uppdatera alla glossy ikoner från vista-tiden?! Förstärker bara känslan av win 8 som ett väldigt förvirrat och splittrat OS.

Permalänk
Medlem

Mängden dryga och spydiga kommentarer i den här tråden...wow. Nu sitter samma personer som gnällde på att starmenyn togs bort och gnäller på att den kommer tillbaka.
Ayayay....

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

skön "hitte på lista"

Kan inte annat än att hålla med. Jag säger tvärt om, att äldre spel fungerar bättre i Windows 8(.1) än i Windows 7.

Permalänk
Medlem

Känns som det kvittar, de kan behålla sin startmeny. Kör Start8 meny och tycker det fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

För sent, ventar på win 9 iställe, kanske något som är värdt att använda.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Skiten blir inte bättre.
Jag tänker inte byta till skiten. Försäljning går kasst, värdelöst.

Tack för mig.

Visa signatur

Asus P5kpl | E8500@3,8 | 4Gb | hd 4850 | P182b | Corsair 520w |

Permalänk

microsoft presents windows 9, without a start without apps just blank google Iface as interface!!!! next gen

Visa signatur

Case: Fractal Design Define R5 CPU: Intel Core i7 6700K MB: ASUS Z170 PRO GAMING GPU: ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming SSD:Samsung 850-Series EVO 500GB Memory: Corsair 32GB DDR4 2133MHz PSU: EVGA Supernova P2 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Varför? Vad är nyttan? Tänk dig två Word-dokument som ligger omlott, hur svårt skulle det inte vara pch läsa texten på den som ligger överst?

Fattar inte hur det kan vara nåt man vill ha.
Om du menar att ramen runt bara ska vara genomskinlig så undrar jag ännu mer den praktiska nyttan med detta?

Gå tillbaka till Windows 95 eller 98 så får du ditt drömutséende. Han är inte ensam om att vilja ha Aero till Windows 8, det är faktiskt riktigt fint och smidigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anjora:

kanske börjar de äntligen få ordning på soppan nu? vory synd i så fall! tyckte linux fick ett lyft i och med windows 8 och vore synd om microsoft nu faktiskt släpper ett OS värt att 'uppgradera' till.

Ja, det är ju väldigt synd att vi konsumenter får ännu en valmöjlighet. Lägg ner religionen, pajas.

Permalänk
Skrivet av Treant:

Finns det någon anledning att inte byta till Windows 8 nu? Seriös fråga. Sitter med Windows 7 just nu men känner "Varför fixa något som inte är trasigt?"

Läs inlägg #157

* Kan tilläga att flera gamla directx program funkar pissigt i win8. Speciellt när man försöker aktivera vsync o liknande.
* En annan grej är dom äckliga mapparna där windows store apparna installeras (som fö inte kan köras som exe-filer). Riktigt äckligt med tanke på att windows redan hade mycket bloat mappar o filer sen tidigare, o istället för att städa o göra allt mer överskådligt så har MS gjort allt ännu mer stökigt.
* Dessutom så försöker MS få insyn i din dator på div olika sätt. Tex att lura dej att skapa användarkonton i windows där du loggar in med din email-address o email-lösenord på din dator för att tex erbjuda molntjänster som ger MS ännu mer insyn i dina filer.
Under Win8 installationen "rekommenderas" du att gå med på mycket av det där.
Medans installationsprogrammet avråder dej från alternativ som annars skyddat din dator o gjort den mer anonym och på så vis mer skyddat lite bättre mot integritetsintrång från virus/trojaner.
Om nån fuckar upp ditt emailkonto så kan det alltså sluta med att du inte kommer in i din dator längre o förlorar viktiga dokument o filer.

Om du kan leva med sånt bajs så har Win8.1 en massa fördelar mot Win7. Tex:
* snabbare start av dator
* nyare directx
* Bättre, snabbare o bredare inbyggt stöd (codecs&co) för film, musik, bilder (inkl systemkamera), osv. även PDF filer kan öppnas med inkl MS applikation. ISO filer kan mountas med inbyggt stöd istället för att installera deamon tools.
Kort o gott så har Win8.1 inbyggt stöd för sånt som tidigare krävde 3rd party lösningar.

Så det finns en del godis, om du är beredd att offra trevligheter från förr.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Vill inte ha tillbaka en ful och meningslös startmeny!

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

Jaha då ska dom förstöra windows 8 också bara för en del gnällspikar som inte kan adaptera sitt beteende

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

När kommer dom fixa så man kan ha två skärmar då? Va tvungen att byta tillbaka till windows 7 efter en vecka p.g.a flera irritationer.

Har alla saker ifrån kontrollpanelen flyttats ut ifrån "ModernUI" eller får man fortfarande upp fullskärm när man ska para sin mobil, vill ändra inlogg, skärmsläckare osv.

Windows 8 funkar jättebra på min platta, men på min desktop dator så är det massa saker som jag irriterar mig på. Men om man kan komma ifrån att "modernUI" tar upp hela skärmen så kanske jag skulle kunna byta till windows 8 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Om du kan leva med sånt bajs så har Win8.1 en massa fördelar mot Win7. Tex:
* snabbare start av dator
* nyare directx
* Bättre, snabbare o bredare inbyggt stöd (codecs&co) för film, musik, bilder (inkl systemkamera), osv. även PDF filer kan öppnas med inkl MS applikation. ISO filer kan mountas med inbyggt stöd istället för att installera deamon tools.
Kort o gott så har Win8.1 inbyggt stöd för sånt som tidigare krävde 3rd party lösningar.

Så det finns en del godis, om du är beredd att offra trevligheter från förr.

Jag vill bara säga att det är skitsnack.

44 sec windows 7, 48 sec windows 8
Med många fler startprogram i windows 7(tror jag är uppe i ca 50) och windows 8 var bara installerat i en vecka så han garanterat inte upp i ens 20.

Permalänk

Ett stort problem jag hade med win 8 var att skype startades i helskärmsläge och pausades när jag körde något annat, körde uteslutande desktop efter det.
Någon som vet om det är fixat?

Permalänk
Medlem

Trevligt med alla uppdateringar o grejer dom fixar med Win8 tycker jag, hade iofs redan lagt ut den hiskeliga summan av 25 kronor på startisback men när OS kostade 270 spänn eller vad det var så var det ingen större förlust, helt klart nöjd

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD